Äitiysvapaan alku

Mä oon koittanut keksiä hyvää syytä hakea saikkua kun motivaatiopula vaivaa (viel kaks viikkoa tän jälkeen töitä!) mutta kun en viitsis ihan tuulestakaan temmata syytä valittaa neuvolaan tai työterveyteen... On mullakin ongelmat ja pitäis olla tyytyväinen ettei oikeasti ole minkäänlaisia kremppoja vaan voisinpa vaikka lähteä maratonin juoksemaan (oikeasti, olen varmaan elämäni parhaassa kunnossa), mutta kun ei yhtään kiinnostaisi enää!

Minä oon nyt ekan raskaudesta johtuvan sairaslomapäivän potenu, enkä voi kuvitellakaan, että nyt jäisin jo kokonaan pois töistä. Supistelujen takia nyt siis makoilen ja huom lääkäri. Oma äitini oli samoilla viikoilla ja oireilla sairaalassa tipassa, kun minua odotti.. Hän minua jo varoitteli, että en välttämättä torstaina pääse töihin, niin kuin itse aattelin. Tarkoitus on olla töissä vielä 1,5kk, tehdä kaikki rästihommat pois ja siivota työpiste rauhassa. Toki tottelen lääkäriä, mutta en jaksa uskoakaan, että nyt jo joutuisin saikulle loppuajaksi.

Mä olen asettanut itelleni uuden tavoitteen: meidän päiväkotiryhmän joulujuhlat on viikon päästä keskiviikkona - siihen asti yritän sinnitellä selkäni kanssa töissä ja sit onkin torstaina neuvola niin sit vois pyytää saikkua. Mut saa nähdä pystynkö oleen edes siihen asti.
Tänään oli eka synnytysvalmennuskerta ja oltiin neuvolan aulassa. Siellä oli keskellä huonetta iso pöytä, jonka ympärillä hiukan normaalia matalempia tuoleja ja yksi oikein matala. Se matalin tuoli oli täsmälleen samanlainen kuin mitä meillä on päiväkodissa, eli samanlainen jolla mä päivittäin istun töissä. Nyt kun sen näki eri ympäristössä ja korkeamman pöydän ääressä en voinut kuin tuijottaa sitä tuolia ja ihmetellä miten ihmeessä mä voin istua sellaisella päivittäin ja vielä päästä ylös siitä! :/

Mun ei oo onneks tarvinnut ees pyytä saikkua, oireet puhunu puolestaan. Harmittaa vaan olla jalkavaivan takii saikulla, kun tietää et tätä kipuu poden vielä pitkään. Ei lopu heti synnytykseen niinkun esim supistukset. Ois niin ihana ulkoilla ja käydä kaupoilla, yms. mut ei paljoo kannata. Ymmärrän hyvin kaikkia mummoja joilla kaikenmaailman lonkkavaivoja, ja kiukuttelevat kun särkee koko ajan. Mä oon ihan samanlainen. :)

Tiada: keksi parempia syitä ja liiottelet nykyiset x 5!

Teetu: sittenhän sä voit saikulla käydä tekeen noi hommat. Sit kukaan ei voi käskee sua tekeen mitään muuta tai laittaa mitään dead lineja niille :)

Mulle kyllä kovasti tarjoilivat saikkua naistenklinikalla perjantaina sen revenneen kohdunkannattimen takia, mut en huolinut. Jos mun tilanne olisi toisenlainen, niin ei varmaan olisi vaihtoehtoja, kuin jäädä kotiin, mutta mulla on onneksi maailman ihanin ja ymmärtäväisin pomo, joten pystyn sopimaan asioista ja olemaan konttorilla juuri sen verran kuin tunnen kykeneväni.

Aamuisin tekee niin kipeää, että menee pari tuntia, ennen kuin pääsen liikkeelle oksentamatta, joten menen suosiolla myöhään töihin ja lähden sitten, kun tuntuu siltä, että on pakko päästä lepäämään. Välillä makaan puoli-istuvassa asennossa läppäri sylissä hiljaisen huoneen sohvalla ja tee iltaisin hommia kotoa käsin.

