----45+++++ kuumeiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ok, ihan fiksu valinta tuokin, jos ei ole erityisesti väliä ovatko munasolut omat vai ei. Minä en olisi lahjamunasoluihin lähtenyt, koska päämääräni on saada esikoiselle täyssisarus. Ja tosiaan jos esikoinen ei olisi omilla munasoluilla tärpännyt, silloin olisin kyllä lahjamunasoluihin lähtenyt, ja pyrkinyt saamaan niitä riittävästi toistakin varten.

Peppipupu, lahjasoluprosessista olisi kiinnostava kuulla lisää, jos siihen päädytte - vaikka tottai kai toivon ettette niitä tarvitse. :)

Täällä mennään omilla soluilla siihen asti, kunnes ne mahdollisesti tulevassa diagnostiikassa todetaan kelvottomiksi. Mulla ei juurikaan ole väliä onko solut omia vai muiden, mutta mies ei halua käyttää lahjamunasoluja. Joko siis onnistutaan näillä rupuisilla luomuna tahi avustettuna, tai jäädään kahdestaan.

Tähti:
Meidän kunnassa kotisairaanhoito kävi yölläkin jos oli tarvetta.
Nämä ovat mun ymmärryksen mukaan kuntakohtaisia.
Meillä myös lämminruoka tuli aina aamupäivällä ja iltapäivällä. Kotihoito lämmitti ruoan.
He myös kävivät kaupassa, apteekissa. Pesivät pyykin.
Nämä olivat kunnalla palveluita joista veloitettiin kiinteä kuukausimaksu.

Heippa!

Vilkas keskustelu on toki hyvä juttu ja mielipiteitä saa olla. Se ei kuitenkaan ole hyvä jos menee turhaksi vääntämiseksi, minkä seurauksena voi alkaa nousta savua korvista. Muistetaan että tilanteet, kunnat, ihmiset, ihmisten elimistöt jne on tosi erilaisia. Olisi kiva jos ylläpidon ei tarvitsisi puuttua hirveästi keskusteluun. Jatkakaa siis hyvässä hengessä. Jos joku kokee että toisen käytös on tavalla tai toisella ikävää, siitä voi kertoa ylläpidolle joko ilmiantamalla viestin tai yksityisviestillä.

Terveisin
Vargynja
Foorumivastaava

Motto78, oliko meillä jo puhetta sun kanssa, meidän tyttö on lahjamunasolusta, joten täältä myös suositusta siihen suuntaan, jos tulee ”tunne” :) Me ei saatu sisarusta, viimeiset alkiot ei lähteny, ja sitte loppu aika.
Nyt ollaan terminaalivaiheessa yritysjutun suhteen...

Tähti:
Meidän kunnassa kotisairaanhoito kävi yölläkin jos oli tarvetta.
Nämä ovat mun ymmärryksen mukaan kuntakohtaisia.
Meillä myös lämminruoka tuli aina aamupäivällä ja iltapäivällä. Kotihoito lämmitti ruoan.
He myös kävivät kaupassa, apteekissa. Pesivät pyykin.
Nämä olivat kunnalla palveluita joista veloitettiin kiinteä kuukausimaksu.

WheelChair Mama :) Kiitos kannanotosta.

Hienoa, että toimi noin hyvin:Heartpink

Olisin kiinnostunut kuulemaan, jos joku vaan tietää, että vaikuttaako vanhuksen ikä ja kunto näihin tarjottaviin palveluihin?
Minusta vaikuttaa.
Ei niinkään asuinkunta, etenkään, (kun asuu ison kaupungin kupeessa, ettei Lapissa tsi perämetsässä).

Motto78, oliko meillä jo puhetta sun kanssa, meidän tyttö on lahjamunasolusta, joten täältä myös suositusta siihen suuntaan, jos tulee ”tunne” :)

Katjusha, ei ollut! Mahtavaa että onnistuitte lahjasoluilla edes kerran. :Heartred Saa nähdä muuttuuko miehen mieli, mikäli omat munasolut todistetaan virallisesti kelvottomiksi. :rolleyes:

Rohkaisuksi voin kertoa, että meillä yritys alkoi kun olin 42-vuotias. Minulla oli se epäsäännöllinen kierto eikä mitään tietoa ovuloinnista tai sen puutteesta, ei tehty mitään mittauksia eikä kartoituksia. Ovistestiä en ole ikänäni tehnyt. Silti onnistuttiin.
Ei siis tarvitse olla täydellinen elimistö että voi onnistua. Enkä ole perusterve. Esikoisen raskaus ei nuorena tärpännyt helposti.

