42v. esikoista yritetään

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tähti-73 - sinäkin täällä moikkaamassa:). Onnittelut terveestä vauvasta!! Kerrohan lisää synnytyksestä ja uutukaisesta vauvaelämästä? Ihania tutustumishetkiä pikkuisen kanssa! Onks kaikki ollut sellaista kuin kuvittelit?

Tää on taas luomuna lähtenyt liikenteeseen..:) säikähti varmaan, kun elokuulle kaavailtiin sitä ivf:ää. Tänään sitten sain varattua rv7 ar ultran ja rv8 ekan neuvolakäynnin! Parin vkon päästä toivottavasti pääsen kokemasn sitä mitä tekin eeltä...

Katjusha - onks sulla raskausdiabetes vai miksi piikität? Ootpas sä early bird! Mä oon just päinvastainen yökyöpeli.

Ihanaa leidit kun ootte vielä täällä matkaa tukemassa. Mä oon vähän vilkuillu 40+++ raskaina olevien palstaakin tässä viime aikoina.

Ihanaa Juhannusta!! Take care!

L82Day :) Kiitos onnitteluista! :)

Upeeta, että plussasit, toivottavasti kaikki menee hyvin loppuun asti:love7

Lähde ihmeessä mukaan ---40+++ ketjuun! Siellä paljon pohditaan synnytystä ja ihan kaikkea...huippujengiä :):dance018

Mä oon enemmän siirtymässä synnyttäneiden ---40+++ puolelle, mutta mukana raskaana ketjussa, ( toiveenahan vielä toinen, mutta sektion takia on vuoden tauko)..

Vauvan saapumiseen voi varautua, mutta ei etukäteen tietää minkälaista se sitten on..ja aivan ihana yksilö on meidän pieni poika:Heartred

Hyvät tsempit, koska sulla on LA?

Mäkin olen seuraillut sitä --40++ ketjua mutta sinne tulee satoja posteja parissa päivässä, en tiiä kestäisinkö mukana.
Joo, kärähdin 12 tunnin paastosokerista, eli nyt sit testaillaan loppuraskaus. Äsken mittasin samasta veritipasta 4,6 ja 4,9, joten ihan hyvältä näytti 9h paastoarvo. En epäile, etteikö tämä menis pelkällä tasaisella syömisellä. Eilen neuvolassa aamupalan jälkeen arvo 4,6 eli todella hyvä. Molemmat vanhemmat kärsii sokeriongelmista, eli riski 2. tyypin diabetekseen kolkuttaa ovella.
Mukavaa juhannusta, me lähetään häihin tästä köröttelemään.

Moikka!
Oon kans käynyt kuikuilemassa 40++++ listaa, hyviä tarnoita! Vielä en uskalla siirtyä. Mun laskujen mukaan la jotain 25. Tai 26.2. Ultrassa sitten vahvistuu..

Katjusha - aika ikävää että jäit kiinni ja ihme, sinä terveyden perikuva! Toivott. Et saa koskaan 2-tyypin diabetestä.

Palataan taas, viimeistään ultraluulumisista!

Heippa, meillä on hyviä uutisia - vauva kasvaa ja kehittyy niinkuin pitääkin ja tyttöä veikattiin 98% varmuudella :D
ImageUploadedByVau Foorumi1467722859.059713.jpg

Eläväinen trinsessa siellä kasvaa, ei millään meinannut antaa tarkasti katsoa. Mutta luottavaisin mielin eteenpäin!
Katjusha rv 20+5

Moikka!
Ultraterveisiä! Vihdoinkin se päivä koitti, että näin kuvaruudulla sykkivän sydämen ja pienen katkaravun:-) ilon tunne levisi!
Kaikki on kuulemma niin kuin pitää ja viikotkin täsmäsi, joten eikun neuvolaan ja odottamaan nt-ultraa! Sitä se sairaalloinen väsymys ja mahan juilimiset on tienneet. <3

