Masennus ei aina näy päällepäin. Mä olin joskus hyvinkin masentunut, mutta hoidin aina työni hyvin ja olin huoliteltu sekä esiinnyin iloisena. Yksin kun asuin, niin kukaan ei olisi arvannut, millaista se oli kulissin takana. Iltaisin itkin ja toivoin, etten aamulla enää herää. Olisin jo päättänyt päiväni, ellei mulla olisi ollut koiraa, josta huolehtia. Se oli niin synkkää aikaa etten oikein muista siitä mitään, kaikki oli kovin sumuista. Energiaa ei todellakaan ollut mihinkään ylimääräiseen, eristäydyin jopa joistain ystävistä. He kyllä huolestuivat, eivätkä jättäneet yksin. Ihania ystäviä!
Ei ollut tarkoitus kirjoittaa mitään säälitarinaa vaan oikeastaan pidän itse sitä selviytymistarinana. En osaa sanoa miten masennus lopulta lähti, mutta olisi kyllä pitänyt taipua pyytämään apua. Lääkkeistä tuskin olisi ollut hyötyä, mutta taustalla oli paljon kaikkea, mikä olisi vaatinut käsittelyä. Jatkossa olen viisaampi ja haen heti apua, jos rupean tunnistamaan masennuksen oireita.
Sitä ei kaikki uskoisi, mutta iloinen ja positiivinenkin ihminen voi sairastua masennukseen, jos tulee liikaa painolastia.
Komppaan. Olen ollut vuosia masennuksen kourissa, varmaan jo osin lapsuudesta asti (olin herkkä, arka, yksinäinen, omassa maailmassa viihtyvä haaveilija, jota ajoittain kiusattiin). Lasteni isä oli narsistinen, henkistä väkivaltaa käyttävä. Olimme yhdessä 13v. Uusi mieheni joi ja petti. Taloudellinen stressi. Sairastuin itse ja jouduin leikkaukseen. Kaikki nämä ajoivat mut lopulta lääkäriin, ja diagnosoitiin vahvasti keskivaikea masennus, johon sain mielualalääkityksen, mutta muuten koin että jäin vähän yksin. En olusi halunnut lääkitystä vaan terapiaa, mutta parin kerran jälkeen psykologi totesi, että nyt on niin paljon edistystä tapahtunut, että pärjään omillani. No, mulla oli hetkellisesti parempi vaihe, olen vahvasti tunje-eläjä, mutta eihän ne asiat sieltä taustalta mihinkään kadonneet.
Summa summarum... kukaan ulkopuolinen ei varmasti koskaan todella huomannut, miten äärirajoilla kuljin. Hoidin työni, lapset (no heille, lähimmille, tiuskin liikaa ja olin ärtynyt), eläimet, lasten harrastustoiminnan, olin hymyileväinen ja herttainen... yksin huusin ja itkin. Saatoin istua vain monta tuntia tuijottamassa ikkunasta, saamatta itseäni ylös. Hoidin pakolliset, mutta mihinkään muuhun ei ollut voimia. Se lisäsi inhoa itseäni kohtaan: olen saamaton, laiska, surkea... Pahinta juuri oli saada mieheltä samaa palautetta. "Ota nyt itseäs niskasta kiinni. Kaikki täällä on masentuneita, jos siihen tekosyyhyn vedotaan." HALUAISIN, MUTTA EN PYSTY!!!
Mä lopetin lääkityksen pikkuhiljaa, ja nyt olen "omillani". Olen tehnyt vuosien ajan itsetutkuskelua, "miksi musta tuli tällainen", ja oppinut olemaan itselleni armollinen. Olen ollut aina "kiltti tyttö". Ainoana lapsena halunnut säästää mm. vanhempiani pahalta mieleltä, miksi esim. kerroin koulukiusaamisesta vasta aikuisiällä. Olen pitänyt kaiken muunkin aina sisälläni. Kantanut toistenkin murheita. Ja kun sinne sisään kasaantuu liikaa, sitä sairastuu. Vaikka KUKAAN ei voisi arvata ja vaikka kaikki ulkopuolisen silmissä olisi hyvin. Minäkin olen kuullut monet kerrat, että ei sulla ole mitään syytä olla masentunut, olet kultalusikka suussa syntynyt, ainoa lapsi, ison talon emäntä, vanhemmat tukena. Masennus kun vaan ei tule hetkessä, se tulee hiipien, usein vuosien jo itsekkin unohdettujen asioiden summana.