1v. tytöt ja pojat

mohomaha

Kommentoinnin ninja
Eiköhän oo aika alottaa taas uus ketju yksivuotiaille. Vauvavuosi on nyt takana!

Nea-tyttö 1v 10kg / 76,5cm

juuri löi naamansa johonkin...
 
Teillä on tänään Mohomaha oikein virallinen päiväkin !
Onnea <3

En meinannu silmiäni uskoa kun tämän topicin näin !
Meillä ei ihan vielä ole vuosi täynnä, mutta voin kertoa, että
elmäni nopein vuosi on kyllä ollut !

Mitä se onkaan kun toinen syntyy?
Ei aika voi ainakaan lujempaa juosta . . 
 
Ei kun lauantaina oli 1v ihan virallisesti. Tickeri näytti olevan vaan tiensä päässä eli jumissa :D Piti tehä uus ja kattoo sanakirjasta että ai mikä on toddler, mutta taaperohan se totta kai :)
 
Joo todellakin on vuosi mennyt nopeemmin kun ikinä. Meidänkin neiti tosiaan täytti lauantaina 1 v. Aika samoissa mitoissa mennään mohomahan neidin kanssa, tänään just mitattiin neuvolassa: 9580 g ja 77 cm. Hauskaa kun ovat samana päivänä syntyneet:)

Kaks rokotustakin saatiin, mutta ei ainakaan mitään kummempaa oo niistä vielä seurannu. Toivottavasti ei seuraakaan. Seuraavat rokotukset tulee sitten vasta 4-vuotiaana! Huh! Ja seuraava neuvolakin on vasta 1,5-vuotiaana. Hassua kun nyt on kuitenkin rampattu siellä parin kuukauden välein ainakin. Mutta toisaalta, miks siellä nyt pitäskään jatkuvasti juosta?

Huomenna tulee taas kaveri vauvansa kanssa kylään, pieni on reilu 2 kk vanha. Meidän neiti on niiiin iso jo verrattuna siihen pieneen, vaikka 10 kk sitten meidänkin neiti oli samanlainen pötkylä. Että aika menee kyllä niin vauhdilla, ja tän ekan vuoden aikana tapahtuva kehitys on jotain ihan mieletöntä.

Mutta jep. Nyt iltatoimille ja unta metsästämään:) Meidän neiti nukkuu nykyään sen verran hyvin, että alkaa itelläki olemaan akut taas ladattuina, eikä uni iltasin tuu mitenkään sormia napsauttamalla... yöunta meillä neiti vetää sellaset 11 - 12 tuntia normaalisti, havahtuu kertaalleen yleensä aamuyön tunteina. Aamusin meillä nukutaan aika myöhään, tänäänkin noustiin neidin kanssa vasta 9:30. Että tuntuu melkein vaan lomailulta tää elämä!:D Vajaa neljä viikkoo ja sit ollaan oikeestikin lomalla, kun miehen kesäloma alkaa juhannuksesta. Neljän viikon kesäloma:) Jippii!! Tänä kesänä jos pääsis mökillekin ihan kunnolla!

 
voi, Nea on kyllä hurjan kaunis tyttö :) ja ihanat noi vaatteet, jotenkin just tollaselle sirolle neidille passelit :)
 
Meillä vietetään huomenna Onnin 1-vuotispäivää ja tänään käytiin neuvolassa hakemassa uudet mitat, jotka olivat 10 850g ja 80,5cm. Piikit tuli reisiin ja isin sylissä pääsi inahdus. Tosiaan ihan liian äkkiä on tämä vuosi mennyt ja siinä ajassa on saatu uutta perheenlisäystäkin, aika huimaa! Tuntuu, että vuosi vuodelta vaan aika menee nopeammin, ihan järjetöntä kyytiä... lapset kasvaa silmissä, onneks itse pysyy aina yhtä nuorena.

(Ja vaikkei tää tänne kuulukaan niin kerrottakoon silti, että ekaa kertaa elämässä mulla riittää oma maito meidän Topille! Pojan paino oli noussut ma-ke 3375g -> 3440g, kohta saavutetaan syntymäpaino.)
 
