Itselleni kirjoitettu ja pituus siis sen mukainen. Kestäkää ja lukekoon ken jaksaa...
Synnytyskertomus
9.5.2015 rv 29+6
Ihan normaali päivä, vähän ostoksilla käyntiä ja puuhailua perheen kanssa. Illalla laitettiin lapset nukkumaan ja Teemu meni ulos nikkaroimaan istutuslaatikoita kasvihuoneeseen. Käyn ennen yhdeksää vessassa ja huomaan verta pikkuhousunsuojassa. Monta viikkoa on jo ollut super vetistä valkovuotoa, veri on uusi lisä. Soitan synnärille ja he pyytävät varuiksi näytille. Pakkaan mukaan vain neuvolakortin, puhelimen ja laturin ja ajan itse svo:lle.
Kätilö ottaa vastaan ja mennään tutkimushuoneeseen. Näytän sidettä kätilölle joka on sitä mieltä, että vedenmeno kyseessä. Vuoto onkin muuttunut heleän pinkiksi. Minua itkettää ja pelottaa.
Menen lääkärin vastaanotolle. Lapsivesitesti osoittautuu positiiviseksi, reikä on kalvoissa jossain ylempänä, koska vettä ei lorise koko aikaa. Kohdunkaula on edelleen kiinni ja pitkä(helpotuksen huokaus) eikä synnytys ole siis alkamassa. Pelottaa silti. Ja itkettää.
Vauvalle tehdään kokoarvio. Lahdessa saa synnyttää jos raskauviikkoja on kertynyt 30+0 (parista tunnista kiinni) ja painoarvio on 1500g. Meidän vauvalle arvoidaan painoksi vain 1200g. Se tietää lähtöä Tayssiin. Onneksi tayssin keskola on kuitenkin täynnä, niin pääsen Helsinkiin naikkarille.
Kätilö laittaa molempiin käsiin kanyylit, toiseen menee antibiootti ja toiseen antibiootti ja supituksia ehkäisevä lääke. Kortisoni piikin saan kankkuun. Vieläkin itkettää. Jo nyt on ikävä lapsia ja Teemua ja edessä on määrämätön aika sairaalassa makaamista kaukana kotoa.
Ambulanssa tulee joskus ennen puolta yötä viemään minua ja kätilöä naikkarille. Matka menee hyvin, minua ei edelleenkään supistele. Kätilön kanssa on ihan hauska jutella. Aina hiljaisena hetkenä kaikki tuntuu vyöryvän päälle; ikävä ja pelko.
Saavutaan Helsinkiin yhden kieppeillä. Taas lääkäri tutkii ja tulee samaan tulokseen Lahden lääkärin kanssa; vedet menneet mutta synnytys ei ole toistaiseksi käynnissä. Minut siirretään osastolle 42. Saan aluksi oman huoneen, se onkin kiva, koska en pysty nukkumaan koko yönä. Kanyylin paikkoja särkee ja itkettää. Saan rauhassa ulvoa murhettani ja ikävää. Kätilö yrittää lohduttaa huonolla menestyksellä.
Aamulla jutellaaan kätilön (ja lääkärin? en enää muista) kanssa tilanteesta. Koska tilanteeni on niin hyvä, niin saan liikkua osastolla vapaasti eikä tarvitse olla koko aikaa levossa. Puolentoista viikon päästä katsotaan vauvan kokoa uudestaan, ja jos silloin on päästy 1500 gramman yli, niin pääsen Lahteen! Kunhan vauva on vaan edelleen kohdussa. Usein kuulemma synnytys käynnistyy kaikesta huolimatta parin viikon sisällä. Jos kuitenkin käy niin, ettei synnytys käynnisty itsellään, niin sitten käynnistetään kun 34+0 täyttyy. Olen aika kauhuissani, en halua maata sairaalassa neljää viikkoa!!
On muuten äitienpäivä 10.5.
Teemu tulee käymään iltapäivällä tuomassa mulle tavaroita ja lohduttamassa. En halua lapsia mukaan, tilanne voisi olla heille liian pelottava ja pelkään etten pystyisi pitämään itseäni kasassa.
Päivät kuluvat verkkaan. Vointini on hyvä eikä supistuksia tule muutamia harkkareita lukuun ottamatta ja yhtä iltaa jolloin tulee muutama oikeasti kipeä tuntemus. Onneksi loppuvat itellään. Joka päivä otetaan verikokeita, pieni verenkuva ja crp. Niissä joka kerta kaikki ok. Kaksi kertaa päivässä otetaan myös vauvan sydänäänikäyrää, se on päivän kohokohta, saa kuunnella pikkuista <3
Tilanne pysyy ennallaan ja vauvaa ultrataan 20.5. Painoarvio 1534g <3 Pääsen siirtymään Lahteen.
Lahdessa pääsen aluksi eristyshuoneeseen. Kaikki musta sairaanhoitopiireistä tulijat eristetään aluksi mrsa:n vuoksi. Olen omassa huoneessa keskiviikosta lauantaihin. On ihan super tylsää. Lauantaina tulee kokeiden tulokset ja ne ovat negatiiviset. Siirryn toiseen huoneeseen.
