----45+++++ kuumeiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Niin ne väittävät, että jos ei lapsia halua vanhana, niin ehkäisyä pitäisi käyttää vielä vuoden menkkojen loppumisen jälkeen. Kun vaihtarit iskee on munia jäljellä vielä 1000kpl. Alentunut hedelmällisyys meillä kaikilla iäkkäillä on, sehän on selvä. Jollekin se voittoarpa silti joskus osuu. Kyllä minä vauvan tahdon tosissani, mutta mitä pidemmälle tämä projekti venyy, niin aika loppuu. Ja tulee jonkinlainen iän suoma hyväksyntä lopettaa yrittäminen. Onhan 45v pienen vauvan äitinä vanha, mutta 50v on vielä vanhempi, joten sinne ei kyllä rahkeet riitä mulla.
Niin näimpä. Ja mä luulen että elimistön vanheneminen itsessään vaikeuttaa asioita, lisää keskenmenojen tai komplikaatioiden määrää. Ei yksistään se ettei munat oo kultaisia :sorry: Jostain luin jopa semmosta että kohtun limakalvo jne alkaa muuttua ominaisuuksiltaan sellaisekSi että siinä on lievää poikkeamaa puolustuskyvyissä, eli normistihan oviksen ja luteaalin aikana puolustus laskee ja siten vierasesine (simpat ja hedelmöittyny munasolu) hyväksytään huudeille. Mutta kun tää järjestelmä häiriintyy niin simpatkaan ei pääse normaalisti pelipaikoille.

nii en tiiä, luulen et tää mun kohdun vamma (mikä adenomyoosi se sit onkaan) tekee tämän kivuliaisuuden mikäli lääkäriä on uskominen. Mulla oli kans nuorena kipeet ja runsaat, sit ”normaalissa lisääntymisiässä” en tunnistanu mitään kierron vaiheita, vuoto vaan aina alkoi. Ja lasten jälkeen ovis on jotenkin ”selkeempi” (noot :wacky::wtf:)... ainakin joskus.

Täytyy myöntää et joskus tän kaiken hyväksyy mut hetkittäin tulee niitä semmoisia pieniä pistoja sydämeen. Tänäänkin katsoin leikkipaikalla kahta mammaa, toisella tämmönen pieni taapero ja vauva ja toisella taapero ja maha viimeisillään. Mietin vaan et joo hyvähän teidän, ootte nuoria ja raskaus varmaan alkanu ihan omasta halusta kertasoitolla (no ei toki aina mut semmonen olo tulee) eikä teillä oo iän ja raskauksien runtelemaa kohtua eikä munasoluja jotka huutelee tyhjässä hallissa. Vaikka ei mua oikeesti, ihan luonnollistahan tää ettei satavuotiaat lisäänny, mut prkele kun tuo mieli ja muu kroppa olis vielä ihan maks kolmissa kymmenissä menossa :yuck:

Ja sitten olen huomannut itsessäni oudon ilmiön nuorempia naisia kohtaan. Tekis mieli valistaa, että hop hop lapsia miettimään. Aikaa on vähemmän, kun luulet. Vaikka asia ei minulle mitenkään edes kuulu.
Samoin. Kun 41-vuotiaana yritin toista lasta ja sainkin sen sijan keskenmenon, ja sen jälkeen sitten kävi ilmi, että munasolujen laatu on kuraa, vaikka munasoluja on runsaasti jäljellä eikä vaihdevuosista ole tietoakaan... siinä kohtaa teki mieli infota jokaista lastenhankintaa lykkäävää naista tuosta iän tuomasta ylläristä. Että vaikka vaihdevuosiin on vielä vuosia aikaa, voi silti olla iän takia mahdotonta saada lapsia. Ja vaikka joku vielä nelikymppisenä lapsia saakin, ei mitään kannata laskea sen varaan, että se onnistuu itseltäkin. Ja sitten toisaalta oli huijattu olo, koska kukaan ei ollut kertonut näistä asioista minulle. Itse kun kuvittelin, että niin kauan kun tulee menkat, niin kauan voi saada terveen lapsen, vaikka menkat voi tulla vaikka kuinka kauan ilman mahdollisuutta terveeseen lapseen.