Moikka!
Ultraterveisiä! Vihdoinkin se päivä koitti, että näin kuvaruudulla sykkivän sydämen ja pienen katkaravun:) ilon tunne levisi!
Kaikki on kuulemma niin kuin pitää ja viikotkin täsmäsi, joten eikun neuvolaan ja odottamaan nt-ultraa! Sitä se sairaalloinen väsymys ja mahan juilimiset on tienneet. <3
Hieno uutinen, ONNEA!!! :Heartbigred:love7

Heippa flikat!
Mitäs teille kaikille kuuluu? Olisin tiedustellut, että millaisia riskilukuja olette saaneet seuloissa ja veriseulan tuloksia?

Itse olen ollut varhaisultran jälkeen rv10+6 ylsityisellä väliultrassa, vastasi vkoja ka oli kasvanut mukavasti ja kovin eloisa kaveri - ensi vkolla on nt ultra. Veriseuloissa jo kävinkin. Aika tuntuu menevän vauhdilla eteenpäin. Tällä vkolla on kotidoppleristakin saatu sydänäänet:) siellä se pienen sydän pamppailee 130-140 sykkeellä. Odotan innolla ensi vkon ultraa:)

Mitäs muille kuuluu? Olisi kiva saada kuulumisia.

L82day rv 11+5

L2Day, Kiva kuulla että hyvin menee!
me saatiin ihan tosi hyvät lukemat riskiseulassa, johtuen juuri siitä luovuttajan alhaisesta iästä. Muutenhan se saattaa mennä "punaiselle" pelkästään jo äidin iän takia, vaikka seulan verikoearvot olisivatkin ihan OK. Tässä mitä mun tiedoissa näkyy
S -Sikiön kehityshäiriön seulonta, ensimmäinen trimesteri S -Tr1Seul
-Down-riskisuhde DOWN-RISUH 1:87166
Tri18risuh Tri18risuh 1:100000
-Niskaturvotus -NT 1.6
NTkMoM NTkMoM 1.27
S -Raskauteen liittyvä plasmaproteiini A S -PAPPA 1210.0
PAPPAkMoM PAPPAkMoM 2.34
S -Koriongonadotropiini-B-alayksikkö, vapaa, 1.trimesterin seula S -hCGBV/D 45.2
hCGBVkMoM hCGBVkMoM 0.56
Ikäriski, trisomia Ikäriski 1:1338
Onkohan teille poika tulossa, kun on tuo syke sen tyylinen? Meillä on ollut tyttömäinen 150-160+ koko ajan :)
Täällä menee ihan mukavasti. Liikkeet alkoi tuntumaan myöhään, rv. 20, mutta nyt tuntuu päivittäin ja näkyy myös ulospäin. Sokeriseurannat on mennyt ihan ok. Hemoglobiini on ollut rautalisästä huolimatta alhainen, mutta katsotaan taas ensi viikolla, onko Obsidan 100mg tuonut tarvittavan tuen tähän. Hankintoja ollaan tehty. Monenlaista vielä tarvitaan, mutta tori.fistä saa mitä vaan täällä Uudellamaalla, joten ei niin kiirettä tarvi pitää.
Toivotaan, että nt-ultra tuo hyviä uutisia sinne!
Katjusha rv. 26+1

Moikka Katjusha!
Ja kiitos ihanista kuulumisista! Onpas raskautesi jo ihanan pitkällä! Kiitos veritulosten jakamisesta - toivottavasti itsekin saan ne pian, mutta ymmärsinettävasta vko nt ultran jäljeen. Millä rv sinulta nuo otettiin? Todella hyvät riskiseulat - kyllä sillä iällä on vaan väliä! Mitä kaikkea muuten tiedät luovuttajasta?

