Äitiysvapaan alku

Nyt on lomat virallisesti alkanu minullakin, kun sain sairaslomatodistuksen äsken käteeni. Saikkua siis äitiysvapaan alkuun eli 14.1. asti. Sain viimein myös lähtöluvan kotiin viikon sairaalajakson jälkeen!! Nyt jatketaan syvän laskimotukoksen hoitoa kotona. Kunhan nyt pääsis taas normaalisti liikkumaan, niin osaan ehkä ottaa tästä ilon irti. Alkuun oli järkytys, etten pääse enää töihin, mutta joulu sairaalassa pakkolevossa laittoi asiat kummasti oikeisiin mittasuhteisiin.

Onpa, Happy, ihanan näköinen kakku ja hyvä idea juhlistaa äitiysloman alkua! :) Mullakin on tänään eka varsinainen äitiyslomapäivä, vaikka käytännössä olin kyllä joulun takia vikaa päivää töissä jo tiistaina. Taidanpa kopioida sun ajatuksen ja pyöräyttää tytön kanssa jotain herkkua ekan virallisen mammispäivän kunniaksi. :p

Hyvä että luin tätä ketjua nyt, kun ollaan muutenkin lähdössä kaupoille hakemaan marsuille heinää ja c-vitamiinia. Voidaan sitten samalla hankkia leipomustarpeetkin, kunhan nyt keksitään, millä herkuteltaisiin. Kiitos vaan ideasta, Happy!

No niin ja lasten toivomuksesta utkahti lasagne uuniin. Mää oon nyt kotiäiti! Tekis mieli huutaa se parvekkeelta! Viimeks yli 8 vuotta sitten oon tätä virkaa täysipäiväsesti hoitanu eikä pienemmät tytöt edes muista sitä aikaa. Opetteluahan tämä vaatii kaikilta. Onneks on pari kk aikaa niin ei Tirppa synny pahimpaan myrskynsilmään ;)

Nyt meneee hermo!!!! Kela ei pysty käsittelee mun vanhempainraha hakemusta ennen ku työnantaja on toimittanu mun tulo tiedot ja ne pitäis toimittaa 11.1 mennessä,mut mun työnantaja ei kuulemma voi toimittaa niit enne 20.1 ku ne ei tiedä mun tuloja ja sanoin et miten ette voi muka tietää en oo ollu 10.12 jälkeen töissä ja se hakemus on puolen vuoden ajalta ja päättyy siis 31.12 nii kylhä niitte pitäis nyt tietää!!

Maksaak sulle työnantaja palkkaa äitiysloman alussa? Mulle palkanlaskennasta sanottiin, että koska saan palkkaa ekat kolme (?) kuukautta lähettävät palkkatiedot vasta äitiysloman alettua.

Sain Kelalta jo ennen joulua äitiyspäivärahapäätöksen, vaikka tarkoitus oli olla töissä 14.1. saakka ja ta maksaa palkkaa sen kolme kuukautta. Minulla päätös tosin tuli viimeisimmän verotuksen mukaan.

Niin joo, kun mulle lasketaan viimeisen 6 kk palkan mukaan joka toivottavasti on riittävästi parempi. Tein edellisessä verotuksessa vielä osa-aikatöitä ja nyt siis ihan täysiä tunteja. Toivottavasti tulee prosentit täyteen :-)

Jos menee edellisen 6 kk mukaan, niin sehän kai lasketaan äitiysloman alkamista edeltävästä päivästä taaksepäin..? Sen takiahan niitä tietoja ei voi ennakkoon antaakaan, vaikka olisikin loppuajan sairaslomalla. Eikös palkka kuitenkin juokse sinne asti, ellei saikku ole kestänyt tosi kauan..

Eikö KELA maksa noi rahat aina kuun lopussa? Itsellä päätös tuli vasta kun olin jo jäänyt tai jäämässä äitiyslomalle, tosin työnantaja maksaa palkkaa 3 ekalta kuukaudelta joten ei haitannut kun tiesi että rahaa tulee. Eli jossain vaiheessa tulee pidempi tauko maksuihin kun maksu siirtyy kuun puolivälistä kuun loppuun.

Tarkoitan siis sitä, että vaikka työnantaja ei saisi ilmoitettua tuloja (miksi ei??) ajoissa, niin päätös usein tulee siinä vaiheessa Kelalta nopeasti ja raha tulee kuun lopussa. Kela-Kertulta voi tietysti kysyä asiasta, jos se vaiva ja hyvähän se silloin on selvittää.

No toivottavasti jostain saan rahaa ens kuussa tai muuten tää vihanen mamma lähtee tekee ilkeyksiä :/

En tiedä itkenkö vai nauranko... mulla on menny sit vähän isommalla prosentilla verot tän kuun palkasta. Verottajalle melkein 900€ :eek: On olo ko milläkin hyväntekijällä! Elikkä, mies tosiaan nyt ostaa ne puuttuvat tarvikkeet kuten aiemmin kirjoitin. Ja kyllä, tammikuusta tulee sokeriton ;) Hmm... mistähän muusta mä
nipistäisin :confused:
Thank God olin säästänyt vuosiloma-ajan palkan nuihin puuttuviin tavaroihin, mut ne taitaa mennä nyt ihan tuohon lähimarkettiin→ruokaan...

Oma moka kun en tajunnu tuota prosenttia nostaa...

Mä en edes tiedä miten mun rahat ilmestyy. Vissiin 15.1. tulee vielä parin viikon sairausajan palkka ja sitte 2.2. ensimmäinen kelan raha. Hitto ku en yhtään tiedä miten kallista lystiä se sellanen synnyttäminen ja sairaalassaolo on... o_O

Mä saan kolmelta ekalta kuulta palkan työnantajalta mutta sit en tiedäkään millanen breikki tulee palkan ja KELAn maksun väliin... Siihen on vielä aikaa niin en oo vaivannut päätäni asialla mutta pitäis ehkä selvittää ajoissa että osaa varautua jos tulee pitkä tauko.

Eihän se osastolla olo muistaakseni kauheen kallista oo, 2007 kun synnytin niin kauhistelin lähinnä sitä epiduraalin hintaa. Se oli jotain yli 100€. Mitä lie nykyään maksaa..tietääkö joku?

No palkan saan minäkin ja tän päiväsessä tilinauhassa jo näkyikin äitiys-/vanhempainrahan määrä 27-31.12 päiviltä eli homma toimii. Ja tuossa Kelan päätöksessä näkyy maksupäivät millon ne rupee maksamaan.

Tollon 2007 maksoi, 2009 synnytyksen sairaala lasku meni multa ihan ohi, et en tiedä siitä mitään..

Takaisin