----45+++++ kuumeiset

Minulla PCOS ja sen takia en edes ovuloi luomuna. Esikoista yrittäessä aloitettiin letroista, niistä ei saatu vastetta, joten siirryttiin piikittämään FSH:ta. Ensimmäisestä piikityskierrosta tuli esikoinen. Sitten toista yrittäessä tärppäsi heti toisesta piikityskierrosta. Eli piikkien avulla raskaudun helposti.

Toinen kuitenkin meni kesken, ja tämän ikäisellä suurin syy keskenmenoihin on vialliset kromosomit. Koska en näe mitään järkeä kokea uutta keskenmenoa, totesin, että haluan IVF:n ja alkiodiagnostiikan, jota lääkärikin tuon perusteella suositteli. Olin jo päättänyt puhua lääkärin ympäri alkiodiagnostiikkaan, ja olin iloisesti yllättynyt kun hän sitä suositteli kysymättäkin.
 
Suski pystytkö avaamaan miksi tuo fsh ei saa kropassa olla korkea mutta sulla sitä pistettiin? Mun olis pitänyt lähteä lukemaan tätä naisen hedelmällisyyttä koulussa. Oon ihan koukussa jo! :grin
 
Siis siksi kyselen, että miksi meille ei tarjottu jotain tukea raskautumiseen tässä odotellessa. Ei kai toi mun tasapaino nyt niin järkkyisi letroista? Tänään illalla mietitään miehen kanssa jatko selkeäksi. Varmaan jatketaan joulun jälkeen sitten ivfään. Mä olen kyllä jotenkin valmis vaihtamaan lääkäriä. Ei jotenkin tullut hyvä olo siellä käynnilläkään. Siis että isolla rahalla saatatte raskautua mutta tosi pessimistinen. Olisin toivonut edelleen jotain nostatusta. Kai mä tajuan ettei se voi meille lasta luvata. No kunhan pohdin..
 
Minulla ei ollut alkukierron verikokeissa mitään vikaa, eli FSH:kin oli hyvä, mutta siitä huolimatta follikkelit eivät kasvaneet kunnolla. Ja tuota kasvia sitten tuettiin ensin letroilla (ei vaikutusta) ja sitten piikeillä. Piikit ovat samaa tavaraa kuin IVF:ssä, jossa kasvatetaan kerralla monta follikkelia, tosin kun piikitellään ovulaation induktiota varten, ovat annokset pienempiä. Eli kun ei letroilla kasvaneet, piikiteltiin vähän tujakampaa tavaraa, ja sillä kasvoivat.
 
Totta, että viallisista munasoluista/alkioista suurin osa menee kesken. Silti myös ikä lisää muidenkin syiden keskenmenoja ja ennenaikaisia synnytyksiä. Valitettavasti.
Ei yhtä paljon kuin ikä lisää kromosomivikoja. Tämän ikäisellä tilastojen perusteella viallisia kromosomeja on 89 % munasoluista, eli jos alkiodiagnostiikan avulla saa seulottua yrityksiin vain nuo 11 % terveitä, niin kyllä se minusta on todella merkittävä parannus mahdollisuuksiin.
 
Suski pystytkö avaamaan miksi tuo fsh ei saa kropassa olla korkea mutta sulla sitä pistettiin? Mun olis pitänyt lähteä lukemaan tätä naisen hedelmällisyyttä koulussa. Oon ihan koukussa jo! :grin
Korkea FSH omasta kropasta kielii alhaista vastetta munasarjoissa. Siksi se on tavallaan huono uutinen, ja kertoo, että munasarjat on ehtoopuolella. Eivät siis tiukemmallakaan raipalla lähde kasvattelemaan kunnon follia.
 
Mie uteliaisuudesta kysyisin, että mitä mieltä olette kamuni tilanteesta. Ikää 43v, yksi neljävuotias luomuna, ovulaation induktioita takana ajallisesti kolmisen vuotta. Välillä kuitenkin taukoja. Nyt ivf. Kahdeksan follia, kuusi solua, hedelmöittyi kolme jakaantui normisti kaksi. Ne on nyt pakkasessa odottelemassa siirtoa. Miltä teistä kuulostaa? Onko paljonkaan toivoa.
Toivo se on pienikin toivo. Vain yksi priima tarvitaan
 
Minulla jakautui normisti 3-päiväisiksi 7 kpl, ja 5-päiväisiksi 3 kpl. Alkiodiagnostiikassa vain yksi näistä kolmesta oli terve.

Monentenako päivänä kaverillasi alkiot pakastettiin?
 
Mie uteliaisuudesta kysyisin, että mitä mieltä olette kamuni tilanteesta. Ikää 43v, yksi neljävuotias luomuna, ovulaation induktioita takana ajallisesti kolmisen vuotta. Välillä kuitenkin taukoja. Nyt ivf. Kahdeksan follia, kuusi solua, hedelmöittyi kolme jakaantui normisti kaksi. Ne on nyt pakkasessa odottelemassa siirtoa. Miltä teistä kuulostaa? Onko paljonkaan toivoa.
Ekassa ivf:ssä 40-vuotiaana minulla oli 3. päivänä jäljellä viljelyssä enää yksi alkio - ja kirves lensi kaivoon! Yksi alkio siirrettiin tuoreena ja tästä yhdestä ainokaisesta kehittyi kuitenkin terve lapsi. Ei se määrä, vaan laatu.
 
Takaisin
Top