Äitiysvapaan alku

Mulle tuli parissa viikossa päätös kun kyselin sen perään ite siellä niiden sähköisessä asiointipalvelussa.

Laitoin hakemukset 23.10. ja äitiyspakkauksesta tuli päätös reilussa viikossa eli 4.11. oli asia ratkaistu. Tän toisen kohtalon voisinkin tarkistaa heti.

Joo, päiväraha-asiakin on työn alla, siellä luki että "Odottaa etuuden uusien määräytymisperusteiden vahvistamista" eli liekö sitten niin, ettei nuo viime vuoden verotiedot vielä ole siellä Kelassa käytettävissä?

Mä laitoin äitiysavustushakemuksen sisään 26.10. ja oli nyt vasta siirtynyt käsittelyyn. Menee varmaan vielä sen 2 viikkoa. Ihmettelen, että ne tosiaan odotti niitä hakemuksen liitteitä loppuun asti (9.11. oli viimeinen toimituspäivä), vaikka olin sen raskaustodistuksen sinne sähköisesti liittänyt saman tien. Ärsyttävää!!!

Ai niin, Mashnu muuten, käytkö siis työterveyslääkärillä vai äitiysneuvolan lääkärillä? Mulle työterveydessä sanottiin, että raskauteen liittyvissä asioissa tulee olla neuvolaan yhteydessä. Ja neuvolan lääkäri tuntuu täälläkin paljon inhimillisemmältä vaihtoehdolta kuin työterveyslääkäri jolta ei heru sairaslomaa hevillä.

Minäkin kuukaus sitten laitoin äitiys/vanhempainrahahakemukset eikä vielä ole mitään kuulunut. Äitiysavustuksesta sain jo päätöksen pari-kolme viikkoa sitten ja rahatkin tilille.

Ai niin, Mashnu muuten, käytkö siis työterveyslääkärillä vai äitiysneuvolan lääkärillä? Mulle työterveydessä sanottiin, että raskauteen liittyvissä asioissa tulee olla neuvolaan yhteydessä. Ja neuvolan lääkäri tuntuu täälläkin paljon inhimillisemmältä vaihtoehdolta kuin työterveyslääkäri jolta ei heru sairaslomaa hevillä.
Täällä on sellai tilanne täällä tuppukylällä, että neuvolalääkäri on paikalla vaan yhtenä päivänä viikossa... Sinne ei kyllä saa aikoja ollenkaan.

Mä soitin kans just ja pyysin aikaa neuvolalääkärille. Neuvola on to aamuna ja perjantaiksi yrittää saada ajan lääkärille kans sokerirasituksen jälkeen... Ellei onnistu soitan ehkä suoraan ä-polille ja pyydän päästä näytille sinne. Terkka kun voi vaan kirjoittaa kolme päivää saikkua kerralla!

Mulle sanotiin kelalla et käsittelyssä ruuhkaa ( ymmärsin että pakkauksen osalta) mutta päätös mulle tuli heti seuraavana päivänä ja pakkaus saapui perjantaina, kun 29.10. tehtiin hakemus kelassa. Eli pakkauksenkin sain reilussa viikossa. Olen äitiysrahahakemusrakin muuttanut netissä jo pari kertaa ja aina viimestään seur. Päivänä on tullu päätös sinne nettipalveluun.

Näitä ilmeisesti käsitellään Kelassa jotenkin keskitetysti eli varmaan sitten käsittelyajat vähän riippuu siitäkin, että mihin maantieteelliseen alueeseen kuuluu ja minne yksikköön hakemus lähtee käsittelyyn. Manna, mihin sinun äitiyspäiväraha sitten perustui? Olitko aloittamassa tänä vuonna vapaat ja päivärahat v. 2012 tiedoilla, vai meneekö aloitus ensi vuoden puolelle ja rahat sitten 2013 tiedoilla? Sitä siis vaan mietin, että onko niillä siellä jo ne 2013 tiedot käytössä vai ei.

Mashnu sun pitää tehdä jotain, saada joku kohtaus neuvolassa tai jotain. Eihän tommonen ole mistään kotosin! Se neuvolan tätikö sit sen pennun tunkee takasin, kun se päättää tulla sieltä stressin ja väsymyksen ja v***tuksen takia etukäteen ulos?

Mulla meni ä-pakkauksen hyväksyntään se maksimiaika ("odottaa liitettä -asti" eli 15.10. --> 28.10.) ja päätöksestä vielä viikko pakettikortin tulemiseen. Yhteensä siis yli 3 viikkoa.

Lapsilisä on myönnetty mutta äitiyspäiväraha odottaa työnantajalta tietoja. Ja saattaa odottaa pitkään, kun saan palkan 3 ekalta kuukaudelta.

Njääh kato ku mä olen niin "kova jätkä" ja näytänki siltä mustine hiuksineni, lävistyksineni ja tatuointieni kanssa että mitä sitä turhia kukaan ottaa mua vakavasti... :grin

Tai pyydät viattomasti että kuka teistä tulee pitämään kättä sun synnytyskanavassa tulppana ettei se tule ulos?

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Lapsilisä on myönnetty mutta äitiyspäiväraha odottaa työnantajalta tietoja. Ja saattaa odottaa pitkään, kun saan palkan 3 ekalta kuukaudelta.

Jos sun päiväraha siis määräytyy niiden 6kk ansioiden perusteella, niin ei tuo palkanmaksuaika äitiysrahakauden aikana sen päätöksen tekoa viivästytä. Päiväraha määräytyy silloin niiden 6 kk ansioiden perusteella, mitä sinulla on ollut ENNEN äitiysrahakauden alkua. Päätös päivärahan määrästä tulee toki tehdä tuolloin, koska työnantaja saa sitten sen päivärahan siltä ajalta, jolta maksaa sinulle palkkaa. Tuskinpa siis on työnantajan intressissä viivytellä niiden palkkatietojen toimittamista, koska samalla se tarkoittaa sitä, että rahan takaisinsaanti kestää kauemmin.

Eei, mulla määräytyy 2013 tulojen mukaan... Mut ehkä meillä on viimeisissä yt:issä potkittu palkkis pihalle, niin ei oo ketään toimittamassa kelalle tietoja :laughing021

Takaisin