1v. tytöt ja pojat

Mekin käytiin tänään heittämässä talviturkit kun kävästiin pirkanmaalla synttäreillä ja meno oli niin kuumaa, että pakko!
Nea ei välittäny vaikka vesi oli aikasta kylmää vielä, se meni sinne järveen pää kolmantena jalkana ennenku kerkes ees uikkareita laittaa päälle.
Liitän kuvia heti kun tää antais sen tehdä...

Mä tilasin avonilta pienten lasten aurinko rasvaa sellanen sprei tyylinen ! Oon 
tykänny; ollu tosi hyvä !

Täällä myös talviturkit heitetty järvessä !
Tänään oltii koko päivä biitsillä

Me kans neidin kanssa mentiin tänään ihan kunnolla uimaan, tyyppi oli ihan innoissaan. Viime päivät on muutenkin tepastellu onnessaan veteen - pois - veteen - pois. Ja tän hetken juttu on äitin tai iskän (tai jonkun muun) kuljettaminen sormesta kiinni pitäen ympäriinsä, ihan missä ikinä ollaan. Myös siis uimarannalla. Neiti vaan tulee ja ojentaa käden tai jos ylettyy sopivasti, ottaa sormista kiinni ja välillä molemmista käsistä, ja sit mennään ympäri taloa tai pihaa tai muuta aluetta. Tovi huvittavaa.

Nukkumaanmeno on taas ollu vaikeeta, eilistä lukuunottamatta. Meillä edelleen seilataan siinä 1 - 2 päikäreiden välillä, monesti mennään vaan yksillä, mut välillä on laitettu toisille, ku ekat on jääny liian lyhyiks tms. Tänään nukuttiin kahet, ja sit selkeesti ei illalla haluttu unille senkään vertaa. Mut kun heräs ekoilta jo kello 12, niin ei ihan siitä saakka iltaan saakka jaksa. Hankala välivaihe. Yöunille nukutettiin tänään about tunti. Menee hermo. Päikkäreille on nukahtanu nyt taas ihan kivasti, ja eilen vetäs vaunuissa jopa kolmen tunnin päikkärit, kuumuudesta huolimatta. Laitoin vaunut vaan sellaseen kohtaan, missä kävi vähän tuuli, ja oon avannu kaikki maholliset luukut vaunuista, et ilma pääsee kulkemaan läpi. Oon näinä kuumimpina päivinä antanu neidin olla ihan vaan vaippasiltaan tai ihan nakuna. Saas nähä mitä taas tykkää jos huomenna joudutaan ihan vaatteet pukemaan :D

Mutta nyt hetkeks sohvalle ennen nukkumaanmenoa.

Katjuskainen täälä ihan sama homma !

Meillä T-E on sellanen, että aamusta ei jaksa olla hereillä kun sen max kolme tuntia; vaikka nukkuis kuinka pitkän yön . .  
 ja sit yleensä ottaa päikkärit 10-12 ja toiset unet on liikaa ja kun ei ota toisia unia niin kuudelta alkaa olla aika tinttaista  . . . 

Tänään tein ekaa kertaa elämässäni raparperihilloketta (tarkotuksena laittaa ylihuomenna miehen synttärikakun väliin sitä), kun tossa etupihalla kasvaa raparperia. Kiisseliä tein siitä eilen ja tänään sai Nea sit maistaa elämänsä ekaa kertaa.
Sit sama juttu pinaatin kanssa, tein sitä ekaa kertaa keitoks ite ja Neakin sai ekaa kertaa sitäkin syödä. On kyllä niin hyvä olo aina kun saa ite tehtyä ruokaa ja vielä paaaljon parempi fiilis tulee kun esim noi raparperit oli omasta maasta!
Kivaa kun ei oo noita syöntirajotuksia enää, mitä saa ja mitä ei. Nyt saa!

Täältäkin vauhdikkaat kesäterveiset.... =)

Pakko laittaa vielä toinen...

