----45+++++ kuumeiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hippusen ja "macgyverin :dummy: :dummy1: " kuulumisia täällä kans kaivataan:shy:, ei saa pitää liian pitkään meitä pimennossa! Onko jo rakenneultra suoriuduttuna? Tuntuuko jo liikettä?

Vajaa kaksi viikkoa vielä rakenneultraan, tuntuu ihan tuskaisen pitkältä ajalta.

Ei tunnu vielä minkäänlaista liikehdintää. Mulla taaksepäin kallistunut kohtu ja äänistä päätellen istukka edessä. Onneks on kotidoppleri! Muuten oisin vielä vauhkompi. Nyt oon kuunnellut päivittäin, aina kun iskee ahdistus, onko pieni vielä hengissä. Hetken sitte pystyy oleen positiivisin mielin, kun saa junpsutuksen kuuluviin.

Neuvolassa saan käydä myös extraa sykkeitten kuuntelussa. Viimeks meinas vaan iskeä paniikki, kun ei sykettä saatu oikein kuulumaan. Hirveetä molskintaa vaan kuului ja istukka viuhui kovaa edessä. Neuvolan täti kovasti vakuutteli, että kyllä hän siellä on ja kaikki hyvin. Ei vakuuttanut, mutta onneksi sain illalla kotona kuulumaan kunnolla.

Maha on varsinkin iltaisin jo valtava. Nyt siis 17+5. Oon siirtynyt vallan käyttämään teltta-mallin tunikoita ja siihen villatakkia ja huivia päälle. Ajattelin ”tulla kaapista” vasta ru:n jälkeen.

Hirveesti tsemppiä teille kaikille sitkeille sisseille, toivottavasti mahdollisimman moni pääsee vielä siihen parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen! :Heartred

Vajaa kaksi viikkoa vielä rakenneultraan, tuntuu ihan tuskaisen pitkältä ajalta.

Ei tunnu vielä minkäänlaista liikehdintää. Mulla taaksepäin kallistunut kohtu ja äänistä päätellen istukka edessä. Onneks on kotidoppleri! Muuten oisin vielä vauhkompi. Nyt oon kuunnellut päivittäin, aina kun iskee ahdistus, onko pieni vielä hengissä. Hetken sitte pystyy oleen positiivisin mielin, kun saa junpsutuksen kuuluviin.

Neuvolassa saan käydä myös extraa sykkeitten kuuntelussa. Viimeks meinas vaan iskeä paniikki, kun ei sykettä saatu oikein kuulumaan. Hirveetä molskintaa vaan kuului ja istukka viuhui kovaa edessä. Neuvolan täti kovasti vakuutteli, että kyllä hän siellä on ja kaikki hyvin. Ei vakuuttanut, mutta onneksi sain illalla kotona kuulumaan kunnolla.

Maha on varsinkin iltaisin jo valtava. Nyt siis 17+5. Oon siirtynyt vallan käyttämään teltta-mallin tunikoita ja siihen villatakkia ja huivia päälle. Ajattelin ”tulla kaapista” vasta ru:n jälkeen.

Hirveesti tsemppiä teille kaikille sitkeille sisseille, toivottavasti mahdollisimman moni pääsee vielä siihen parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen! :Heartred
Huoh. Tsemppiä paljon!! Mä pelkäsin koko hitsin raskauden tämän vikan lapsen kanssa. Muutenkin liikkui jotenki vähän loppuajasta ja sain välillä jo tuomion vähäisestä lapsivedestä. Sitten ku raskaus alkoi mennä 40viikon yli niin sai panikoida kaksin verroin. Ravasin paniikkiultrassa ainakin kans kertaa. Huoh!

Mulla kuuluu neuvolassa aina huonosti sykkeet. Neuvolantäti on kironnut niiden vanhan dopplerin monta kertaa. Kohtu taaksepäin myös. Istukka on takaseinässä.

Eilen kävin taas kontrolliultrassa. Hematoomia oli tullut kaksi lisää.
Onnesta vain pari senttisiä.
Niille ei mitään syytä ole. Joillekin vain tulee.
Onneksi on mahdollista että kuitenkin katoavat kun viikot kuluu.
Istukka ei vielä ole noussut ylöspäin,mutta onneksi mun kohdalla silläkään ei niin väliä kun sektio kuitenkin edessä.

Mulla kuuluu neuvolassa aina huonosti sykkeet. Neuvolantäti on kironnut niiden vanhan dopplerin monta kertaa. Kohtu taaksepäin myös. Istukka on takaseinässä.

