Äitiysvaatteet

Mulla palautui muuten kroppa tosi hyvin esikoisen odotuksesta, vatsakin tuli lähes samanlaiseksi kuin oli ennen raskautta, mutta tuo rintavarustus kyllä valitettavasti on imetyksen jäljiltä ollut vähän nuupahtanut. Täytyy nyt nauttia raskaus ja imetysajasta kun on rintavarustus melko lailla normia muhkeampi!
 
Minä käytin varsin pian synnytyksen jälkeen ihan samoja vaatteita kuin ennen raskautta. Eli ei tarvinnut ainakaan vaatevarastoa uusia. Ennen raskautta olin kyllä timmimmässä kunnossa, kun ahkeroin salilla ja synnytyksen jälkeen ei sitten ei enää kai saanut aikaiseksi, mutta muuten melko samoissa mitoissa. Tietysti täälläkin rintavarustus koki pienoisen muutoksen, mutta ei onneksi kovin suurta kuitenkaan. On noiden kanssa taas tottunut elämään. :wink

Mutta nyt on edes yhdet shortsit! Jee! Eilen oli muuta käyntiä Jyväskylässä, niin samalla sitten käväistiin lastentarvikeliikkeessäkin. Sieltä tarttui sitten matkaan äitiysshortsit ja -toppi, joka oli kivasti tarjouksessa puoleen hintaan, joten nyt on jotain muutakin sopivaa jalkoihin kuin pitkät housut! Ihan kiva näillä keleillä. :D Kai se kesägarderoobi tässä pikkuhiljaa täydentyy...
 
siis kuuluuko sen äitiyspakkauksen mukana tulleiden liivinsuojuksien näkyä sillälailla vatteiden alta?tänää niitä sovitin ja oli sit kireempi paita päällä ni oli kyllä aika radikaali näky.vai enkö mä vaa osaa käyttää niitä oikein? :think005
 
IceCream: Kyllä jotkut liivinsuojat ainakin ohuiden kankaiden läpi näkyy. Riippuu tietysti myös liiveistäkin. Mutta kyllä sitä sitten oppii, mitkä yhdistelmät voi laittaa päälle ilman, että näky on ihan sellainen. :wink
 
noh,ostin sitte niitä pirkan liivinsuojia,koko oli ihan hyvä MUTTA,miten ne on niin saamarin paksuja???luulin että siinä on kaks yhessä niitä.Miko84:llekkii ihmettelin et mitkä samperin auton lisävalot ne on kun päällesä ne laittaa niin kyllä näkyy ja kauas!!Ja niin..mä en yhtään tykkää minkäänlaisista topatuista liiveistä joten piinaavat ajat edessä.
 
no mä saan kärpäsestä härkäsen.tänään kävin katttomassa kaupungilt ihka aitoja äitiysvaatteita...noh,kiersin h&m:n,seppälän,lindexin ja anttilan läpi...ja kuten arvata saattaa niin ei mitää löytyny.henkal oli jotain mut siis ne oli jotain tosi mummomaisia,suorastaan joltain ysikytluvult ja vaikutti muutenkii vähän siltä että siellä ei ne äitiysvaatteet ole mitenkään vaihtuvaa mallia.jäi siis ostamatta.mutta eihän tässä oo enää kun muutama kuukaus niin pääsee alottamaan sen omii mittoihin palautumisen..siinäpä vasta urakkaa eessä :laughing8
 
Itse olen suurimman osan äitiysvaatteista ostanut netistä. Joitain ihan perusvaatteita sitten myös H&M:ltä. Lastentarvikeliikkeistä kannattaa käydä katsomassa, siellä usein on myös äitiysvaatteita. Itse olen yhdet shortsit, yhdet housut, topin ja mekon ostanut eri lastentarvikeliikkeistä. Itseäni harmittaa, kun esim. Espritin äitiysvaatteita ei kyllä juuri mistään fyysisestä liikkeestä löydy. Näyttävät kivoilta, mutta ovat sen verran hinnakkaampia, etten haluaisi sovittamatta ostaa. Itse ostin muuten juuri eilen H&M:ltä sellaisen raidallisen trikoomekon. On edes vähän jotain päällepantavaa näillä kesäkeleillä. Itseäni kyllä ärsytti, kun siellä äitiysvaatteissa tuntui olevan vallalla yksi ja ainoa väri: sininen! Kun on jo sinistä, ja haluaisi vähän muutakin väriä. :D No, tuo mekko on sitten musta-beige. Itsellä ei "normaalivaatteista" kovin monet mene nyt päälle, joten pakko on jotain äitiysvaatteita hommata. Vielä kun näillä keleillä sisälämpötilakin huitelee jossain 26-27 asteen tienoilla, niin pitää niitä vaatteita pystyä vaihtamaankin.

