----45+++++ kuumeiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
On paljon helpompaa hukuttaa surunsa viinaan ja hyväksytympääkin.

Suski75 :) On ihan pakko olla eri mieltä, koska masennus ja suru ovat eri asioita.

Masentunut ei ole välttämättä surullinen ja surun keskellä elävä ei ole välttämättä masentunut!!:stop:

Tuo lause tulee jostain "Eppu Normaali" lauluista... Ne ovat kuitenkin jo aikansa eläneitä lauluja ja Suomessakin aletaan olla jo vähän kainsainvälisempiä, umpimielisyyden ja melankolian sijaan:laughing002

.

Twisted :)

Pitkälti kuulun, mutta samalla yritän auttaa, esim. työnhaussa, sillä OIKEASTI masentunut ei kykene hakemaan töitä, ellei niitä hänelle tarjota. Työn kautta masennus on voitettavissa jotta ei jäisi kotiin nukkumaan päiväksi, viikoiksi, kuukausiksi....

Jos ihminen jää laakereille lepäämään, sieltä paluu on vaikeaa - ainakaan ilman apua. Tässä yhteiskunnassa sitä tärkeää apua ei saa, vaan hyljätään.

Silloin helpoin reitti masentuneelle on päihteet.

On seuraus, ei syy.
.
Masennuksessa on eri asteita. Se täysin kykynsä hukannut on se kaikkein pahin aste, ja hän on ollut masentunut jo kauan ennen kuin se meni noin pahaksi. Jotta masennuksesta voi toipua, pitää aluksi voida levätä. Vasta kun on levännyt jonkin aikaa, alkaa kiinnostua asioista uudestaan. Keskustelin tästä yhden masentuneen ystäväni kanssa jokin aika sitten, hän mietti, onko jo aika palata työhön, ja minä kysyin, joko hän tuntee kiinnostusta uusia asioita kohtaan, vai onko hän vielä siinä kohtaa parantumisessa, että elää päivästä toiseen ilman että mikään innostaa tai kiinnostaa. Minulla kesti väsymys ja innostumattomuus puolisen vuotta aikanaan, vasta sitten alkoi taas nähdä maailmassa asioita, joita olisi kiva tehdä tai nähdä, eikä ennen sitä kannattanut harkitakaan töihin palaamista.

Toinen ystäväni oli lääkärin mukaan
vain keskivaikeasti masentunut, ja päätti lähteä ulkomaille vuodeksi pitämään sapattivuotta, jotta hänen ei tarvitsisi ottaa papereihinsa mt-diagnoosia.

Masennuksessa on niitäkin asteita, joissa on vielä toimintakykyinen, mutta jos asiat eivät muutu, suunta on selvä. Tässä kohtaa olisi hyvä hoitaa masennus, eikä vasta sitten pohjalla. Ja nämäkin ovat ihan OIKEASTI masentuneita, eivät pelkästään ne vaikeasti masentuneet toimintakyvyttömät ihmiset.

Masennus on täysin eri asia kuin suru. Masentunut menettää taitonsa tuntea iloa tai surua.

Kolmesta veljeksestä isäni lienee se, jonka "alkuperää" isoisäni on eniten epäillyt, eli tuskin on saanut vanhemmiltaan varauksetonta rakkautta. Ei pysty kunnioittavaan parisuhteeseen kenenkään kanssa, ilmeisesti ei ole saanut siihen mitään mallia kotonaan. Juo veljeksistä eniten.

Katjusha :)

Surullista. Rakkauden puute aiheuttaa tätä...sota-aikoina (---1945+++) syntyneet lapset jäivät vaille monesta. Ei pidetty sylissä, ei leikitty, eikä aina ollut edes ruokaa.

Nyt ihmetellään, miksi kaikki täällä on masentuneita, koska on ongelmia. Eivät he sitä ole, vaan ovat jääneet vaille perusturvaa ja kaikkea sitä, mitä ihminen tarvitsee kehittyäkseen tasapainoiseksi aikuiseksi!

