----45+++++ kuumeiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ja vanhustenhoidosta. Missään tapauksessa ei pidä kenellekään antaa kuvaa, että sukulaiset huolehtisivat vanhuksesta, vaikka huolehtisivatkin. Muuten ei saa millään mitään julkiselta puolelta.

Ja vanhustenhoidosta. Missään tapauksessa ei pidä kenellekään antaa kuvaa, että sukulaiset huolehtisivat vanhuksesta, vaikka huolehtisivatkin. Muuten ei saa millään mitään julkiselta puolelta.
Kiitos, tätä juuri mietinkin. :smiley-angelic003

Totta toinen puoli. Mutta kyllä nykyään on alettu satsaamaan myös omaishoidon palveluihin jotta omaiset jaksaisivat läheistään hoitaa. Ja täytyy muistaa että jos ei tuo ilmi omaa osallistumistaan hoitoon niin voi väsyttää itsensä pahasti. Yhteispelillä vanhus saa parasta hoitoa ja apua!
Itse työskentelen alalla ja kunnassa jossa asiat ovat ilmeisesti melko mallillaan. :)

Yhdellä ystävälläni ei tullut kunnalta mitään apua kunnes hänen yksin asuva muistisairas isänsä kaatui kun ystäväni oli ulkomailla. Toki oli etukäteen sovittu, että toinen ystävä käy hoitamassa tuota isää matkan aikana mutta sitten isä oli kaatunut, ja hänet piti viedä lääkäriin. Se ystävä sitten vei isän näytille päivystykseen, päivystyksessä sanoivat ettei isä kuulu sinne vaan terveyskeskukseen, ystävä totesi, että hän ei ole sukua, hän on osuutensa tehnyt, hän ei lähde minnekään terveyskeskukseen viemään, ja hoitakoon sairaala hommansa. Vanhus oli siis siinä kunnossa, että jutteli ihan omiaan eikä ymmärtänyt edes olevansa sairaalassa eikä tiennyt ikäänsä tai kotiosoitettaan, kuvitteli olevansa teatterissa. Sen jälkeen rupesi kunnaltakin löytymään kotiapua, siihen asti vain oli vain puhelinkokouksia joissa todettiin ettei mitään tarvita. Siihen asti tuo vanhus oli kunnan mielestä kykenevä asumaan yksin ilman minkäänlaista apua.

Siinä vaiheessa kun yksin asuva isä löytyi useiden kilometrien päästä kotoaan harhailemasta pakkasessa ilman ulkovaatteita, eikä osannut sanoa kuka on tai missä asuu, löytyi hänelle kiireinen laitospaikka. Ei ennen.

Totta toinen puoli. Mutta kyllä nykyään on alettu satsaamaan myös omaishoidon palveluihin jotta omaiset jaksaisivat läheistään hoitaa. Ja täytyy muistaa että jos ei tuo ilmi omaa osallistumistaan hoitoon niin voi väsyttää itsensä pahasti. Yhteispelillä vanhus saa parasta hoitoa ja apua!
Itse työskentelen alalla ja kunnassa jossa asiat ovat ilmeisesti melko mallillaan. :)
Hieno kuulla että jossain homma pelaa niinkun toivoisikin!
Täytynee ottaa selvää käytännöistä sitten kun alkaa olla ajankohtaista! Kiitos kommenteista:)

Mun mies on mun ja poikamme omaishoitaja.
Meillä ei omaishoitajille ole mitään toimintaa ellei ikää ole 70+.
Mutta pääasia on että saa omaishoidontukea.
Onko teillä millainen tilanne pojalla? Hienoa että miehestäsi on omaishoitajaksi!
Käykö miehesi myös muualla töissä vai kuinka vaativaa hoitoa tarvitsette? Entä itse, käytkö jossain töissä?

MiuMau79 :)

On rankkaa läheisille ja aina ei asuta ihan kulmalla / saati samassa talossa, kuten ennen vanhaan.

Meilläkin kotihoito oli apuna sen kaikki 4krt /vrk,mutta yöllähän eivät tule. Mummolla oli kuitenkin varaa palkata oma yksityinen yöhoitaja, koska muutoin ei olisi saanut asua kotona enää vuosiin.

