1. luukku

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
🌟⭐🌟 1. luukku 🌟⭐🌟

1701413438606.png

Taavetti oli tekemĂ€ssĂ€ tavallista kierrostaan aamuvarhain talossa, kun hĂ€n löysi keittiöstĂ€ jotain
 Jotain erikoista, mutta oikeastaan ihan somaa. KyseessĂ€ oli kaksi levyĂ€, jotka tuoksuivat makealle. Toisessa oli kuva vanhasta valkopartaisesta miehestĂ€ sekĂ€ porojen vetĂ€mĂ€stĂ€ reestĂ€ ja toisessa koirien kuvia. Oliko ne tauluja, Taavetti pohti. Mutta miksi taulut tuoksuisivat makealle? Tarkempi tarkastelu paljasti Taavetille, ettĂ€ niissĂ€ oli numeroituja luukkuja.

Taavetille tuli kiire pois kuvien luota ja piiloon, kun hÀn kuuli lapsen askeleiden lÀhestyvÀn.
Ӏiti, onko meille joulukalenterit?” kuusi vuotias Elias huuteli keittiöön tullessaan.
Seuraavaksi keittiötĂ€ halkoi iloinen ”Jee!” huudahdus, kun Elias huomasi – ilmeisesti joulukalenterit pöydĂ€llĂ€. Eliaksen perĂ€ssĂ€ kipitti neljĂ€ vuotias Elvi aivan yhtĂ€ innostuneen kuuloisesti. Taavetti silitti partaansa ja muisteli oliko hĂ€n kuullut ennen joulukalentereista. Lopulta hĂ€n muisti hĂ€nen taannoisessa kodissa kerran olleen kalenteri. SiinĂ€ taisi olla metsĂ€maiseman kuva ja kurkistusaukkoja, joissa jokaisessa kaunis kuva esimerkiksi omenasta. KyllĂ€hĂ€n nuo kuvat hieman sitĂ€ muistutti Taavetti tuumasi ja ei kai sen pitĂ€isi olla yllĂ€tys, jos joulukalenteritkaan eivĂ€t nĂ€ytĂ€ enÀÀ siltĂ€ miltĂ€ ennen. HĂ€n katseli mietteissÀÀn piilostaan, kun lapset avasivat kalentereista ensimmĂ€isen luukun ja söivĂ€t niistĂ€ löytyneet ruskeat palat. Taavetti pÀÀtteli niiden olevan makeisia. HĂ€n oli jo ehtinyt huomata talossa ollessaan, ettĂ€ nykyisin syötiin makeisia enemmĂ€n kuin ennen. Tai sitten tĂ€mĂ€ oli rikas talo, jolla oli varaa makeisiin. NehĂ€n on kalliita – tai ainakin olivat silloin kun Taavetti oli viimeksi ihmisten keskuudessa.

Eliaksen ja Elvin vanhemmat tulivat lasten perÀssÀ keittiöön ja isÀ alkoi keittÀÀ lapsille puuroa. TÀmÀkin oli hÀmmentÀnyt Taavettia aluksi. PerheessÀ ei tuntunut olevan lainkaan naisten ja miesten töitÀ. Toisaalta ei heillÀ ollut viljelysmaita tai kotielÀimiÀkÀÀn kissaa lukuunottamatta ja kumpikin vanhempi lÀhti usein pÀivÀksi kuitenkin jonnekin töihin.
”Haluatko raaputtaa ensimmĂ€isen luukun meidĂ€n kalenterista vai raaputanko minĂ€?” perheen Ă€iti kysyi.
”Miten vain, raaputa vaikka sinĂ€ niin minĂ€ saan jouluaaton”, isĂ€ vastasi virnistĂ€en.
Taavetti katseli ymmĂ€llÀÀn, kun Ă€iti todella haki – kai se oli kolikko – ja raaputti kĂ€dessÀÀn olevasta kortista yhden kuvan esiin. Olipa heillĂ€ omituisia kalentereita.

VielÀ omituisemmaksi Taavetin mielestÀ oli, kun perheen kissa Remus oli syönyt aamupalansa.
”TÀÀllĂ€ on sinullekin joulukalenteri”, perheen Ă€iti sanoi.
HÀn ja kaivoi kissanruuan hajuisesta pakkauksesta jotain, minkÀ perÀÀn Remus hyppÀsi innoissaan. Ilmeisesti Remus piti saamastaan tai ainakin se hotkaisi palat kerralla ja kehrÀsi pÀÀlle. Kissallakin joulukalenteri Taavetti pÀivitteli mielessÀÀn ja pÀÀtti lÀhteÀ jatkamaan tarkastuskierrostaan samalla kun perheen Àiti alkoi keittÀÀ kahvia. Vaikka onhan toisaalta elÀimistÀkin tÀrkeÀÀ pitÀÀ huolta.