Katjusha, ei ollut! Mahtavaa että onnistuitte lahjasoluilla edes kerran. :Heartred Saa nähdä muuttuuko miehen mieli, mikäli omat munasolut todistetaan virallisesti kelvottomiksi. :rolleyes:
Asteittain mekin siihen ajauduttiin, kun oli tarpeeksi tahkottu tyhjää (3 IVF-kierrosta omilla, lopulta ihan persiilleen). Mieheni ehdotti, koska hänellä taisi olla minua kovempi vauvakuume eikä halunnut adoptoida.

Yölento, teidät oli varmaan ”tehty toisillenne” :D
Mä luulen, että monien muiden ongelmien lisäksi minun ja mieheni ”palaset” ei vaan natsanneet yhteen! Huoh, onneksi silti saatiin lapsi!!

WheelChair Mama :) Kiitos kannanotosta.

Hienoa, että toimi noin hyvin:Heartpink

Olisin kiinnostunut kuulemaan, jos joku vaan tietää, että vaikuttaako vanhuksen ikä ja kunto näihin tarjottaviin palveluihin?
Minusta vaikuttaa.
Ei niinkään asuinkunta, etenkään, (kun asuu ison kaupungin kupeessa, ettei Lapissa tsi perämetsässä).
Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Eiköhän se vähän niin, että mahdollisimman vähillä palveluilla yritetään pärjätä ja joskus ei ole järkevää lisätä käyntien määrää jos pärjääminen ei sillä parane. Esimerkiksi tyttärien isomummu pärjäsi päivisin muuten hyvin, mutta kaikenmaailman kaupustelijat kävivät oven takana ja huijasivat rahaa ja öisin mummu oli peloissaan, vaikka mitään uhkaa ei ollut.
Pojan isomummun käynnit olisivat muuten riittäneet, mutta sai välillä päähänsä lähteä liikkeelle ja onnistui kulkemaan jopa portaita, vaikka muuten ei pystynyt edes kotona liikkumaan itsenäisesti. Eihän ketään voi kotiinsa lukita käyntien välillä

Towanda :) Alan ihmisenä sano jotain....:rolleyes:

Resurssipula on selvä, mutta kunnasta 5krt/vrk ?

Tähän tarvitaan se yksityinen hoitopalvelu, joka tekee sen viidennen käynnin, eli yökäynti.

Jaa-a, siitä on vuosia kun olen ollut kotihoidossa töissä, mutta ainakin Helsingissä käytiin asiakkaan luona muistaakseni enintään kolme kertaa päivän aikana sekä joidenkin luona kävi myös yöpartio. Jotkuthan eivät olleet lainkaan kotikuntoisia, vaan ihan vuodepotilaita. Tuntuu tosi karulta, että he ovat pelkän kotihoidon varassa.

Täällä käy keskustelu niin kuumana, että ehdin varmaan lukemaan vasta yöllä kaikki viestit! :smiley-ashamed004

Yölento, teidät oli varmaan ”tehty toisillenne” :D
Mä luulen, että monien muiden ongelmien lisäksi minun ja mieheni ”palaset” ei vaan natsanneet yhteen! Huoh, onneksi silti saatiin lapsi!!
Ilman noita teidän vaikeita kokemuksia olisi teidän täydellinen tyttärenne jäänyt syntymättä. Kyllä meidänkin tiellä toki karikkoja on ollut. Tutustuimme jo toistakymmentä vuotta sitten ja rakastuimme heti, mutta elimme tahoillamme pitämättä mitään yhteyttä toisiimme.

