"Kyytiläisen" syntymä
Jos lopultakin saisin yhteen pötköön synnytyskertomusta..
Sovittuun synnytyksen käynnistykseen saavuttiin aamulla 24.6. klo 08 (rv38+1).
Ranneke käteen ja käyrille, jonka jälkeen lääkärille, joka tutki kohdunsuun tilanteen. Tilanne oli sama kuin synnytystapa-arviossa - sormelle auki ja kaulaa n.2cm.
Ballongi asetettiin n. 8.40, jonka jälkeen siirryin osastolle odottelemaan seurauksia..
Satunnaisia supistuksia tuli harvakseltaan aamun tunteina ja synnytysvuodeosastolla kävin käyrillä ensimmäisen kerran n.klo 11. Kaikki ok.
N.klo 11.30 alkoi supistukset tihetä, tuntui, että väliä ei ollut kun max minuutti. Tätä sarjatulta kesti n. 1,5h ja sitten pikkuhiljaa taas harvenivat.
Klo 13 tuli hoitaja ottamaan sykekäyrää huoneeseen. Aikansa siinä haki antureille paikkaa ja pyysi vaihtamaan kylkeä. Tässä kohtaa supistukset olivat lopahtaneet. Syke löytyi, ja hoitaja jäi niitä vierelle seuraileman.. Jonkun ajan kuluttua sanoi kuitenkin konsultoivansa lääkäriä varmuuden vuoksi ja poistui. Hetken päästä palasi ja käski mun mennä "mekka"-asentoon sängylle (takapuoli pystyyn ja pää alas).. Sen verran mitä itse seurasin käyriä, muistan alimmillaan nähneeni, että vauvan syke kävi 97:ssa.
Painoin otsaa tyynyyn ja hengittelin syvään. Hoitaja hävisi hetken päästä taas lääkärin pakeille ja kun sieltä palasi, käski hän miestä pakkaamaan meidän tavarat ja lähti viemään mua edeltä hissiin ja synnärille sykeseurantaan. Kyyneleet tulvivat silmiini ja ajattelin jo pahinta.. Kun kysyin, voinko kääntyä kyljelleni, vastaus kuului "pysy nyt näin, tämä asento on tällä hetkellä vauvalle paras mahdollinen." Näin siis mentiin.
Synnärillä meidät otti vastaan kätilö ja lääkäri ja jälleen seurattiin vauvan sykettä. Siellä jo aika pienen ajan päästä olivat sitä mieltä, ettei hätää ollut, käyrä oli reaktiivinen, vaikkakin lähtötaso hiukan normaalia matalammalla. Puolentoista tunnin päästä takaisin osastolle. Huh helpotusta!
Minut synnärille lähettänyt hoitaja tuli vuoronsa päätteeksi juttelemaan tapahtuneesta, kuin anteeksi pyydellen, että minua sillä tavalla kärräiltiin edestakaisin ja säikytettiin "turhaan". Olin hiukan ymmälläni ja sanoin vain, että parempi että tutkitaan.
Supistuksia tuli iltapäivän aikana n.15min välein ja ballongi lähti 19 aikoihin. Lääkäriä odottelin
klo 22 asti, kunnes yöhoitaja tuli hakemaan käyrille ja ilmoitti, että lääkäri tutkii aamulla tilanteen, kun illasta oli ollut kiirettä.
Tanssahtelin pienen voitontanssin itsekseni huoneessa kun todella raskas huonetoveri vietiin synnärille - sain nukkua yön yksin ja nukuinkin todella hyvin. Supistuksia taisin yön aikana tuntea kolme. Minulla oli jotenkin levollinen ja luottavainen olo, vaikka vielä vuorokautta aiemmin olin ollut kotona paniikissa tulevasta koitoksesta.
Hyvin nukutun yön jälkeen minut haettiin aamupalapöydästä lääkärin tutkittavaksi. 3cm auki ja käsky lähteä saliin lapsivesien puhkaisuun. Käyrille jälleen ja soitto miehelle, joka saapui suoraan saliin.