Muokattu viimeksi:
Samoin. Kun 41-vuotiaana yritin toista lasta ja sainkin sen sijan keskenmenon, ja sen jälkeen sitten kävi ilmi, että munasolujen laatu on kuraa, vaikka munasoluja on runsaasti jäljellä wikä vaihdevuosista ole tietoakaan... siinä kohtaa teki mieli infota jokaista lastenhankintaa lykkäävää naista tuosta iän tuomasta ylläristä. Että vaikka vaihdevuosiin on vielä vuosia aikaa, voi silti olla iän takia mahdotonta saada lapsia. Ja vaikka joku vielä nelikymppisenä lapsia saakin, ei mitään kannata laskea sen varaan, että se onnistuu itseltäkin. Ja sitten toisaalta oli huijattu olo, koska kukaan ei ollut kertonut näistä asioista minulle. Itse kun kuvittelin, että niin kauan kun tulee menkat, niin kauan voi saada terveen lapsen, vaikka menkat voi tulla vaikka kuinka kauan ilman mahdollisuutta terveeseen lapseen.
Niimpä. Juuri näin. Tästä ei oo kauaa kun jossain blogissa sivuttiin tätä aihetta ”en uskonu ettei oo hedelmällinen koska oon nuorekas ja elän terveellisesti”.

Toisaalta ”hirvittää” todella nuorien kiire tehdä vauva heti parisuhteen alkumetreillä. Tekis mieli sanoa heillekin et tutustukaa puolisoon ensin rauhassa ja ootelkaa pari vuotta. Tähän ralliin kyllä ehtii. Mutta kyllä se vaan niin on että alle kolmekymppisenä kannattais alkaa ainakin yrittämään eikä odotella tyyliin 35v.. harvalla on tosiaan niin hyvä tuuri et voi jättää viime metreille.

Ei. Munasolujen laadun takia piti tehdä IVF ja alkiodiagnostiikka (eli alkioiden kromosomit tarkistettiin ennen alkion siirtoa kohtuun, jotta ei turhaan siirretä elinkelvottomia alkioita, se kun ei näy päälle). Ja siis IVF:ssä kerättiin 19 munasolua, niistä saatiin yksi ainoa terve alkio, loput munasolut eivät kyenneet hedelmöittymään/lopettivat kehityksen jo ensi päivinä/olivat kromosomeiltaan viallisia. IVF:ssä voi onneksi saada kerralla 19 yritystä, mutta jos olisi mennyt 1 munasolu per kuukausi, olisi tuossa jo pitänyt yrittää pitkälti toista vuotta, ja siinä ajassa laatu olisi ehtinyt huonontua entisestään.

Niin näimpä. Ja mä luulen että elimistön vanheneminen itsessään vaikeuttaa asioita, lisää keskenmenojen tai komplikaatioiden määrää. Ei yksistään se ettei munat oo kultaisia :sorry: Jostain luin jopa semmosta että kohtun limakalvo jne alkaa muuttua ominaisuuksiltaan sellaisekSi että siinä on lievää poikkeamaa puolustuskyvyissä, eli normistihan oviksen ja luteaalin aikana puolustus laskee ja siten vierasesine (simpat ja hedelmöittyny munasolu) hyväksytään huudeille. Mutta kun tää järjestelmä häiriintyy niin simpatkaan ei pääse normaalisti pelipaikoille.