Ja heidän omat lapset, (joita me ollaan).....millä kukaan kasvattaa oman lapsen tasapainoiseksi aikuiseksi, mikäll omat eväät on jo valmiiksi liian köyhät??

Masennuslääkettä vaan:laughing014

Mä olen lukenut paljon masennuksesta, jännä.. Yhdessä kirjassa sanottiin, että masennuksesta pitää alkaa puhumaan niin kun muistakin sairauksista. Sinulla on masennus, et ole masentunut. Samaan tapaan kun jouduin käymään mun reuman kanssa. Se alkoi ottamaan mun elämästä liian ison palan ja jotenkin aloin liittämään sen mun ominaisuuksiin, persoonaan.

Masentunut on usein sekä ajatuksiltaan hukassa, että aivokemia sekaisin. Mun vanhimmalla tyttärellä oli "vain" tuo keskivaikea versio. Pahimpaan aikaan ei mennyt kouluun, oli vaan sohvalla ja söi. Aikani käytin just vääriä keinoja eli yritin patistaa ja keksiä kaikkea miellyttävää tekemistä. Kävi myös terapiassa mutta sepä. Ei auttanut juuri. Miedot lääkkeet päälle, mä helliin koulun loppuun käymisestä ja annoin syliä ja halia reippaan puoli vuotta. Sitten mulle tuli ajatus, se koulu oli vienyt kaiken ilon elämästä. Siispä sovittiin että se jätetään vaikka laittoikin ensin vastaan. Musta on järjetöntä hukata elämänsä 3 vuotta lukiossa jos jokainen päivä on piinaa. Seuraavaksi sanoi, että kirjoittaa paperille edes muutaman asian joka voisi kiinnostaa. Vaikka olisi aivan pähköhullukin. Lapsi päätyi hakemaan töitä austraaliasta mutta sitten pääsikin nyt elokuussa opiskelemaan kaksoistutkintoa Ypäjälle hevosten pariin. Samalla laitettiin ruoka kuntoon hiilarit veks) ja unirytmi kohdalleen. Mulla on lapsi taas takas! :smiley-angelic003 masennukseen vaikuttaa niin hemmetin moni asia ja jokainen on yksilö myös tässä suhteessa. Meillä ei painostaminen ja reippailu olisi auttanut.

Tähti exällä oli kieltämättä aika rankka elämä. Äiti kuoli syöpään, isä oli alkoholisti joka puukotettiin kuoliaaksi tuntemattomasta syystä ja edellinen vaimo kuoli syöpään sen syliin. Silti sillä oli jo nuorena kaikki merkit alkoholismista. Tunsin sen kun olin 18 ja kovaa meni. Edelleen en osaa tosen puolesta sanoa kumpi oli ensin, mutta ainakin ihan väärä tapa lääkitä itseään sillä oli..

Niin kauan kun esim. vakuutusyhtiöillä on oikeus nostaa hintoja tai kieltäytyä antamasta vakuutuksia mt-diagnoosien perusteella, tai mt-diagnoosi sulkee pois haaveet jonkun alan työpaikoista, niin kauan niistä ei puhuta ääneen.

• Tykkään
Reaktiot: M-M
Kyllä Tähti depressio on kansantauti. Ihan niinkuin verenpaine- ja sepelvaltimotauti. Ja nykyään vaan diagnosointi on helpompaa luotettavampien testien takia. Ja kynnys lääkäriin hakeutumiseen on madaltunut onneksi, vaikka vielä moni jää hoitamatta koska häpeää tai ei tunnista masennusta. Mutta kaikkien nykyajan työhyvinvoinnin ym seurontojen vuoksi masennus voidaan diagnosoida ajoissa.

Twisted :) Ongelma on tämä yhteiskunta, jossa ei katsota edes vastaantulijaa silmiin, saati kukaan ei ota ketään kädestä kiinni, saati halaa koskaan.

