----45+++++ kuumeiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tuun mukaan terveellisyysvuoteen -19! :happy:

2018 liikunta on ollut minimissä rempan, muuton ja pahoinvointien kanssa. Nyt olis tarkoitus palata ruotuun liikunnan ja kevyemmän ruokailun kanssa. (Tähän hauisemoji)

Peppipupu, täälläkin käytössä donaferty, ja maku on tosiaan kuin laimean mutta turhan makean, vanhentuneen urheilujuoman. Nomnom :wtf:

Saatiin aika hoitokartoitukseen jo 7.1.! Alkiodiagnostiikka, here I come.

Motto78 :) Tervetuloa mukaan terveellisyysvuoteen -19! :)

Onko sulle kertynyt tuon rumban takia ylipainoa?

Hienoa, että saitte ajan hoitokartoitukseen ihan tosi nopeasti!:cheers

Voiko siis itse valita alkiodiagnostiikan tai tavallisen IVF:n?:rolleyes: Vai onko se osittain sama prosessi?

Toivotaan parasta ja plussaa matkaan!!:cheers:cheers:cheers

Onko sulle kertynyt tuon rumban takia ylipainoa?

Voiko siis itse valita alkiodiagnostiikan tai tavallisen IVF:n?:rolleyes: Vai onko se osittain sama prosessi?

Oon luultavasti nyt kevyesti ylipainon puolella - en omista vaakaa, mutta uskoisin vaatteiden perusteella että 8-9 kg pitäisi saada pois. Puolessatoista vuodessa vaatekoko on noussut entisestä 36-38:sta neljäänkymmeneen, pari vuotta sitten viimeksi punnitessa olin 60kg/170cm.

Alkiodiagnostiikka on tavallaan ivf:än lisäosa - pistoksilla kasvatellut munasolut kerätään ja hedelmöitetään niin kuin muutenkin, mutta hedelmöittyneistä alkioista saadaan valittua terveet siirtoihin -> onnistumisprosentti yli 35-vuotiailla nousee huomattavasti verrattuna ivf:ään ilman diagnostiikkaa.

Onnistuminen tosin vaatii sitä, että munasoluja saadaan tarpeeksi, ja että joukosta löytyy myös hyvälaatuista tavaraa. Tämä osasto vähän stressaa, mutta toisaalta, tuleepahan selväksi mitä muniksissa olisi tarjolla. :grin

Tähti, en epäillytkään, että lähtisit kokonaan pussikuurille mutta kyseenalaistan koko nutriletin järkevyyden. Eikö olisi helpointa ja terveellisintä vain pienentää annoskokoja? Oletan, että sinulla on suhteellisen tasapainoinen ruokavalio päätellen aiemmista kirjoituksista.

Yölento :) Olet oikeassa, että ruokavalioni on kyllä tasapainoinen ja pyrinkin syömään terveellisintä mahdollista, sekä aina luomua.

Mutta painon kanssa ongelma alkoi rajujen ja päällekkäisten antibioottikuurien myötä, kun kuollut hammas leikattiin viime vuoden keväänä. Vatsan toiminta meni aivan sekaisin ja paino nousi kerrasta 5kg, eikä vatsan toiminta ole vieläkään normalisoitunut. Paino alkoi nousta antibioottien takia.

Olen viimeaikoina ottanut kaikki maitohappobakteerit, joita kaupasta ja apteekista saa. Mutta ne ei riitä:sad001

Mulla tilanne oli siis paha. Siinä olisi voinut tapahtua vaikka mitä. Jopa.henki lähteä, koska bakteeritulehdus oli laajalle levinnyt ylähampaan juuriin ja lähelle aivoja.

Olin leikkauksessa sen takia. Onneksi ei henki lähtenyt.

Hammasta on nyt yhä korjattu. Viime syksynä ja silloin otetussa röntgenissä hampaan juuren parantuminen on vieläkin kesken.

Katkaistun hammasluun takaisin luutuminen on hidasta ja kestää ainakin vähintään vuoden. Ehkä kauemmin.

Hammas on tarkoitus korjata lopullisesti ensi keväänä, mikäli röntgenissä kaikki näyttää hyvältä.