nii en tiiä, luulen et tää mun kohdun vamma (mikä adenomyoosi se sit onkaan) tekee tämän kivuliaisuuden mikäli lääkäriä on uskominen. Mulla oli kans nuorena kipeet ja runsaat, sit ”normaalissa lisääntymisiässä” en tunnistanu mitään kierron vaiheita, vuoto vaan aina alkoi. Ja lasten jälkeen ovis on jotenkin ”selkeempi” (noot :wacky::wtf:)... ainakin joskus.
Kyllä se näin on. Samoin kaikki skeidat kohdussa lisääntyy, kuten polyypit, myoomat jne. Ja vaikeusaste senkun kasvaa taas, toki sijainneista riippuen nuokin. Niin tosiaan tuo sulla voi kipuilla. Onko siihen mitään muuta hoitoa tuohon kovaan vuotoon tarjottu, kun niitä Capriloneja? Tutkittu vaikka polyypit lisäksi?

Mä oon saarnannut munasolujen pakastamisen ilosanomaa aina kun lisääntymisasiat on tullut puheeksi lapsettomien pari-kolmekymppisten kanssa. Kun aina ivfkään ei auta. Nimim. lottovoittomahiksilla mentiin kun soluja/alkioita ei lääkkeillä saatu aikaiseksi 38-39 -vuotiaana.

@Suski75 voi miten ihana kuulla et kuitennin onnistui!! Se on semmonen upporikas ja rutiköyhä-peli tosiaan, yhden varassa kun mennään :sorry: teillä oli ihana onni matkassa :Heartred

@Vastavirran akka hmm.. no joo, myoomaa on epäilty et semmonen olis lihaksen alla mut sekin joskus muka näkyy ja toisessa ultrassa ei. En sit tiedä liekö. Hysteroskopiaa ei oo tehty eli en tiedä liekö mitään polyyppeja.. näkyykö ne edes aina pelkästään ultrassa? No. Eiköhän tuolla lie kaikkea tatttia jo, onhan tuo monta raskautta ja synnytystä ja menetystä kestänytkin, ei voi valittaa että käyttämättömyyttään olis rapistunut :rolleyes:

Mä oon saarnannut munasolujen pakastamisen ilosanomaa aina kun lisääntymisasiat on tullut puheeksi lapsettomien pari-kolmekymppisten kanssa. Kun aina ivfkään ei auta. Nimim. lottovoittomahiksilla mentiin kun soluja/alkioita ei lääkkeillä saatu aikaiseksi 38-39 -vuotiaana.
Tää on muuten totta. Nykytekniikalla kun sekin on mahdollista. Silloin ku itse 24-25v ekan kerran hakeuduin lääkärille nosteltiin vaan hartioita ja sanottiin että ei oo ihan ikätasoiset näkymät. Ja aivan yllärinä tuli. Käytännössä ihmisten kantsis käydä siellä reilu parin kympin kohdalla ja sen jälkeen vaikka vuosittain ”vuosihuollossa” tsekkailemassa alakerran näkymät.

Ei näy kaikki polyypit pelkällä ultralla. Vaan vaaditaan hysteroskopia. Mulla kävi niin, ettei pelkällä ultralla näkynyt. Myooma mullakin on, mutta onneksi kohdunkannattimissa, eli ei haittaa lisääntymistä se. Ja ennen polyypin poistoa oli sellaiset vuodot, että kyllä roiskui. Elämä helpottui heti, kun poistettiin. Suosittelen kyllä lämpimästi tuota tähystelyä. Ei ole paha ollenkaan. Hauska katsoa, kun kamera näyttää kuvaa kohdun sisältä.

Ei näy kaikki polyypit pelkällä ultralla. Vaan vaaditaan hysteroskopia. Mulla kävi niin, ettei pelkällä ultralla näkynyt. Myooma mullakin on, mutta onneksi kohdunkannattimissa, eli ei haittaa lisääntymistä se. Ja ennen polyypin poistoa oli sellaiset vuodot, että kyllä roiskui. Elämä helpottui heti, kun poistettiin. Suosittelen kyllä lämpimästi tuota tähystelyä. Ei ole paha ollenkaan. Hauska katsoa, kun kamera näyttää kuvaa kohdun sisältä.
Ai no niimpä tietenkin. Pitääpä kysyä jahka ikinä mun asia etenee et saan kutsun polille. Mulla on vasta marraskuun lopussa terkkarilekurin aika jolta pyydän lähetettä. Yksityinen ei katsonu silloin tarpeelliseksi kun totesi vaan että ikää on ja loppua odotellaan ja ethän sinä kai ny muutenkaan lapsia toivois enää. millä indikaatiolla sä pääsit siihen, tehtiinkö se ihan julkisella?