Täällä Suomessa vaaditaan töissä supersuorituksia ja superosaamista, mutta työsuhteet on mitä on...useimmiten pätkiä ja mkään ei kelpaa, vaikka ylitöitä tekisi jatkuvasti. ....alkaako jo masentaa:depressed:

Tässä yhteiskunnassa vaaditaan liikaa ja kyse on vain rahasta. Ne ketkä eivät pysy/selviä tässä oravanpyörässä mukana, saavat mennä, eikä kukaan ole kiinnostunut enää edes auttamaan, koska tulee otsaan leima: esim. työtön pummi.

Täällä Suomessa kärjistetään ihmiset eriarvoisiksi, joten ihmiset eivät edes kehtaa keskustella keskenään, jotta voisi ymmärtää toisen tilaa:dead:

Suurin osa taitavistakin ihmisistä on tuolla kadun reunalla, koska ahneet yritysherrat tarvitsevat omat bonuksensa, minkä vuoksi työssäkäyvä väki sai YT:n vuoksi lähteä, sillä uusia halvempia saa heti tilalle:banghead:

Kuka ei olisi masentunut tässä yhteiskunnassa?:rolleyes:

Kohta kaikki ovat jossain työkyvyttömyyseläkkeellä tms. Toivottavasti ongelma uutiset menisivät Eduskuntaan saakka:laughing002
:dance011

.

Last edited by a moderator:
Mutta onko masennus oikeasti mt sairaus? Toki se voi uusia jos ei ole varuillaan. Siinä joutuu ikäänkuin kai opettemaan oman kropan käyttöohjeet uudelleen. Mutta totuus on se, että jos syö huonosti ja väärin lihoo takas vaikka olisi laihduttanut jne jne. Mun kroppa inhoaa pullaa. Sokeri ja valkoiset jauhot. Tulen kipeäksi ja jos jatkan, en enää ole työkuntoinen. Siksi vaikka rakastan pullaa, syön sitä pari kertaa vuodessa jos seuraavana päivänä. Ei tarvitse liikkua.

Aikani tätä surin, mutta lopulta tajusin että voi prinsessaa : vartalo laittaa syömään terveellisesti. Ompa paha! :smiley-angry017 samalla tajusin että liikkumattomuus ja valvominen tekee reuma kropalle huonoa.. No mullahan on siis sisäinen pt mukana kokoajan. Mun lasi on puoliksi täynnä. Ymmärrän kyllä myös reumaan sairastuneita jotka masentuu. Mä en aijo antaa sen voittaa. Veikkaan, että sama homma sitten masennuksen uusimisella. Joutuu olemaan tarkkana ruoan unien ja liikunnan kanssa. Tarpeeksi palautumista ja omaa aikaa. Olisiko näin?

Mutta onko masennus oikeasti mt sairaus? Toki se voi uusia jos ei ole varuillaan. Siinä joutuu ikäänkuin kai opettemaan oman kropan käyttöohjeet uudelleen. Mutta totuus on se, että jos syö huonosti ja väärin lihoo takas vaikka olisi laihduttanut jne jne. Mun kroppa inhoaa pullaa. Sokeri ja valkoiset jauhot. Tulen kipeäksi ja jos jatkan, en enää ole työkuntoinen. Siksi vaikka rakastan pullaa, syön sitä pari kertaa vuodessa jos seuraavana päivänä. Ei tarvitse liikkua.

Aikani tätä surin, mutta lopulta tajusin että voi prinsessaa : vartalo laittaa syömään terveellisesti. Ompa paha! :smiley-angry017 samalla tajusin että liikkumattomuus ja valvominen tekee reuma kropalle huonoa.. No mullahan on siis sisäinen pt mukana kokoajan. Mun lasi on puoliksi täynnä. Ymmärrän kyllä myös reumaan sairastuneita jotka masentuu. Mä en aijo antaa sen voittaa. Veikkaan, että sama homma sitten masennuksen uusimisella. Joutuu olemaan tarkkana ruoan unien ja liikunnan kanssa. Tarpeeksi palautumista ja omaa aikaa. Olisiko näin?

Peppipupu :)

Vastaan tähän vaikka en ole lääkäri. Omasta mielestäni masennus ei ole sairas, vaan syy.

