ÄLLÖTTÄVÄÄÄÄÄ......!

Joo tää on kyllä aika ällö ketju! Miks tätä on silti pakko lukea? Mullakin olis noita ällöjuttuja töistä mutta en viitsi niitä täällä alkaa ruotia ihan vaan aiheuttaakseni ällötystä. Onhan mulla myös vaitiolovelvollisuus vaikkei niistä nyt ketään tunnistaisikaan...

Pakko kuitenkin; Yks ällöimpiä tapauksia oli kerran yksi isovarvas joka oli kihdin takia todella turvonnut ja punoittava. Koskin siihen sormella niin se kirjaimellisesti räjähti. Napsahti halki kuin keitetty nakki. Ja sisältä pursui kivikovia urea-kiteitä... Ja se haju... Vieläkin ällöttää!

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Näihin kuviin, näihin tunnelmiin: hyvää yötä! Mä niin nään tosta poksahtavasta varpaasta ens yönä unta.. :grin

Aikasemmin joku puhu metsästyksestä tuolla, sekin on niiiiiiiiiiin ihmisestä ja kokemuksista kiinni. Itte olin pentuna (siitä asti kun opin kävelemään) aina iskän kanssa mukana metsästysreissuilla. Pääasiassa metsästettiin pienriistaa kuten jäniksiä ja lintuja. Koira oli aina ihan innoissaan kun se huomas, että iskä laittaa mettävaatteita päälle. Se saikin aina sisälmykset syödä. Kanin tyhjään mahaan laitettiin sitten kuusenhavuja ja reppuun. Mä sain sit kotona nylkeä elukan. Oli se hienoo!

Sit meillä oli vuohia joskus hevosen seurana ja seuraavana keväänä iskä teurasti osan. Ykskin vuohenruho roikkui rehuvaraston ovessa ku aamulla menin hepalle ruokaa hakemaan. Kaikennäköistä sitä on nähny. :D

Kiva toi varvasjuttu :/ Oon muutenkin varvasfobinen, jotenkin niin epähygieniset kun hikoilevat jaja..
Äidilläni epäillään vyöruusua tai ruusua ja olen lukenut niistä oireista, just että varvas turpoaa, kuumenee ja voi tulehtua pahasti ja voi myös kai revetä ja nahat lähteä varpaassa irti - hyi hitto!!!!!
Onneksi ei olla käyty siellä hetkeen lasten kanssa, taas viina maistuu siellä ja nähtävästi toi kehon immuunipuolustus on ihan nollassa..
Sillä on jo osteoporoosi, todella paha psori (epäilen kyllä, että saattaa olla myös joku sieni siinä psorin päällä!!!!). Yäk.
Ainiin, ja kun se maksa meinas pettää muutama vuosi sitten, niin maha turposi isommaksi kuin mulla nyt ja ne jalat olivat sellaiset elefanttijalat, 3 kertaa isommat kuin normaalisti.. Ei voinut laittaa edes kenkiä jalkaan kun meni lanssiin, niin olivat epämuodostuneet ja turvonneet, koska maksa eikä munuaiset enää poistaneet sitä nestettä kehosta.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app

Mahtava varvasjuttu!

Mulla on sillä tavalla epätyypillinen suhtautuminen lihansyöntiin, että oon suurimman osan ajasta kasvissyöjä, mutta itse teurastettu tai metsästetty kelpaisi kyllä hyvin. Omat taidot on vaan toistaiseksi vajaat. Lapsena opiskelin Valittujen palojen keittokirjasta jäniksen nylkemistä ja kauhistutin kavereita seöitämällä innoissani siitä, miten olin kesälomalla päässyt mukaan teurastamaan kukonpoikia...

Niin ja ollaan tosissamme harkittu syötävien toukkien kasvattamista... Kaupungissa kun ei isompia tuotantoeläimiä voi pitää.

