Äitiysvaatteet

Kellitys

Piirimestaruustason postaaja
Kun on tullut tuskailtua ja kiukuteltua näiden äitiysvaatteiden kanssa, niin ajattelin pistää pystyyn tällaisen ketjun. Oletteko muut löytäneet jotain superhyviä äitiysvaatteita, joihin olisitte niin tyytyväisiä, että haluaisitte muillekin vinkata? Tai jos aiotte tehdä jotain itse, mistä olette löytäneet ohjeita?

Minua on kiukuttanut nuo äitiys"farkut". Ihan sama, vaikka ovat miten sopivaa kokoa, niin ne valuvat! Ärsyttää nostella niitä jatkuvasti, ja sitten kun ei riitä, että pelkät äitiyshousut valuvat, vaan kun ne alushousutkin valuvat. :D Siksi olenkin ollut niin tyytyväinen, kun ostin pääsiäislomalla Mamalicious-stretchhousut. NIissäkin on kapeat lahkeet, vetoketju mahan sivulla, mutta herranen aika, ne eivät valu! Tekisi mieli käyttää vain niitä koko ajan, mutta jos nyt ei kuitenkaan...

Tuntuu muutenkin, että nyt loppukesän vauvaa odottavana joutuu hankkimaan enemmän äitiysvaatteita kuin silloin, kun odotin maalisvauvaa. Ulkoillessa meni toppahousut (omat toppahousut niin väljät, että mahduin niihin ihan viimeisimmillänikin), ei tarvinnut mekkoja tai t-paitoja, lainasi mieheltä vain isompia t-paitoja, kun omat eivät enää mahtuneet. :wink Nyt haluaisin hommata ulkoiluhousut, pitää ostaa shortsit, t-paitoja, toppeja, ehkä joku kesämekkokin. Hohhoi. Niin, ja joutuukohan sitä jonkun takinkin vielä hommaamaan! Enemmän joudun joka tapauksessa hankkimaan äitiysvaatteita nyt kuin vauvalle vaatetta tai tavaraa, kun esikoisen jäljiltä on tarvittavat melko lailla.

Jotain teen varmasti itsekin, kun vain jaksan etsiä ohjeita käsityölehdistä. Äitiysratsastushousut jo itselleni versioin ylisuurista ratsareista. :wink Ostin käytettyinä ehkä koon 40 ratsastushousut jollain 5 eurolla ja kavensin niistä lahkeet. Vielä mahtuu maha kasvamaan ja menee nämä "äitiysratsarit" päälle. :D Eivät mikään paras vaihtoehto, kun toki mahan päälle voisi tulla vaikka joku resori, mutta ehkä pitää vielä vähän jatkaa tuotekehittyelyä. :wink

Joten keskustelua aiheesta, tämä koskettaa kuitenkin varmasti meitä kaikkia, ainakin jossain määrin. :)
 
Mie tilasin joku aika sit Ellokselta tällaset mammahousut, http://www.ellos.fi/cocoon/aitiyshousut/353421?N=1z141poZ1z13yhmZ1z141o7&Ns=RankValue5|1&Nao=1 (toivottavasti linkki toimii!), ja on olleet aivan ihanat!!!! En haluis riisua näitä pois ollenkaan, vissiin ostettava toiset samanlaiset et pesun aikana saa silti käyttää samoja pöksyjä :D No joo ehkä en tilaa, mut siis näihin oon ollu tosi tyytyväinen ja tykkään tosi paljon. Äitiysfarkut tilasin myös, mut oon käyttäny niitä vissiin kaks kertaa - ne on asteen verran liian pitkät, meinaa livahtaa kannan alle, ja niin, se valuminen. Todella raivostuttavaa!!! Ja kun ne on jo muutenkin tosiaan pitkät, ni sit ku ne vielä valuu..et ne ei kyllä itselle ainakaan oo toimineet juuri mitenkään. Voisin himmailla vaan näissä elloksen mammapöksyissä.. :) Muuten en oo hirveesti muuta vielä ostellu, tosin varmaan sukkakaupoille olis kohta lähdettävä ja ostettava tollai resorittomia sukkia kun näköjään alkanut jalkojen turvotus. Ja ehkä sit jotain paitoja, suoraan jo vaikka sellasia jotka on helposti käytettäviä sit imetyksenkin aikaan.
 