Eilen kävin taas kontrolliultrassa. Hematoomia oli tullut kaksi lisää.
Onnesta vain pari senttisiä.
Niille ei mitään syytä ole. Joillekin vain tulee.
Onneksi on mahdollista että kuitenkin katoavat kun viikot kuluu.
Istukka ei vielä ole noussut ylöspäin,mutta onneksi mun kohdalla silläkään ei niin väliä kun sektio kuitenkin edessä.
Voi ihana että kaikki on kuitenkin hyvin. Tuokin nii mysteeri mistä hematoomat tulee?? Mulla oli kans esikoisesta siis ja vuosin pitkään. Pläh.

Hippunen77 :)

Ollaan täällä niin onnellisia puolestasi, ettet usko!:love7:Heartbigred

Pian sinä tulet kaapista ulos...jänmää...

tässä välissä hyvää odotuksen jatkoa!:Heartred
:Heartbigred :Heartbigred :Heartbigred :Heartbigred

Olen miettinyt, että pitäisikö yrittää pyytää meille nelikymppisille oma alue täältä foorumilta, jossa olisi mahdollista olla useampi ketju samassa paikassa? Foorumi kun on hajotettu sen mukaan, onko odottaja vai yrittäjä vai vauva saanut vai isomman lapsen vanhempi. Ja sitten nelikymppisten juttujen ketjut hukkuvat tuonne, vähän niin kuin tuo uusi ketju nelikymppiseltä ensiodottajalta, joka etsi nimenomaan nelikymppisiä odottajia.

Kiitos ehdotuksesta. :) Työstämme hieman ajatusta ylläpidon kesken ja jotain kivaa on tulossa.

Täytyy taas paasata. Mä olen ennenkin ollu pettyny Suomen hoitoprotokolliin ulkomaihin verrattuna. Ulkomailta saa esim mietoa progevoidetta mitä ei täältä. Ulkomailla hoidot räätälöidään todella pitkälle per henkilö. Täällä tuijotetaan aika pitkälti perus kaavoja millä mennään.
löysin just kolme tapausselostetta meikäläisistä joilla fsh on jo tähtitietrellinen ja LH myös koholla. Pieniannoksisella etinyyli estradiolilla alkukierrossa (todella pieni määrä ja vain tuo muoto estrogeenista) on saatu fsh laskemaan dramaattisesti ja follikkeli muodostumaan. Ja raskauksia alkamaan. No, eihän tällasa täällä tunneta. Eikä täältä maasta löydy edes tota kuin yhdistelmäehkäisypillereissä jotka ei luonnollisesti käy. Ulkomailla löytyy pieniannoksista tablettia. Mielenkiintoinen juttu. Hauska olis löytää koko hoitoprotokolla jostain.
tässö vielä linkki jos joku haluaa lueskella

https://academic.oup.com/humrep/article/15/8/1709/670812

On käynyt tuo mielessä. Ensinhän heikkenee proge ja sitten estrogeeni. Jotenkin olen vaan kuvitellut, ettei estrotuki muka auttaisi enää tuossa vaiheessa. On tää lisääntyminen mielenkiintoista, kun aina oppii uutta. Takapajuinen Suomi on välillä kyllä.

On käynyt tuo mielessä. Ensinhän heikkenee proge ja sitten estrogeeni. Jotenkin olen vaan kuvitellut, ettei estrotuki muka auttaisi enää tuossa vaiheessa. On tää lisääntyminen mielenkiintoista, kun aina oppii uutta. Takapajuinen Suomi on välillä kyllä.
No on tämä vähän. Esim hoidoissa ei käytetä mitään ”testiajoa” ennen varsinaisia hoitoja. Eikä mitata estro ja progearvoja hoidon aikana. Sanotaan vaan et perus toimii, ei hyödytä mittailla. No kappas kummasti ulkomailla tulokset on paljon parempia kuin Suomessa. Eikä liity siihen että jenkeissä laitellaan 8 alkiota kerralla kohtuun. Sukulainen kävi 40-vuotiaana ulkomailla hoidoissa. Sai 9 blastoa pakkaseen. Kaksi raskautta jo takana, molemmat lähti heti ekalla siirrolla. Suomessa tahkosivat julkisella ties kuinka.

ja sinänsä yhtään vähättelemättä. Kuten oon sanonu, olen saanu hyvää hoitoa noin muuten. Mutta joskus vähän tökkii.

Luulisi että julkinenkin puoli pitkällä tähtäimellä säästäisi rahaa kun ei samat tyypit ramppaisi hoidossa sitä kolmen sarjaa.

Luulisi että julkinenkin puoli pitkällä tähtäimellä säästäisi rahaa kun ei samat tyypit ramppaisi hoidossa sitä kolmen sarjaa.
No ihan samaa ajattelen alkiodiagnostiikan suhteen. Että se maksaisi itsensä takaisin kun ajatellaan montako turhaa PASsia jää tekemättä kun tiedetään jo ennen siirtoa mitkä alkiot ovat kromosomien takia elinkelvottomia.

