----45+++++ kuumeiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Yölento :) Venynyt kierto on about viikon myöhässä olevat menkat.
Kun aiemmin olet kirjoittanut, että sinulla on aina kellontarkka kierto, niin sen vuoksi pidän tuota kolmen päivän viivästymistä venyneenä kiertona.
Minulla oli joskus kokeilussa nuorena e-pillerit, joilla kierto todellakin oli kellontarkka, menkat alkoivat aina neljännen viikon torstaina klo 7. Luontaisesti minulla on epäsäännöllinen kierto ollut aina, 7-96.

Kun aiemmin olet kirjoittanut, että sinulla on aina kellontarkka kierto, niin sen vuoksi pidän tuota kolmen päivän viivästymistä venyneenä kiertona.
Minulla oli joskus kokeilussa nuorena e-pillerit, joilla kierto todellakin oli kellontarkka, menkat alkoivat aina neljännen viikon torstaina klo 7. Luontaisesti minulla on epäsäännöllinen kierto ollut aina, 7-96.

Yölento :) On kellontarkka.

Nyt, kun on yritetty se viivästyy, koska kroppa yrittää raskautua. Jotain on tekeillä. Munasolu on mahdollisesti hedelmöittynyt, mutta laatu ei riltä ja kierto venähtää. Tää oli ainakin klinikan näkemys....

Nyt jos jätetään tämä kierto yrittämättä, niin menkat ilmestyy kp29/29 klo 00:00 :laughing002 :happy119

Päivääkään en ole katunut, että autoin äitiäni vaikka raskasta olikin. Ja jos olisin tiennyt ajan vähyyden hoitoon mennessä olisin hoitanut loppuun asti. Minä en saanut penniäkään tukia. Tein vapaaehtoisesti. Tai me teimme vuoroissa.

Se on oikeasti väärin, että apua ei saa kun sitä pyytää. En ruvennut salaamaankaan, vaikka se sitten varmaan viivästytti apua.
Äidillä meni fysiikka tavallaan ja psyyke. Kamala tauti.

Vastavirran akka :) Nämä ovat arvokkaita asioita:Heartblue Jokainen tarvitsee apua joskus.

Oman äitini kohdalla en ole ehtinyt vielä ajattelemaan asiaa, mutta asia tulee eteen, sillä ikää on jo 70-v. Tosin hän käy vielä töissä ja tekee raskasta fyysistä sairaanhoitotyötä itse.

Isomummoa olisin hoitanut enemmän, mutta välimatka on 259km, niin ihan joka päivä ei voi olla paikalla.

Sulla on kyllä pitkä tuo luteaalivaihe. Ei tuo nyt kuulosta normaalilta.

Vastavirran akka :) Menkat alkoi 3pv. myöhässä. Tiedä sitten mikä venyi. Voi johtua liiallisesta työtressistä, valvomisesta, lapsen sairastelusta jne...

Kovin epänormaalilta ei minusta kuullosta.

No, klinikan mukaan on tavallista, että menkat ei ala kellon tarkasti inssin jälkeen ja letrozolilla voi olla siihen vaikutusta, koska vaikuttaa ovulaatioon.

Tämä alkanut kierto päätettiin mennä täysin luomuna ilman letroja ja ilman inssiä, koska klinikka on suljettu.

Katsotaampa miten kellontarkat on tällä kertaa:laughing002
Ellei sitten vapaa pyhinä tärppää:laughing002
Meille on tulossa jyystö Uudenvuoden aatto/ vuoden vaihde:smiley-angelic003:laughing001

Kierronpäivillä ei ole väliä jos oviksen ajankohta vaihtelee.
Ainoastaan luteaalivaiheella. Eli montako päivää on ovulaation ja menkkojen välissä.
Monella luteaalivaihe on 14vrk mutta voi olla 10-16 vrk välillä mitä vain. Mulla on yleensä 16vrk. Joskus harvoin 14vrk.
Jos menee yli 16vrk niin ei ole yleensä ollut ovis silloin kun luulee tai sitten on jotain koittanut tapahtua.