Mä päätin, että meillä ei nyt järjestetä vielä mitään synttäreitä. Toi lastenhuone on edelleen samanlainen kuin viikko sitten... Järkätään synttärit sitten kun se on valmis. Kummien kanssa varmaan vaan kahvitellaan sunnuntaina virallisena synttäripäivänä.

voe kökkö...ystävä yrittää houkutella mua elokuussa Vuokatissa käytävälle puolimaratonille :DD tai siis me mentäs 10.5 kilsan matka mutta silti O.o.. en jaksa juosta tällä hetkellä ees kilsaa kerrallaan,haha,voi luoja...toisaalta kiinnostais ihan hirveesti ja toisaalta hirvittää,mut treenaamallahan tuo hoitus ja onhan tässä vielä päälle 2kk aikaa :D se hyvä puoli siinä ois että läskit lähtis,hihhih..ja eikai tuo oo niin justiinsa joukseeko koko matkaa..

niin hampaitten kiristely aamu ollu tänään että luoja..onneks jami nukkuu,nii saa hengähtää itekin!

hampaista puheenollen:
jami haukotteli eilen,nii huomasin sillä sellasen mustelmanvärisen kohdan yläikenessä, kulmahampaankohdalla(hammasta siinä ei siis oo)..täytyy tänää koittaa tutkia mikä siellä on O.o onko se syöny jotain mikä on värjänny tollain,vai voiko oikeesti tulla joku mustelma jos sieltä hammasta pukkaa läpitte?! onko kellään tietoa...?

vastaampahan omaan kysymykseeni tost mustelmasta..
tutkailin tossa ja se mustelma on kyl tosiaan ja ien on ihan Ä-L-Y-T-T-Ö-M-Ä-N turvonnu...kulma tai poskihammas,ei ihan ottanu selkoo..ei ihme että jannu on ollu kiukkunen ku ampiainen,eikä uimakoulussa oo tällä viikolla uinti ollu yhtään mieleen,huutanu vaan koko ajan :S puhkeais ny sit pian..
onko kukaan muu huomannu,et ois ihan mustelmalle menny kun hammasta on pukannu?

Henniv. samoja hampaita meillä tulossa ylös sekä alas.4 hammasta kerralla. Voi lapsiparat ja äitien hermot... Niin kamala turvotus on kans meillä ja panadolia kuluu. Onhan voinu vaikka joku vähän osua siihen hampaaseen ja siitä olis tullu se mustelma? Tai tuntuu nuitten hampaiden tulo kyllä muutenkin niin rajulta etten ihmettelis vaikka mustelmia tulis. Hankala vaan vähän katella suuhun...-> pieni terävä kiljotiini

Mitens olette miettineet milloin pinnasänky joutas pois? Tunnustaa et melkein voisi jo siirtää tavalliseen lastensänkyyn tytön. Olis helpompi sieltä nostaa lapsi pois ja itekin pääsis pois sängystä.

Ja pottailut on lähteny hienosti meillä käyntiin. saalista tulee, kun oikeeseen aikaan muistaa / kehtaa potalle kiikuttaa. Potta ollut valmiina jo puolivuotta, mutta se oli niin iso toiselle että siinä oli hankala istua, mutta nyt alka olla jo niin isotyttö et onnistuu paremmin.  Meinaa vaan olla vähän malttamaton tapaus, kun ei malttas kauan potalla istuskella ja sit pissitäänkin kylppärin lattialle, kun ei potalla malta odotella :D

Sama ku AinoL ettei paljo viiti pojan suuhu kurkkii ku samantien saa sormille :D Mut tosi kiukkunen poika ollu jo monta päivää ja kulmahammas pilkistäny iiiihan pikkasen jo useemman päivän.
Tost puremisesta tulikin mieleen, et on pitäny tääl teilt kysyy et pureeks/puristaaks kynsil/repiiks äitin tukkaa myös teijä tyttölapset??? (mulhan siis oli poika) Ainut asiast maininnu on vissii Jenni, niin voisko joku muukin ilmottautua :D Itse voin kyl myös... Siis poika tajuaa tasantarkkaan ettei sais purra/repii yms, mut tekee silti. Jopa niin et jos kiellän jotain niin oikeen "hyökkää" suu ammollaa jalan tms kimppuu! Etenki äitin jalat on erittäin kiinnostavat, haluis aina purra niit ihan muutenvaaki. Aina jos vaa satun makaa sohval tai sängys jalat pitkällää ni samantien on piraijahyökkäys. Myös välil vaik seisosin :D 
Ja sit oon huomannu et yrittää purra myös jos haluu ilmasta jotain, esim vaipan vaihto, ruokaa yms. Ja myös niin et eka haluu halia, mut päättyen siihen et yrittää purra. Voiha toi tietty liittyy hampaisiiki, mut aika raivostuttavaa välil! Ja kerranku saa hampail tarrattuu ni se otehan ei irtoa ennenku on purru loppuu asti ja päästää irti, sattuu ihan pirusti... Toivottavasti loppuis pian, kyl kaikki muuki on loppunu ku aikasa on kieltäny... Mut just ku toi on välil reagointi nimenomaa jonku muun asian kieltämisee...

