ÄLLÖTTÄVÄÄÄÄÄ......!

Kyfixfix

Seurustelun sensei
Toukokuunmammat 2014
Tänne vois kirjottaa kaikki ne ällöpylly jutut, mitkä vie ruokahalut ja nostattaa oksun kurkkuun :eek::confused::eek::confused::eek::confused:
 
Lambi: mä haluisin tietää siis niistä sun karitsoista, et oliko ne mädät siellä jostain aikaisemmista tiineyksistä vai mitenkä sieltä sellasta mönjää tuli?
 
Ahhahhaaa!! Hyvä ketju! Mä oon ainakin niin sekopää et varmaan käyn täällä lueskelemassa vaikka pahaa tekiskin :) :) :) mua kyllä ällöttää kun meidän nartulla alkoi tänään juoksu ja se hinkkaa sitä veristä römpsäänsä joka paikkaan... Kävin ostaa sille uudet pinkit pöksytkin mut eipä se niitä mielellään pidä, pyrkii riisumaan et pääsee nuolemaan veriään... Yöks!


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Ouh shit. Klikkasin vahingos vaan lukemattoman ketjun auki ja tääl on jo juttuu mädistä karitsoista. :eek::confused: Oma moka! Ku en katton tarkemmin!
 
Tää oli täällä vau.fi:ssä saunasynnytysjutussa, tuli lambin tarinasta mieleen:

"Tarpeeksi kauan synnytyskanavaan juuttunut kuollut lapsi hajoaa, ja tulee myöhemmin palasina ulos. Pitkittynyt synnytys saattaa aiheuttaa naiselle emättimen fistelin, jolloin virtsa valuu emättimen kautta jatkuvasti ulos."

Noi fistelithän on todella yleisiä kehitysmaissa, siis reikä emättimestä peräsuoleen ja/tai virtsarakkoon. Korjaaminen on pieni toimenpide, mutta jos sitä ei ole saatavilla, naisen elämä on pilalla.
 
no niin, nyt ei tarvii varoitella:)

Ne oli selkeesti keskosina jo kuolleet, siis jossain kuukausi pari-sitten kesken tiineyden, toinen oli vielä karitsaksi tunnistettava-semmoinen mini lötkähtänyt vaan-ja sormi upposi silmäkuoppaan sitä uloskaivaessa..toinen oli epämääräinen möykky josta ei ottanut selvää.. kaikkea ympäröi pehmeä kudos-sekamelska, oli kun puoliämpärillistä karheita kieliä ja pikkusuolia.. joka tuntui erittäin vieraalta-noin niinkun normikaritsatilanteeseen verrattuna, siinä kun on vaan kalvojen sisällä sikiönesteet-ja ne karitsat. kuolleet kun ei tunge lötköyden vuoksi synnytyskanavaan, niin saattavat jopa muumioitua kuukausiksi kohtuun. elävä oli aika veltto sekin, ja erittäin sitkeesti jumitti kanavassa- emä oli selkeesti jo liian luutunut ensisynnyttäjä, vaikka vasta 2-v.
nämä kudokset tunki elävän karitsan eteen, eikä mitään siis alkanut syntyä- oletin jo että kohtuaan työnsi ulos..mikä on aika varma tuomio-silloin sitä haulikkoa olis tarvinnut jo hetimiten..
hätäterastus on sinänsä ikävä, kun siinä helposti jää liha ihmisille käyttämättä- ei klo viis ala kukaan yöllä lammasta suolestaan.. koiralle toki sopis, mutta meidän yksi piski ei ihan hetkessä koko mammaa nielis. sisälmykset käy koiralle mainiosti-vatsat, keuhkot jne-sydän ja maksa syödään kyllä itse-kiveksetkin ajattelin koittaa kokkailla jokupäivä, mutta miehellä kuulemma tökkii:confused005

ja noi eläinten veriennuolemiset-yks lammas jopa söi istukkansa viimeviikolla kun silmä vältti, yleensä yritän ne kerätä pois ettei aiheuta hirveetä ripulia märehtijän pötsille!

ja ihmisistäkin:

Muistan kuulleeni eräästäkin kätilö-ihmisestä joka meni johonkin kehitysmaahan avustushommiin- oli pyytänyt paikallista seppää takomaan pihdit joilla sai kaksiviikkoa aiemmin kohtuunkuolleen lapsen kaivettua ulos-mustunut oli jo. voi vaan kuvitella sen tuskan määrää.
Fistelit kaiketi aiheuttaa paljon syrjäytymisiä yhteiskunnasta, eipä sitä virtsaltahaisevaa ja -valuvaa naista moni halua katsella. Kyllä nää jutut on monesti saaneet miettimään omaa uravalintaa (insinööri..) että vielä kerkeisi vaihtaa. nuorena koin isoa tuskaa maailman vähempiosaisista ja siitä miten auttaa ei pysty. sittemmin on karaistunut näkemään myös niiden kulttuurien vahvat puolet-mutta halu auttaa ei ole kadonnut, miten ja missä on avointa..mutta es löhölomalle en kykene "halpamaihin" mennä- mieluummin sitten vaikka kaivoja kaivamaan pariksi viikoksi. mutta eipä ole sitäkään aikaa:rolleyes: ehkä eläkkeellä sitten..
 
