Äitiysvapaan alku

Mulla oli eilen ensimmäinen ja ainoo neuvola lääkäri käynti. Valitin väsymystä ja supisteluja sille, mutta on kuulemma normaalia enkä tarvi saikkua. Kohdunsuukin kun on kiinni sisältä mutta ulkoo vähän auki, mutta kun sekin on normaalia.
Ja parasta et eilen vannesahalla ollessa aamulla meinasin pyörtyä siihen koneen ääreen, nii ei sekään haitannu lääkäri tätiä. Mä olin ite ihan vakuuttunu et jään loppu ajaks saikulle, kun edellisestäkin pakotettiin ja sillon ollu kun muutamia supistuksia.
No kaippa mä jaksan viellä nää 13 työpäivää, vaikka sitten puoliunessa.

Ja sitten kun sahaat käden poikki väsyneenä sekin on normaalia ??

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Niinushka, uskomatonta kohtelua sinäki saanu osakseks... :smiley-angry019

Ihme touhua eri terkkareilla ja lääkäreillä! Jos normaalisti (ilman raskautta) kärsii unettomuudesta, migreenistä tai muista kivuista kyllä saa sairaslomaa mutta kun on raskaana se onkin ihan normaalia ja kuuluu vaan kärsiä ja jatkaa töitä!

Mju ilmeisesti sekin vaan lasketaan normaaliin raskauteen, et käsi sahataan irti :grin
Mut kyllä tää aika uskomatonta tosiaan on, mut no kaippa se on vaan nykyaikaa. Otetaan äideistä kaikki irti odotusaikana :mad:

Sepä ja sitten ihmetellään kun porukka tekee lapsia vaan myöhemmin ja myöhemmin kun ei uskalleta, yhteiskunta ei huolehdi samalla tavalla lapsiperheistä kuin aiemmin.
Mun äiti oli 18 kun sai mut lukiossa ja isä opiskeli ja ne sanoi ettei elämä ollut rikasta muttei mitään puuttunutkaan ja asumistuella pystyi maksamaan vuokran jota ei tarvinnut opiskelijoiden sitten enää murehtia.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mälsää ettei saikkua irtoo jos ei jaksa ja pysty! Vaan muistaakseni se on rajattu ton peruslekurin saikun kirjotus oikeuskin. Tarvii olla erikoislääkäri jotta voi kirjottaa pitkän pätkän kerrallaan. Toain en muista onko 1 vai 2 vko kun perus lekuri voi kirjottaa.. Seki voi olla syynä jottei saa loppuajalle suoraan vaan lypsämällä. Ja mää luulen että raskautta on käytetty ajan saatossa niin paljon "hyväks" saikun saantii et jossai ovat ny tiukkoja joka on taas pepusta tän päivän oottajia kohtaan. Vaan jos yhtään lohduttaa ni terveiset sohvan pohjalta, ei tää pakkolepokaan lystiä ole.. Vaikka olin ihan valmis jäämään jo kotiin mutta silti ooisin mielummin töissä ja kaikilla kivoilla sovituilla menoilla kun makaan pelko persiissä päivästä päivään kotona..

Kyllä mikä tahansa lääkäri voi kirjoittaa saikkua ihan minkä tahansa pätkän. Ei siinä tarvitse erikoislääkäri olla. Ihan tavallinen terveyskeskuslääkärikin voi kirjoittaa lausunnon vaikka pysyvästä työkyvyttömyydestä. Se on sitten eri asia, jos työnantaja edellyttää, että maksaakseen sairausajan palkan tulee jonkun pidemmän sairausloman olla erikoislääkärin arvioima, eikä sitten hyväksy yleislääkärin lausuntoa. Lääkärin kelpoisuuteen kirjoittaa sairauslomaa (ihan minkä tahansa verran) vaikuttaa lähinnä vain se, että lausunnon tulee perustua omiin tietoihin/havaintoihin (ei vain potilaan kertomaan) ja että lääkärillä on riittävä pätevyys työkyvyn arvioimiseksi juuri ko. vamman/sairauden ja työolosuhteiden osalta.

Mulla kävi sikäli hyvä tuuri kun mulle sattu semmonen ihan terveyskeskuksen yleislääkäri, mutta sama joka käy meillä töissä katsomassa asiakkaita joten työtehtäviä ja työolosuhteita ei tarvinnu hälle kuvata.