Kovien päällekkäisten antibioottikuurien takia meni monta yriryskiertoa kuluvan vuoden sisällä hukkaan/pieleen, koska kyseisiä antibiootteja ei olisi saanut käyttää lasta yrittäessä mahdollisen kehitysvamman vuoksi. Tai ainakaan viimeistään alkuraskaudessa.

Nyt tuon hampaan tilanne rauhoittunut ja voidaan yrittää raskautta, vaikka hampaan parantuminen onkin vielä kesken :)

Klinikan mukaan ongelmat hampaissa ei vaikuta onnistumiseen, mutta antibiootit, jotka ovat haitallisia, niitä ei saisi käyttää.

T. Tähti -73

Tähti, kaikki vaikuttaa kaikkeen. Suoliston bakteerikannalle parasta on terveellinen ruoka. Nutrilet ei siinä auta. Jos annoksia ei voi pienentää , voi liikuntaa aina lisätä. Hidas painonpudotus johtaa pysyvämpiin tuloksiin kuin keinotekoiset dietit.

Alkiodiagnostiikka on tavallaan ivf:än lisäosa - pistoksilla kasvatellut munasolut kerätään ja hedelmöitetään niin kuin muutenkin, mutta hedelmöittyneistä alkioista saadaan valittua terveet siirtoihin -> onnistumisprosentti yli 35-vuotiailla nousee huomattavasti verrattuna ivf:ään ilman diagnostiikkaa.

Onnistuminen tosin vaatii sitä, että munasoluja saadaan tarpeeksi, ja että joukosta löytyy myös hyvälaatuista tavaraa. Tämä osasto vähän stressaa, mutta toisaalta, tuleepahan selväksi mitä muniksissa olisi tarjolla. :grin

Motto78 :)
Kiitos tiedosta! Eli alkiodiagnostiikka on paras mahdollinen vaihtoehto, jos lähdetään kokeilemaan IVF:ää? Jospa vielä se saadaa...Meillä siis enää 2-3kk aikaa totetuttaa mitään unelmia, sillä ikä 46v. tulee vastaan ja lain mukaan silloin ei enää Suomessa saa hoitoa.

Tähti, kaikki vaikuttaa kaikkeen. Suoliston bakteerikannalle parasta on terveellinen ruoka. Nutrilet ei siinä auta. Jos annoksia ei voi pienentää , voi liikuntaa aina lisätä. Hidas painonpudotus johtaa pysyvämpiin tuloksiin kuin keinotekoiset dietit.

Yölento :) Kiitos ajatuksista.

Mutta sen verran vänkään, että Nutrilet auttaa vain painon pudotuksessa.

Mutta jos suolistoston bakteerikanta on tuhottu antibioottien takia, niin luultavasti kukaan ei osaa antaa vastausta siihen, että miten suoliston toiminta palautetaan....

Tavallinen ruokavalio ei siihen auta.

Motto78 :)
Kiitos tiedosta! Eli alkiodiagnostiikka on paras mahdollinen vaihtoehto, jos lähdetään kokeilemaan IVF:ää? Jospa vielä se saadaa...Meillä siis enää 2-3kk aikaa totetuttaa mitään unelmia, sillä ikä 46v. tulee vastaan ja lain mukaan silloin ei enää Suomessa saa hoitoa.
Pelkässä IVF:ssä kasvatetaan alkiot laboratoriossa, ja annetaan niille arvosanat solunjakautumisnopeuden, solunjakautumisen symmetrisyyden ja fragmenttien lukumäärän perusteella. Jos otetaan mukaan alkiodiagnostiikka, irroitetaan tuon jälkeen jokaisesta alkiosta yksi solu koepalaksi ja siitä tarkistetaan alkion kromosomit.

Minulle biologi kertoi, että heilläkin on nähty näitä tapauksia, joissa alkiodiagnostiikassa havaittiin, että eräälläkin tutkittiin kolme alkiota, ja niistä se heikoimman arvosanan alkio oli joukon ainoa terve, ja jos olisi tehty IVF ilman alkiodiagnostiikkaa, olisi ensin yritetty siirtää ne paremman arvosanan alkiot, joilla siis oli vialliset kromosomit, ja viimeisenä tuo terve, ja alkiodiagnostiikan avulla vältyttiin kahdelta turhalta siirrolta. Suurin osa keskenmenoista johtuu viallisista kromosomeista.