Kierronpäivillä ei ole väliä jos oviksen ajankohta vaihtelee.
Ainoastaan luteaalivaiheella. Eli montako päivää on ovulaation ja menkkojen välissä.
Monella luteaalivaihe on 14vrk mutta voi olla 10-16 vrk välillä mitä vain. Mulla on yleensä 16vrk. Joskus harvoin 14vrk.
Jos menee yli 16vrk niin ei ole yleensä ollut ovis silloin kun luulee tai sitten on jotain koittanut tapahtua.

Wheelchair Mama :) Aivan! Ja ainakin klinikan mukaan, jos r-testi haamuilee, niin kierto venyy, sillä jotain koittaa tapahtua.

Mutta letrot itsessään vaikuttaa kiertoon, joten kellontarkkuus ei ole sama, kuin ilman niitä.

Me ollaan menty letroilla nyt kohta vuosi ja kierto on venähtänyt hieman joka kerta, vaikka ovis aikaistuukin.

Yölento, mun oma kierto ilman letroja on kellontarkka :)

Last edited by a moderator:
Sekä vielä voi olla ovuloimaton kierto.

Ovuloimaton kierto on sellainen, että kierto todella venyy....todella.....

Voi myös muuttua kystaksi musasarjassa, joka näkyy ultralla.

Mulla on yhden kerran käynyt niin.

Sen tiesi itsekin, että munasolu ei irtoa, kun limaa tulee kaksi viikkoa ja silloin kierto venyi 46pv. pituiseksi.

En muista vastaavaa, mutta klinikalla sanottiin, että näitä tapahtuu aina joskus kaikille.

Ja siis voi hyvin ollakin, että melkein joka kierrossa jotain tapahtuukin, mutta menee sitten melkein heti kesken kromosomivikojen takia.

Mulla on ovuloimattomia kiertoja on muutama vuodessa. Silloin kp monesti 50-60.
Nyt kun käytän primolutteja ei kierrot veny.

Meillä kävi 5 kertaa/vrk kotisairaanhoito ovat sen viisi minuuttia kerrallaan. Yöllä hälytyspartio. Ambulanssi ja varmaan olis paloautonkin tilannut, jos olis ymmärtänyt. Lääkäriin vaati päästä hyvin usein.

Pelot olivat hirveitä hänellä. Tällaisen ihmisen paikka ei mielestäni ole kotona.

Rahaa hänen hoitoonsa meni mielestäni enemmän näin, kun olisi aiemmin päässyt tehostettuun.

Vastavirran akka :) Erikoista, että saitte kunnalta 5käyntiä/pv.?

Mekin ois toi haluttu, mutta kunnassa eivät työskentele yöllä.

Maximi on siis 4 krt/vrk ja tavallinen tarve 3krt. Useimpien vanhusten käynnit rajoittuu 2krt/vrk.

Meilläkin oli yöllä usein hälytyspartio, oli siis maksullinen yksityinen. Kaupungin puolella olisi ollut edullisempi, mutta koska isomummu asuu lähiössä, niin sama partio tulee paikalla, mutta ottaa tupla hinnan. Saman kuin yksityinen - eli reilusti kalliimpi.

Myös ambilanssi pyöri vuoden päivät, etenkin yöllä, koska välillä pelkkä isomummun ahdistus liikuntakyvyn menetyksestä sänkypotilaana oli niin paha:sad001

Meidän kunnassa max käyntimäärä kotihoidolla on 4krt/vrk, rajoittuu päiväsaikaan. Viimeinen käynti on klo 21 illalla. Sen useammin ei kuulemma kunnan rahkeet riitä, eikä meillä ole mikään pikkukunta kyseessä.

Mahdatko muistaa tuon 5kertaa/vrk ihan oikein?:rolleyes:

Ei välttämättä ole. Voi venyä vain vähän.
Niitä kiertoja on myös nuorilla, mutta etenkin meillä iäkkäillä.

Jos ovis aiemmin, menkat pitäisi tulla aiemmin.

Vastavirran akka :) Kysyit, että mikä äänestysnappula täältä puuttuu, niin se on kyllä tuo "erimieltä"! :laughing002

Pitäis ja pitäis...nutta jos klinikankaan mukaan ei pitäisi tulla aiemnin, niin olisi pakko äänestää se "erimieltä!" :laughing002

Takaisin