HYI!!!!!! Mulle noi varvas hommat on kans niin yörk yörk...!!! musta ei ikinä vois tulla jalkahoitajaa!!!! ku just töissä välillä tulee eteen niin allöjä kehon osia ja varsinki varvasväli mohnää :sick006 Mulla oli kerran harjotteluaikana asiakkaana sellanen kellä oli ihan hirveen huono iho ja paha akne... ja sit jouduin niitä mustapäitä puristelemaan sen kasvoista sillä raudalla... yks kerta siitä vierestä kans kirjaimellisesti räjähti fiinni ja hyi helvetti se räjähti suoraan mu takille!!!! 10cm ylemmäs niin olis ollu naamassa.... oli tosi vaikee pidätellä oksua... sillonkin.... onneks oli työtakki päällä, ettei omat kledjut niinku yleensä.... ja muutenki kaikki räkä ja sellanen HYI!!!!! Mut kakka hommat ei taas oo niin pahoja o_O

Joo noi elukoiden metsästys ja nylkemis hommat on kauheita :confused: Joskus mokillä roikkunu joku nyljetty jäniksenraato jossain, niin en ole edes kaupan makkaraa suostunu syömään sillä reissulla :grin ja kerran jouduin tappaa linnunpoikasen mikä oli tippunu pesästä... sillä oli jo niskat vinksin vonksin, mut silti se kitu siinä maassa :eek: kauan kesti ennenku sain kivellä sen nirhattua :sad001 käärmeitä ei haittaa pistää päiviltä, mut ne on niin ilkeitä otuksia... koiraa puri OMALLA PIHALLA toissa kesänä, sen jälkeen en ole yhtäkään säästäny jos tontilla tullu vastaan.... ihan jo senki takia, ettei vaan lapset mene koskemaan :eek: vaikka onkin vissiin rauhoitettu, mut se sääntö ei päde mun maillani.... pahoittelen... ei mua avaraluonto niinkään haittaa, paitsi jos siinä joku jellona nappaa jonku pienen lapsieläimen :sad001 se on niin fiiliksestä kiinni.....

Eka teurastus kotona oli vähän työlästä ja stressaavaa- pari kyyneläkin mulla alkuun vierähti, vaikka ilkeä pässi oliki, mutta hyvin sitä pää tottuu! kuitenkin teuraaksi menee ne ilkeät/huonot eläimet jotka hankaloittaa/kuormittaa liiaksi omaa elämää- on ihan helpottavaa päästä niistä! mukavat/hyvät saa kummasti lisäaikaa.:p ja myyntiin menevät täytyy viedä lähiteurastamoon-ei se kyllä hääviä oo stressata eläimiä sillä matkalla/odottamisella..että mieluummin kotona..silloin voi sanoo että on lähiruokaa!
Kannatan noita toukkia! me ollaan lasten kans suunniteltu muurahaistenmunien syömistä- kunhan joku sopiva siirrettävä keko tulee vastaan. nyt ne syö muurahaisia..on kuulemma hyviä!

meillä pienenä aloitettiin kalojenperkuulla ja sitten aina syksyisin teurastettiin kesän sorsat-olivat mökillä meillä lemmikkinä. en mä koskaan oo kokenut niitä mitenkään epämiellyttäviksi tilanteiksi.

täällä kas roikkuu jos jonkinlaista ruhoa keinussa/katoksissa. tytär kysyi yks päivä että saiko isi kotkan-kaivolla roikui iso metso..:duckie

mutta tuo varvas..uuuh!

Mä haaveilen että joskus mulla olisi enimmäkseen riistaa ja ei-tehotuotettua lihaa ja kalaa lautasella. Olisi hienoa joskus itsekin perehtyä metsästykseen ja kalastukseen.

Tosin, nyt kun äsken nyhersin työllä ja tuskalla kalvoja pois lampaanviulusta niin mietin että taitaa joku kokonaisen elukan käsittely mulle vähän utopistinen ajatus. Paistiparka näytti kovin pahoinpidellyltä mutten ole yhtään varma siitä sainko edes puolet kalvoista veks.