Musta taas tuntuu, että helpompi odottaa ns. kesävauvaa kuin talvivauvaa vaatetuksen puolesta! Toppavaatteet, housut ja takit ei mahdu enää kiinni, mut pian onneksi tulee sen verran lämpimämmät kelit että pystyy liikkuun löysissä mekoissa, legginsseissä, kevyissa paidoissa jne...tiukaksi käyneitä takkeja voi jo nyt pitää huoletta auki aurinkoisina päivinä. Ja mikä ihaninta, voi pitää loppuajasta helposti jalkaan vetästäviä kesäkenkiä ja sandaaleja. Moni kaveri jotka on oottaneet talvivauvoja ovat tuskailleet noiden talvikenkien kanssa, et kun loppuajasta ei kykene enää nauhoja solmiin talvikengistä.
Myös vauvan kannalta tuntuu kivemmalta, että ei reppana synny keskelle paukkupakkasia, vaan saa rauhassa totutella Suomen kylmyyteen pitkin syksyä. :)
Mut mitä tulee äitiysvaatteisiin, niin vanhoilla normaalihousuilla oon vielä tähän asti pärjännyt. Etunappi on viritetty kiinni hiuspompulalla, kun ei ihan enää yllä napinläveen. Pari pitempää trikoo t-paitaa oon ostanu, mitkä on kyllä tosi käytännöllisiä neuletakkien alla ja yltää hyvin housujen päällekki. Kai sitä pian pitää kuiten jotku mammahousut hommata, alkaa jo oleen sen verran paljon tuota mahaa... :)
 
itse en ole ostanut kuin yhdet mamma-farkut silloinkun ootin esikkoa. On olleet todella hyvät ja just eikä melkein sopivat! Löysin ne silloin henkkamaukalta muistaakseni..parit farkut oon sitten saanut kaverilta, kun oon niin pikkuinen, ettei sopivia housuja taho löytyä kaupasta millään. Mitään muita mamma vaatteita en oo tarvinnu. Kaikki omat paidat meni esikonkin kohdalla ihan hyvin päälle, samoin takit yms, esikko siis joulukuussa syntynyt.
 
Mulla kans parit mammafarkut, yhdet uudet ja yhdet käytetyt; eivät tosiaan pysy jalassa ja sekös ärsyttää :P H&M:ltä ostin sellaset collarit jotka pysyy jalassa, töissäkin kätevät sekä samasta liikkeestä sporti- housut joissa kans mukava resori nousee vatsan päälle. Alkaa olla välillä jo vähän ongelma noitten housujen suhteen, kun aina viittis samoissa kulkea ja pitäähän ne pesuunkin saada :) Leggarit on kyllä huiput, varsinkin mammaversiot :) Ihana kun kelit lämpiää ja saa kulkea tuninkoissa yms. :)
 
mäki oon parit mammahousut ostanu.. tuntuu vaa ettei oo mitää päällepantavaaa ku aikasemmin on ollu paljon enemmä housu vaihtoehtoja yms.. nyt ei oo ku parit ja yhet leggarit.... ja paidatki on vähä nyt silleee et tulee käytettyy samoja aikapaljon... tulis äkkii lämmin ni pääsis käyttää kesämekkoja yms.. Eikä tarttis ostaa sitä kevättakkia pienen hetken takia...
 
Täälläkin helistään vaatteiden kanssa. Ite kanssa komppaan että olis kivempi olla talvella mahakas, kun nyt kevään tullen ja toppahousut ja toppatakit on laitettu pois, huomaan että mitäh, ei mahdu enää mitkään housut jalkaan, äitiysvaatteita ei meinaa löytyä, eikä oikein riitä energiaakaan etsiä niitä normikaupoista, ja verkkokaupoissa menee sormi suuhun kun ei siitä koosta tiedä... :think005

Kaveri antoi yhden äitiyshousut, jotkut h&m mamat, joissa kanssa oli kiusana se valuminen mutta laitoin sitten vyön mikä lantiolla pysyy aika hyvin. Eli kannattaa etsiä äitiyshousut missä vyönlenkit. Nämä, ja parit muut housut mitkä mahtuu yhä, olen laittanut suosiolla työhousuiksi. Korkeavyötäröiset housut menee vielä, kun huomasin että tuosta vauvamahan päältä on vissiin lähtenyt ne kilot mitkä vauva on "syönyt" kasvaessaan. Eli minulla on viimeinkin vyötärö, hurraa! Olen aina ollut ruumiinrakenteelta sellaista miehistä mallia, ja nyt kun muodot naiseutuu, oi onnea! laughing6

Eilen sain ompelukoneen korjattua (!) ja ajattelin kesäksi ommella kietaisuhameita ainakin, katsoo nyt miten innostuu taas kun on toimiva kone.
 