Pitäs raaskii leikkaa pojan tukka mutku ei millää viittis :,( Se on niin sulonen... kerran oon pojan tukan leikannu ja siit on jo puol vuotta :D pakko vaa kesäks jossei sit toisel ois niin kuuma...

cira kyllä kyllä ilmoittaudutaan! Jos ei huomio niin varmasti puree. Esim. keitän kahvia tai jotain puuhan keittiössä niin neiti tulee jalkoihin hääräämään ja yrittää jonnekkin takareiteen purra. Ja välillä jos on tyttö sylissä niin saattaa tulla osumaa huomaamatta, mieskin välillä varottelee minua jos huomaa tytön aikeet "varo purree purree" :D
Jos kieltää niin itku tulee eli ymmärtää jo onneks kieltämisen ja ei sanankin on alkanut oppia. Mutta siis on jo paljon rauhottunu tuo pureminen ja repiminen.

meillä oli joku aika sitten(kk tai kaks) että jami puri kaikkee ja koko ajan!! sit kysyin terkkarissa siitä ohimennen,nii se sano että puremisesta on voinu tulla jo tapa tai lapsi yhdistää sen johonkin omasta mielestään hauskaan leikkiin..
no,sen neuvola käynnin jälkeen jami ei oo enää purru kun vaan sillon kun se oikein haluaa mun kädestä jonkun tai sit sil jotain muuta tarvetta,eikä häntä huomata..yleensä ruokaa kun antaa nii menee se enin puremisvimma ohitte..

pinnasänky pysyy meillä ainakin vielä..meillä on laskettava laita tossa,nii ei oo hankalaa nostaa muksuu sängystä..joku multa joskus kysy,että miksette osta sellasta tavallista sänkyä( siis pinnistä missä laita ei laskeudu) nii just tästä syystä..on suuri helpotus pois nostamisessa toi sivu! ja jami pyörii ihan hirveesti sängyssä,nii mulla olis ainakin pelko koko ajan persiissä,että se tulee pää eellä alas..ja miks vaihtamaan kun poika sopii siellä loistavasti viel nukkumaan..?

Oiski kätevä tollanen pinnis mis saa laskettuu reunan... Alkaa ottaa voimien äärille kun yöllä nostan herran yötissiltä sänkyynsä.. kun ei sitä jaksais ite nousta omasta sängystä, meil on pinnis kiinni meijän sängyn jalkopäässä...oliks selkeetä emoticon

Täällä kanssa hirveetä puremista välillä ja joo juurikin liittää sen hauskaan leikkiin... niin kiva pötköttää sohvalla kun saa jännätä millon saa hampaat varpaisiin, ja iskäänsä Liekki tykkää purra eritoten korvista :P Sit kun joskus erehtyy nauramaan pikku vämpyyrille niin eihän siit tuu loppua. Onneks tekee tota melkeenpä vaan mulle ja iskälleen... Sit hiuksista kiskotaan ja nyt ihan viimesenä tullu sellanen inhottava tapa raapia/nipistää samalla kertaa. Ja eniten juurikin kun on jotain vailla/kiukkunen/väsyny... Oon aatellu ottaa näitten kans rennosti, kyllä se viimistään tarhassa oppii kun joku puree takasi

Mites muilla on skulannu imetyksen vähentäminen? Tuntuu yllättävän hankalalta, odotin jotenki et menis sujuvasti kun selkeesti ei tyyppi enää aina päivisin muutenkaan malta tissitellä mutta sit tavallisen maidon tuputtaminen tilalle onki hankalaa... Välillä juo ihan mielissään ja sit välillä saan kokeilla kaikki läpi; juomapullon, tuttipullon, nokkamukin ja tavallisen lasin eikä silti maistu... Kai se on vaan pakko pikkuhiljaa totutella. Oon yrittäny sit ujuttaa maitotuotteita muuten enemmän ruokavalioon, nesteissä kyllä pysyy kun vettä jois ittensä pinkeeks..Yleensä niin hyvä ollu syömään mut nyt on joku paskamainen vaihe päällä,(ja onhan näit vaiheita, tiedän juu). Mutta kun a)puhaltelen saippuakuplia syöttäessä jotta herra viihtyy tai b)muovailen lihaperunasoseesta palloja kun ei lusikasta maistu niin jotenki tuntuu hieman liialliselta