🌟⭐🌟
Keskustelun aiheena joulukalenterit. Esim. millaisia joulukalentereita teillĂ€ on tĂ€nĂ€ vuonna? MitĂ€ luukuista tĂ€nÀÀn paljastui? Voit palata kertomaan, mitĂ€ luukusta löytyi halutessasi vaikka joka pĂ€ivĂ€. 😊
 
Muokattu viimeksi:
MeillÀ lapsilla partiolaisten kuvakalenteri ja suklaakalenterit.
 
MeillÀ on useammanlaisia kalentereita; suklaakalentereita, pari Pokemon-kalenteria ja yksi mummon paketissa tullut kirjajoulukalenteri. Lapset olivat tietysti kovasti innoissaan nÀistÀ, ja olisivat halunneet heti avata kaiken. Voi kurjuutta kun kalenterit nostettiin uunin pÀÀlle odottamaan seuraavaa aamua.

Kisu KillisilmÀ -kirja odottaa tuolla sopivaa lukuhetkeÀ. Pokemon-kalenterista tuli tietty pokemoneja, ja suklaakalenterista suklaata - muotoa en ehtinyt nÀkemÀÀn. :tears:
 
Muokattu viimeksi:
Eilen ostin itselleni ja miehelle ihan perus-suklaakalenterit, ja saattaa olla ettÀ miehen vanhemmilta saadaan Veikkauksen kalenterit, ollaan silloin tÀllöin saatu.

Ensi vuonna lapselle haluaisin itse tehdĂ€ kalenterin, mutta koska laskettu aika on nyt tulevana tiistaina niin pikkuinen on vasta vuoden, joten en oikein tiedĂ€ mitĂ€ sinne laittaisi. Mutta onhan tĂ€ssĂ€ vielĂ€ aikaa miettiĂ€ ja suunnitella â˜ș

Muistan ettÀ mun Àiti teki mulle itse kalenterin, harmi ettÀ sitÀ ei taida olla enÀÀ jÀljellÀ, mutta ajattelin kyllÀ kans tulevaisuudessa itse tehdÀ jonkinlaisen luukkukalenterin.
 
MeillĂ€ ei oo yhen ainutta joulukalenteria. Esikoinen ei semmoisista vielĂ€ ymmĂ€rrĂ€, ei syö vielĂ€ suklaata tms. enkĂ€ oo halunnu ostaa mitÀÀn kallista erikoiskalenteria. EhkĂ€ ensi vuonna sitten? Meille vanhemmillekaan ei oo tullut hankittua mitÀÀn. MĂ€ haaveilen joka vuosi joulukalenteriarvasta, en tiedĂ€ miksen koskaan saa sellaista hankittua. 😅
 
Mulla on viime vuoden partiokalenteri. Viime vuoden sen takia, koska se on mun viime uutenavuotena kuolleen vaarin vanha. JĂ€i hĂ€nellĂ€ avaamatta kun joutui joulun alla sairaalaan. Oli elĂ€essÀÀn pitkĂ€n linjan partiolainen. HĂ€nen muistolle avaan kalenterin tĂ€nĂ€ vuonna ja varmaan ensi vuonna hankin samanlaisen. 😌 itselle mieluilin myös puurokalenteria, mutta en lopulta kuitenkaan hankkinut.
Lapsella ei ole vielĂ€ mitÀÀn kun on vasta alle vuoden ikĂ€inen eikĂ€ ymmĂ€rrĂ€ vielĂ€ joulun pÀÀlle. Ensi vuonna varmaan sitten😄
 
Panostin tÀnÀ vuonna itseeni ja ostin Ritualsin joulukalenterin. Oli yllÀttÀvÀÀ kun ensimmÀisen luukun takaa löytyi ihana, mieto huuhteluainetiiviste!

Ritualsin tuotteet ovat itselleni hyvin aromaterapeuttisia, mutta jÀnnittÀvÀÀ testata huuhteluainetta. Toivottavasti tuoksu ei ole kovin hyökkÀÀvÀ.
 
MeillÀ tÀnÀ vuonna poikkeuksellisesti kaikilla vain veikkauksen arpakalenterit. Raaputellaan vasta illalla. Lapset oli ihan tyytyvÀisiÀ tÀhÀn ratkaisuun.
 