Ruoka ja siivouspalvelun hän osti myös ulkopuolelta, yksityiseltä pienyrittäjältä, koska halusi tavallista kotiruokaa ja sai samalla seurustella kokin kanssa.

Mutta, kun liikuntakyky hävisi kokonaan, ei voinut jäädä kotiin. Kyllä sitä yritettiin, vuoden päivät, mutta "tavallinen" ihminen ei kyllä pysty nostamaan vanhusta, jonka jalat ei toimi. Vaippaa pitää vaihtaa ja kakat pestä. Myös pyörätuoliin siirtoon tarvitaan kaksi henkilöä.

On rankkaa työtä ja jos vielä auttaa muissa jutuissa, kuten kauppa ja pankkiasiat, pyykit ja siivoukset. Usein vanha ihminen saattaa myös muuttua luonteeltaan, ja voi olla hankala miellyttää / tehdä kaiken oikein.

Siinä vielä sitten, kun itse käyt töissä muualla ja jos on lapsi hoidettavana, voi todella palaa loppuun ja voimavarat ei todellakaan riitä kaikkeen.

Vanha ihminen usein ei haluaisi kotoaan pois, mutta vaihtoehdot on kyllä vähissä, silloin, kun kenenkään lähiomaisen / sukulaisen / tai kunnallisen kotiavun / muun ulkopuolisen avun rahkeet eivät enää riitä.

Vanhustenhoitotyö on varmasti rankka ammatti.

Last edited by a moderator:
Hieno kuulla että jossain homma pelaa niinkun toivoisikin!
Täytynee ottaa selvää käytännöistä sitten kun alkaa olla ajankohtaista! Kiitos kommenteista:)

Lambi :) Apuja kyllä on aiempaa enemmän tarjolla, kuten kuntoutusta ja tilapäistä hoitoa kodin ulkopuolella. Näistä mekin saatiin helpotusta, mutta sitten kun tulee mahdottomuus vastaan, ei enää ole vaihtoehtoja pysyä kotona.

Myös SPR:ltä saatiin apuja ystäväpalvelun kautta. Siellä ovat vapaaehtoisia ja tarjoavat juttu / keskusteluseuraa yksinäisille ihmisille. Meillä kävi viikottain vapaaehtoinen isomummun luona. Se on sellaista henkistä apua vanhukselle. Näitäkin palveluita löytyy yksityiseltä, mutta ovat kalliita seuralaisia.

Ihminen on kuitenkin kokonaisvaltainen kokonaisuus, ettei vain se fyysinen apu kata kokonaisuutta.

Monella vanhuksella ei ole varaa pienellä eläkkeellä yksityisiin palveluihin, joten senkin puolesta vaihtoehdot menee vähiin. Kunnalliset palvelut on edullisia, mutta eivät tarjoa, kuin sen "perus"hoidon katravuuden.

Yölento :) Venynyt kierto on about viikon myöhässä olevat menkat.

Kiertojen pituudet on tosi mielenkiintoisia! Vaihdevuosia kohti mentäessähän kierto ensin lyhenee, ja sitten alkaa pikku hiljaa pidentyä.

Kahden ison jenkkitutkimuksen mukaan naisen kierto on keskimäärin lyhyimmillään 9 vuotta ennen menopaussia, ja alkaa hiljalleen pidentyä n. 4 vuotta ennen: "Mean cycle length was at a low of 26.5 days 9 years before menopause, began to increase 4 years before menopause, and approached 55 days in the 2 years before menopause." (https://www.fertstert.org/article/S0015-0282(06)00929-0/fulltext)
Mulla keskimääräinen kierto on viimeisen parin vuoden aikana lyhentynyt 28 päivästä 26 päivään, ja alkaa parin vuoden päästä varmaankin taas pidentyä. Laskennallisesti siis vielä 9 vuotta (hyvin teoreettista) lisääntymisaikaa jäljellä! :p

Muokattu viimeksi:
Ihminen on kuitenkin kokonaisvaltainen kokonaisuus, ettei vain se fyysinen apu kata kokonaisuutta.
Tää on niin totta! Mä jotenkin näenkin että oma asema olis olla just se kaikki muu apu, ei niinkään se kylvettäjä/pyllynpesijä - siihen ei musta ehkä olis omien vanhempien kohdalla.

