1-vuotissynttarit ja valmistelut?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Littlered
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä olen myös harkinnut sitä Plaston mopoa, tai toinen vaihtoehto olis pulkka, kun pojalla vasta reilusti marraskuussa synttärit :)

Minä olen myös tuumaillut sitä mopoa neidille lahjaksi, sillä onhan nyt mopo oltava. :) Synttäreitten päivä on päätetty ja tarjoamisetkin melkein keksitty, eli valmistelut on siis oikein hyvällä mallilla. :)

Meillä on vihdon päivämäärä päätetty jolloin vietetään pojan synttäreitä täällä kotona. Myös ne työkaverit on kutsuttu joilla on myös pieniä lapsia :) Jos tässä joku päivä ehtisi suunnitella mitä tarjoilen ja sitä kakkua. Ehkä edelleen kallistun niiden muffinssien puoleen, saas nähdä miten aika riittää :)

Synttärit vietetty! :) Päivä sujui oikein mallikkaasti, vähän meinasi tulla kiirus kaikkien hommien kanssa mutta sain kaiken ajoissa valmiiksi. Ilmoitettiin kutsussa että kahvia saa klo 12 lähtien koko päivän, koska osa vieraista on vuorotöissä, ja sattumoisin juhlakansa jakautui aika tasan puoliksi; osa tuli heti puolen päivän aikaan ja loput myöhemmin iltapäivällä. Poika ehti sopivasti vetää päikkärit siinä välissä ja jaksoi hienosti temmeltää koko päivän. Menoa riitti, vaikka pikkulapsivieraita ei ollutkaan. 1-vuotiskuvia räpsittiin urakalla ja katsoin että kyllä siellä oli oikein onnistuneita otoksia joukossa, iso osa tietysti niitä missä näkyy takaraivo, puolikas naama tai ilme on ihan hassu.

Poika sai lahjaksi meiltä sen Plaston mopon ja muilta legoja, kirjoja, haalarin, kengät (nämä käytiin mummun kanssa valkkaamassa jo etukäteen), parit rukkaset, rahaa ja 1-v vaunuosan ristiäislahjaksi saatuun juna-"säästöpossuun". Eniten poika tuntui olevan riemuissaan korteista. Minä väkersin vielä eilen illalla Powerpointilla esityksen jossa oli pojan ensimmäinen vuosi kuvina ja lyhyinä kuvateksteinä. Näytettiin se sitten vieraille telkkarin kautta. Alkuperäinen ajatus oli että se olisi pyörinyt ruudulla koko ajan nonstopina mutta ei siihen hätään keksitty / muistettu mistä sen asetuksen saa, joten laitettiin se sitten päälle niin usein että kaikki pääsivät sen näkemään.

Tarjoilut meni nappiin, ei kauheasti liikaa mutta kaikkea riittävästi. Kaverin tekemä kakku oli hyvää ja sain väkerrettyä suunnittelemani valkosuklaa-strösseli-vaahtokarkit. Yllättäen erityisesti naisihmiset ihastuivat niihin ;)

Hyvä mieli jäi päivästä, ja poika oli niin reipas eikä kiukutellut missään vaiheessa vaikka varmasti väsyttikin.
Viikon päästä hän sitten täyttää oikeasti sen 1 v, katsotaan juhlistetaanko sitä sitten jotenkin perheen kesken.

No nyt on kutsut lähetetty ja piirakat laadittu! :)

ImageUploadedByVau Foorumi1411324203.885369.jpg

Tuossa etualalla noi pienemmät ovat suolattomia neitiä itseään varten. Niin ja nää menee vielä pakkaseen, otan sitten juhlapäivän aamuna sulamaan. Kakkupohjat meinasin myös tehdä valmiiksi pakkaseen ja täyttää edellisenä iltana, sitten aamulla vain kakun koristelu ja munavoin teko, niin ei ole stressiä.

Ps. Paljon kivempaa nyt, kuin viime vuonna. Vaikka se syntymä on ainutlaatuista, niin hauskempaa on leipoa ja suunnitella bileitä ja hengailla neidin kanssa, kun yksin tylsistyneenä odotella synnytystä.

^Oi wau, hiemankos olet ollut ahkerana! Eipahan tarvitse vieraiden lahtea tyhjin mahoin kotiin! :)
Meilla on viela tasan viisi viikkoa pojan kemuihin kotona, onneksi! :smiley-ashamed004

Latteäiti on pannut tuulemaan! :) Mä olen vähän kade, olen aina halunnut kokeilla karjalanpiirakoiden tekoa mutten ole koskaan saanut aikaiseksi.

Meillä on onneksi vielä aikaa synttäreihin. Jos poika olisi syntynyt la:n kieppeillä olisimme varmaan teemoittaneet juhlat halloweenin ympärille, mutta marraskuun puolivälissä ei enää oikein viitsi, varmaan mennään ihan perinteisin herkuin tai jos jouluttaa, niin katsotaan jo sinne suuntaan :)

Rehellisyyden nimissä en sentään tehnyt noita ihan yksin, vaan kaveri oli apuna. Mä olen tehnyt piirakoita niin kauan kuin muistan, ja kun kaikki niistä tykkää, niin teen melkein kaikkiin juhliin. Sitä paitsi meidän neiti sai nimensä isotätini, suvun tunnetuimman piirakkamestarin mukaan, joten nimi velvoittaa. :D Joo ja joku viikko sitten löysin markkinoilta sellaisen pienen, lapsille tarkoitetun piirakkapulikan, että neidille on jo oma odottamassa, en tiedä minkä ikäisenä uskaltaa antaa kokeilla...

