Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Kiitos, tätä juuri mietinkin.Ja vanhustenhoidosta. Missään tapauksessa ei pidä kenellekään antaa kuvaa, että sukulaiset huolehtisivat vanhuksesta, vaikka huolehtisivatkin. Muuten ei saa millään mitään julkiselta puolelta.
Ja vanhustenhoidosta. Missään tapauksessa ei pidä kenellekään antaa kuvaa, että sukulaiset huolehtisivat vanhuksesta, vaikka huolehtisivatkin. Muuten ei saa millään mitään julkiselta puolelta.
Hieno kuulla että jossain homma pelaa niinkun toivoisikin!Totta toinen puoli. Mutta kyllä nykyään on alettu satsaamaan myös omaishoidon palveluihin jotta omaiset jaksaisivat läheistään hoitaa. Ja täytyy muistaa että jos ei tuo ilmi omaa osallistumistaan hoitoon niin voi väsyttää itsensä pahasti. Yhteispelillä vanhus saa parasta hoitoa ja apua!
Itse työskentelen alalla ja kunnassa jossa asiat ovat ilmeisesti melko mallillaan. :)
Minä kyllä tulkitsisin tuon kierron venymiseksi, 32 on isompi kuin 29
Onko teillä millainen tilanne pojalla? Hienoa että miehestäsi on omaishoitajaksi!Mun mies on mun ja poikamme omaishoitaja.
Meillä ei omaishoitajille ole mitään toimintaa ellei ikää ole 70+.
Mutta pääasia on että saa omaishoidontukea.
Totta toinen puoli. Mutta kyllä nykyään on alettu satsaamaan myös omaishoidon palveluihin jotta omaiset jaksaisivat läheistään hoitaa. Ja täytyy muistaa että jos ei tuo ilmi omaa osallistumistaan hoitoon niin voi väsyttää itsensä pahasti. Yhteispelillä vanhus saa parasta hoitoa ja apua!
Itse työskentelen alalla ja kunnassa jossa asiat ovat ilmeisesti melko mallillaan. :)
Hieno kuulla että jossain homma pelaa niinkun toivoisikin!
Täytynee ottaa selvää käytännöistä sitten kun alkaa olla ajankohtaista! Kiitos kommenteista:)
Yölento :) Venynyt kierto on about viikon myöhässä olevat menkat.
Tää on niin totta! Mä jotenkin näenkin että oma asema olis olla just se kaikki muu apu, ei niinkään se kylvettäjä/pyllynpesijä - siihen ei musta ehkä olis omien vanhempien kohdalla.Ihminen on kuitenkin kokonaisvaltainen kokonaisuus, ettei vain se fyysinen apu kata kokonaisuutta.
Todellakin mielenkiintoisia.Kiertojen pituudet on tosi mielenkiintoisia! Vaihdevuosia kohti mentäessähän kierto ensin lyhenee, ja sitten alkaa pikku hiljaa pidentyä.
Kahden ison jenkkitutkimuksen mukaan naisen kierto on keskimäärin lyhyimmillään 9 vuotta ennen menopaussia, ja alkaa pikku hiljaa pidentyä n. 4 vuotta ennen: "Mean cycle length was at a low of 26.5 days 9 years before menopause, began to increase 4 years before menopause, and approached 55 days in the 2 years before menopause." (https://www.fertstert.org/article/S0015-0282(06)00929-0/fulltext)
Mulla keskimääräinen kierto on viimeisen parin vuoden aikana lyhentynyt 28 päivästä 26 päivään, ja alkaa parin vuoden päästä varmaankin taas pidentyä. Laskennallisesti siis vielä 9 vuotta (hyvin teoreettista) lisääntymisaikaa jäljellä!
Tää on niin totta! Mä jotenkin näenkin että oma asema olis olla just se kaikki muu apu, ei niinkään se kylvettäjä/pyllynpesijä - siihen ei musta ehkä olis omien vanhempien kohdalla.
Tää on niin totta! Mä jotenkin näenkin että oma asema olis olla just se kaikki muu apu, ei niinkään se kylvettäjä/pyllynpesijä - siihen ei musta ehkä olis omien vanhempien kohdalla.
Joo voin vaan kuvitella!Lambi :) Itse huomasin, että isomummulle ei aina riitä lähiomaisten juttuseura. On asioita, joita ei kerrota ihan omaisille, koska monesti vanha ihminen myös pelkää sanoa kaikkea. Ulkopuoliselle on helppo sanoa asioita, joits ei muuten uskalla puhua / tai kertoa.
Vanhuus muuttaa persoonallisuutta etenkin siinävaiheessa, kun oikeustoimikelpoisuus on mennyt.
Ei ole enää vastuussa omista asioistaan, ei voi päättää mitään, ei ole oikeustoimikelpoinen.
Joskus vanhus voi pitää omia sukulaisia jopa uhkana sen vuoksi, jos on vaikka oma kiinteistö, jossa asuu, mutta nuut hoitavat omaisuuteen liittyvät asiat.
Mulla mies on vannottanut laittamaan itsensä hoitokotiin kun päänsä brakaa..
Vaan voihan olla hankala myydä talo vanhuksen alta vastoin tahtoaan(jos pyörtää mielensä..?)
Pitääkö ne hoitotestamentit(?) tehdä jo siis hyvissä ajoin kun pää vielä pelaa?
Mulla mies on vannottanut laittamaan itsensä hoitokotiin kun päänsä brakaa..
Vaan voihan olla hankala myydä talo vanhuksen alta vastoin tahtoaan(jos pyörtää mielensä..?)
Pitääkö ne hoitotestamentit(?) tehdä jo siis hyvissä ajoin kun pää vielä pelaa?
Käsittääkseni talousasiat hoituu aika pitkälti valtakirjalla niin kauan kuin ihminen on oikeustoimikelpoinen - silloin hän voi normaalisti allekirjoittaa yksilöityjä valtakirjoja eri tarkoituksiin, vaikka tiliasioiden hoitoon tai omaisuuden myyntiin. Jos haluaa nimetä edunvalvojan jo ennalta (tai ollaan jo siinä vaiheessa että pää ei enää pelaa ja edunvalvoja on pakko nimetä) mennään maistraatin kautta. Edunvalvojakin tarvitsee maistraatin luvan esim. asunnon myyntiin, mutta se voidaan antaa.
Hoitotestamentti on se hoidon/hoitamatta jättämisen osuus, senkin voi tehdä vaikka kuinka hyvissä ajoin, ja nykyisin lisätä myös OmaKantaan!