Aa okei! Mulle edellisessä raskaudessa vaan sano erikoislääkäri joka loppu pitkän pätkän kirjotti pätkien jälkeen että aikasemmilla tutkineilla lääkäreillä ei oo ollu oikeutta kirjottaa pitkää, loppuun asti kestävää saikkua.. Siitä vaan sain käsityksen et menis niin..

Happy, mun neukkatäti on meijän vakkari asiakas ni ois saikku hältä irronnu helposti ku tietää meijän työtahin.. Kysyiin monesti et oikeestikko jaksat..

Mörrimöykky, joo mä tosiaan hain varhennettuna ja alotan jo joulukuussa äitiysloman vuoden 2012 verotuksen perusteella. Se voi tosiaan olla se syy nopeaan käsittelyyn.

Jotain muutoksia noihin sairaslomien kirjoittamiseen on tullut. Jos on pitkä sairaslomatarve, eikä esim. selkeä syy (jalka poikki), niin pitkittyneistä tapauksissa tarvitaan työterveyslääkärin kannanotto.

Oliko täällä joku lopputulema Tiadan lomien suhteen?
Itsellä selvisi, etten ole käyttänyt riittävästi vuosilomia, jotta saisin loput säästöön. Vaihtoehdot on joko pitää lomaa ennen äitiyslomaa tai äitiysloman ja vanhempainvapaan välissä. Jos lomapäivät on siellä välissä, se ei pidennä vanhempainvapaata, eli ainoa hyöty on saada enemmän rahaa. Ei houkuttele, muutamasta päivästä on enemmän iloa erillisinä lomina kuin siellä välissä palkkana.

Tämän vuoden säästetyt lomat (itselläni näitä siis jäljellä) kannattaa pitää ensi vuonna vanhempainvapaan perään, ja ilmeisesti näistä kertyy normaalit lomat (?) vuodelle 2016. Seuraavana vuonna jos on kotihoidon tuella, lomia kertyykin vähemmän, mutta v. 2016 niitä pm suurinpiirtein normaali määrä. 2017 ei sitten enää olekaan, vaikka niitä kertyykin.

Eli jos tarkoitus ei ole palata töihin vanhempainvapaan jälkeen, niin mitä eroa on työnantajalle maksaa lomarahat kesällä tai syksyllä? Toki kun lomat pitkittävät vanhempainvapaata eivätkä syö sitä, niin niistä kertyy taas lisää lomapäiviä.

Näin ainakin itselleni asia on selvitetty.

Mä pidän ne lomat sitte ku päätän tän kotona mammaklun ja vaavi tarjaan ja mä töihin :) eli vuonna 2016 kesällä :)

Soittelin tänään oman äitiysrahahakemuksen perään, niin kuulema saa vielä hyvän tovin odotella kun 2015 puolella alkaa. Joulukuun puolivälissä tulee vasta uudet määräytymisperusteet, eli jo niidenkin takia, plus että tarvitsevat työnantajalta tiedon että paljon maksavat palkkaa siitä ensimmäiseltä kolmelta kuukaudelta. Eli jos työnantaja päättäs toimittaa tiedot normaalin palkanmaksurytmin mukaan eli huhtikuun puolivälissä, saisin päätöksen äitiysrahasta vasta sillon. Tsäppädää!

(ja tottakai siis hätistelin jo työnantajaa tästä, josko hoitasivat asian pois alta että tarviis vaan niitä joulukuun määräytymisperusteita enää odotella)

Tosin en ymmärrä että miksi työnantaja sitä viivyttelisi, koska sehän viivästyttää rahojen saantia myös heidän osaltaan. :D

Kouluviikko ohi ja palasin leipätyöhöni, uusi lista tullut...talviloma alkaa 13.12!!! Siitä suoraan mammailemaan ♡ En kestä, itken ilosta→valoa tunnelin päässä :) Saan keskittyä sit Jouluun, opiskeluun, perheeseen ja Helmikuulle en varaa muuta kuin lepoa ja rentoutusta ja potkuhousun silitystä ym. vauvahömppää. Vietän kuukauden kestävän Babyshowerin ♡♡♡

Mua alkaa ärsyttää tää saikkuu-töihin-saikkuu-töihin. En voi laskea kuinka monta päivää äitiyslomaan on kun en tiedä! Terkkari sanoo et en enää mee töihin mutta viimekskin lääkäri oli eri mieltä ja lähetti takas töihin. :( Siis ei mua haittaa vaikka menisin töihin vielä jos lääkäri on sitä mieltä et on ok mut haluisin lopullisen päätöksen asiaan!

Takaisin