Taaperolla on monta kalenteria 🙈 on saanu lahjaksi lelu- ja kirjakalenterit ja sit meillĂ€ on semmonen pussukka mihin illalla laitetaan joku pikku yllĂ€tys: tarroja, kyniĂ€, pikkuautoja, aslarteluhommia tms. Mulla on joku perus suklaakalenteri.
 
MeidĂ€n 1,5-vee sai pilttikalenterin 😄 ja innostui sen avaamisesta kyllĂ€ aamulla! Tein siihen pienen leikinkin, ja tarinoin ettĂ€ sen saa avata vain jos on tonttulakki pÀÀssĂ€ đŸŽ…đŸŒ Saa ihan sopivan osasen aamiaiseen siitĂ€, kun ei olla puurottelijoita vaan muutenkin syötĂ€is jugua, smoothieta, leipÀÀ, muruja jne. Mansikka-banaani-sose oli tĂ€mĂ€n pĂ€ivĂ€n yllĂ€tyksessĂ€.
 
MeillĂ€ esikoisella pipsa possun kirja kalenteri, joka pĂ€ivĂ€ uusi pieni pipsa possu kirja. Löytyi soppelisti hyvĂ€stĂ€ alennuksesta, niin ei ollut edes kallis hankinta 😊
 
Ostin itselleni tĂ€nĂ€ vuonna Kinder-kalenterin ja luukusta paljastui kinder-suklaata tietty aamukahvin seuraksi. Olen lĂ€hes joka vuosi ostanut itselleni joulukalenterin, vaikka olen jo lĂ€hes kolmekymppinen. KyllĂ€ kalenterit kuuluvat aikuisillekin :) Äitini myös lĂ€hettÀÀ meille aina raaputusarpakalenterit, mutta ne eivĂ€t hĂ€net tuntien ehdi vielĂ€ joulukuun ekalle viikolle. (Lapsia ei vielĂ€ ole, mutta kevÀÀllĂ€ syntyy esikoinen.)
 
Taaperolle on tÀnÀ vuonna Muumi hedelmÀkalenteri, viime vuonna tein itse.
Mulla on yves rocherin kalenteri, tosi kaunis đŸ€©
Ajattelin sitÀ hyödyntÀÀ ensi vuonna ja teen siihen lapselle kalenterin itse.
Ja tosta voi sit antaa tuotteita lahjaksi, jos ei itse halua kĂ€yttÀÀ 😄
Mulla ei ole yleensĂ€ ollut joulukalenteria, ehkĂ€ joku kuvakalenteri korkeintaan, niin kiva, ettĂ€ on itsellĂ€kin jotain vĂ€lillĂ€ 😊
 
Tulipa tosta pilttikalenterista yhtÀkkiÀ mieleen, ettÀ saatiin mummulta ja papalta bonuksena elovena puurokalenteri ja lapsille on ollut aivan hitti! Joka aamu erimakuinen puuro on ilahduttanut varsinkin pienempÀÀ, joka on kyllÀstynyt tavalliseen kaurapuuroon.

Suosittelen!!!

Edit. Avattiin kalenteri kokonaan etukĂ€teen. 😂
 
Voitteko poistaa tÀÀ ylimÀÀrÀinen viesti. TÀgÀsin vahingossa kun piti vaan muokata
 
Hei vieraat! Kiva kun olette löytĂ€neet kalenteriin. 😊 Huomasitteko, ettĂ€ kilpailuun osalllistuu vain rekisteröityneet (ja sisÀÀn kirjautuneet) kĂ€yttĂ€jĂ€t? Rekiteröityminen onnistuu tÀÀllĂ€ ja vie vain hetken.

MeillÀ on kuopuksella RyhmÀ Hau suklaakalenteri. Suklaa oli tÀnÀÀn kirkon muotoinen ja takana nÀkyi lapsen riemuksi Rollen kuva. Esikoisella ja itsellÀni on kaakaokalenteri. En ole omaani vielÀ avannut, mutta olisikohan siellÀ appelsiinin makuinen kaakao, kun lapsellakin oli.
 
Ekaluokkalaisella on Harry Potter -kalenteri ja eskarilainen saa yhtenÀ synttÀrilahjana Pokemon-kalenterin (synttÀrit siis nyt alkukuusta).
 
MeillĂ€ on lahjaksi saatu Mauri Kunnas-suklaakalenteri. EnemmĂ€n meille aikuisille kyllĂ€, vauva ei vielĂ€ joulukalenterin pÀÀlle ymmĂ€rrĂ€đŸ˜
 
Takaisin
Top