Mulla on kauhee ahistus ja stressi päällä kun pitäis kaikkia muutoksia nyt kesän aikana saada tehtyy; imetyksen vähentäminen, yötissistä luopuminen, omaan huoneeseen siirto, muitten hoidossa oleminen yms.... Eikä itellä oo energiaa mihinkään!!! Luulin jo et alkais elämä voittaa kun yöt on parempia mutta nyt tuntuu ettei ittelle riitä mitkään unet. Varmaan nää vuoden univelat alkaa purkautumaan....

Aivan ihania kuvia jenni <3
skallo: imetyksen vähentäminen on menny ihan ok paitsi yösyötöt! Enää imetän 2 kertaa yössä muuten ei ollenkaan, mutta ihan liian hankalaa yötissin lopettaminen. Yöllä ei vaan jaksa rauhotella ja sit antaa taas tissiä ja hoh hoijaa..... Ja toisten hoidossa oleminen ei oikein ole onnistunut (paitsi isin) .... on niin äitin tyttö että välillä ahdistaa, mutta kai tämä joskus menee ohi. Oikeeseen hoitoon vieminen ei hirvitä, kun on kuitenkin ammattilaiset hoitamassa ja ennenkin varmaan törmänneet vastaavanlaiseen lapseen. EI ole oikein ketään tuttua joka suostuisi tyttöä hoitamaan...omia vanhempia nähdään ehkä kerran kuussa ja ei oma äitinikään pärjää (tai ei halua pärjätä?)tytön kanssa vaikka itsekin on 4 lasta tehnyt...

huuh, miten sä AinoL. jaksat vielä 2 kertaa yössä? mä oon koko ajan venyttäny ja siirtäny eteenpäin yötissistä vierottamista... Neuvolassaki vinkattiin että sit ku lopettaa niin kantsii kans lopettaa, ettei sit saa antaa periks...tulee oleen niin vaikeeta! Mä päätin taas tänään(nää on niinku laihikset; aina tomerana päättää alottaa ja sit se päätös jotenki "unohtuu") et kun miehel alkaa jussista loma niin sit loppuu yötissi.

Oon niin kade kun kaikki selittää kuin muksut on vähän väliä jossain hoidossa, itellä ei myöskään oikeen asu perhettä lähellä ja melkeen kaikki kaverit on siinä elämänvaiheessa ettei vois muksut vähempää kiinnostaa... mutta mutta yhtä kaveria oon päättäny vaivata nyt kesäl et välis tulis Liekkii vahtiin, pakko sitä on vähän totuttaa muihin hoitajiin. Plus et ollaan suunniteltu loppukesäks et mentäs miehen kans pikku reissuun ja Liekki ois mummolas sit pari yötä! Nyt jo paniikki siitäki!! Nii tuli viel mieleen, mua neuvolas th lohdutteli kanssa että kyllä ne hoitotädit sitte paijaa ja hellii jos pieni on ihan äiti-ikävissään alussa :)

hoidossa olemisesta :

MEillä T-E ollut hoidossa öööööö; ehkä kerran kaksi ! Silloinkin max pari tuntia !
Mä olen NIIIIIN huono antamaan poika kenellekään hoitoon.

Mun vanhemmat haluais ottaa yöksi; mutta en halua antaa ! Musta tuntuu, että elän Turo-Eemilin kanssa ihan synbioosissa.... Mun on joskus ihan vaikea jättää poikaa isänsäkin kanssa. Joo tiedän tiedän; pitäis antaa enemmänkin hoitoon poikaa mutta kun se tuntuu olevan vaaan nin vaikeaa ! Miksi??
T-E vaan tykkää kun saa hoidossa. Munkin vanhempien luona poika nauttii olla !

MEillä nyt taas kotona vaihe, että vain äiti kelpaa ! nukkumaan mennessä, syli, ruokailessa jne jne !
Olllaankin nyt tehty niin, että mies hoitaa nukkumaan laittamisen . .  .
Koska pakkohan Turo-EEmilin oppia, että isäkin on kelvattava. varsinkin nyt kun pian syntyy pikkuleidikin !