Miko_84, mäkin olen tilannut noi ko. housut ja ne on ehkä mukavimmat housut, jotka olen ikinä omistanut! Harmi vaan kun niitä ei kuitenkaan kehtaa ihan joka paikassa, esim. Töissä, käyttämään.. :) mut joo... Vaatteiden kans yhtä tuskaa! Nyt raskauden aikana tulee olee häitä, kihlajaisia, hautajaisia ja valmistujaisia, niin juhlavaatteiden osalta on kyllä ollut hieman vaikeuksia.... Viimoset häät tulee olee vasta heinäkuussa, joten uskoisin et tuska tuolloin tulee olee aivan kamala! Eli mistä löytäisiä äitiysjuhlavaatteita sopuhintaan? Nyt olisi hyvät neuvot kultaa... :P
 
Mulla oli esikkoa odottaessa Mamalicious farkut, jotka sitten nätisti repes melko uusina. Sitten oli toiset mammafarkut joissa oli juurikin tuo valumaongelma. Näistä tuli sitten lopulta yhdet hyvät. Yhdet housut ompelin silloin, ja nyt ajattelin että täytynee jotain leggareita yms ommella, kun tuli saumurikin viime kesänä hankittua, josko vihdoin saisi sille oikeasti käyttötuntejakin aikaiseksi!
Toistaiseksi vielä olen käyttänyt ihan aiemminkin käytössä olleita tavishousuja. Viimeksi kun oli ihan mahdoton pitää mitään mikä tuntui vyötäröllä, nyt se ei haittaa. Paitoja ja mekkoja on muutama tuossa jotka mennee loppuun asti, mutta eiköhän sitä jotaikin kesäistä vielä tule hankittua (tehtyä?).
 
Kiitos vaatevinkeistä, täälläkin alkavat hankinnat olla edessä.

Vähän ohi aiheen: menisittekö nyt uimahalliin urheilubikineissä? En käy koskaan uimahalleissa enkä omista yhtään kokouikkaria, nyt esikoinen kerjää halliin ja on pukukoodi hakusessa.
 
Summermama: Minä kun olin niitä onnellisia, joilla ei loppuaikanakaan juuri turvotuksia ollut. Mahakaan ei juuri haitannut kumartelua, joten hyvin sai kengät puettua jalkaan vielä loppumetreilläkin. :) Muutenkin, kun on pieni- ja sirojalkainen, niin kengät harvemmin ovat ihan naftit.

Minulla kun ei hirveästi ole sellaisia väljempiä/löysempiä paitoja, niin osteltava on. :D Kyllähän monet paidoista menisivät vielä päälle, mutta eivät välttämättä sitten yllä peittämään esim. äitiysfarkkujen resoria. :wink

Helli: Onhan niitä mammoja vauvamahojen kanssa kesällä uimarannoillakin bikineissä näkynyt, joten miksei uimahalliinkin voisi mennä. Siis ihan itsestähän se on kiinni. Joku ei halua esitellä paljasta vauvamahaa, jotain toista se ei haittaa. En itsekään omista kokouikkaria, joten bikineissä menisin, jos menisin. :)
 
Mullakaan ei juuri turvotuksia ollut esikoisesta ja laitoksellekin kipitin korkkareissa :wink No nyt on toista tietysti kun on kesäaika.
Uimassa käyn biksuissa eikä ole kyllä ahistanut itseä, tosin mulla tuota ylimääräistä muutenkin sen verran. Olen ajatellut että jos joku kyttää niin siinähän kyttää, samat lihat ne siellä kokouikkarinkin alla on. Me käydään viikoittain uimahallissa esikoisen naperouinnissa ja aika usein muutenkin. Meillä se on sellainen perheen yhteinen harrastus.
 