En ollutkaan kuullut noiden sydänäänien perusteella sukupuoliveikkauksista:-) nyt se on ollut 130-150 en tiedä johtuuko se siitä kun on tota läskiä vyötäröllä, sillä mitään jumpsutusta ei kuulu, vain monitorissa lukemat. Teillä siis on jo sukupuoli tiedossa?

Ihanaa, kun pääset jo tarvikeostoksillekin! Just itekin surffailin vaihteeksi torissa, oot ihan oikeassa, sieltä löytyy kyllä kaikkea!

Eikös mahdollinen rautalisä anneta rv 20 jälkeen? Itselläni on verenpaineiden kanssa haasteita, mutta pääsen siitä erikseen tsekkeihin. Ei kuulemma tässä vaiheessa vielä ole vaaraksi.

Mitä kaikkea urheilua olet harrastanut raskauden aikana ja onko tullut jotain muutoksia tai yllätyksiä?

Oletko jaksanut olla ihan normaalisti töissä? Ja milloin kerroit työpaikallasi? Milloin jouduit turvautumaan äitiysvaatteisiin?

Ihanaa odotusta<3

Palataan taas!

Moikkelis,
mulla otettiin seulat 10+0 eli ennen nt-ultraa. Olin katsonut tulokset omakannasta ja verrannut tietenkin netistä löytämiini käppyröihin noista riskilukuun nostettavista kahdesta arvosta (S-Pappa ja S-HCG) jo nt-ultran alla. Luovuttajasta en tiedä mitään muuta, toivon vain että hän on yli 168 cm pitkä, ettei lapsestamme tule "hukkapätkä" (sisarusten lapset 175-195cm pitkiä) :joyful: Alun perin toivelistaa tehtiin, mutta tässä viimeisessä vaiheessa olennaisinta oli saada todella nuori luovuttaja, jotta raskaus on ylipäätään mahdollinen meille. Me saatiin 98% tyttölupaus rakenneultrassa rv. 21 :)
Käytin raskaus&imetys-vitamiinia raudalla jo ennen raskautta, sitten jossain rv. 11 aloitin 25mg lisän siihen (yht 45 mg). Hemoglobiini on ollut alakantissa nyt yli 2 kk, ja siksi aloitin Obsidanin 100 mg. Meillä mitataan hb joka neuvolassa. Monilla ei ole tähän mitään seurantaa, eivät mittaa vaikka asiakasta väsyttää (se on outoa!). Lisäksi olen käynyt poikkeavan punasolutilavuuden takia folaatti ja B12-kokeissa ja ne oli ihan tapissa (eli vähensin foolihapon ottoa, siihenhän ei ole mitään virallista "käskyä" enää ensimmäisen kolmanneksen jälkeen, ja voi olla linkki lapselle kehittyvään astmaan).
Äitiyshousut tulivat kuvaan mukaan rv. 16, nyt menen pääsääntöisesti mekoilla ja leggingseillä/sukkiksilla.
Liikuntaa pystyn harrastamaan normaalisti BodyPumpin ja Spinningin muodossa, kävely on ollut vaikeaa ajoittain jo 1,5 kuukautta. Tulee lantiokipuja ja luulen myös harjoitussupppareita. Eli menen siis 2-4 kilometriä kerralla, jos pystyn. Paino on noussut 8 kiloa (lähtö BMI 21) eli ihan normaali määrä. Polvia tämä kolottaa, joten liikuntaa on pakkokin harrastaa kroppansa tueksi. Muualla ei näy ylimääräistä, maha on iso ja tissit :)
Töissäjaksamisen kanssa pärjäsin täysin normaalisti tuonne rv. 24 asti. Sen jälkeen seisominen aiheuttaa turvotusta ja säärikipua. Väsymys vaivaa pahasti klo 16 mennessä. Kerroin töissä päivänä, jolloin yt:t julkaistiin :) Tämä oli viikko nt-ultrasta. Se meni ihan hyvin, toimari on onnellinen puolestani. Ilmeisesti toimeani ei lakkauteta yt:ssä vaan sijaista etsitään, joten ihan kiva.
Että tässäpä pitkälti, mitä tässä viimeisinä viikkoina on tapahtunut! ihanaa odotusta sinnekin :) !!!

