Äitiysraha ja muut etuudet

Ja eikös se ala syntymäkuukautta seuraavasta kuukaudesta? Eli nyt lokakuun vauvoista ensimmäinen lisä kuukausi on marraskuu?
 
Näin mäkin muistelisin ja viimenen tullee siinä kuussa kun täyttää 17. Tämäkin on tullu jo nähtyä.

Muoks. Piti jatkaa vielä ku karkas eka.
 
Joo syntymäkuukaudesta seuraavana aletaan maksaa.
 
Juu niin mullakin, eli tässä kuussa maksetaan ensimmäinen lapsilisä :)
 
Pitikös jälkitarkastuksesta ym. Lähettää joku liite kelaan... Netissä silloin tukia hakiessa näin sellaisen kohdan, mutta nyt käydessä ei enää sellaista kohtaa ollut missä olisi ko. Liitteestä puhuttu. Ainakin päätökset äitiys/vanhempainrahasta on koko 9 kk:lle.
 
^ joo, saat jälkitarkastuksessa todistuksen, minkä toimitat kelalle. Se ikäänkuin varmistaa vanhempainrahan.
 
Voihan verokortti... Apuja!
Heinäkuun alkuun vanhempainraha ja siitä joulukuun loppuun kotihoidon tuella...
 
Täytynee se muutosverokortti laskea ja vähän äkkiä, ei oo taas muistanut... Se on automaattisesti vissiin 25%, jollei laske uudelleen. Mutta sen verokortin prosentti mikä nyt uutena tuli, ei kyllä riitä mihinkään kun se on laskettu työtulolle.
 
Mistä alkaen se etuuksien verotus muuten kiristyy? Joko se oli vuoden alusta? Pitäisi munkin muutosverokortti muistaa laskea.
 
Lukiko siis siinä joku etuuksien veroprosentti erikseen? Mulla 2015 mennyt näistä vanhempainrahoista mitään siis 0% en kyllä ymmärrä että miten, mutta mies sen laski. Nyt pelkään että saan kauheat mätkyt seuraavaksi.
 
Piti tarkistaa. Oli se vuoden alusta lähtien niin, että menee automaattisesti 25% veroa aiemman 20% sijaan, jos ei oo toimittanut muutosverokorttia.
 
Ääh, no pitää munkin tehdä muutosverokortti! En taida joutaa tähän seuraavaan maksupäivään...
 
Voiko vanhempainpäivärahan päättyessä jäädä lapsen kanssa kotiin että saa ansiosidonnaisen päivärahan? Kaverin kanssa tuli puhetta, että milloin aion palata töihin niin sanoin että aion jäädä kotiin sillä kelan rahalla. Kaveri ihmetteli miksen ansiosidonnaisella. Mulla ei oo ees käyny mielessä, että silläkin vois jäädä?
 
Ansiosidonnaisella? Siis työttömyyskorvauksella? Sillonhan pitää ilmoittautua työttömäksi ja periaatteessa ottaa vastaan, jos työtä tarjotaan. Vai onko jokin muu ansiosidonnainen?
 
Osaako joku fiksu vastata tähän: Miehellä isyysvapaata pitämättä alle 2-vuotiaasta esikoisesta muutama viikko. Yleensähän se ei voi olla päällekäin äitiysrahakaudella, mut voiko nyt?? Mä oon ihan sekaisin näistä kun on kahdesta lapsesta isyysvapaita pitämättä.
 
Mä jo kovasti suunnittelin että menis töihin joulukuussa. Sit sais parempaa päivärahaa jos on työtön kevään. :P ..jos jos.. En kyl taida. Keväällä 2017 vasta.
 
Takaisin
Top