Ai no niimpä tietenkin. Pitääpä kysyä jahka ikinä mun asia etenee et saan kutsun polille. Mulla on vasta marraskuun lopussa terkkarilekurin aika jolta pyydän lähetettä. Yksityinen ei katsonu silloin tarpeelliseksi kun totesi vaan että ikää on ja loppua odotellaan ja ethän sinä kai ny muutenkaan lapsia toivois enää. millä indikaatiolla sä pääsit siihen, tehtiinkö se ihan julkisella?
Ensin kävin yksityisellä joka vain ultrasi ja arpoi, sekä jäi pitkälle lomalle. Sitten otin yhteyttä julkiseen, kun rupesi odottelu häiritsemään. Ihan vain valitin vuotohäiriöitä ja siitä sitten eteni. Kyllä ei liity mitenkään julkisella siis lisääntymiseen, mutta iäkkäidenkään ei tarvitse kärsiä vuotohäiriöistä. Eli sillä syyllä sisään vaan. Ensin tutkivat ja varaavat sitten mahdollisen leikkuriajan myöhemmälle. Puudutetaan, jos poistettavaa löytyy. Piikit vähän tuntuu, mutta eipä muuten mitenkään mulla kipuillut.

Äh tylsää kovat vuodot ja kivut Sharmander :sorry:

Itseäni iän karttumisessa hirvittää mahisten huononemisen lisäksi riskien kasvu. Etenkin kun kotona on jo yksi sairas lapsi.

Siitä huolimatta kai se on vaan uskallettava yrittää... No, tänään ainakin vielä negaa. Dpo7.

Tää on muuten totta. Nykytekniikalla kun sekin on mahdollista. Silloin ku itse 24-25v ekan kerran hakeuduin lääkärille nosteltiin vaan hartioita ja sanottiin että ei oo ihan ikätasoiset näkymät. Ja aivan yllärinä tuli. Käytännössä ihmisten kantsis käydä siellä reilu parin kympin kohdalla ja sen jälkeen vaikka vuosittain ”vuosihuollossa” tsekkailemassa alakerran näkymät.
Minua kummastuttaa se, ettei minua ole ikinä ultrattu gynellä ennen kuin vasta 2014 kun lisääntymisasia oli ajankohtainen, ja siellä oli niin selvät monirakkulaiset munasarjat kuin olla voi. Miksi ihmeessä ultraus ei kuulu gynen perustutkimuksiin? Oireista päätelleen minulla on ollut PCOS jo murrosiästä lähtien, vaikka en oireita aikanaan miksikään oireiksi ole ymmärtänytkään. Olenhan minä aikaisemminkin gynellä tarkastuksessa käynyt, ja saanut vastauksen että kaikki kunnossa, ei vain ole kukaan ultrannut.