Meille kaikille (mulle, pomolle ja mun sijaiselle) on helpompaa, etten ole saikulla, vaan teen hommia olon sallimissa puitteissa. Mulla on miljoona juttua pöydällä ja sijaisen perehdyttäminen aivan vaiheessa enkä halua jättää asioita aivan levälleen, joten on helpottavaa, kun ei ole pakko valita mustavalkoisesti joko saikkua tai itsensä hajottamista.

Sori jos kuulostan niuholta, mutta ei kannata mennä saikulla töihin. Jos jotain sattuu (liukastut, kaadut portaissa, ihan mitä vaan), niin lakisääteinen tapaturmavakuutus ei oo voimassa.

Oliki viimeinen hetki luovuttaa. Nyt ei sit enää pää käänny ku kroppa on niin tiltissä. Ennen tääki olis hoitunu sirdaludilla ja buranakuurilla. Onneks ei huomenna tarvii nousta edes sängystä jos niikseen tulee :)

Mulla olis vielä kuusi viikkoa töitä! :eek: Kuulostaa ihan kamalan pitkältä ajalta... Mutta toivottavasti saisi pitää viikon talvilomaa ennen äippälomaa, niin olis vähän lyhyempi työrupeama enää. Alkaa työmatkat bussissa tuntua kyllä jo aika tukalilta.
Voin hyvin kuvitella, mikä ihana vapaudentunne tulee kun loma on jo noin lähellä :) Toivottavasti kaikkien vaivatkin helpottaa, kun saa ottaa rennommin! :)

Mä oon Mashnu niin iloinen sun puolesta, ettet enää joudu taistelemaan ton töissä käynnin kanssa. On tosi tärkeää, että saat nyt levättyä ja hoidettua itseäs mahdollisimman hyvään kuntoon ennen vauvan syntymää.

Vähän yli kaks viikkoo töitä viel enne joululomaa ja sen jälkee viel kaks viikkoo ja kaks päivää. Miulla on onneks myös hyvin sovittu työnantajan kanssa, että voin tehdä kotonta käsin töitä ja muutenkin voinnin mukaan. Muuten olisin varmaan saikulla jo.

Mä lähdin kotoa 820 ja duunissa 920 enkä jaksanut sinnitellä kuin 1430 jolloin oli pakko lähtee kotiin päikkäröimään nukuin tunnin unet kuin tukki joten olin aivan kuoleman väsynyt yleensä mä en saa nukuttua juuri 10 min pidempää sekin vaatii 45 min pyörimisen :)
Ainoo oire nyt näyttää olevan tuo suuri unen tarve jos mun ei tarvii käyttää työssäkäyntiin ja pendelöintiin 10 h päivässä normaalisti niin mulla ois energiaa vaikka puolimaratonille :)
Mies ihmetteli että olen ollut niin hyväkuntoisen oloinen ja sanoi että jos maha ei ois noin iso niin ainoa merkki siitä ettet oo entisesi on pieni kömpelyys kenkiä solmiessa ja lattialta makuuasennosta nousemisesta on tullut ähinää ja selältään pitää eka ähistä kyljelleen josta kontolleen ja loppu menee melkein burpee hyppynä jo ylös ;)

Mutta kyllä mä koenkin olevani elämäni kunnossa toki alkurasksus ja pahoinvointi oli inhottavaa ja istuminen aiheuttaa selkäsärkyä ja supistuksia mutta muuten ei kipuja eikä mitään isoja vaivoja niin mikäs tässä on vielä nauttiessa :) ennättää se vielä tukaloitua ;)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Sori jos kuulostan niuholta, mutta ei kannata mennä saikulla töihin. Jos jotain sattuu (liukastut, kaadut portaissa, ihan mitä vaan), niin lakisääteinen tapaturmavakuutus ei oo voimassa.
Ei se kyllä ole noin... Työantajan vakuutus korvaa aina töissä ollessa, oli sit saikku päällä tai ei. Mä koitan ettiä referenssiä, nopeesti googlettamalla ei löydy kuin talouselämää ja yleä (ja vauva.fi tietysti ;))