Muokattu viimeksi:
Hei, laitan tässä meidän neuvolakuulumisia nähtäville - huomenna on jo 27+0 !!!
Keskusteltiin tänään imettämisestä ja sain vastauksia kysymyksiini. Lähden pohtimaan synnytyssairaalan vaihtoa, Lohjan sairaala on varmasti lapsiystävällisempi yksikkö ja nyt kun sinne on tullut se synnytysten leikkaussali, niin alan kallistua pienemmän sairaalan valintaan (Jorvin sijaan). Terkkari (/imetysneuvoja) sanoi, että hänelle ei ole tullut yhtään tapausta vastaan tänä vuonna, ettei Lohjalla synnyttäneiden imetyskuviot olleet kunnossa. Plus huonoa palautetta ei ollut kuullut.
Sormenpäähemppa oli noussut Obsidanilla pikkuisen, 104->108. Kilpirauhasarvot eivät olleet huonontuneet 4 viikossa (jippii!!), edelleen TSH 1,8 ja T4V 12.
Perhevalmennus 3 kertaa alkaa 31.8. ja sinne mennään tietenkin. En ehtinyt tästä edes kysyä. Ryhmässä on 7 perhettä.
Vauva on kasvanut hyvin, painoarvio 1,6 kiloa ja sf-mitta reipas 26 cm. Että eikun odotellaan sitten vaan. Aika onnellinen fiilis, täytyy sanoa!!!
Katjusha rv. 26+6

Hei Katjusha!

Kiitos ihanista viesteistä ja kaikesta tiedosta! Hyvin on vaavi kasvanut ja teitsillä rauhallisesti paino noussut. Onneksi on paljon varas nousta:-) Ja upeaa, ettei kilppariarvot ole heinenneet! Meilläkin alkaisi perhevalmennus samaan aikaan! Meillä on ainakin 6-7 x? milloin synnytyssairaala pitää päättää? Aivan uskomatonta, että olet yhä pystynyt urheilemaan noita lajeja!

Mulla on paino noussut 3kg (bmi jotain 26-27). Hengästyn helposti.

Ja sitten niitä nt ultrakuulumisia aamulta...
Siis se pappa oli 913 ja hcgb arvo 71,1 ja nt 1,6 (samikset!). Riskiluvut tulee myöhemmin, mutta kuulemma voi punaiselle vetää jo palatan otsikon mukaisen iänkin takia.

Palaan pian!

Ja jatkuu..
Vaavi oli hieman aamu-uninen ja kätilö tökki häntä hereille:-) aivot, masu, nenäluu, raajat - kaikki näytti normaalilta ja kuultiin ekat sydänäänetkin! Mahtavaa katsoa. Joten vaikutti oikein lupaavalta:-) voi tätä ilon päivää!

L82day, ihania uutisia! Meillä on kans nukkua tuhnuttanut ultrat, että on saanut tökkiä hereille, että saa mittoja katsottua :) Joo helposti se tässä iässä punaiselle heittää, eikä välttämättä noista verikoearvoista johtuen. Toivotaan, että saat sen "lapsiturvallisen" kromosomitestin (oliko se PAPT?).. Mieheni sisko kieltäytyi lapsivesi- tai istukkapunktiosta km-riskin vuoksi. Lapsi on aivan terve, vaikka äitinsä oli juurikin jotain noin 41 v.
Alun perin piti jotain kai siihen synnytyssairaalaan kommentoida. En usko, että tässä varmaan mitään kummempaa, kuin ilmoitusluontoinen asia, terkkari oikeastaan ehdotti vaihdosta ja kehotti menemään tutustumaan Lohjan sairaalaan. Jorviin on vaan tarjolla virtuaalikierros netissä. Meidän kunnan lapset syntyy valtaosin Lohjalla.
Ihanaa odotusta!!!!!