No ihan samaa ajattelen alkiodiagnostiikan suhteen. Että se maksaisi itsensä takaisin kun ajatellaan montako turhaa PASsia jää tekemättä kun tiedetään jo ennen siirtoa mitkä alkiot ovat kromosomien takia elinkelvottomia.
Näimpå. Tähän se varmaan joskus meneekin väkisin. Nykyään taitaa vain Husissa olla (jonkun yksityisen lisäksi) mahdollista setviä joitain virheitä alkioista. Kaikkeahan ei voi mut varmaan riittäisi että perus trisomiatkin katsottaisiin. Joskus törmäsin blogiin missä yhden parin ”kauniista blastosta” setvittiin viat ja siitä löytyi kolme eri trisomiaa. Että sepä näissä on kun aina ne vialliset ei oo rupuisia ja toisinpäin

No on tämä vähän. Esim hoidoissa ei käytetä mitään ”testiajoa” ennen varsinaisia hoitoja. Eikä mitata estro ja progearvoja hoidon aikana. Sanotaan vaan et perus toimii, ei hyödytä mittailla. No kappas kummasti ulkomailla tulokset on paljon parempia kuin Suomessa. Eikä liity siihen että jenkeissä laitellaan 8 alkiota kerralla kohtuun. Sukulainen kävi 40-vuotiaana ulkomailla hoidoissa. Sai 9 blastoa pakkaseen. Kaksi raskautta jo takana, molemmat lähti heti ekalla siirrolla. Suomessa tahkosivat julkisella ties kuinka.

ja sinänsä yhtään vähättelemättä. Kuten oon sanonu, olen saanu hyvää hoitoa noin muuten. Mutta joskus vähän tökkii.
Wow, pistää kyllä miettimään :think005, joskus muu maa mustikka on selkeesti parempi vaihtoehto! Tosi mielenkiintoista kuulla näistä, eipä näistä oikein muuten uutisoida.

Näimpå. Tähän se varmaan joskus meneekin väkisin. Nykyään taitaa vain Husissa olla (jonkun yksityisen lisäksi) mahdollista setviä joitain virheitä alkioista. Kaikkeahan ei voi mut varmaan riittäisi että perus trisomiatkin katsottaisiin. Joskus törmäsin blogiin missä yhden parin ”kauniista blastosta” setvittiin viat ja siitä löytyi kolme eri trisomiaa. Että sepä näissä on kun aina ne vialliset ei oo rupuisia ja toisinpäin

Mä kysyin silloin Tayssista, kun lupasivat vielä sen yhden hoidon, että olisiko mahdollista heillä (=julkisella) tehdä IVF siiven asti, että on (toivottavasti) saatu blastot pakkaseen ja sit siirtyä Ovumialle tekemään diagnostiikka ja jatkamaan siitä eteenpäin. Ymmärsin vastauksesta, että tämä olisi heidän puolestaan onnistunut. En sitten asiaa ehtinyt selvittää sen pidemmälle, kun alkoikin tämä spontaani raskaus.

Mä kysyin silloin Tayssista, kun lupasivat vielä sen yhden hoidon, että olisiko mahdollista heillä (=julkisella) tehdä IVF siiven asti, että on (toivottavasti) saatu blastot pakkaseen ja sit siirtyä Ovumialle tekemään diagnostiikka ja jatkamaan siitä eteenpäin. Ymmärsin vastauksesta, että tämä olisi heidän puolestaan onnistunut. En sitten asiaa ehtinyt selvittää sen pidemmälle, kun alkoikin tämä spontaani raskaus.
Joo Ovumia tekee diagnostiikkaa ja muistaakseen Tays käyttää Ovumian ”labroja” tai ainakin ennen aikaan näin oli. ihana että raskaus alkoikin ihan itsekseen! Kaikki on niin mahdollista!! Kerrotko vielä teidän raskausalun, tuliko se ihan puskista vai etsitkö ovista ja muuta vielä silloin?

Ja tämä ylipäätään Suomessa on kurjaa, että ainakin vielä jokunen vuosi sitten hoitohommat ja muut oli vielä ihan arpapeliä sen mukaan missä satut asumaan. Yks ystävä sai lahjasoluhoidot x2 maksusitoumuksella geenivirheen (kantaja) takia. Hänen tuttunsa jolla vastaava ongelma ei saanu toisessa sairaanhoitopiirissä kuin osa hoidoista maksutta eikä ainoatakaan hoitoa korvattu kokonaan. Niinkuin tuokin et osassa sairaaloita onnistuu toiset jutut kuin toisissa. Onneksi tää taitaa alkaa tasapäistymään pikkuhiljaa jo valinnanvapaudenkin takia.