Kyl meni joo vuos ihan liian nopeesti :,) Ei jymmarra... (Mut kyl silti jotenki viel hurjempaa et TyttöKoolla sen vuoden sisään jo toinenkin vauva! :) )
Synttäreitten jälkee tuli jotenki sellai fiilis et "mitäs nyt sitte?" vauvavuos meni ja tuntuu et joka suunnasta joku kyselee et koskas meet takas töihi... sit tulee itelle sellai olo et iha ku täs laiskottelis... kuitenki haluun olla viel kotoon jonki aikaa.

Synttärit meni tosi hyvin, olin yhtä hymyy vaa koko päivän! Ihan ku ois synnyttäny uudellee, euforia... Olin vaan niin äärettömän ylpee et oli mun pojan 1v synttärit <3<3<3
Sammakkoaiheiset juhlat pidin ku tykkään niin vihreestä ja alus kutsuin poikaa sammakkopojaks ku ne jalat oli vähä vinksallaa... Harmitti vaa ku kakku ei onnistunu ihan niinku piti :D tää mamma vähä sähläs... Sen sijaa limejuustokakku sentää onnistu täydellisest vaikken ennen juustokakkuu olluka leiponu :)

Ja saatii kans neuvolas kaks rokotusta, siit infariksist tuli vaa iha hirvee jälki seuraavaan päivään eikä oo vielkä lähteny, pahentunu vaa! melkee koko reiden etupuoli on iha punanen ja se osa mikä ekaan päivään oli punain on nyt mustelma... soitin jo neuvolaaki mut kehotti antaa panadolii ja oottelee et menee pois. Ei kyl pojan menoo haittaa mitenkää eikä arista, mut on vaa omaa silmää niin pahan näkönen! ja oli kyl sydäntäsärkevää ku ekan piikin jälkee piti viel toinen pistää ja huuto vaa ylty ennenku ehti loppuuka :,(

Ja vähä ennen synttäreit oppi kävelee kunnol tuen kaa :) Meil on nyt keskitytty äänen tuottamisee :D tulee kyl välil niiiiin ihme äänteit et ei uskois voivan ihmistlapsest olla lähtösin... ja tekonaurua harrastaa nykysin ihan jatkuvasti! ihan outo ihana poika <3
 
niin se vaan eilen tuli meilläkin vuosi täyteen, meiän pienen pieni tyttö nyt 1v.
meillä noustaan ajoittain seisomaan tukia vasten,siinä vasta harjoitellaan.mutta eiköhän neiti oppine senkin taidon sitten kun on sen aika. kovasti kumminkin neiti kehittynyt kun miettii mitä kaikkea ei ole sietänyt pienempänä.. meillä juhlitaan neidin synttäreitä vasta perjantaina, ja mun oma äiti on sinne sitten hieman leipoillu kakkuja sun muuta. ei ole kovinkaan isot pirskeet tiedossa, joten saa nähä ketä käy. ei paineita :)

mohomahan neitikin jo isotyttö, ja vaatteet kyllä kävi tosi hyvin tytölle!

tyttökoo tosiaan hurja ajatella et siel Onni on vuoden ja toinen tullu kans vuoden sisään, Suuremmoiset onnittelut sinne!

meillä olisi ensiviikolla 1v neuvola,mutta en itse pääse sinne,joten pitää kattoo koettasko saada jtn uutta aikaa. jos ei niin sitten varmaan mies saa mennä neidin kanssa vuosi neuvolaan. ja sitten saadaan kuulla uusia mittoja. öihinkin on meille tullut muutoksia,toki en ihan viel uskalla iloita täydellisesti.mutta jos ihan vähän vaan, nyt on nukuttu yöt heräämättä,tai pientä kitinää on,mut ei ole tarvinnut herätä antamaan maitoa! jospa tämä sama linja jatkuisi..
mutta koetan tässä kehitellä itselle jtn tekemistä että en ihan nukahtaisi, yövuoroa tekemässä ja viel olis pikkasen vajaat 7h jäljellä..

Onnea kaikille vuosikkaille jotka ovat jo täytteneet sekä heille joilla päivä tulossa päin,näin etukäteen! :)
 
Oi että on ihanaa kun on kesä! Ollaan neidin kanssa käytännössä muutettu ulos :D En vaihtais tätä elämäntilannetta mihinkään, kun saa olla kotona ja nimenomaan tässä talossa kotona. Oven kun aamulla avaa, tulee kesä sisälle, ja voi pitää oven auki iltaan saakka. Neidin kanssa puuhastellaan ulkona tai terassilla, jonka oon rajannu niin, et neiti ei siitä pääse ulos pidemmälle. Päivät kuluu jotenki ihan siivillä! I-H-A-N-A-A! Keskiviikkona viritin neidille jo uima-altaankin, ja siellä tuo innoissaan pärskytteli leluineen :D Hiekkalaatikkoon kun vielä saatais hiekka, ni alkais neidillä olemaan jo aikamoinen paratiisi tossa pihalla, kun vauvakeinukin jo löytyy!