Moikka Katjusha!
Kiitos, kyllä on jo helpottunut olo, varsinkin kun kätilö lopuksi sanoi, että nyt km riski on roimasti alempi, vaikka riskitöntä raskausta ei olekaan. Mutta eka etappi takana:-) ja ajattelin joka tapauksessa ottaa sen nipt testin. Jään kuulostelemaan riskilukuja... vähän ihmeellistä on tuo, jos verikoe ja rakenteet on kunnossa, niin miten silti voisi olla iän takia niihin riskiä? Eikös siitä muksusta sitä pitäisi jo aika paljon nähdä? Huomasin kans, että aika monella on enää se vietuaalikierros, itse kyllä mieluummin kävisin livenä paikalla. Ootko sä jossain toisessa ketjussa? Palataan!

Lady82day, niin sitä mäkin mietin että ikäkö sen loppupeleissä ratkaisee. Monilla on katsottu nenäluun muodostumista, mutta meidän nuiva hoitaja sanoi, ettei se ole nykyään enää tavanomaista ... Sen verran olen ymmärtänyt että nt-ultraan mennessä on hyvä nähdä se nenän varsi. Muuta kai ei niskaturvotuksen lisäksi nähdä. Rakenneultrassa tsekataan sydämen kammiot ja toiminta sitt tarkalleen ...
Joo se oli NIPT-testi, aika väärin muistin sen termin :) . Onhan se hyvä tsekata, koska iän mukana alkioissa vaan useammin on häikkää. Toki km-riskikin on nuorempia suurempi, eli heikompia matkalaisia jää kyydistä luonnon järjestyksen mukaan pois.
Mä oon tuolla "Kyllä se vaan oli niin vaikeeta" ja LA Marraskuu -ketjuissa. Siihen --+++40 odottajiin en sit menny. Ehkä menen synnyttäneisiin sitten aikanaan :)

Hyvä tietää... mä just kävin liittymässä helmikuun odottajiin.
Kyllä tässä saa olla yhä sydän syrjällään, mutta jotenkin luottavaisin mielin! Kätilö kertoili siitä nenäluusta, kertoi, että aivot on jakautuneet lohkoihinsa niinkuin pitää ja maha näyttää siltä kuin pitää ja kuulemma näkyi lapsivettä kupla mahassa, joten osaa niellä. Sitten sanoi,etä raajat näyttää hyvältä, näkyi varpaat ja sormet ja jalat pidemmät niinkuin kuuluu. Lisäkso näytti napanuoran ja sen virtaukset. Sydämen sykkeestä,sanoi, että vahva ja tasainen syke, kuten kuuluukin. Liikkuvainen oli, mikä oli myös hyvä asia. Imeskeli nyrkkiä. Mutta kyllähän meillä vanhemmillakin se km riski laskee rv12 jälkeen, kun enemmistö raskauksista keskytyy ennen sitä - niinkuin omasta kokemuksesta tiedetään vallan hyvin. Se yksityisen lekuri sanoi oista munasoluista, että tänikäisillä reservit vähentymässä, mutta vielä niitä on ja sanoi etteivät ne kaikki ole huonoja, on vain tuurist kiinni, mikä päätyy irtoamaan ja hedelmöittymÄn. Mä luotan, et mulla on nyt irronnut se yksi helmi, kunnon munis:-) tahdonvoimalla loppuun asti!

Hei Katjusha,
Pikaisia kuulumisia. Kirje tuli: tulos on normaali ja eikä lisääntynyttä riskiä ole todettu:-)
Nyt täytyy vielä käydä katsomassa tarkemmat tulokset kanta.fi:stä, mutta iloinen toki olen tällä iällä! Terkkaritkin varoitteli jo ennakkoon, että pelkkä ikäriski voi vetää tuloksen posotiiviseksi.

Takaisin