Nyt ostan kotiin vain kotimaista lihaa. Ja mieluusti ostan suoraan tiloilta tai erilaisten hankintarinkien kautta sellaista lihaa, josta tietää missä ja millaisissa oloissa se on kasvanut. Nyt vaan ei ole oikein ollut tuolla saralla tarjontaa vaa marketin muovipakkauksilla mennään.

Mä oon täällä maalla tottunu tuohon kalastus/metsästys hommaan. Pakastin meillä on täynnä hirvenlihaa mut sitäkään ku ei määräsä enempää syö joten joutais tyhjentää vaikka kissalle sieltä sitä lihaa. Vesilintuja en syö, en tykkää mutta mehtäkanalinnut maistuu. :) hirvestä voin laittaa ruokaa mut nuo linnut jää sit miehen vastuulle. Ja mies siis kulkee itte metällä. Kalallaki kesäisin mut kalan kanssa oon aika ranttu. Ahvenia maistelen aina ja muikut maistuis jos ois aivan pikkuruisia, vihaan ruotia niitä! Lohi tulee kaupan tiskiltä ja nimenomaan tuoretiskiltä, ei mitään vakuumiin pakattua. Ite ennoo kalalla käyny vuosiin mut talvella on tullu käytyä pilkillä, joskus. :)

Ai vitsi muuten ois kiva päästä kalalle pitkästä aikaa! Tää meidän lähijärvi vaan on niin saastunut, että ei paljon huvita sieltä ongittuja kaloja syyä. :P Ah muuten mikä on ihan kamalaa: kissan anaalirauhasten tyhjeneminen syliin. Se haju on jotain aivan kammmmottavaa! Sattu meiän pikkupoika ruikkaamaan tossa yks päivä kun mies yllättäen nosti sen syliin.

Ai, että mulla on ikävä pilkkimistä! Se on ihan parasta aurinkoisena kevätpäivänä, kun saa istua jäällä pilkillä, paistatella auringossa ja kalaakin vielä tulee.
Meillä tuo mies on yhdeltä ammatiltaan kokki, joten erikoisemman ruuanlaitto on hänen vastuullaan. Miehen sukulaisia kuuluu hirviporukoihin ja siletä saadaan monesti syksyisin hirvenjauhelihaa ja ihan joku paistikin. Just viikonloppuna tein makaroonilaatikkoa, jossa oli 250g nauta-sikajauhelihaa ja 400g hirvenjauhelihaa. Oli muuten hyvää.

En pelkää verta ja suolenpätkiä, mutta kyllä mulla jäis teurastukset katsomatta. En oo jänistä voinu syödä sen jälkeen, kun penskana meidän navetan orresta roikkui yks pupu. Oli melko traumatisoiva näky vissiin :)
Omassa työssäni aika usein joutuu tekemisiin tuon ihmisveren kanssa. Joskus hammaskivenpoistosession jälkeen olen sen näköinen kuin olisin potilaan teurastanut, kun verta on joka paikassa :)

Kyllä sitä ruhoa oppii äkkiä käsittelemään, kun hommaan alkaa- ja saa ronskiutta otteisiin. meillä' mennään rautasaha- perus puukot(morat oikeen hyviä) puutarhasaksi-meiningillä. kalvoja ja rasvoja kuorii kertakerralta näppärämmin! eikä jokaista kalvoa pois tarviikaan, pahimmat vaan ja nauttimaan!:)