Minua kummastuttaa se, ettei minua ole ikinä ultrattu gynellä ennen kuin vasta 2014 kun lisääntymisasia oli ajankohtainen, ja siellä oli niin selvät monirakkulaiset munasarjat kuin olla voi. Miksi ihmeessä ultraus ei kuulu gynen perustutkimuksiin? Oireista päätelleen minulla on ollut PCOS jo murrosiästä lähtien, vaikka en oireita aikanaan miksikään oireiksi ole ymmärtänytkään. Olenhan minä aikaisemminkin gynellä tarkastuksessa käynyt, ja saanut vastauksen että kaikki kunnossa, ei vain ole kukaan ultrannut.
Sanoppa se. Hinnat on yksityisellä niin taivaissa muutenkin että ultra sais kuulua perustutkimuksiin. Sitten jos syynätään enemmän tai mittaillaan sikiötä niin hinta voisi olla eri. Toisaalta niin uskomattomalle kuin kuulostaa kaikki gynet ei ultraa. Ja sanoipa mulle yksi yliopistosairaalan gyne 2015 että sinulla on PCO munasarjat, täynnä rakkuloita. Sanoin että ootko ihan tosissasi, suosittelen vilkaisemaan papereita. No, oma gyne tuli jeesaamaan ja sanoi että tällä naisella on täysin inaktiivit munasarjat ja nää ”rakkulat” on verisuonien poikkileikauksia, mulla on siis myös suonikohjuja kohdun ympärillä :hilarious::dead: että näin.

Itseäni iän karttumisessa hirvittää mahisten huononemisen lisäksi riskien kasvu. Etenkin kun kotona on jo yksi sairas lapsi.
Tässä toinen syy, miksi halusin alkiodiagnostiikan. Jos alkion kromosomeista löytyy vikaa, ei alkiota siirretä, ja näin saadaan myös kromosomivirheiden riski erittäin matalaksi.

Siis kamalaa, ettei ole ultrattu jossain. Minua on kyllä nuoresta pitäen. Täällä oli nuorena niin, että joka toinen vuosi terveyskeskuksessa tehtiin tutkimus ilman ultraa ja joka toinen vaikka sairaalassa tai missä milloinkin, mutta ultra kuului asiaan. Ja minua on kyllä ultrailtu tuostakin paljon enemmän, kun silloin lapsettomuuden syytä etsittiin.

Sitten nuo polyypit ja myoomat saattavat estää kiinnittymisen kokonaan. Tai vaikka kiinnittyisikin, niin näistäkin syistä voi mennä kesken. Minäkään en saa koskaan totuutta tietää, mutta mistäs tiedän oliko polyyppi osasyyllinen myös mkm. Ja kun ikää tulee, myös riskit tällä saralla suurenee.

Toinen tärkeä syy tuohon kohdun tutkimiseen tähystämällä on pipelle näyte. Esimerkiksi kohtusyöpää ei voi todeta papa kokeella. Ja jos syöpä on tullakseen on sen ajoissa havaitseminen aina parempi vaihtoehto, kun liian myöhään jolloin ei ole mitään enää tehtävissä. Esimerkiksi vuotohäiriöt voivat pahimmassa tapauksessa olla oire kohtusyövästä. Siksi ne on syytä aina tutkia.

Sitten nuo polyypit ja myoomat saattavat estää kiinnittymisen kokonaan. Tai vaikka kiinnittyisikin, niin näistäkin syistä voi mennä kesken. Minäkään en saa koskaan totuutta tietää, mutta mistäs tiedän oliko polyyppi osasyyllinen myös mkm. Ja kun ikää tulee, myös riskit tällä saralla suurenee.

Toinen tärkeä syy tuohon kohdun tutkimiseen tähystämällä on pipelle näyte. Esimerkiksi kohtusyöpää ei voi todeta papa kokeella. Ja jos syöpä on tullakseen on sen ajoissa havaitseminen aina parempi vaihtoehto, kun liian myöhään jolloin ei ole mitään enää tehtävissä. Esimerkiksi vuotohäiriöt voivat pahimmassa tapauksessa olla oire kohtusyövästä. Siksi ne on syytä aina tutkia.
Minulla on aina ollut vuotohäiriöitä eikä yhtäkään lääkäriä ole asia kiinnostanut. On vain todettu, että kun on lapsia, niin ei voi olla vikaa. Niin ja ennen lapsia ei voinut olla vikaa, kun olin niin nuori. No, jotain vikaa on aina ollut eikä siitä ole selvää tullut. Gynet on kyllä ultranneet ja ovat sanoneet, että on virkeät munasarjat, mitä se sitten tarkoittaakin.

Takaisin