Meidän neiti kävelee nyt myös kengät jalassa sujuvasti, jos vaan on tasasta alustaa. Nurmikollakin menee vaihdellen, mutta mieluiten laatotuksella tai muuten tasasella maalla. Mut on aika veikeetä katella ku esim. kaupassa neiti tepastelee innoissaan, tai just tossa meidän pihalla. Tosin nyt ku on ollu näin lämmin ja kuiva, oon antanu neidin olla omalla pihalla ihan paljain jaloin, tai välillä sukkasilleen. Ku selkeesti mieluummin tepastelee vielä niin.

Mutta piti vielä noista rokotuksista sanoa, että meillä päin 1-vuotisneuvolassa saa nyt sen tuhkarokkorokotteen (ehkä jo koko maassa?), joten ne, jotka on syntyny 1.6.2010 jälkeen, saa 1 vee neuvolassa kolme rokotusta! Kolme! Yäk! Meidän neidin rokotusarsenaalista puuttuu se pneumokokkirokote, kun syntyi toukokuun puolella, joten saatiin (onneks) vaan kaks piikkiä. Mutta oli siinäkin kestämistä tällä hiukan piikkikammoisella äidillä. Meillä on iskä aina mukana sillon, ku rokotuksia tulee...

 
No niin, meilläkin on tänään 1-vuotissynttärit juhlittu :)
Kimi oli niin vauhdikas ja iloinen koko päivän, mukava kun synttärisankarikin nautti omista juhlistaan :) tarjolla oli Autot-kakkua, voileipäkakkua ja keksejä... 
tässä hieman kuvaa kakusta...pursotusten kanssa on ehkä hieman vielä harjoteltava mutta eiköhän tässä vuosien saatossa senkin taidon opi :)

meillä kävellään kans jo kovaa kyytiä, toki vielä myös konttaillaan mutta kyllä tänään mentiin jo suurin osa matkoista kävellen :) 

on tää aika kyllä menny niin nopeeta, on niin vaikea uskoa että mun pieni vauva on jo 1 vee... :D
 
Taidan minäkin siirtyä tänne kirjoittelemaan, vaikkei meillä ihan vielä ole tuo vuosi täynnä..

Tosi moni lähtenyt jo kävelemään, hurjaa miten paljon uutta voi mahtua yhteen vuoteen :) (Ihme hymiöitä tullu taas..)

Mims Ihana kakku teillä ollut :)

Pakko yhtyä Katjuskaisen kommenttiin että ihanaa kun on kesä :D Me ollaan myös paljon oltu ulkona ja Iidan ihan lempipuuhia on keinuminen ja hiekkakakkujen teko, tai oikeastaan niiden kakkujen rikkominen :) Hiekkaakin on tullu maisteltua, tyttö tunkee suun täyteen kaikkea mahdollista ja kun huomaa että oon tulossa kaivamaan aarteet pois niin hirveellä vauhdilla karkuun :D

Pikkusisko on saanut uuden kännykän ja toi sen juuri mulle tuohon että lataa sinne musiikkia, ei mitään hajua miten tuo vekotin toimii joten lähden tästä nyt ihmettelemään sitä :D Pitäkää peukkuja etten hajota koko puhelinta :)
 
moro,

Neitin ekat synttärit vietetty tänään (virallinen syndepäivä huoimenna)
Juhlat meni kivasti ja sää oli mainio. Ulkona pystyi myös oleilemaan.
Ihana pussaaja petupapu sulla:) Meidän pusut vielä tulee hampaiden kera:D

Kävely sujuu jo mallikkaasti. Käytiin kaupassa niin yks vaan omille teilleen lähti huitelemaan, kun sylistä lattialle päästi:D
Imetystä ollaan lopettelemassa vähän pakon edessä, mut onneksi on ikää jo kivasti kuitenkin niin et hirveesti harmita. Nurinkurisesti on vaan lopettanutaminent mennyt. Nyt syödään tissiä vaan parikertaa yöllä, ei muuten ollenkaan. Yö syötöt oli jotenkin niin vaikeea lopettaa niin alotin lopettamisen päivätissistä niin sujui tosi helposti.
Mutta eipä mitään muuta ihmeellistä tänne.
Onko muuten viirukhan vielä linjoilla?
 