Kiertojen pituudet on tosi mielenkiintoisia! Vaihdevuosia kohti mentäessähän kierto ensin lyhenee, ja sitten alkaa pikku hiljaa pidentyä.

Kahden ison jenkkitutkimuksen mukaan naisen kierto on keskimäärin lyhyimmillään 9 vuotta ennen menopaussia, ja alkaa pikku hiljaa pidentyä n. 4 vuotta ennen: "Mean cycle length was at a low of 26.5 days 9 years before menopause, began to increase 4 years before menopause, and approached 55 days in the 2 years before menopause." (https://www.fertstert.org/article/S0015-0282(06)00929-0/fulltext)
Mulla keskimääräinen kierto on viimeisen parin vuoden aikana lyhentynyt 28 päivästä 26 päivään, ja alkaa parin vuoden päästä varmaankin taas pidentyä. Laskennallisesti siis vielä 9 vuotta (hyvin teoreettista) lisääntymisaikaa jäljellä! :p
Todellakin mielenkiintoisia.
Mä tässä just pähkäilenkin että olenko nyt menossa taas kohti sitä lopullista kiertojen pitenemistä.. Mulla oli nuorena säännölliset 28-30 päivän kierrot, sitten lyhentyivät tonne 25-28? päivään varmaan viideksi vuodeksi (no, kaksi lasta ja pitkiä imetyksiä tässä välissä myös, että ei nyt niin tarkkaa kirjanpitoa ole ollut) ja nyt tämä viimeisin oli taas 28 pvää, eli skaalan yläpäässä.. saas nähdä, jälkikäteenhän näistä vasta varmaksi tietää!!:p

Tää on niin totta! Mä jotenkin näenkin että oma asema olis olla just se kaikki muu apu, ei niinkään se kylvettäjä/pyllynpesijä - siihen ei musta ehkä olis omien vanhempien kohdalla.

Äitini on vannottanut myymään hänen talonsa ja käyttämään tuoton hoitokotipaikan pesämunaksi jos/kun se aika koittaa, eikä alkamaan omaishoitajiksi. On itse tehnyt hoitotyötä vanhusten parissa, ja tietää kuinka vaativaa se on. Ja kuinka vaihtelevaa hoidon taso voi olla. :sorry:

Lambi :) Itse huomasin, että isomummulle ei aina riitä lähiomaisten juttuseura. On asioita, joita ei kerrota ihan omaisille, koska monesti vanha ihminen myös pelkää sanoa kaikkea. Ulkopuoliselle on helppo sanoa asioita, joits ei muuten uskalla puhua / tai kertoa.

Vanhuus muuttaa persoonallisuutta etenkin siinävaiheessa, kun oikeustoimikelpoisuus on mennyt.
Ei ole enää vastuussa omista asioistaan, ei voi päättää mitään, ei ole oikeustoimikelpoinen.

Joskus vanhus voi pitää omia sukulaisia jopa uhkana sen vuoksi, jos on vaikka oma kiinteistö, jossa asuu, mutta nuut hoitavat omaisuuteen liittyvät asiat.

Mulla mies on vannottanut laittamaan itsensä hoitokotiin kun päänsä brakaa:p..

Vaan voihan olla hankala myydä talo vanhuksen alta vastoin tahtoaan(jos pyörtää mielensä..?)
Pitääkö ne hoitotestamentit(?) tehdä jo siis hyvissä ajoin kun pää vielä pelaa?

Lambi :) Itse huomasin, että isomummulle ei aina riitä lähiomaisten juttuseura. On asioita, joita ei kerrota ihan omaisille, koska monesti vanha ihminen myös pelkää sanoa kaikkea. Ulkopuoliselle on helppo sanoa asioita, joits ei muuten uskalla puhua / tai kertoa.

