☆☆Synnytyskertomukset☆☆

Joo ei siis munkaan tietääkseni katkaista sentään, vaan nimenomaan "avataan", eli levitetään ja irrotetaan sidekudoksista. :)
Mulla lukee kiireellisen sektion lapuissa et faskia avattu sivuille ja irroitettu keskilinjassa lihaksista, lihakset tylpästi sivuun..

Ahaa okei, no ei sit ihan niin paha kuin olis irti poikki..kuinka kipeet on sen jälkeen,toimiiko ne normaalisti kuitenkin vaikka on levitetty. Kiitos tiedoista, itsellä mahd sektio edessä..

Ihan jo leikkausarpi yksinään rajoittaa "normaalitoimintaa" aika pitkään. Pitkään saa nousta sängystä kyljen kautta jne, mut kyllä ne sieltä ajan myötä hyvin palautui, kun malttoi antaa parantua.. Suunnitellusta sektiosta varmaankin toipuu vähän nopeammin(?), mulla ainakin laski kohtu tosi huonosti (oli sen 19tuntia supistellut käytännössä koko ajan ennen kuin leikattiin), niin se hidasti paranemista..

Mulla alko aamulla klo 6 supistukset ja niitä tuli 10min välein eikä mitenkään kauheen kipeinä. Nousin klo 7 miehen kans aamupalalle ja supistukset tiheni jo lähemmäs 5min. Sanoin kuitenkin miehelle, että menee töihin ja soitan mikäli pitää lähteä. Klo 8 aikaan soitin polille, että täällä on tällanen tilanne. Supistukset edelleen 5min välein ja kivut vielä kestän. Kohdun suu kuitenkin ollut auki kaksi viikkoa sen 4cm. Sanoivat, että tulla käymään, jos siltä tuntuu. Päätin kuitenkin vielä kärvistellä kotona ja menin kuumaan suihkuun. Siellä supistuksia ei tuntunu ollenkaan ja luulinkin, että ne olisi menny ohi. Mutta suihkun jälkeen ne tulikin kovempina ja tosi voimakkaina. Siispä puhelu miehelle, että nyt kotiin!

Klo 10 oltiin Oyssissa ja minut otettiin käyrälle ja kohdunsuu tutkittiin, edelleen 4-5cm auki. Klo 11 siirryttiin synnytyssaliin miehen kanssa. Molemmat oltiin yllättyneitä, koska ajateltiin, että kotiin ne meijän passittaa :) salissa ooteltiin ja kellotin supistuksia. Klo 12 aikaan supistukset alko olla jo niin kovia, että en kestäny niitä ilman helpotusta. Aamuvuoron kätilö ehottikin mulle ammetta ja sinnehän mää menin lillumaan. Siellä sain myös nukuttua pieniä hetkiä. Mies vain tarkkaili, ettei pääni mee veden alle. Sain lillua aina tunnin kerralla ja sen jälkeen menin aina tunniksi käyrälle. Toisella kerralla amme ei enää niin paljoa auttanu.. Siispä kokeilimme ilokaasua, minä ja myös mies :D mutta siitä ei ollut apua, sai vaan pään vähä sekasi hetkeksi. Iltavuoron kätilön kanssa sovittiin, että kohan anestesialääkäri vapautuu niin tulee laittamaan epiduraalin ja sen jälkeen toinen lääkäri tulee puhkaisemaan kalvot, että saatais vähä joudutettua synnytystä. Klo 18 aikaan sain puudutuksen, samoin laitettiin oksitosiinitippa tippumaan vahvistamaan supistuksia ja sen jälkeen sain taas nukuttua jonku verran. Kalvot puhkaistiin ja sitten vain odoteltiin, että millon olisi aika. Klo 21 tuli kauhea paineen tunne ja sanoin, että nyt on pakko ponnistaa. Kätilö tarkisti tilanteen ja sain luvan alkaa ponnistelee rauhassa. Puoli tuntia ponnistelin "itekseni" ja vauva laskeutui hyvin. Iltavuoron kätilö oli mitä ihanin niin tottakai minun tuurilla tuli taas vuoron vaihto tässä vaiheessa. Onneksi myös tämä yövuoron kätilö oli oikein mukava ja jatkoin ponnistelua. Voimat tuntui loppuvan, mutta kätilö tsemppasi hyvin ja sanoi, että tukka näkyy jo. En tiedä mitä ajattelin, tuskin mitään järkevää, koska huusin vain "minkä värinen tukka?". Vastausta en kuullu, mutta klo 21.50 tyttö syntyi tuuhean tumman tukan kanssa! Sain tytön heti rinnalle ja mies sai leikata napanuoran.