Toivon totisesti, että palautuminen takaisin omiin mittoihin sujuisi yhtä hyvin kuin viimeksi. Jälkitarkastuksessa (n. 5vk synnytyksestä) oltiin jo takaisin ennen raskautta -painossa. :)
 
Mä en ole tainnut lopulta ostaa kovinkaan montaa varsinaista äitiysvaatetta (no, kahdet pitkät housut, kaksi hametta, kaksi mekkoa ja muutaman paidan... :rolleyes:), mutta nyt helteiden alettua kiertelin kirpparilla pari kertaa oikein kytäten nimenomaan hyvänmallisia hellemekkoja. Äitiysvaatteet kun tuntuvat lähtökohtaisesti olevan jostain syystä vähän kalliimpia kuin tavallisen malliston vaatteet, joten olen todennut helpommaksi ostaa esim. babydoll-mallia olevia mekkoja, joiden leikkaus ja pituus antavat tilaa mahalle. Sovitin myös kaupassa tuollaista nyt kovasti muodissa olevaa maksimekkoa, ja se näytti myös yllättävän hyvältä päällä! Nyt taitaa muutenkin löytyä paljon mekkoja, joissa etuhelma on hieman takahelmaa lyhyempi, ja tämän vaikutelmanhan me voimme helposti tehdä ihan omilla avuillamme ilman lyhennettyä kangasta. :wink
 
Kaleidoskooppi: Lastenvaatekirpparit on oikea paikka. Ja jos ei suoranaiset lastenvaatekirpparit, niin lapsiperheiden asuttamien alueiden kirppareilla on myös paitsi lasten- ja vauvanvaatteita niin myös äitiysvaatteita. Itse osaan suositella vain Espoon kirppareita ja niiltä olen muutamalta ihan hyvin löytänyt vaatteita.

Kellitys: Mua kans tympäsee värivalikoiman kapeus. Saisiko kiitos jotain muuta kuin mustaa, valkoista ja sinistä? En ole ikinä erityisemmin edes ollut sinisen ystävä, mutta nyt sitä olisi tarjolla kaikkialla. Kappahlin tunikat on kyllä niin löysiä, että niitä olen onnistunut yhä pitämään. Ja ei se H&M:n valikoima ole takuulla kauheasti muuttunut, sain yheltä tutulta sen kaverin ikivanhan (tai ainakin melko nukkaantuneen) äitiyspaidan, ja kas samanlainen on yhä henkkamaukalla myynnissä.
 
Espoossa Tapiolan Stokkalla oli ainakin kivan värisiä äitiysvaatteita: oranssin punaisia farkkuja jne. Turussa ei ainakaan ollut moisia. Muutenkin siellä Epsoossa oli yllättävän kiva valikoima, en ihan kauheen tarkkaan syynännyt, koska itsellä on jo riittämiin vaatetusta ja muutaman meinasin ommella.
 
IhaNainen: Jopas jotain! Viimeksi Tapiolassa Stockalla piipahdin helmikuussa ja silloin sanottiin, ettei oikein ole äitiysvaatteita heillä myynnissä eikä mitään masutilavia juhlamekkojakaan. Menin sitten siistimmässä tunikassa ja tuunaillussa hameessa kaverin häihin keväällä.
 
Niitä oli siellä lastenvaateosaston perukoilla, ihan hissien lähellä :) En asu siellä päinkään mutta oltiin tuossa muutama viikko sitten kyläilemässä ja osui silmään juurikin tuon värikkyyden vuoksi.
 
imetyspaitoja pitäis ostaa, mutta miksi niissä kaikissa on raitaa, raitaa ja raitaa. h&m äippävaatteet on täynnä raitaa.. huoh.
 