Vanhuus muuttaa persoonallisuutta etenkin siinävaiheessa, kun oikeustoimikelpoisuus on mennyt.
Ei ole enää vastuussa omista asioistaan, ei voi päättää mitään, ei ole oikeustoimikelpoinen.

Joskus vanhus voi pitää omia sukulaisia jopa uhkana sen vuoksi, jos on vaikka oma kiinteistö, jossa asuu, mutta nuut hoitavat omaisuuteen liittyvät asiat.
Joo voin vaan kuvitella:confused:!
Nää täytyy tietysti hoitaa tapauskohtaisesti ja henkilö kerrallaan soveltaen - mutta jotenkin näen silti itselläni tässä aiempaa enemmän osallistumismahdollisuuksia. Mitään minäitse vaan hoidan - tilannetta en toivo ottavani. Mutta se sellainen vanhanajan lapsi on vanhuuden turva - asetelma on itselle kirkastumassa. Me tosiaan asutaan 500 metrin päässä toisistamme ja toistaiseksi avunanto kulkee sieltä tähänsuuntaan.

Vaan voihan olla hankala myydä talo vanhuksen alta vastoin tahtoaan(jos pyörtää mielensä..?)

Lambi :) Hyvä kysymys, en osaa vastata.

Meillä isomummu omistaa oman talonsa, 100% vaikka ei ole oikeustoimikelpoinen enää ja asuu siis yksityisessä hoitokodissa. On sukua ja osa haluaisi myydä talon, osa ei. Itse en ja minusta toisen omistamaa kiinteistöä ei voi kukaan myydä, mutta tosin ei isomummukaan, koska ei ole oikeustoimikelpoinen.

Tilanteita on varmaari erilaisia.

Maitraatti olisi oikea osoite, mutta suvun epäsovun vuoksi tulevien perintöriitojen takia asiaa ei olla saatu kunnolla vireille. Mulla oma jaksaminen olisi kovilla hoitaa vielä edunvalvontatehtävät, koska kukaan muu niitä ei hoitaisi, sillä isomummu ei edes hyväksyisi muiden tekemiä paperitöitä.

Last edited by a moderator:

Käsittääkseni talousasiat hoituu aika pitkälti valtakirjalla niin kauan kuin ihminen on oikeustoimikelpoinen - silloin hän voi normaalisti allekirjoittaa yksilöityjä valtakirjoja eri tarkoituksiin, vaikka tiliasioiden hoitoon tai omaisuuden myyntiin. Jos haluaa nimetä edunvalvojan jo ennalta (tai ollaan jo siinä vaiheessa että pää ei enää pelaa ja edunvalvoja on pakko nimetä) mennään maistraatin kautta. Edunvalvojakin tarvitsee maistraatin luvan esim. asunnon myyntiin, mutta se voidaan antaa.

Hoitotestamentti on se hoidon/hoitamatta jättämisen osuus, senkin voi tehdä vaikka kuinka hyvissä ajoin, ja nykyisin lisätä myös OmaKantaan!

Käsittääkseni talousasiat hoituu aika pitkälti valtakirjalla niin kauan kuin ihminen on oikeustoimikelpoinen - silloin hän voi normaalisti allekirjoittaa yksilöityjä valtakirjoja eri tarkoituksiin, vaikka tiliasioiden hoitoon tai omaisuuden myyntiin. Jos haluaa nimetä edunvalvojan jo ennalta (tai ollaan jo siinä vaiheessa että pää ei enää pelaa ja edunvalvoja on pakko nimetä) mennään maistraatin kautta. Edunvalvojakin tarvitsee maistraatin luvan esim. asunnon myyntiin, mutta se voidaan antaa.

Hoitotestamentti on se hoidon/hoitamatta jättämisen osuus, senkin voi tehdä vaikka kuinka hyvissä ajoin, ja nykyisin lisätä myös OmaKantaan!

Näin juuri!

Ja me tehtiin juuri suullinen hoitotestamentti ja päätiin siitä, koska olen papereiden ja isomummun toiveen mukaan se valittu lähiomainen. Rankka aihe:hug013

Takaisin