Äitiysraha ja muut etuudet

Megara

Näppärä viestien naputtelija
Lokakuunmammat 2015
Eli yksinkertaisesti miten haetaan ja mitä tulee muistaa jne. Terv. Ummikko. :)
 
www.kela.fi asiointipalvelussa (pääset verkkopankkitunnuksilla kirjautumaan) täytät hakemukset (äitiysraha, äitiyspakkaus/-avustus, ja käsittääkseni myös lapsilisä). Saat neuvolasta raskaustodistuksen sit kun raskaus on kestäny 154 päivää (22 rv), joka pitää skannata/kuvata hakemuksen liitteeksi tai toimittaa se postitse Kelaan. Työnantaja kai yleensä haluaa ko. todistuksesta kopion ja Kelaan ja töihin pitäis ilmottaa viimeistään 2kk ennen laskettua aikaa. Neuvolasta varmaan saat ohjeita. :)
 
Vanhempainrahan (vanhempainvapaa) voi hakea myös jo valmiiksi. Yleensä työnantaja maksaa 3kk palkan äitysloman alkuun ja työnantaja myös yleensä itse huolehtii korvauksen hakemisen kelalta (kelan hakemuksessa saatetaan pytää tähän asiaan liittyen liitteitä, mutta jos työnantaja hoitaa itse osuutensa kelaan, ne voi jättää huomoimatta). Sama myös isyysvapaan kanssa.

Päätöksien tullessa lapsilisä jää ikäänkuin avoimeksi kunnes lapsi on syntynyt. Mutta hakemus on kyllä mennyt perille ja pistävät lapsilisän kyllä sitten maksuun, kun saavat synnäriltä tiedon lapsen syntymästä.
 
Tulot joiden mukaan äitiys- ja vanhempainpäiväraha maksetaan voi ottaa edellisen vahvistetun verotusvuoden mukaan tai edellisen puolen vuoden mukaan jos niissä on suuri ero..
Tuo työnantajan maksama äitiyspäiväraha riippuu ihan työnantajasta ja työssäoloajasta. Meillä mä sain esikoisen aikaan reilulta 40 päivältä työnantajalta "palkan" ja sitten loput suoraan kelalta. Kannattaa selvittää tuo työnantajan maksu ennen ku alkaa täyttää hakemusta. Se tarttee siihen hakemukseen ilmoittaa.. Musta se äitiys- ja vanhempainpäivärahan pystyy hakea samassa hakemuksessa, jos äiti aikoo olla koko 9kk kotona..
 
Tänään esitäytin jo netissä, mutta jäin miettimään että haenko myös äitiysrahaa, vaikka työnantaja maksaa palkan tuolta ajalta? Ja laitan sinne lomakkeeseen että saan palkan siltä 3kk. Ja työnantaja hoitaa loput... Vai jätän laittamatta täpän kohtaan äitiysraha...
 
Juuri kävin täyttelemässä Kelaan kaikki valmiiksi (äitiysavustus + vanhempainpväraha + lapsilisä)! :happy3

Eli vanhempainpäivärahahakemukseen tulee Megara se merkintä miltä ajalta sitä palkkaa saat sieltä työnantajalta eli se pitää sinulla itsellä olla tiedossa tai etsiä tes:sta. = työehtosopimus. Itse kysyin jo aikaa sitten palkoista suoraan ja sain kaikki päivämäärät jo sieltä. Kelan sivuilla on myös se laskuri, jos esim saisit 50 arkipäivää palkkaa niin sen syöttää siihen laskuriin, niin laskee palkallisen ajanjakson suoraan sinulle.

Eli täpät äitiysraha kohtaan myös, ne maksaa sen suoraan työnantajalle siltä ajalta kun saat palkkaa ja loput sinulle ennen kuin tipahtaa sille vanhempainrahalle.

Ja noista työtuloista.. yleensä menee siis vuoden 2013 verotetun työtulon mukaan, mutta jos siitä tulot nousseet 6kk ennen vanhempainrahakauden vähintään 20 prosenttia niin saa hakea sen mukaan tuloja. Jos jää tuon alle niin ei voi itse päättää.

Itsellä se tilanne, että 2013 työtulot olivat pienet, joten haen 6kk:n tulojen mukaan jotka yli 70% paremmat kuin nuo aiemmat. :smiley-bounce022 Työnantaja ne työtulot Kelaan sitten vahvistaa tuolta kuudelta kuukaudelta. Siellä oli laskettu valmiiksi se summa, joka pitää ylittyä tuolta kuudelta kuukaudelta. Kelassa kun on suoraan ne verotiedot vuodelta 2013 käytössä kun sitä hakemusta täyttelee.

Ja jos sinne jotain tässä vaiheessa lipsahtaa väärin, niin niitä on onneksi vielä hyvää aikaa käydä muuttamassa :gen014 Työtulojen liitetiedostot piti lähettää vasta syyskuuhun mennessä, ja eihän niitä sitä ennen sinne saakkaan (noita 6:n kk:n tuloja).
 
Mun mielestä haetaan äitiysrahaa, vaikka sitten merkataan, että miltä ajalta saa palkkaa vielä. Äitiysraha maksetaan siltä ajalta työnantajalle. En oo kyl nyt vielä itse päässyt täyttelemään tältä kerralta, eli en oo nyt katsonut lomaketta.
 