Yks-vuotis pirskeet onnistuneesti takana, jei. ja olihan ne juhlat. lahjoja sateli niin että ei varmasti tarvi koko vuonna ostaa yhtään ainutta lelua :)
Santeriki villiinty ihan mahottomasti kun talo oli täynnä kaikenikäsiä lapsia.
kunnolla oppi juoksemaanki samana päivänä, eikä enää silleen tönkköjalkasena niinku ekat juoksuaskeleet on :)
sekä isommat pojat opetti tulemaan oikein alas sohvalta, jes. enää ei tarvi sitäkään pelätä miten päin sieltä alas tullaan.

No nyt aamupalan kimppuun. Onnea muillekki sankareille <3
kirjottelen lisää paremmalla ajalla...

Ja Mims, ihana kakku :)
 
Heippa :)

Kirjoittelen tänne puolelle,vaikka vielä muutama viikko olisi 1v päivään..kirjoittelut on jääny vähemmälle,kun Jami tuntuu aina heräävän uniltaan,kun avaan koneen,eikä se anna mun olla tietsikalla yhtään..:D

Onnea kaikille 1.vuotiaille :) ite tässä yritän kovasti miettiä Jamin juhlia..meillä luultavasti teemana muumi,niinkun varmasti monella muullakin pienellä :)

tänään alotettiin 10 päivää kestävä naperouimakoulu :) ai että,Jamilla oli kivaa kun pääsi taas polskimaan..viime kerrasta onkin jo kohta kk aikaa..

mitähän sitten,ainiin,meillä kävellään suurimmaksi osaksi!! niin ihanan näköistä toisen tepsuttelu!!! ja välillä ihan juoksujalkaa menee..konttailut on jääny ihan minimiin :)

no niin,siellä se nyt taas heräilee..palaillaan taas :)) niin mahtavia ilmoja luvannu koko viikoksi,että me taijetaan asua tuolla ulkosalla :D
 
Meillä tosiaan on nyt perjantaina 10. päivä 1v kuvaus!
Ja syntymäpäiviä juhlitanaa 30.7; silloin on 100% varmasti prinsessakin maailmassa.

Oon kattellu noita ihania kakku kuvia fb:n puolellakin. Kaikilla niiin ihanat !

M'ä tilasin jo kakun. Mun kaverin äiti tekee; se osaa tehdä hienoja; kun en halua
sellasta perus pyöreää kakkua jossa mansikoita vain päällä. Jos osaisin tehdä edes sitä ? 

Mitä te olette ostaneet 1v lahjaksi?
Me ostettiin sellainen liukumäki. Joka tarkoitteu ihan 1 vuotialle sisälle.

Meille on iskenyt flunssa aalto ! Minä ja T-E ollaan kauheessa nuhassa ja mulla 
kurkku kipeä . . . kuumetta ei onneksi ole kummalakaan meistä.



 
Me ostettiin Nealle 1v lahjaksi polkupyörään sellanen istuin sille, tykkää olla siinä ja kattella maailmaa :) Mäkin oon jo oppinu pyöräilee ton 10kg takapainon kanssa :D
Kuinka monella on vielä hoitopöytä, tuttipullo, tutti, sitteri käytössä? Meillä ei niistä mitään oo ollu enää pitkään aikaan...

Nean huonetta ollaan yritetty sisustaa, käytiin sitten ikeassa tuhlaamassa kaikki Nean synttärirahat. Se stuva-sarja on kiva! Me hommattiin sellanen säilytyspenkki (lelulaatikko siis) ja sinne kyl mahtuu kivasti tavaraa.
Kävellä ei ihan vielä, mutta monta kertaa on ollut läheltä piti-tilanteita. Kolme-neljä askelta uskaltaa ottaa päästäkseen äitin luo, mutta ei vielä muuten.
Rusinat on nyt pop! Lisäks mansikoihin päästiin käsiks ja yllätinpä tytön donitsi kädessä tässä viikonlopun juhlissa! Tomaatin tyttö otti kans käteen, mutta sylki pois :D Arvaatte varmaan, että donitsi olis maistunu.

