Äitiysraha ja muut etuudet

Keskustelun 'Laskettu aika lokakuussa 2015' aloitti Megara, 28 touko 2015.

Vaihda nimimerkki! | Näin pääset alkuun/apua! | VAUfoorumin sovellus puhelimeen! | Top 100
  1. Pauveli Naimisissa foorumin kanssa Lokakuunmammat 2015

Minusta ei voi pitää uudenkaan äitiysloman / vanhempainvapaan aikaan edellisestä lapsesta jäänyttä isyyslomaa. Ettei vois olla kuin sen 3 viikkoa yhtäaikaa vanhemmat jonkinlaisella vanhempainvapaalla.
  2. unipupu Tuttu foorumilla Lokakuunmammat 2015

Me tulkittiin, että voisi pitää niitä edellisen alle 2-vuotiaan lapsen isyyslomia vapaasti samaan aikaan. Ei kyl olla vielä menty yli kolmen viikon.
  3. Tiuku86 Tuttu foorumilla

Niin työttömyyskorvauksella... Hyvä pointti tuo työn vastaan otto. En ollu ajatellukaa... Eli en ole sillä jäämässä kotiin. Haluan olla kotona ainaki kunnes lapsi on 1 vuoden ja 6 kuukautta.
    • Tykkää Tykkää x 1
  4. jemppu Tuttu foorumilla Lokakuunmammat 2015

Voi pitää isyysvapaita samaan aikaan edellisestä lapsesta, vaikka olis sen kolme viikkoa jo vauvasta :) Kuitenkin enintään 24 päivää äidin äitiysvapaan/vanhempainvapaan aikana.
    • Informatiivinen Informatiivinen x 2
    • Tykkää Tykkää x 1
  5. Ameeba Addikti Lokakuunmammat 2015 Toukokuunmammat 2014 Huhtikuunmammat 2014

Kiitti jemppu ja muut! Pitää perehtyä aiheeseen asap!!
  6. Ameeba Addikti Lokakuunmammat 2015 Toukokuunmammat 2014 Huhtikuunmammat 2014

Ja siellähän se Kelan sivuilla oli ihan siten että minäkin ymmärsin :D
    • Tykkää Tykkää x 1
  7. Hepsuli Ihastunut foorumiin

Koska haette sitten sitä kotihoidon tukea? Saadaanko me muuta?
  8. Minkki Tuttu foorumilla Lokakuunmammat 2015

Vanhempainvapaiden jälkeen ellei töihin mene. ei sitä hakemusta kovin aikaisin tarvii tehdä, ehkä 1-2kk ennen kun alkais.
  9. Minkki Tuttu foorumilla Lokakuunmammat 2015

Mä en ainakaan saa kotihoidontuen lisäksi mitään johtuen puolison tuloista.
  10. Pauveli Naimisissa foorumin kanssa Lokakuunmammat 2015

Viimeksi kela laitto muistutuksen, että pitäis hakea kotihoidontuki vähän ennen vanhempainrahakauden loppumista. Itse haen hoitolisän aina jälkikäteen n 3kk:n jaksoissa, jos sattuu olemaankin työtuloa (siis keikalla käynyt) tullut.
  11. jnk Tuttu foorumilla

Tyhmä kysyy jälleen näitä tukiaisjuttuja. Mulle tuli verokortti postissa, pitäisikö se siis toimittaa kelaan? Aiemmin se on mennyt suoraan työnantajalle niin en oikein tajua että tarviiko sille tehdä jotain vai ei :D
  12. Megara Tuttu foorumilla Lokakuunmammat 2015

Mä ymmärsin, että 25% lähtis veroa automaattisesti ellei uutta laskelmaa tee netissä. Sieltä sen kai saa suoraan kelaan.
    • Tykkää Tykkää x 1
  13. Pauveli Naimisissa foorumin kanssa Lokakuunmammat 2015

Ei tarvii jnk. Kela ottaa sen 25%, ellet tee muutosverokorttia. Ja senkin, kun teet netissä, verohallinto toimittaa tiedon kelaan. Vaikka kävisit toimistossakin, taitavat huolehtia sieltäkin uuden prosentin tiedoksi kelaan.
    • Tykkää Tykkää x 2
  14. jnk Tuttu foorumilla

Kiitokset!
  15. Pauveli Naimisissa foorumin kanssa Lokakuunmammat 2015

Hei! Eikös niin, että jos mies jäis työttömäksi, se ei vaikuta mun vanhempainvapaaseen eikä rahalliseen korvaukseen? Pikagoogletuksella en löytänyt vastausta.
    • Olen samaa mieltä Olen samaa mieltä x 2
  16. jemppu Tuttu foorumilla Lokakuunmammat 2015

Vanhempainpäivärahaan ei vaikuta. Voi kyllä saada muita etuuksia, riippuen yhteenlasketuista tuloista... Esim. tukea asumiseen...
    • Tykkää Tykkää x 1
  17. Tuffe Aloittelija

Postissa tuli tänään kelalta lappu, jossa pyydetään ilmoittamaan, jos lapsella on kotihoidon tuen hoitolisään vaikuttavia tuloja (esim. elatusapu, elatustuki, perhe-eläkkeet, pääomatulot). Niin kun mies on aina pienen summan kuussa siirtänyt rahaa tytön tilille, niin sitä ei ilmeisesti lasketa noina tuloina? Vai lasketaanko? Kun ei tarttis tuota lappunippua täytellä jos ei niitä tuloiksi lasketa.. Hitsi ku oon ihan kuutamolla näistä kelan hommista aina. :-D
  18. jemppu Tuttu foorumilla Lokakuunmammat 2015

Ei lasketa Tuffe. Kodin ulkopuolelta tulevat säännölliset tulot lasketaan... :)
  19. Tuffe Aloittelija

Jes kiva, kiitos jemppu selvennyksestä! :)
    • Tykkää Tykkää x 1

Jaa tämä sivu