Laitoin maanantaina kaikki hakemukset ja tänään tuli päätökset, melkoisen nopeeta toimintaa Kelalta! Joskus niinki :wink
 
En nyt viitsi aloittaa uutta ketjua kun kysymykseni kuitenkin sivuaa näitä asioita. Eli onko kukaan liittoon kuuluva ja määrä/osa-aikainen työntekijä tutkinut, saako äitiysrahan ja/tai vanhempainrahan aikana maksuvapautuksen liiton jäsenmaksuista? Sitäkin mietin kun työsoppari loppuu ennenkuin mun äitiysrahakausi alkaa (en saa työnantajalta palkkaa äitiysvapaalla) niin mitä sanon sinne työkkäriin, jostainhan mun on pakko saada rahaa sen kuukauden ajan, eli ilmoittaudunko työttömäksi kuten tavallisesti ja saan sitten liitolta ansiopäivärahat? Pitääkö työkkäriin (Te- toimisto) ilmoittaa että juu nyt jään äitiyslomalle vai meneekö se tieto kelalta suoraan sinne? Onko sitten ulkona työkkärin toiminnasta eikä voi jatkaa työnhaun voimassaoloa kuten esim. mulla on se voimassa koko ajan vaikka olen töissä..Tämmösiä..jos kukaan tietää tai on jo selvittänyt ois mukava kuulla. :)
 
Vakkarityö, mutta äitiysrahakaudelta ja muilta siihen liittyviltä perhevapailta ainakin Tehyllä jäsenmaksuista vapautus. Pitää vaan sinne ilmoittaa eri perhevapaakaudet. Mulla menee palkasta suoraan jäsenmaksut.

Veikkaisin, että ilmoittaudut työkkäriin työttömäksi samalla ilmoittaen milloin äitiysvapaa alkaa. En usko, että siinä tianteessa edes työtä tarjoovat (ei taida muutenkaan te-keskus kenellekää työtä tarjota), ja olet siis työttymyyskorvauksella sen hetken ennen kelan äitiysrahaa. Työnhaun voimassaolosta perhevapailla en osaa arvella mitään...
 
Vakkarityö ja kuulun pamiin, mutta samalla tavalla menee kun Pauvelilla. Ja tutuiltani oppineena, kannattaa itse ilmoittaa/olla yhteydessä kaikkiin tahoihin, niin ei tule ikäviä yllätyksiä jälkikäteen, jos tieto ei kuljekkaan. :)
 
Mulla sama homma, kun Hepsulilla. Ei ole tullut vaan pohdittua noita asioita vielä :D työsoppari on elokuun loppuun. Laskin justiin kela:n sivuilta, että mulla äitiysrahakausi alkaa 24.9. eli 3 viikkoa ja 3 päivää ehtii olla työttömänä. Tämän ajattelin ilmoittaa myös työkkäriin. Ja selvitin myös omasta ammattiliitosta tuon jäsenmaksunkin... Äitiyslomalla saa vapautuksen jäsenmaksusta.
 
Tänään tupsahti sitten postiluukusta päätös äitiys- ja vanhempainrahasta. Huh, ehdin jo melkeen stressata kun alle viikon päästä jo alkaa mammaloma. Toki eka maksu tulee vasta lokakuun alussa että eipä sillä. Oon muuten tosi tyytyväinen siihen sääntöön et jos edellisestä synnytyksestä on alle 3 v niin voi saada etuudet aiemman etuuden mukaan. Mulla kun oli ennen esikoisen äitiyslomaa merkittävästi suuremmat tulot kuin nyt, ja saan nytkin äitiysrahat sen summan mukaan. Saan nyt äitiyslomalla rahaa melkein enemmän kuin saisin palkkaa :p
 
Täälläkin onneksi samalla kaavalla kuin esikoisesta 2 vuotta sitten, jolloin tulot oli isommat. Mahtaako saada vielä näillä samoilla, jos taas jäisi parin vuoden päästä äitiyslomalle?
 
Lingon, kyllä saa taas sillä kaavalla kunhan vain edellisestä synnytyksestä on se alle kolme vuotta. Kaverini sai neljä lastaan just sillai.
 
Mulla taas äitiysraha ei päätä huimannut. Oon nyt kuukauden työtön ja saan enemmän ansiosidonnaista päivärahaa noin puolet enemmän päivässä siis. 2013 vuoden tulot oli pienemmät kuin tän vuoden, mutta ei 20% pienemmät. En tiedä mitä pari tonnia ois laskuissa vaikuttanut, mutta ei saa niin ei saa.
 
Kannattaa olla sitten tarkkana jos hakee vanhempainpäivärahaa 6:n kk:n tulojen mukaan. Itellä meni laskennat täysin uusiksi, vaikka vakkarityö ja iso organisaatio taustalla niin eipä vaan palkkis osannut hoitaa hommaa ennen kuin kolmannella yrittämällä oikein. Puuttui lomarahat, piti vääntää tuosta 6:n kuukauden ajanjaksosta palkkikseen (sen saa itse määritellä alkamaan juuri ennen mammista) ja kaiken huipuksi vähennyksiin oli lätkäisty vissiin kelan toimesta että AY jäsenmaksun määrä olisi tuloista muka yli 10prossaa.
Eilen vasta sain sitten uusimman päätöksen ja tosiaan tulonheitto alkuperäiseen tuolle kuudelle kuukaudelle oli yli 6 500 euroa. Ja todellakin melkoisen merkittävää. :smiley-angelic006
 
Mulle tuli tänään Kelasta myös oikaistu päätös. Itse vähän ihmettelin 6kk tulojen määrää, mutta en sitten jaksanut valitella (jotain ehkä 700 heitti ja tais olla lomarahatkin merkitty). Olivat kuitenkin työnantajan lähettämän palkkatodistuksen perusteella nostaneet äitiysrahan määrää nyt alussa ~1€/pv ja muutkin nousivat jonkun verran. Kerrankin kiva Kela :)
 
Takaisin
Top