Minä, keittiön todellinen uuno, ajattelin tehdä marenkeja! Voi tehdä hyvissä ajoin jemmaan ja nostaa sitten pöytään juhlapäivänä, jos ne siis on mitenkään kelvollisia.

Syy miksi tätä marenkihommelia meinaan ruveta harjoittelemaan on, että me täräytetään elokuussa 2015 "naimisiin". Naimisissa siis ollaan jo, kun ristiäisissä menimme, mutta nyt on juhlien vuoro ja mä oon niin innoissani! :hello2

Ajattelin, etta me valmistettaisiin sushia pojan synttareille. Mies on aikaisemminkin tykannyt valmistaa niita ja voi kayda kalahallista ostamassa tuoretta tonnikalaa (tai lohta, mutta mieluummin tonnikalaa). Ja lisaksi, kun minun vanhemmat ovat juuri silloin tulossa kylaan, niin mies voi ihan rauhassa keskittya niiden valmistamiseen ilman pojan kaitsemista... Ja niiden sushien lisaksi valkosipuli-sinisimpukoita... Tama on varmaan itsekkyyden huippu poikaa ajatellen, silla ei niissa susheissa ole mitaan, mita poika voisi syoda. Ei voi syoda raakaa tonnikalaa, simpukoia, merilevaa, puhumattakaan soijakastikkeesta, inkivaarista tai wasabi-tahnasta. o_O

Siihen sivuun ajattelin tehda pari erilaista salaattia, joista ainakin toinen ihan basic-vihreesalaatti.
Mitaan sipseja tms. en halua, vaan mieluummin tarjotaan juustoja ja oliiveja pikkunaposteltavaksi!
Taman lisaksi aiti tekee perinteisen voileipakakun, johon tulee ainakin graavilohta ja katkarapuja, joten tavallaan se voileipakakku ja sushit taydentavat toisiaan, silla molemmissa on kalaa/merenelavia.
Itse en oikein tykkaa sakesta. Minusta se maistuu lahinna hiivaiselle vedelle, joten sita tuskin hankitaan. Ruuan kanssa jotain hapokasta valkoviinia, ja varmaan kuohariakin.
Ja sitten naitten lisaksi itse synttarikakku. :)

Ja se synttarikakku voisikin sitten olla joku tosi makea suklaakakku, kun sita ennen on napsittu suolaista ja voimakkaita makuja. :) Mummi onneksi tekee sen voileipakakun ihan ulkomuististaan, joten mun ei tarvi sekaantua siihen. Hieman alkaa vaikuttaa silta, etta mun tehtavaksi jaa koristelu, organisointi, ostoslistojen teko ja tyotehtavien jako. :grin

Ooh, sushia! Vaikka tunnustettakoon tässä, että mä olen antanut lapseni maistaa raakaa kalaa, samoin inkivääriä (tosin tuoretta, en sitä säilöttyä sushin kaveria), ja simpukkakauden alkamisestakin olen ihan innoissani... :oops:

Ma ajattelinkin, etta nama ovat enemmankin sellaiset aikuisten kemut lapsen kunniaksi. Katsotaan sitten tulevina vuosina, jos tulee ihan oikeita lastenkutsuja jarjestettya, niin sitten katsotaan sita menuakin hieman tarkemmin sen mukaan...
Jos me nyt tarjoilisimme vain sita, mika on pojan tamanhetkista herkkua, niin sitten me kaikki soisimme pastaa ja jauhelihakastiketta. Tai pottumuussia. :grin
Nyt ma aloin tarkemmin miettiin tuota simpukka-juttua. Kuitenkin kun meilla on tapana laittaa niihin reilummalla kadella valkosipulia ja valkkaria, niin mietin, ettei se varmaan olisi fiksua tarjota sita pojalle (siis ma olen kylla tietoinen, etta alkoholi haihtuu kiehautettaessa) tai sitten voisi tarjota iiihan pikkuriikkisen maistiaisiksi. :rolleyes:

Meillä poika on syönyt kaikkia mahdollisia mereneläviä hyvällä ruokahalulla ja ilman mitään vatsavaivoja, kunnes lääkäritäti ilmoitti ettei simpukoita, mustekalaa, katkarapuja ym saa antaa alle vuoden ikäiselle (tai olisko jopa ollut vielä vanhemmalle) :eek:

En ole pilkuntarkka ruokasuositusten tai -kieltojen kanssa, mutta emme vain ole saaneet aikaiseksi maistattaa pojalla viela merenelavia (tai noh, paljon muutakaan uutta ja erilaista). Kotioloissa pojan ruokavalio koostuu edelleen 90% kaupan purkkiruuasta ja siihen paalle tuttuja perusmakuja kotikeittiosta, esim. jauheliha, pasta, peruna, munakas. Tarhan ruuat siihen viela erikseen tuomaan monipuolisuutta. Kalaa poika syo kuitenkin viikottain. :)

Sophie, selvisikö miksei mereneläviä saisi antaa? En löytänyt niitä meidän neuvolan "kieltolistalta", mutta keksin kyllä itse monta mahdollista syytä, miksi ei, tyyliin allergisoivuus, mahdollinen jodipitoisuus jne. jne.

Ei sanonut syytä, ohimennen vain listasi uudet ruuat mitä saa alkaa antamaan ja mitä ei (merenelävät ja karvaiset hedelmät).

Takaisin