Ja lisäksi meillä kausi, että Turo-Eemilin täytyy saada syödä itse ! Huoh sitä sotkun määrää. 

Meillä imetyksen vähentäminen menis varmaan ihan hyvin muuten, mut neiti ei oikein välitä juoda tavallista maitoa nokkamukista. Tuttipullosta en viittis antaa, ku ei olla sitä muutenkaan käytetty pahemmin, ni miks enää nyt sitä sitte opettamaan. Oon kokeillu rasvattoman ja kevytmaidon, ja nyt viimesimpänä kokeilin, et jos nan3 maistuis, se meniki ihan ok silleen huoneenlämpösenä, mut ei enää kylmänä. Oon nyt tehny puurot maitoon ja yrittäny muutenki saada menemään viiliä tms. et sais tarpeeks maitotuotteita. Mut myös imetän edelleen vähintään sen kolme kertaa päivässä. Yötissiä ei oo ollu enää pääsiäisen jälkeen, ku sillon tehtiin sille hommalle loppu. Ja aamutissi taitaa olla se tärkein, aamupalan jälkeen alkaa kitinä, ja sit tissin jälkeen on neiti tosiaan ku uus ihminen :D Että saa nähdä kuin kauan tätä jatketaan... toisaalta ihan mielelläni jatkan nyt kesän yli ainakin, ku paljon mökkeillään yms. Niin nestettä saa ainakin sitten myös tissistä...

Meillä on myös sellainen vaihe, että pitää saada itse syödä lusikalla. Ihan kivaa joo, mutta sotkusta.... pitäs ottaa kaikki vaatteet aina pois ennen ruokailua. Viime viikolla oli kätevää ku oli niin kuuma, et muutenkin vaipassa vaan mentiin sisällä.

joo oli kätevää kun sai olla vaan vaipalla . . .
Nyt ruokailun jälkeen saa pestä seinät, ikkunat, vaatteet, pienen miehen sekä itsensä ! Tämä toistuu sen neljä kertaa päivässä.

ai, minusta taas oli kiva kun viime viikolla oli niin lämmintä että sai olla ilman vaippaa

Ihania kuvia Jenni90! Jossen tietäis niin voisin veikata, että T-E olis jo isompi noissa kuvissa kun 1v, näyttää niin isolta pojalta jo. Vai johtuuko hatusta? Mene ja tiedä. Sullakin on melkonen maha, voit siitäkin lisäillä kuvia meidän muiden iloks :)
Mihin T-E menee synnytyksen ajaks hoitoon?

Oottekos katjuskainen ja skallo kokeillu pilliä? Meillä se toimii aina, jossei maito meinaa kelvata nokkamukista niin kun ottaa pillin kehiin niin muki tyhjä! Ne 2dl:n vellit on myös näin kesäaikaan hyviä, (missä tulee siis pilli mukana) että jos ruoka ei meinaa kelvata niin antaa sellasen. Siinä on tavallaan maito ja ruoka samassa... En tiedä onko Henniv:n jamin tapaan hampaat nyt häiritsemässä, kun lämmintä ruokaa tarjoo niin se syödään vaan itkun kanssa, mutta syödään siis kuitenkin (vapaaehtosesti)... Alakulmurit on pari viikkoo ollu jo sen näköset että siitä ihan just puhkee hampaita läpi...

Cira meilläkin kyllä joskus sitä hiuksista repimistä kokeillaan, mutta kyllä se loppuu siihen kun äiti kieltää. Eikä se nyt tosiaan niitä sillei repimällä revi, omiaan vaan. Kerran oon myös hampaat saanu jalkaan, mutta sekin sit loppu kieltoon. Jossen kiinnitä Neaan huomioo, esim kun oon tässä koneella, niin se laittaa xboxin päälle. Helpolla päästään siis :D

Meillä on nyt tosiaa alettu sit kunnolla kans kävelee jo pitkiäkin matkoja... Eipä se enää juuri muuten kuljekkaan kun kävellen. Viikko siinä meni, että lähti muutamasta askeleesta huoneen poikki. Onko muiden lapsilla jalat kasvanu tässä? Nealla on ollu saman kokonen jalka nyt ainakin jostain maaliskuusta lähtien... Varmaa jo kauemminkin... Luulin, että ne kasvaa melko nopeestikkin.

Takaisin