Riipitii ja Samsam: Työpisteeni kävisin kyllä itse tyhjäämässä, jos tästä saikulle joutuisin, ja siihen siis mitenkään kykenisin. En halua, että kukaan käy minun tavaroita läpi, kun en itsekään muista mitä siellä kaapeissa on :) Pomo ei antaisi missään nimessä tehdä töitä, eikä varmaan antaisi mielellään työpistettäkään siivota. Työnantajan kannalta olisi suotavaa, jos poissaoloviestit kävisin itse spostiin laittamassa. Mutta kuullaans huom lääkäriä :)

Mä nyt varuiks lisään tämän toistaiseksi luotettavimman löytämäni linkin tänne: http://www.ebm-guidelines.com/dtk/shk/avaa?p_artikkeli=ttl00592

Ja vähän intän: jos menet hakemaan henkilökohtaisia tavaroita työpaikalta (siivoamaan työpistettä) tai allekirjoittamaan/hakemaan jotain todistuksia tai muita papereita tms. niin sehän ei kai ole töitä vaikka keskeneräiset työt jättäisikin tekemättä. Mut tämä tästä nyt mun puolestani, nää on lopulta työpaikkakohtaisia asioita :)

No, ei se nyt ihan yksiselitteistä toki ole, koska totta on, että vakuutus on voimassa työpaikalla ja työstä johtuvissa olosuhteissa, mutta kyllä siinä olisi vakuuttajalla pätevä eväys-/ korvauksen vähentämisperuste, jos jotakin sattuisi työntekijän ollessa töissä sairaalomalla, koska voitaisiin katsoa, että työntekijä on toiminut vastoin asianmukaisia käytäntöjä/ työsääntöjä.

Mutta joo, ei tästä sen enempää... Ollaan taidettu Riipitiin kanssa vääntää samasta asiasta joskus aiemminkin... :grin

Edit. Ja joo, on tietysti eri asia mennä hakemaan tavaroita, siivoamaan työpistettä, tms., kuin mennä ehdoin tahdoin sairaslomalaisena töihin.

Mulla kerran esimies kielsi tulemasta töihin kun olin saanut pitkän sairasloman (en ollut raskaana sillon) ja omasta mielestäni olin työkuntoinen aiemmin ja olisin voinut mennä töihin. Esimies vetosi just vakuutusasioihin, että jos mulle sattuis jotain ei työnantajan vakuutus korvais sitä.

Meillä on kans sanottu ettei töihin saa mennä jos sairaslomalla juurikin tämän takia jos jotain sattuu.

Mä en oo tosta kuullutkaan... oon joskus menny vaan töihin enkä oo työnantajalle mitään saikusta maininnukaan. Mitenköhän mulle olis käyny jos jotain olis sattunu?

Mun ymmärtääkseni liittyy siihen ettei tahallisella huolimattomuudella tai piittaamattomuudella aiheuteta onnettomuuksia. Eli liittyy siihen miksi olet sairaslomalla. Mutta kyllä se vakuutus on voimassa.
Toinen asia onkin vakuutuksen kattavuus etätöissä: se korvaa vain ne onnettomuudet jotka sattuvat suoraan työtehtäviä tehdessä. Eli karrikoiden: jos liukastutaan matkalla vessaan, ei korvaa. Jos liukastutaan työpapereita kädessä, korvaa. Tästä olisin enemmän huolissani. Liitty siis siihen ettei työnantajalla ole mahdollisuutta varmistaa työntekopaikan työturvallisuutta.

Takaisin