Tottakai asiakkaan kunto vaikuttaa palveluiden myöntämiseen. Asiakkaan toimintakykyä arvioidaan mahdollisimman laaja-alaisesti (on muutakin kuin fyysinen! ) ja myönnettävät palvelut ja hoito/asiakassuunnitelma perustuvat aina toimintakyvyn arvioon.
Ja siis kunnilla on erilaisia resursseja ja tapoja toteuttaa palveluitaan, eivätkä ne kaikki ole pelkkiä kunnan itse tuottamia. Asiakkaan palvelukokonaisuus voi koostua niin kunnallisen, yksityisen kuin kolmannen sektorin palveluista sekä vapaaehtoistoiminnan avuista. Ja lisäksi tietty mahdollinen läheisten antama apu. Hoitosuunnitelmaa tarkistetaan vähintään vuosittain, usein paljon useammin, ja aina toimintakyvyn ja sitä kautta palveluntarpeen muuttuessa, koska monesti tuolloin muutokset vaikuttavat asiakasmaksuihin. Muutosten tulee olla jotakuinkin pysyviä, vielä muutama "parempi" tai "huonompi" päivä ei ole peruste muuttaa pysyvästi palveluiden määrää. Esim asiakkaalla vti tai mahatauti jonka vuoksi kipeä ja sekavakin, voi tarvita ylimääräisiä käyntejä väliaikaisesti mutta palaa parannuttuaan taas takaisin aiempiin käyntimääriin. Ja jos aiemmin sovitut palvelut eivät enää riitä ja niitä täytyy lisätä pysyvästi, niin sitten hoitosuunnitelma tarkistetaan ja sitä kautta maksut voivat muuttua.
Mutta tosiaan nämä ovat kuntakohtaisia juttuja ja eroavaisuuksia on paljon. Soten valmistelu on tuonut kuntiin jo paljon hyvää; on meneillään paljon erilaisia hankkeita joiden avulla haetaan asiakkaan yhdenvertaisuutta esim palveluiden myöntämiselle ym.
:)

Kiitos kaikille erilaisista näkemyksistä:gen053

Jospa jatkossa pystytään katsomaan myös toisen ihmisen näkökulmasta asioita, kuten palstalla on ollut tapana alusta saakka.

Hyvää Joulunalusaikaa!! Sekä hurjasti plussaa ensivuonna 2019 kaikille!!!
:smiley-angelic003:Heartbigred:blob7:blob7:blob3:blob6:blob3:blob6

Rohkaisuksi voin kertoa, että meillä yritys alkoi kun olin 42-vuotias. Minulla oli se epäsäännöllinen kierto eikä mitään tietoa ovuloinnista tai sen puutteesta, ei tehty mitään mittauksia eikä kartoituksia. Ovistestiä en ole ikänäni tehnyt. Silti onnistuttiin.
Ei siis tarvitse olla täydellinen elimistö että voi onnistua. Enkä ole perusterve. Esikoisen raskaus ei nuorena tärpännyt helposti.

Yölento :) Aloitettiin siis saman ikäisinä. Tosin ei ollut aiemmin lapsia.

Rohkaisuksi muille, että hyvin on vielä mahkuja 42-vuotiaana :)

https://stm.fi/kotihoito-kotipalvelut

Tossa faktatietoa, ni ei tarvii väitellä :wink
Meijän kunnassa saa max 5krt/vrk kotihoidon. Ja sen jälkeen vasta mahdollisuus hakea paikkaa kunnallisesta vanhainkodista/palvelutalosta.

Hannaka :) Kiitos linkistä. Tosin en nähnyt tuota 5krt/vrk siellä, mutta uskotaan.

Tämä lienee kaupungin palveluja :)

Jos asuu taajamassa / lähiössä, niin ei saa kotiin yhtä hyvää ja tehokasta palvelua? Tai itse kustantaa.....
Näin ainakin kokemuksen mukaan.

Vanhusten eriarvoistamista kerrassaan:scratch

Hannaka :) Kiitos linkistä. Tosin en nähnyt tuota 5krt/vrk siellä, mutta uskotaan.

Tämä lienee kaupungin palveluja :)

Jos asuu taajamassa / lähiössä, niin ei saa kotiin yhtä hyvää ja tehokasta palvelua? Tai itse kustantaa.....
Näin ainakin kokemuksen mukaan.

Vanhusten eriarvoistamista kerrassaan:scratch
En ymmärrä mitä tarkoitat tolla yhtä hyvällä ja tehokkaalla palvelulla ? Miten se vaikuttaa siihen missä asuu ?

Ja olen siis ollut vanhusten sote puolella töissä, siitä Tiedän on 5krt/vrk.

En ymmärrä mitä tarkoitat tolla yhtä hyvällä ja tehokkaalla palvelulla ? Miten se vaikuttaa siihen missä asuu ?

Ja olen siis ollut vanhusten sote puolella töissä, siitä Tiedän on 5krt/vrk.

Hannaka :) Sitä tarkoitan, etteivät kaikki vanhukset Suomessa saa 5krt/vrk kotihoitoapua.

Hoito ei ole tasavertaista, jos kunnan puolesta on mahdollisuus vain max 4krt/vrk. Tiedän varnaksi, ettei ole tarjolla joka paikassa. Kaupungeissa ilmeisesti parempi palvelu.

Mikäli asiakas tarvitsee sen 5krt/vrk, miksei kunta tule kustannuksissa vastaan, kun kuitenkin joillekin se palvelu suodaan?

Takaisin