Muokattu viimeksi:

Yölento :) Kiitos neuvoista!
Edellisvuonna pudotin onnistuneesti lapsen syntymän jälkeen 85kg ----> 58kg.

Sain pidettyä saman painon vuoden ajan. Sit kunnes palasin töihin, niin paino lähti heti nousuun....... töissä siis lihoo, apua!

Myös hammasleikkaus ja antibiootit tekivät pahaa.

Last edited by a moderator:
Yölento :) Kiitos neuvoista!
Edellisvuonna pudotin onnistuneesti lapsen syntymän jälkeen 73kg ----> 58kg.

Sain pidettyä saman painon vuoden ajan. Sit kunnes palasin töihin, niin paino lähti heti nousuun....... töissä siis lihoo, apua!
Siis joko syöt töissä väärin tai ruokarytmi on huono tai liikut vähemmän kuin ennen. En yhtään epäile, ettei nutriletilla laihtuisi, vaan sitä, että lihomisen syy on hyvä löytää ja poistaa se. Antibioottikuuri toki vaikutti mutta sitä ei saa syömättömäksi eikä niitä aina voi välttää.

Minulla esimerkiksi päivän ruokavalio on muuten kunnossa ja rytmi hyvä ja liikunta riittävää, mutta joskus iltaisin syön enemmän kuin olisi tarpeen. Jos siis haluan herkutella illalla, pitää päivällä pienentää annoksia tai liikkua todella reilusti. Minun kokoisellani liikunta ei juurikaan lisää energiantarvetta joten joko jätän herkuttelematta tai pienennän annoksia.

Unenpuute aiheuttaa myös lihomista, koska väsynyt ihminen yrittää saada energiaa ruoasta kun ei nukkumaankaan pääse.
Minä lihon aina kun olen töissä, osittain sen vuoksi, että lounasbuffetit ovat kuolemaksi, ja osittain jatkuvan unenpuutteen takia.

Unenpuute aiheuttaa myös lihomista, koska väsynyt ihminen yrittää saada energiaa ruoasta kun ei nukkumaankaan pääse.
Minä lihon aina kun olen töissä, osittain sen vuoksi, että lounasbuffetit ovat kuolemaksi, ja osittain jatkuvan unenpuutteen takia.
Minä siirryin töissä käydessä omiin eväisiin, kun työpaikkaruokailussa ei saanut sopivaa ruokaa. Painoa tuli kahdessa kuukaudessa neljä kiloa, vaikka tilasin itselleni sopivaa ruokaa, toki siitäkin meni vatsa sekaisin

Meillä työnantaja tukee sitä, että kävisimme kaikki samassa paikassa yhtä aikaa syömässä, joten siinä on vaikeaa todeta, että otanpas omat eväät. Joulun alla sain parilla tekosyyllä syötyä itsekseni toimistolla omaa ruokaa, kun en mukamas ehtinyt muiden kanssa lounaalle asiakaspalaverin takia.

Suski, meillä on periaatteessa syötävä työpaikkaruokalassa, mutta kun sopivaa ruokaa ei saa edes tilaamalla, niin olen kuljettanut eväitä. Minulla on refluksitauti, ärtynyt paksusuoli, ruuista ärtyvä migreeni ja muutama muu vika. On kuitenkin kaikkien etu, että syön jotakuinkin itselleni sopivaa ruokaa, etten ole saikulla joka iltapäivä. Toki tuo painonhallintakin on tärkeää. Jos tulee ylipainoa, lakkaa jalat tekemästä yhteistyötä.
Meillä suurin vika ruuassa on siinä, että ne valmistetaan joko kokonaan tai osittain eineksistä. Ei ole yhtään ruokalajia listalla jota voisin syödä.

Suski75 :) Komppaan ainakin osittain tätä, koska nukkuminen on heikkoa töiden takia ja ainakin silloin, kun tuo 2-vuotias on kipeä. Itkee yöt ja valvotaan. Silti työt olisi tehtävä.