Mä oon ollut kehitysmaassa syrjäseudulla töissä projektissa, jossa oli mm. kiertävä klinikka. Ite olin koulutuspuolella töissä, mutta kyllä sielläkin törmäsi näihin aiheisiin. Koulua käyvät teinitytöt oli ihan hurjan etuoikeutettuja äiteihinsä verrattuna: äitien sukupolvi oli alkanut tehdä lapsia 14-vuotiaana, usein tietämättä mitään seksin ja vauvojen yhteydestä. Lapsivuodekuolemat oli olleet tosi yleisiä, ja vaikka mitkä insestiraiskauksista syntyneet yllätysvauvat. Nää meidän likat sai tietoa ehkäisystä, ja kaikki haaveili 2-4 lapsen perheestä. Kukaan ei halunnut raskaaksi ennen opintojen loppua. Piti niitä silti vähän kytätä, etteivät olisi sählänneet poikien kanssa liikaa öisin pusikoissa... Aika usein tuli selitettyä kuukautisista ja.menkkakivuista hätääntyneille tytöille, joille ei asiasta puhuttu kotona. Ja ehkäisyvalistus oli vähän maanalaista meininkiä, koska osa vanhemmista ei välttämättä olisi innostunut meidän kortsutyöpajoista, mutta eivätpä olleet tulleet suoraan kieltämäänkään.

Tää meni nyt ällöteemasta vähän ohi... Mut fistelien korjaukset oli tosi iso juttu. En ikinä nähnyt yhtään operaatiota, mutta tapasin naisia joilta oli joskus aiemmin korjattu toosa meidän klinikalla, ja jotenkin vieläkin herkistää se miten niin pieni toimenpide voi olla niin saakelin tärkeä. Ja yksi nainen sai saksalaiselta lahjoittajalta epilepsialääkkeet - taas niin pieni asia, joka on täällä ihan itsestäänselvä, mutta siellä se tarkoitti kuntoutumista pihanperän paskaisesta vajasta normaaliin elämään.
 
Ai että, oon ihan kade noista kokemuksista- siis töinä! itse oon mennyt isäni töiden mukana mm Afrikassa ja etelä-amer -siinä pääsi näkemään sivusta paljon, ja ahdistusta aiheutti se "meidän hyväosaisuus"- varsinaiset toimet on jääneet lähinnä ajatustasolle:confused013ja se luo tiettyä ahdistusta toiminnan ihmiselle.
 
Eläkepäivillä sitten! Insinöörithän on hyödyllisintä mitä on. Mä vietin tuolla välivuoden ruoka- ja majoituspalkalla kesken opintojen, ja ehdin siinä kyllä tajuta, että itseni kaltaiset nuoret maailmanparantajat tekee noissa kuvioissa joskus lähinnä vahinkoa. Mulla kävi moukan tuuri, kun oma työnantaja oli oikeasti vastuullinen ja mun työ oli sellaista, että saatoin antaa jotain hyödyllistä (mm. raportointiin tarvittavan kielitaidon takia tarvitsivat siihen ulkomaalaisen) enkä vaan vienyt työpaikkaa joltain sitä tarvitsevalta paikalliselta. Mut oli siellä silti monet turhauttavat hetkensä...
 
voi vitsi lambi!!! sai kylmät väreet toi sun lampaan tarina.... en oo voinu kuvitelolakaan, että se voi sinne jäädä ja emä kumminki pysyä terveenä tai edes hengissä :eek: toivottavasti se nyt toipuu.... kaikkein ällöttävin silti tossa sun jutussa mun mielestä oli se kiveskokkaus :confused: hrrrrrrrr..... hyiyök en syö!!! :wink

mua kans kiehtois hirveesti avustustyä kehitysmaissa, mut toisaalta oon niin hirvee tunne-eläjä, etten varmaan kuivin silmin pystyis olemaan, saatika töitä tehtyä... tai no, en tiedä.... voin vaan kuvitella noita kohtukuolema juttuja, hui!!! mulla ei oo kokemusta kun mielisairaalasta, mut ehkä jollain tapaa verrattavissa nais potilas kuka tuli akuutisti hoitoon, kadulla asunu eikä ollu yli 6vuoteen käyny pesulla:sick006 ja vahinkoja tapahtunu housuun useammankin kuin kerran.... hyi helvetti sitä hajua, kun piti väkisin riisua, kun ei se reppana olis halunnu suihkuun millään............
 
Mua taas kiinnostais ihan hirveästi mielenterveystyö, ja oon nähnyt sitä oman äidin töiden kautta, mutta en oo varma onko mussa munaa siihen.
 
se on kyllä hirveen mielenkiintosta, mutta raskasta myös omalla tavallaan.... niinku kaikki ammatit varmasti :) mut paikoissakin on eroja hirveesti.... avopuolella en viihtyny, suljetulla osastolla mieluummin....
 