Kaikki meni odotettua paremmin ja yllätykseni sain vain yhden tikin jonnekin sisäpuolelle. Kätilöt kehuivat hyväksi synnyttäjäksi ja yllätyin itsekin sen "helppoudesta". Tytön syntymän jälkeen oltiin vielä reilu tunti salissa, jonka jälkeen siirryin osastolle. Mies saatteli minut huoneeseen ja lähti sen jälkeen kotiin. Minä koitin nukkua, mutta enemmän se taisi mennä tyttöä ihastellessa :)

Minttulainen tyhmä kysymys, mutta olitko synnytyssaliin siirtymisen jälkeen koko ajan ilman pikkuhousuja? :grin Oon pohdiskellu kun joidenkin synnytyskertomuksien mukaan tulee todellakin ÄKILLINEN tarve ponnistaa niin aletaanko siinä sit vielä riisua housuja vai ollaanko siellä täystuuletuksessa monen monta tuntia :hilarious:

Minttulainen tyhmä kysymys, mutta olitko synnytyssaliin siirtymisen jälkeen koko ajan ilman pikkuhousuja? :grin Oon pohdiskellu kun joidenkin synnytyskertomuksien mukaan tulee todellakin ÄKILLINEN tarve ponnistaa niin aletaanko siinä sit vielä riisua housuja vai ollaanko siellä täystuuletuksessa monen monta tuntia :hilarious:
Hahahaa :D sul on kyl hyvii kysymyksiä aina, koko päivän varmaan pohdit ties mitä (älä suutu, tää ei ole kettuiluu :)). Jään innolla odottamaan vastausta ;)

Kyllä siellä ollaan täys tuuletettuina :p Ainakin itte ollu...Kätilön helpompi kahtoo alakerran tilannetta välillä...

No entäs sit ollaanko synnytyksessä sairaalakolttu päällä vai se paperiversio jossa peba vilkkuu? Erittäin oleellista tietää mitä on päällä synnytyksessä :hilarious: mutta totta puhuen se helpottaa mua blokkaamaan synnytysjännitystä :)

Saa olla myös varmasti pikkarit jalassa ja omissa vaatteissa jos niissä tuntuu mukavammalta. Ne vaan helposti likaantuu :) mulla oli ebsimmäiseStä vaan se tyylikäs saiRaalamekko ja alakerta paljaana. Jos ajatus ahdistaa niin pikkarit jalkaan vaan ja sanoo kätilöille että näin on parempi.

Ittee ei häirinny alkkareitten puuttuminen, helpompi tutkia paikat ja olis niitä kokoajan saanu olla vaihtamassa kun lapsivettä lorotteli.Melkeen kaikki tuntu suht luonnolliselta paitsi oma masu synnytyksen jälkeen, iso pehmeä pallo ilman sisältöä:rolleyes:

Minä vaihdoin synnytyssaliin mennessä semmosen selästä avonaisen kaavun päälle ja tosiaan siellä alla ei ollut mitään. Ois ollut kyllä aivan kamalaa jos ois jotain alushousuja pitänyt alkaa riisumaan ja pukemaan aina kun piti tutkia :D

Heheh :D ekaksi olin ihan "pikkuhousut" eli ne kinkkuverkot jalassa ja juurikin se selästä avoin kaapu päällä. Mutta nuitten kylpyjen jälkeen olin ilman housuja ihan kokonaan, koska helpompi tarkastaa tilanne ko ei tarvi koko ajan riisua housuja. Ja sain kyllä itteni aina peiton alle piiloon ko mitään ei tehty :)

Itsellä kun lapsivettä tuli litroittain jatkuvasti, niin oli parempi, ettei ollut mitään välissä.. Olisi kans saanut koko ajan vaihtaa housuja :D

No kuh ! mua ahdistaa jo nyt välillä et toosa ei saa ilmaa vaikka pelkät pikkarit jalassa usein tsiibailen ni suihkun jälkeen monesti annan kunnon tuuletuksen sinne , harkitsin jo et pitäiskö laittaa jalkatuuletin pyörimään sängyn jalkopäähän pyörimään ja antaa tuuletella juurikin sinne mihin aurinko ei paista:laughing025

No mites ne karvat? Pitääks ne yrittää trimmaa ennen ku on synnytys vai ajeleeks ne joku siellä vai onks puska vaa pöheikkönä? Tai siis miten yleensä tapana tehä??

Saa varmaan ihan pöheikössäkin mennä synnyttämään, itse hygienia syistä pidin suht lyhyenä ennen synnytystä(mies ajoi) :) suurimmat taidetaan siellä ajaa, jos tulee sektio, muuten eivät kai katsele onko karvoja paljon vai vähän

Ite yritin pöheikköä vähän karsia yks päivä (päässy vähän kasvamaan vaikka yleensä pidän kohtuu siistinä), mutta eihän siitä mitään tullu tämän mahan kans! Ei vaan yllä eikä mihinkää nää. Peilin kans ois varmaan ehkä onnistunu jotenki, vaikka liekkö silti yltäny. Antaapa siis olla. Ei sillä ole väliä.

Takaisin