Päivät kuluvat edelleen lähinnä netissä surffaillen ja kirjoja lukien. Toisaalta ihana hautoa vaan ja keskittyä raskaana olemiseen. Joinain iltoina supistelee jo lupaavasti, mutta supistuksen loppuvat aina suihkuun tai nukahtamiseeni. Ei haittaa, jokainen päivä masussa on plussaa vauvalle (vaikka henkisesti alan olla jo tosi kypsä. Lahteen pääsevät lapsetkin käymään joka päivä, Helsinkiin he pääsivät vain kerran. Pääsen myös paristi käymään kotilomalla. Ihanaa! Saan laitettua vähän juttuja vauvaa varten ja ihan vaan olemaan kotona! Koti on kiva paikka :)
2.6 on toinen ultra Lahdessa. Kaikki on edelleen mallikkaasti ja lääkäri on sitä mieltä että kotilomia voidaan jatkaa. Lääkäri lupaa tulla juttelemaan ultran jälkeen jossain vaiheessa kanssani yläkertaan. Käynnistystä suunnitellaan maanantaille 8.6. Mua ei hirveesti käynnistys kiinnostaisi, niin kaivelen koneelta akupainanta ohjeet synnytystä vauhdittamaan, ja vähän kokeilen painella. Oikeat paikat löytyvätkin helposti, vähän myös koitan hieroa nännejä, josko sekin saisi synnytyksen alkamaan itsestään. Kun lääkäri sitten tulee, onkin lääkärillä parempia uutisia kuin voisi toivoa; minut päätetään kotiuttaa!! Aivan mahtavaa! Täytyy minun toki tulla sairaalaan verikokeisiin joka aamu, mutta ihan sama! Kotiinkotiinkotiinkotiinkotiin!!!!! Saan vielä läksiäislahjaksi yhden piikin kortisonia varmuuden välttämiseksi.
3.6 rv 33+3
Ensimmäinen kotona nkuttu yö melkein kuukauteen :) Ihanaa! Päivä menee lepäillessä ja lasten kanssa pientä touhutessa. Iltasella istun sohvalla lasten kanssa ja katsellaan telkkaria. Vähän tulee harjoitussupistuksia, ei mitään säännöllisyyttä eikä tee kipeää, hengästyttää vain. Kun laitan Annia nukkumaan klo 20 tulee yksittäinen vähän kipeämpi. Istuskelen sohvalla. Jossain vaiheessa huomaan, että näitähän tulee aika paljon ja aika tiheästi. Laitan isälle viestin, että pysyttelee kuulolla, on tuntemuksia ja voi olla että tarvitaan lapsenvahtia. Menen suihkuun, sillä ne supistukset loppuivat sairaalassakin. Ei tällä kertaa. Ysin aikaan laitan puhelimen supistuslaskuriin supistuksia ylös. Välit 4-7min ja kestot 40-80sek. 22.30 aikaan soittelen synnärille ja kysyn mitä tehdään, supistukset eivät ole kovin kipeitä, pärjään niiden kanssa kyllä, mutta ne eivät lopu ja välit lyhenevät ja kesto pitenee. Meidät käsketään näytille. Soitan isän paikalle ja laitan lähtökamat itselle valmiiksi.
Vähän ennen yhtätoista ollaan sairaalassa.
Kätilö ottaa meidät vastaan ja mennään käyrille. Käyrä näyttää hyvältä. Supistuksia tulee edelleen, nyt jo napakampia, mutta ne eivät tälläkään kertaa piirry käyrälle. Lapsivesi on taas muuttunut pinkiksi (se oli muuttunut kirkkaaksi/kellertäväksi noin viikko veden menon jälkeen). Lääkäri katsoo tilanteen ultralla. Pari senttiä auki ja vauva hyvävointinen. Lääkäri kysyy vielä takapäivystäjältä saanko synnyttää vai estelläänkö vielä. Mä olen ehdottomasti sitä mieltä, että nyt saa vauva tulla, johan se käynnistyskin olisi maanantaina ja samaa mieltä on takapäivystäjäkin. Siirrytään siis saliin klo 23.41. Kätilö laittaa antibiootin tippumaanja ottaa verikokeet.
Puolilta öin saan TENSsin käyttöön. Ihan mahtava laite! Supistukset ovat tässä vaiheessa jo melko kipeitä. Helpointa ne on kestää keinutuolissa tai pystyssä TENSsin suristessa selässä. Taas laitetaan KTG piirtämään käyrää. Supistuket ei vieläkään piirry, mutta vauvan sydän jumputtaa hyvin. Klo 0.20 informoidaan keskolaa ja lastenlääkäriä tulossa olevasta asiakkaasta. Lastenlääkäri kutsutaan paikalle kun vauva syntyy. Verikokeet ok.
01.14 Auki 3cm. Supistukset ovat jo helvetillisiä. Kätilö tutkii ja vasta 3cm auki ja paksu reuna, vauva vielä kovin korkealla! Tuntuu että loppu tulee ennenkuin tämä lapsi on ulkona. Pyydän epiduraalia ja se tilataan klo 01.23.
Anestesialääkäri tulee laittamaan epiä. Ei saa millään. Minua supistaa koko ajan, tuntuu ettei väli ole enää kuin minuutin ja taas hyökyy uusi kipuaalto päälle. A-lääkäri pistää ja pistää, eikä saa laitettua puudutetta. Kokeillaan istualteen ja viimeinkin löytyy paikka pistää klo 01.45. Odotan helpotusta jota ei tule. Puudutus on mennyt väärään paikkaan. Tässä vaiheessa vannon, että tää on niin viimeinen lapsi joka musta tulee ulos.
Jatkuu...