Tässä tulee mun oma esimerkki:
Koin Burn-Outin (10-v. sitten), koska töitä oli todella liikaa (24/7), eikä sekään riittänyt työnantajalle! Firmalla meni kuitenkin varsin lujaa, enkä saanut mitään apua vaikka pyysin.

Terveys ei vaan kestänyt ja irtisanoin itseni.

Menin lääkäriin ja siellä sanottiin, että olen vain masentunut ja tuossa on sulle masennuslääke.

Se jäi siihen, koska en ole ollut masentunut silloin, enkä ole koskaan vielä ollut tässä elämässä - päinvastoin!

Väärä diagnoosi:dead: Olin ylikuormittunut, en masentunut.

Onneksi onnistuin (omilla taidoilla) vaihtamaan alaa, ja sain tekijää arvostavan työpaikan:p
Töitä on rutkasti, mutta kohtelu on neuvotteleva ja tilanne on hallinnassa :)

Kukaan ei silloin auttanut, mutta ei myöskään nyt tulisi sanomaan, että olen sairas tai masentunut. Lääkärille ei ole käyttöä:joyful:

.

Tähti exällä oli kieltämättä aika rankka elämä. Äiti kuoli syöpään, isä oli alkoholisti joka puukotettiin kuoliaaksi tuntemattomasta syystä ja edellinen vaimo kuoli syöpään sen syliin. Silti sillä oli jo nuorena kaikki merkit alkoholismista. Tunsin sen kun olin 18 ja kovaa meni. Edelleen en osaa tosen puolesta sanoa kumpi oli ensin, mutta ainakin ihan väärä tapa lääkitä itseään sillä oli..

Peppipupu :) Voi jos joku olisi voinut auttaa:Heartblue... toivottavasti hän on selvinnyt omista tuskista elävänä kuitenkin....

Tähti, soitti mulle baarista la jälleen. Kello oli jotain 11 aamulla. Että oma "lääkitys" edelleen päällä. Tällä kertaa kuitenkin oli hyvin kohtelias. Tietää että olisin mutten lopettanut puhelun. Osaan nykyään suojella itseäni hyvin.

Mulla meinasi tosin tulla tämän nykyisen miehen kanssa ongelmia kun suojasin itseäni myös siltä vaikkei ollut tarvetta. Eli tietyllä tapaa sairastuin alkoholistin rinnalla.

Mikähän noilla exillä muuten on kun pitää vanhoille heiloille soitella? Tänä kesänä saanut jo kahdelta soitot. Ikävä vaan silleen, että mun mielestä kerran soudettu järvi on vaan ja ainoastaan jo kerran soudettu. :confused004

Tähti, soitti mulle baarista la jälleen. Kello oli jotain 11 aamulla. Että oma "lääkitys" edelleen päällä. Tällä kertaa kuitenkin oli hyvin kohtelias. Tietää että olisin mutten lopettanut puhelun. Osaan nykyään suojella itseäni hyvin.

Mulla meinasi tosin tulla tämän nykyisen miehen kanssa ongelmia kun suojasin itseäni myös siltä vaikkei ollut tarvetta. Eli tietyllä tapaa sairastuin alkoholistin rinnalla.

Mikähän noilla exillä muuten on kun pitää vanhoille heiloille soitella? Tänä kesänä saanut jo kahdelta soitot. Ikävä vaan silleen, että mun mielestä kerran soudettu järvi on vaan ja ainoastaan jo kerran soudettu. :confused004

Peppipupu :) Tuskin kukaan täällä voi antaa vastausta....se on sun itse selvitettävä..

Niin kauan kun esim. vakuutusyhtiöillä on oikeus nostaa hintoja tai kieltäytyä antamasta vakuutuksia mt-diagnoosien perusteella, tai mt-diagnoosi sulkee pois haaveet jonkun alan työpaikoista, niin kauan niistä ei puhuta ääneen.