Läks mies aamulla suoraan yövuoron päätteksi merelle kalaan- kauas piti mennä kuulemma kun oli niin kaunis sää..siellä nuotiolla torkkua ottaessa oli sitten tuuli noussut ja verkot olikin vähän haastavampaa saada ylös-eikä mitään tullut-näinhän se välillä menee, siitä on pakko nauttia tyhjinkäsinkin, ei sitä muuten kauaa jaksais!
meillä kans mies hoitaa nuo kalastus-metsästys puolen, ja teurastaa mun kasvatit kun käsky käy:p
Kyllä meillä merilinnutkin maistuu, és telkkä on aivan tosi hyvä! koskelo jäi kerran syömättä kun valmistin väärin (luulin ihan toiseksi linnuksi..), mutta oikeinlaitettuna sekin on ihan syötävää. sama juttu "roskakalojen" kanssa- säynävästäkin sai ihan hyvää (5-v sanoi että parasta ruokaa ikinä:grin), kermalla ja sitruunalla!
mä yritän opettautua irti liian gourmee-hakuisesta luntoruuasta, es niin että muutkin kun kanttarellit/siika käy lautaselle. ja hyvin toimii meillä, täytyy vaan taistella monia itseenkin juurtuneita ennakkokäsityksiä vastaan.

kanoja haluaisin pian, mutta ehkä vielä tämä kesä pitää kehitellä lammaspuolen rakennelmia-ja kun se vauvakin pitäisi saada pysymään elossa..
Yritän järkeistää hommaa niin, etten haksahda liian nopeasti uusiin hommiin, ennekö vanhat tulee selkärangasta.

Kaveri teki kerran hevosenlihasta suikalelihapataa ja oli muuten tosi hyvää. En edes tienny että hevosenliha voi oikeasti olla niin hyvää. Aina ennen ajattelin, etten ikinä vois syödä hevosta, mutta niin vaan söin... ja hyvällä ruokahalulla.
Nyt meillä olis pakastimessa yks yliajettu jänis ja jännityksellä odotan, koska mies sen kokkaa, jotta pystynkö syömään vai jääkö lautaselle.

Mulla ihán kuola valuu tosta hevosenliha-padasta, siis ajatuksesta! en oo maistanut, mutta erittäin mielellään söisin!
iso, heinääsyövä eläin, ei se voi olla kun hyvää!!

Hyi hitto toi anaalirauhasten tyhjeneminen... :sick006 Mulla on kans tullut ihmisten paiseista ja tulehtuneista haavoista jos jonkinlaista eritettä vaatteille (ja kerran puristin niin voimalla et ruiskahti suoraan naamaan) ja se ON ällöä! Desinfioin käsidesillä sitten poskenikin, kirveli muuten kivasti...

Välillä sitä aina mietti, ku hoiti jotain hepsu-potilasta tms, että entäs jos.... Elukoita ku hoitelee, ni niiltä tuskin saa mitään ihmiseen tarttuvaa tautia, vai?

Onneks mä oon vaan pysyny noissa yläpään eritteissä, mutta joskus nekin on liikaa... Ehkä siks mietin alan vaihtoa...

Kyllähän niiltä voi saada es sen listerian- se on ainakin märehtijöillä kohtuu yleinen (siis paljon isompi riski saada mulla eläimeltä kun es ruuasta..), säilörehuun saatttaa joutua kontaminoitua múltaa josta sitten pääsee eläimeen. kuivaheinällä ruokittaessa ei sitä ongelmaa ole.
olettaisi että vois siis olla millävaan eläimellä joka säilörehulla ruokitaan:dontknow? mutta yleensä alkaa kyllä eläin oireilla vahvasti - kuolee nopeasti jopa lääkittäessä. mutta kyllä se täytyy ottaa huomioon omassa käsihygieniassa es just näissä karitsoinneissa. en näe sitä todellisena riskinä, mutta tiedostan mahdollisuuden..
kyllä mä enemmän ihmisten tauteja-tartuntoja pelkäisin raskaana ollessa, pojot vaan terveydenhoitoalan ihmisille!!

joo mua ei siis kalahommat haittaa ollenkaan.... oon kalastanu pienestä pitäen millon milläkin vempeleellä tai virvelillä... ite laitan madot onkeen ja tapan ja perkaan kalat alusta loppuun asti ja siitä vielä pannulle.... mut madot ja kalat ei kuulu mun eläinkuntaan, niinku ei käärmeet ja ötökätkään..... ne kaikki on epäeläimiä :grin

Takaisin