HKI00550: Ei siihen tarvita munaa, vaan sydäntä ennemminki.. :) (Anteeks, mä taas pilaan jotain ketjua)
 
Multa lie sydän sitten puuttuu, ei kyllä mielentervestyöhön olis- ei onnistuis se "järjettömyys". on jo masennuksiakin vaikea käsittää (ei herneitä nyt..paras ystäväkin varsin ailahteleva masennuksneen)-siis eikö touhuaminen auta kaikkeen:rolleyes:?mitä hä? näin insinöörisaivo minussa pyrkii järkeistämään kaiken..

Noissa kohtuun kuolleissa on kaks vaihtoehtoo jos ei saa ulos- muumioituminen (olihan sillä 80-v naisellakin juuri muumioitunut rv20-30? sikiö kohdussaan) tai sitten akuutti verenmyrkytys/kohtutulehdus.

eikä oo kivekset(isot on muuten pässillä:grin, siitä söis koko perhe parista pallurasta) vieläkään meillä lautasella-kuten ei munuaiset tai veri, vaatis perehtyneisyyttä, eikä aika oo vielä riittänyt- verta yritin yks kerta (plättyjä ajattelin värkätä), mutta se kerkesi pilaantua/kokkaroitua tosi nopeasti laskemisen jälkeen, olis tarvinnut jonkun sekoittajamummun paikanpäälle.. ehkä noi lapset vois työllistää siihen hommaan! ja munuaiset kerkes koira napata kun ne hetkeksi unohtui sankoon portaille..
Kotiteurastustilanteessa on aina niin paljon tekemistä, että ollaan nähty parhaaksi hoitaa vaan ne selkeimmät osat (lihat, nahka, sydän maksa), es.ohutsuolen talteenottamiset (makkarantekoon) putsailuineen on sen verta työläitä nekin, että sitäkään ihan joka kerta viitsis-eikä sitä makkaraakaan ihan työkseen tuu tehtyä että kymmeniä metrejä tarvis

avopuolella en viihtyny, suljetulla osastolla mieluummin....
eikö tuolla tule ahtaanpaikankammo:eek::eek::eek:? kaikki suljettu/lukittu saa mulla hien pintaan.
 
Mua kiinnostais kyllä tosi paljon olla mukana kotiteurastuksen talteenottamisissa! Poroerotuksissa oon ihastellut sitä tehokkuutta, jolla kamat otetaan talteen. Ja lapset tosiaan laitetaan sekoittamaan verta, se on mahtava näky, pikkuiset siellä heiluu veritahraisina ison vispilän kanssa.
 
Jeah-sitä veritahraista lapsilaumaa täytyy kyllä kokeilla- onhan noita tossa jonossa!
tähän asti on jäänyt niiden hommaksi lähinnä päällä/sorkilla leikki..
ällöosastolla ei tarvitse lisähuomioita karitsoien pullojuotoista tähänväliin, eihän:think005..

Poroerottelu/porotalous ylipäätään kyllä kiinnostaa mua kovasti-se oikein vanha eläintenmukana vaeltava perinne-elämä on sellainen märkä päiväuni mulle:p.
 
mua ei haittaa telkusta kattoo esim jotain lääkäri ohjelmia missä ihmisiä leikellään, mut noi elukoiden teurastukset tekee pahaa :confused: vaikka syön kyllä hyvällä ruokahalulla melkein mitä vaan elukkaa, mut mä en varmaan pystyis oleen mukana siinä teurastus/metästys hommassa.... teki kerran jo pahaa teurastamolta hakee koiralle ruokaa ku kuulin ammujen huudon ja sit aina väliin kovan napsahduksen... ja sit se teurastajasetä toi meille kaupanpäälle kassillisen hevosen jalkoja, ihan kokonaisia, polvesta leikattuja, ja kehu että tänä aamuna katkottu.... mietin vaan koko ajan että oonkohan mä joskus istunu jonku niiden selässä :eek: ja hirvenmetsästys on musta kauheeta!!!! siellä ne sedät vaan seisoo pellonreunassa pyssyn kans ja koirat tekee kaiken työn.... grrr....... :grin juoksisivat itte sen elukka paran perässä.... vaikka kyllä hirves ihan hyvää on :p

ei mielisairaalassa kammoa tuu, sielhän on miljoona kertaa turvallisempaa ku kadulla.... kunhan on silmät selässä :wink ei haittaa yhtään valvoo yötä 25hengen osastolla, mutta en kyllä yksin jossain pimeellä kadulla kulkis :eek: ja ei siinä elimiä pahemmin tarvii, kunhan oma mielenterveys on sillä tolalla et kykenee siellä päivän viettämään... kyllä hullu hullun tunnistaa vai miten se meni :grin
 
Miksi luinkaan tätä ennen nukkumaanmenoa.. Vähän niinku kauhuelokuvat, mä en kestä niitä mut saatan kuiteski kattoo kun houkuttaa :eek:
 
Takaisin
Top