Suski75 ;) Hyvää informaatiota palstalle! :)

Minä en ainakaan. Kp2 ja tässä kierrossa kasvatellaan follikkeleita, toivottavasti monta ja hyvää. Yhtään niistä ei siirretä tässä kierrossa, koska viisipäiväisinä niistä otetaan solut alkiodiagnostiikkaa varten ja sitten ne pakastetaan. Seuraavassa kierrossa sitten siirretään, jos yhtään hyvää alkiota selvisi.

Hei nyt ollaan puhuttu niin raskaista aiheista että halusin tietää kuka seuraavaksi piinailee?

Peppipupu :)

Saa puhua kaikista aiheista :)
Toivottavasti mies ei vain nyt käyttäisi sinua hyväksi...

Puhetta tarvitaan asiasta, kuin asiasta :wink:cheers

Tänään kp 8 ja testailut alkaa luultavasti kp 10....Ovisplussaa odotan kp13-16...:p

Tähti, onko teillä luomuna mahdollisuuksia miehen vasta-aineista huolimatta?

Yölento :)
No, meidän onnen rippeet on siellä, kun ollaan etelässä, että onnistuisi ilmankin.....:cheers

Klinikka ei ole mitenkään poissulkenut sitä mahdollisuutta, koska ollaan kuitenkin terveitä :)

Mutta veikkaan, että mun iän tuoma tilastollinnen onnistumis-% laskee 0.8% --->

Elämä on arpapeliä joka tapauksessa, niin ei sitäkään pientä tilaisuutta kannata silti hukata. Ja raskaanahan ajattelin sieltä kotiin palata:grin

Last edited by a moderator:
Meillä vissiin menossa tänään kp 7, eilen kp 6 saatiin kierto korkattua. Olen hoitanut vaihdevuosiani, ja nyt vähän on oireet helpottaneet. Mutta viime kierrossa pain tilanne olikin kp 20-40, että saapa nädä, onko tälläkin kierroksella sama edessä vai mikä.
Mies lähti pohjoiseen, on kuulema seuraavan kerran paikalla ensi viikon keskiviikkona ( kp 13?). Että täällä myö tytön kanssa kahestaan sit ollaan. Sunnuntaina menemme näillä näkymin isääni katsomaan, eli "mummulaan".
Minullakin kävi tuo ovistestailu mielessä, mutta en edullisesti ja nopeasti pääse käsiksi muihin, kuin rfsu:n ovistesteihin, ja niihin ei ole selvää vastausta tullut. Onko ollu vika testaajan hormoneissa testeissä, en tiedä (ja tähän tilanteeseen ei testaaminen tuo kyllä mitään apuja lisää).

Tääl kp 2, se eka pv ei ollutka mitää viel. Tänään aukes jo häränkurkku ja kiva kun saa mennä terapeutin penkille istuu tänää , toiv en sotke tuolia.

Minulla siis öööö kuormittavat kokemukset uupumus ja lievästä keskivikeaan masis, paniikkioireet viimeisen vuoden lisukkeena. itse halusin terapiaan. Usein vaan väsyttää, ei saa aikaan toivomiaan asioita vaikka kuin niitä ajattelee. Pinnistely vaan pitkittää toipumista mutta saikulle en päässyt!!!! Eli äärirajoilla käydään joka pv ja siks yritän edes että illat loppuis ysiin.

Eli elämän kuormittavuuteen yritän vaikuttaa ja myös mieheni tarvii säännöllisen elämän riittävine lepoineen, hän tiedostaa sen itse ja pitää huolen. Eli me emme valvo myöhään kuin joskus vahingossa. Ruokailu pitäisi saada vielä paremmalle tolalle sillä minä oon diabeetikko mutta himoan karkkia ym ja saan sokerit niillä sekaisin joka taas tekee kaikkea muuta jätnää esim mielialalle...

Ajatukset karkaa heräsin vasta. Lapset pitäis mennä "potkimaan" kohta kouluun lähtöön tai ainakin aamupalalle, niin pääsee itaekin omiin hommiin.

Joka pv toivoo et illan päätteeksi onniatuisi lepäämään ja laskemaan kierroksensa

Takaisin