Olen tainnut nukkua liian vähän - pitkään aikaan ja se kostautuu :(

Suski, meillä on periaatteessa syötävä työpaikkaruokalassa, mutta kun sopivaa ruokaa ei saa edes tilaamalla, niin olen kuljettanut eväitä. Minulla on refluksitauti, ärtynyt paksusuoli, ruuista ärtyvä migreeni ja muutama muu vika. On kuitenkin kaikkien etu, että syön jotakuinkin itselleni sopivaa ruokaa, etten ole saikulla joka iltapäivä. Toki tuo painonhallintakin on tärkeää. Jos tulee ylipainoa, lakkaa jalat tekemästä yhteistyötä.
Meillä suurin vika ruuassa on siinä, että ne valmistetaan joko kokonaan tai osittain eineksistä. Ei ole yhtään ruokalajia listalla jota voisin syödä.

Yönlento :) Täysin samaa mieltä.

En halua syödä, niistä ravintoaineet poissa ja kaupanpäälle lihottaa, sekä väsyttää....

Meillä työnantaja tukee sitä, että kävisimme kaikki samassa paikassa yhtä aikaa syömässä, joten siinä on vaikeaa todeta, että otanpas omat eväät. Joulun alla sain parilla tekosyyllä syötyä itsekseni toimistolla omaa ruokaa, kun en mukamas ehtinyt muiden kanssa lounaalle asiakaspalaverin takia.

Suski75 :) Meillä sama ja on sopimusravintola, jossa kaikkien olisi ruokailtava yhdessä.

Hinta edullisempi, kuin listahinta.

En vaan enää halua mennä sinne, koska se buffetruoka on ns."kiinalaista" ruokaa ja sokeria täynnä mausteena. Salaattia heikkolaatuista.

Meillä saa myös lounassetelit, ellei käy kyseisessä sopimusravintolassa syömässä ja nyt viimeaikoina olenkin kättäynyt niitä hakemassa niillä salaatteja.

Toiset katsoo tuota asiaa vinkkuraan.

Meilläkin aika hankala selittää omia eväitä toimistolla, mutta on sekin alkanut onnistua!:joyful:

Minä siirryin töissä käydessä omiin eväisiin, kun työpaikkaruokailussa ei saanut sopivaa ruokaa. Painoa tuli kahdessa kuukaudessa neljä kiloa, vaikka tilasin itselleni sopivaa ruokaa, toki siitäkin meni vatsa sekaisin

Yölento :) Samoin, koska haluan tietää mitä syön. Se ei auta, että on edullisempaa, koska työnantaja maksaa osan annoksesta.

Minullakin lähti paino heti nousuun alle kahdessa viikossa, kun palasin töihin. Kotona paino vaan laski helposti sen 25kg synnytyksen jälkeen, mutta 10kg tuli aika heti, kun palasin töihin äitiysvapaalta.

Nyt uusi kurssi!:cheers V. 2019!!!!

Last edited by a moderator:
Vastavirran akka :) Tumma js tulinen, hiukset lähes peppuun saakka.. 160/50, koko 36.

En tykkää vängätä, vaan pidän siitä, että näkökulmia saa tuoda esille ja niitä kaikkia arvostetaan:laughing002

Ei oo tapana viilata pilkkua, mutten nyt ihan tajunnut tätä?:p

Ei oo myöskään mitään väliä mitä kukakin painaa tai on painamatta:grin! Se on se sisus millä on mitään merkitystä, niinkun ihan oikeasti tässä elämässä.

Mä suosisin myös ihan vaan puhdasta ruokaa- paasto on ihan hyvä vaihtoehto silloin kun täytyy sisäänottoa vähentää. On jokseenkin ihmeellistä millaisia määriä ruokaa ihmisiin tungetaan lounaalla työpäivän aikana, harva meistä kuitenkaan kovin kuluttavaa työtä tekee. Syömistä vois mielestäni painottaa työelämässä sinne ilta-aikaan, vaikka lounaan vaihtamalla es kävelyyn tai keppijumppaan:woot:.

Takaisin