Täälläkin yksi valuvien äitiyshousujen kanssa tuskaileva. :confused: Edustan tosin enemmänkin "hameväkeä" siinä mielessä, että jo ennen raskautta vaatteiden alaosa-arsenaalini muodostui pääasiassa puolihameista. Kävinkin ensimmäisenä äitiysvaateostoksena ostamassa itselleni mustan Mamaliciousin farkkuhameen, joka on sittemmin osoittautunut kyllä parhaaksi äitiysvaatteekseni. Löysin myöhemmin kirpparilta myös KappAhlin äitiysmalliston kynähameen, joka on passeli hame töihin ja juhlavampien paitojen pariksi. Näin kevään tullen on muutenkin mukava kaivaa hameet naftaliinista: suosittelen muillekin, sillä äitiysmallitkin todella pysyvät paremmin päällä kuin vastaavat housut! Hameisiin on muutenkin tarvittaessa jotenkin helpompi piilottaa kasvanut kumpu, josta olen itse ollut mielissäni varsinkin tehdessäni opetussijaisuuksia yläasteella. :grin Kesäksi on hommattuna kaksi pidemmän etukappaleen kesämekkoa.
 
Tää nyt ei ole niinkään vaate, vaan ihan vinkki jonka itse tänään hoksasin. Olen aikaisemminkin välillä housuja pitänyt niin että nappilenkkiin hiuslenkki ja se sitten napin ympäri. No noissa on se hankaluus että säätäminen on tosi kökköä. Tänään sitten kun piti saada "oikean väriset" housut jalkaan hoksasin yht'äkkiä että miksei tossa voisi kokoilla sellaista napinläpikuminauhaa? Ja ei kun toimeen, sehän toimii ihan älyttömän hyvin! Sopiva mitta löyty helposti ja säätäminen käy näppärästi :D Saa käyttää, muttei oo pakko, vai miten se meni.
 
Oon kans käyttäny aiemmissa raskauksissa tota kuminauhakikkaa... :) Todella toimii!!

Sillon vuonna nakki kun noita kahta odotin (07,08) niin hyviä ja istuvia mammahousuja oli todella vaikea löytää, mutta nyt oon hihkunu onnesta kun esim.hennesillä ne farkut on sellasia pehmeitä ja joustavia. Niitä on tullu kolmet jo hankittua, ja maksokohan noi kahet n.15€/kpl (tumman harmaat) ja noi yhet 29,90€ (tumman siniset), todella mukavat päällä ja oikeesti kivan näköset. :)

Yhet muunkin merkkiset mulla on,Mama Licious, mutta ne on jotenkin aivan kauheat päällä. Ei istu mitenkään, lörpöttää ja tippuu päältä vaikka ne on kokoa S ja en tosissaan oo enää missään pienimmissä mitoissani :D
 
Ongelmana alusvaatteet. Pikkarit valahtaa vatsan alle, sen seurauksena että iho ei tykkää, ja isot pikkarit vatsanpäälle vedettynä painaa vatsaa. Huoh. Oma laskunsa on vielä puristavat rintsikat, joihin ostin lisäpalan tuomaan lisätilaa, mutta kuppikoon vaihtuessa täytyy ostaa liivit, en vain tiedä näin ensisynnyttäjänä, että paljonko keho muuttuu, ja kuinka käy rintiskoiden.
 
Kannattaa ostaa ainakin yhdet kunnon imetysliivit. Niissä on usein aika reilusti sitä hakassarjaa, joten sellainen joka sitten antaa anteeksi molempiin suuntiin on hyvä. Itsellä oli parit HotMilkit ja olin tyytyväinen, eli taidan pysyä samassa merkissä. Yksi kuppikoko lisää niin se on melko hyvä :) Voihan niitä sitten joutua ostelemaan lisää myöhemmin, mutta eipä sitä yksillä liiveillä normistikaan tule juuri oltua.
 
Kuppikoko voi heitellä aika rankastikin raskauden aikana ja varsinkin synnytyksen jälkeen.
Mulla tuli noiden kahden aikana heittoa todella paljon, lähtö oli D kuppi josta nousua 3-4 kuppia kaiken kaikkiaan.. maidontulo kun loppu ja raskauskilot oli kadonnu niin jäljellä oli B-kupin ketunnenät :)
Mutta kun kroppa alko muotoutua myllerryksestä takasin niin palautu siihen C-D hiljalleen ajan kanssa.
Nyt on taas menossa kamala paisumisvaihe (rv25+0) ja E-kuppi puristaa jo nyt.

Eli kannattaa varata mahdollisimman mukavia ja joustavia liivejä muutamat, eri kokoisia. Ite ainakin noista kahesta hiljalleen palauduin niihin mitkä "oli joskus" sopivia kunnes nekin oli isoja.. haha :) Nyt oon oppinu sen etten ainakaan heitä pois yhtiäkään liivejä, koska jossaki välissä nekin on taas sopivat edes sen hetken aikaa.
 
Takaisin
Top