Totta, imetyspaidat on aika hirveitä... Oon ajatellut selviäväni ilman. Tosin mies innostui imetyspaidoista (herätti kai jonkinlaisia kaksimielisiä ajatuksia) ja se uhkas niitä kyllä hankkia :) Ja äh, imetysliivit, niitä tuskin kannattaa hankkia etukäteen vai kuinka? Tosin eipä sitä tiedä miten sitä synnytyksen jälkeen jaksaa/pääsee liiviostoksille...

Mammavaatteitakin olen yrittänyt vältellä. HM:n valkoisen pitsipaidan hankin, huomatakseni että odottaminenkaan ei ole tehnyt minusta ihmistä jonka kannattaa pukeutua valkoiseen pitsiin. Paidan ollessa ensimmäisiä kertoja päällä tursatutin sille meikkivoidetta (näkyy haaleasti pesuista huolimatta) ja sen jälkeen repäisin siihen kunnon palkeenkielen ovesta kulkiessani.
 
Katselkaahan noita nettikauppoja, nistä kyllä löytyy aika kivojakin värejä imetysaikaan. Ainakin yhdet liivit kannattaa ostaa ja ei kaarituetut. Monia taas ei kannata hankkia koska ei voi tietää mikä se tarvittava koko sitten hetken kuluttua on.Ensin se varustus tursuaa muutaman viiko joka puolelle ja sitten vähän tasaantuu....
 
Nyt taas jurppii,tää ei siis voi olla totta.Ostin jo aiemmin imetysliivit -mitä-lie-merkkiä,kokoo c85.no nyt sitte ne on käyny pienenlaiseks niin kävin ostamassa samasta paikasta ihan samanlaiset mut kokoo d80 ja nää uudet on paljon pienemmät kun noi vanhat!miten se voi olla mahollista??onhan ne vanhat tietysti jo virttyny ym mut ihan silmällä nähtävissä on et niien vanhojen ympärys on paljon isompi.ois pitäny jättää suosiolla niien liivien osto siihen vaiheesee ku niitä oikeesti tarvii :) mut iski mukavuudenhalu ja täs se nyt nähtii :blackeye
 
Mullon rintojen koossa huomattava kokoero, ja nyt toivonkin että tän raksauden myötä saan jotain sopusuhtaa niihin. Yks lääkäri jo puolsi aiemmin rintojen leikkuuta ja toinen sanoi että ei kannata, koska raskaus muuttaa rintoja. Saa nähdä kuinka käy. Eikä tää liittyny mitenkään äitiysvaateasiaan, mutta tulipa mieleen liivihankinnoista, vaikeaa se on tämmösenä toispuolisenakin :smiley-angry019
 
No siis D80 ja C85 on ns rinnakkaiskoot eli käytännössä niiden välinen kokoero on tooosi pieni. Kannattaa tosissaan sovittaa noita liivejä. Mulla menee vielä ihan normi liivit ja parit imetysversiot on on esikosta säästössä , eihän ne kauaa ole käyttämättä olleetkaan kun tammikuussa lopetin imetyksen.... Itsellä kun tuo paino ei juurikaan ole noussut ja se mitä on on keskittynyt tasan navanseudulle :wink On muuten posket kaventuneet ja allit pienentyneet kummasti!
 
Sinun, IceCream, olisi pitänyt varmaan kokeilla esim. kokoa 85D, koska se on tosiaan oikeasti isompi. 85C ja 80D ovat rinnakkaiskokoja, kuten IhaNainen kertoi. Itsellä on esikoisen imetyksen jäljiltä vain yhdet hyvät imetysliivit tallessa. Muut eivät olleet niin nappiostoksia, joten parit pitää varmaan ostaa nyt. Itse olen nyt käyttänyt liiveissä kokoa 70D ja imetysliiveiksi ajattelin ostaa 70DD/70E - riippuu siitä, minkä maan mukaan kokomerkintä on. Normaalioloissa käyttäisin varmaan kokoa 65DD/E, mutta raskausaikana tuntuu tuo ympärysmitta leviävän, vaikkei se rasvakudoksesta johdukaan. :wink Imetyspaitoja yms. en ole ostanut. Esikoisen aikana ostin tasan yhden imetyspaidan, hyvin pärjäsi ilmankin, kun itse en "oppinut" julkisilla paikoilla imettämään kuitenkaan, niin ei tarvinnut olla sellaisia, että imetys onnistuisi mahdollisimman huomaamattomasti. Pärjäisiköhän nytkin ihan ilman moisia...
 
Takaisin
Top