Tyttö Koolle onnittelut maidon riittävyydestä!

Kiitos kaikille kehujille, huuto.netistä saa kivoja vaatteita halvalla kun viitti hetken käyttää aikaansa ;) Osa ihan uusiakin. En muista millon oisin jotain vaatetta ihan kaupasta käyny ostamassa... Varmaa maaliskuussa?
Ja nimenomaan; ihanaa kun on kesä!

Mims ihana kakku! Mä koristelin ihan vaan kettukarkeilla, karambolalla ja kirjotin päälle Nea 1v.
 

Tässä kuva meidän 1 vee kakusta, sisällä oli vadelmaa ja kermavaahtoa :)

Juhlat meillä juhlittiin sillon oikeana päivänä 27.5 ja ihan hyvin meni. Ainoastaan tilanpuute hieman häiritsi, kun ei ulkona voinu olla sateen takia. Lahjat oli oikein ihania ja tarpeellisia kaikki :)

Mitäs muuta, sanoja hakee jonkin verran nyt kun kävely luonnistuu jo hyvin. Pottaharjoitteut aloitettiin ja tosi hyvin on kyllä poika sen hokannu, melkein joka kerta kun potalle laittaa istumaan niin pissa sinne tulee..
Ja omaa tahtoa alkaa löytyä ihan kunolla, sellasia itku potku raivareita on nähty kun asiat ei mee hänen haluamallaan tavallaan.. Siitä se uhma lähtee, ihanaa..

Ja yhdyn edellisiin, ihanaa kun tulee kesä ! Lomaa odotellessa, suunnitelmissa ois reissu Bulgariaan ja kunnon suomikierros, lännestä pohjoiseen ja idän kautta kotiin.. Eiköhän siinä saa useamman viikon menemään :)
 
mohomaha meillä on vielä kyllä tuttipullo ja tutti käytössä :/ Molemmat kyllä lähinnä vaan nukkumaan mennessä mutta on kuitenkin.. Pitäis varmaan kohta alkaa opettelee elämää ilman niitä. Hoitopöytä ja sitteri on kyllä heivattu pois käytöstä jo silloin kun neiti oppi konttaamaan..

Pulina82 meillä myös noita raivareita tulee kun ei asiat suju niinkuin neiti haluaisi :D Tässä juuri yhtenä päivänä oli niin vihoissaan jostain että ihan kädet tärisi kun piti niin kovasti komentaa ja kiukuta, ei voinu muuta kun nauraa kun toinen oli niin tosissaan :)

Mä en oo ees miettiny mitään lahjaa vielä kun en oo koko synttäreitä suunnitellu.. huomenna saan tietää uudet työvuorot ja sit niiden mukaan voi alkaa suunnittelee että koska olis vapaata ja ehtis vähän juhlimaan :)
 
Mielettömän ihana kakku Pulina82 !

Me ollaan nyt oltu reiluv iikon ilman tuttipulloa. Hyvin on mennyt.
Toki T-E niin vähän joi maitoa sieltä. . . joten ei ollut edes vaikeaa ottaa pois sitä.
hoitopöytää meillä ei käytetty kun varmaan 4kk ja otettiin se pois. Vei tilaakin niin paljon. Mutta meillä on edelleen  pesukoneen päällä se alusta; jossa vaihdetaan kakka vaipat; koska pottaa ei vielä käytetä ollenkaan. . .  Enkä näe siinä niin kiirettäkään ?  Samoin  meillä syödään vielä tuttia kun mennään unille ja jos tulee kipeää niin se lohduttaa. Mutta tutin kanssa oon päättänyt, että otan Turo-Eemililtä ja tytöltä yhtäaikaa pois. Jos tyttö edes syö tuttia. . . Sitteriä ei ole käytetty  kun puolen vuoden ikään abaut . . . 
Hyppykiikkukin otettiin kuukausi sitten pois ja laitettiin sen tilalle sisäkeinu 

Mutta Turo-Eemil on niin eläiväinen ettei jaksa olla kiikussa kun ehkä maks. sen 3 minuuttia ! Mä luulin, että tykkäisi siitä enemmän kun "muutkin tykkää" 
Ja kyllähän se tykkääkin; mutta ei  vaan malta siinä istua  . . . 


 
Takaisin
Top