Ja se, että näistä asioista ei tiedetä, eikä tiedoteta.

Mulle sanoi useampi lääkäri ja muu terveydenhuolloin ammattilainen, että 40 v ei hoideta julkisella. Näin lukee jopa sairaanhoitopiirin nettisivuilla. Ja asiahan ei todellakaan ole näin.

Onneksi sattumalta kysyin vielä Taysin labrassa hoitajalta, kun isäntä oli ekaa simppanäytettä antamassa, että onko asia todella näin. Siinä sitten selvisi, että Taysin takaraja on tapauskohtaisesti liukuva siten, että ehdoton takaraja hoitokierrokse aloittamiseen on 42 v.

Helsingissä kuulemma raja hoitoon pääsyyn 38 v. Korjatkaa joku, jos olen väärässä.

Oon omalta osaltani valistanut mm meidän terveyskeskuksen henkilökuntaa, etteivät enää koskas sano kenellekään lapsettomuudesta kärsivälle, että 40 v ei olisi mahdollista hakeutua julkiselle hoitoon.

Ja se, että näistä asioista ei tiedetä, eikä tiedoteta.

Mulle sanoi useampi lääkäri ja muu terveydenhuolloin ammattilainen, että 40 v ei hoideta julkisella. Näin lukee jopa sairaanhoitopiirin nettisivuilla. Ja asiahan ei todellakaan ole näin.

Onneksi sattumalta kysyin vielä Taysin labrassa hoitajalta, kun isäntä oli ekaa simppanäytettä antamassa, että onko asia todella näin. Siinä sitten selvisi, että Taysin takaraja on tapauskohtaisesti liukuva siten, että ehdoton takaraja hoitokierrokse aloittamiseen on 42 v.

Helsingissä kuulemma raja hoitoon pääsyyn 38 v. Korjatkaa joku, jos olen väärässä.

Oon omalta osaltani valistanut mm meidän terveyskeskuksen henkilökuntaa, etteivät enää koskas sano kenellekään lapsettomuudesta kärsivälle, että 40 v ei olisi mahdollista hakeutua julkiselle hoitoon.
Niiimpä! Finlexissä (laki lapsettomuushoidoista) ei sanota mitään aikarajaa. Mutta käytännössä joka SHP määrittelee omat rajansa näihin joka sinänsä on aika ymmärrettävää. Jos 50v haluaa lapsia yrittää niin ehkä ihan järkevää että paikka on sitten yksityinen. Mut onhan se 38-40v vielä aika vähän ottaen huomioon että syitä voi olla niin monia miksi siinä kohtaa vielä haluttaisiin hoitoja kokeilla. Kuitenkin se ”kaksi yhteistä lasta” rajaa ne iltatähtikuumeilijat muutenkin pois.

Muokattu viimeksi:
Käyttekö te muut aina yytsimässä mahd laskettua aikaa :oops: Mua ihan naurattaa miks mä niin teen. Kuukaudet vaan vilahtelee eteenpäin. Joskus löydän ”elämän tarkoittamia” laskettuja aikoja, milloin se oli melkein sama kuin kuopuksella, nyt se olis sama kuin kakkosella päivälleen, milloin hääpäivä ja milloin mikäkin :sorry: Vielä ei oo mikään noista kohtaloista tärpänny, josko tärppääkään. Ihan typerää :sorry:Harrastus kullakin.

Niiimpä! Finlexissä (laki lapsettomuushoidoista) ei sanota mitään aikarajaa. Mutta käytännössä joka SHP määrittelee omat rajansa näihin joka sinänsä on aika ymmärrettävää. Jos 50v haluaa lapsia yrittää niin ehkä ihan järkevää että paikka on sitten yksityinen. Mut onhan se 38-40v vielä aika vähän ottaen huomioon että syitä voi olla niin monia miksi siinä kohtaa vielä haluttaisiin hoitoja kokeilla. Kuitenkin se ”kaksi yhteistä lasta” rajaa ne iltatähtikuumeilijat muutenkin pois.

Sharmander :) Nämä vaihtelee ja tosiaan mäkin luulin, että hoito loppuu, kun täyttää 45-vuotta. Asia selvisi vasta Klinikalla, kun sanottiin, että mikäli on hoitosuhde ja hoidoista on sovittu, niin ikärajaa ei sitten olekaan. Tämä siis yksityisellä Hesassa.
Mutta siis jos lähtisi hoitoa vasta hakemaan 45+ niin "ilmeisesti" silloin ei sitä enää saisi.

Mutta mulla jatkuu hoito niin kauan, kun haluan js maksava asiakas on Klinikalle tervetullut :)

Nyt olen Klinikalla ja inssi tehdään nyt! :)

Last edited by a moderator:
Takaisin