Lapsivedet puhkaistiin vähän yli 10 (minulla kohtu niin taaksepäin kallellaan ja mitä vaan, että hui kun sekin teki kipeää!) ja supistukset voimistuivat kerta kerralta. Pärjäsin aluksi lämpöpussin kanssa ja puuskutellen, ja jossain vaiheessa sain ilokaasun tueksi. Kun tuntui, ettei ilokaasu riittänyt ja olin 4-5cm auki, pyysin epiduraalia. Tuolloin vauvan sykkeet olivat jo alkaneet romahdella, ja kätilö oli sitä mieltä, että epiduraali olisi hyvä ajatus - josko vauvan sykkeetkin tasaantuisivat, kun minuun ei enää satu.
Anestesiahoitaja ei päässyt heti ja lääkäri alkoi valmistella seuraavaa siirtoa.. "Otamme vauvan päästä nyt verinäytteen, että saamme tietoa, miten hän siellä voi." Käännös selälleen, jalat telineisiin ja supisti! Milliäkään ei saanut liikkua vaikka olisi sattunut kuinka. Näyte saatiin ja joku kiiruhti viemään sitä eteenpäin. Lääkäri ilmoitti työntävänsä vauvaa takaisinpäin ja jälleen supisti ja tuntui ilkeälle.. Jalkopääty laitettiin paikalleen ja käännyin kyljelleni epiduraalia varten..
Epiduraalin laitto ei osunut ensimmäisellä kerralla ja jälleen supisti samaan aikaan kipeästi! Hammasta purren yritin olla liikkumatta ja toinen kerta onnistui. Hyvin aisti kiireen epiduraalin laiton yhteydessäkin.
Lääkäreitä alkoi tulla ovista ja ikkunoista huoneeseen samalla kun odottelin supistuskipujen helpottavan.. Minut käskettiin jälleen mekka-asentoon ja hengitin maskista lisähappea. Vauvan sykkeet kävivät välillä jo 54:ssä. Pelotti. Käskyjä sateli suunnasta ja toisesta ja jostain sängyn laidan ja hoitohenkilökunnan välistä näin mieheni kauhistuneet kasvot, kun hän nyhjötti yksin käsi poskella huoneen nurkassa, kuin yrittäen ymmärtää mitä juuri tapahtuu. Silloin pääsi itku.
Joku tuli huoneeseen ja ilmoitti lääkärille vauvan saturaatioarvon, kysyin mitä se tarkoitti - hyvää vai huonoa ja sain vastaukseksi "se on ihan ok".
Odottelua, takaisin mekka-asentoon, happea.. Kauaa ei enää mennyt kun joku otti olkapäästä ja sanoi, että joudutaan lähtemään saliin. Kiireellinen sektio. Pyysin miehen vierelleni ja itkin, kysyen häneltä, että saako hän tulla mukaan. Ei saanut.
Vaihdoin sänkyä ja kiireen vilkkaa minua lähdettiin viemään leikkaussaliin. Kysyin muutaman metrin matkalla kyynelten seasta, saanko lisää puudutusta, kun tunnen supistukset edelleen - ei vastausta. Kun minut nostettiin leikkauspöydälle, kysyin uudelleen ja minulle vastattiin "Joudutaan nyt kuitenkin leikkaamaan hätänä. Sut nukutetaan." Tieto siitä jollain tavalla helpotti. Nukahdin ajatellen "Taistele, pikkuinen, taistele!"
Heräsin n. tunnin päästä kun miesääni vierelläni sanoi "huomenta, ja onneksi olkoon, leikkaus meni hyvin ja terve poikavauva sieltä tuli ja hän voi oikein hyvin."
Helpotuksen ja onnen kyyneleet tulvivat silmiini kun näin miehen keinutuolissa vieressäni pikkuruinen vauva paidan alla. Poika syntyi 13.06.
Vauva sai 9 pistettä, itki heti kun kohdusta nostettiin. Terve poika, eikä näin 10pv syntymästä tiedetä missä vika oli. Napanuora oli kaulan ympäri, mutta kätilö oli sitä mieltä, etteivät sykkeiden romahtelut yksin siitä johtuneet.
Pahin pelkoni kävi toteen tässä synnytyksessä, mutta olen onnellinen, että sain pitää tämän pienen ihmisen ja että lopulta kaikki meni hyvin.