Äitiysraha ja muut etuudet

Minusta ei voi pitää uudenkaan äitiysloman / vanhempainvapaan aikaan edellisestä lapsesta jäänyttä isyyslomaa. Ettei vois olla kuin sen 3 viikkoa yhtäaikaa vanhemmat jonkinlaisella vanhempainvapaalla.
 
Me tulkittiin, että voisi pitää niitä edellisen alle 2-vuotiaan lapsen isyyslomia vapaasti samaan aikaan. Ei kyl olla vielä menty yli kolmen viikon.
 
Ansiosidonnaisella? Siis työttömyyskorvauksella? Sillonhan pitää ilmoittautua työttömäksi ja periaatteessa ottaa vastaan, jos työtä tarjotaan. Vai onko jokin muu ansiosidonnainen?
Niin työttömyyskorvauksella... Hyvä pointti tuo työn vastaan otto. En ollu ajatellukaa... Eli en ole sillä jäämässä kotiin. Haluan olla kotona ainaki kunnes lapsi on 1 vuoden ja 6 kuukautta.
 
Voi pitää isyysvapaita samaan aikaan edellisestä lapsesta, vaikka olis sen kolme viikkoa jo vauvasta :) Kuitenkin enintään 24 päivää äidin äitiysvapaan/vanhempainvapaan aikana.
 
Kiitti jemppu ja muut! Pitää perehtyä aiheeseen asap!!
 
Ja siellähän se Kelan sivuilla oli ihan siten että minäkin ymmärsin :D
 
Vanhempainvapaiden jälkeen ellei töihin mene. ei sitä hakemusta kovin aikaisin tarvii tehdä, ehkä 1-2kk ennen kun alkais.
 
Mä en ainakaan saa kotihoidontuen lisäksi mitään johtuen puolison tuloista.
 
Viimeksi kela laitto muistutuksen, että pitäis hakea kotihoidontuki vähän ennen vanhempainrahakauden loppumista. Itse haen hoitolisän aina jälkikäteen n 3kk:n jaksoissa, jos sattuu olemaankin työtuloa (siis keikalla käynyt) tullut.
 
Tyhmä kysyy jälleen näitä tukiaisjuttuja. Mulle tuli verokortti postissa, pitäisikö se siis toimittaa kelaan? Aiemmin se on mennyt suoraan työnantajalle niin en oikein tajua että tarviiko sille tehdä jotain vai ei :D
 
Tyhmä kysyy jälleen näitä tukiaisjuttuja. Mulle tuli verokortti postissa, pitäisikö se siis toimittaa kelaan? Aiemmin se on mennyt suoraan työnantajalle niin en oikein tajua että tarviiko sille tehdä jotain vai ei :D
Mä ymmärsin, että 25% lähtis veroa automaattisesti ellei uutta laskelmaa tee netissä. Sieltä sen kai saa suoraan kelaan.
 
  • Tykkään
Reaktiot: jnk
Ei tarvii jnk. Kela ottaa sen 25%, ellet tee muutosverokorttia. Ja senkin, kun teet netissä, verohallinto toimittaa tiedon kelaan. Vaikka kävisit toimistossakin, taitavat huolehtia sieltäkin uuden prosentin tiedoksi kelaan.
 
Hei! Eikös niin, että jos mies jäis työttömäksi, se ei vaikuta mun vanhempainvapaaseen eikä rahalliseen korvaukseen? Pikagoogletuksella en löytänyt vastausta.
 
Vanhempainpäivärahaan ei vaikuta. Voi kyllä saada muita etuuksia, riippuen yhteenlasketuista tuloista... Esim. tukea asumiseen...
 
Postissa tuli tänään kelalta lappu, jossa pyydetään ilmoittamaan, jos lapsella on kotihoidon tuen hoitolisään vaikuttavia tuloja (esim. elatusapu, elatustuki, perhe-eläkkeet, pääomatulot). Niin kun mies on aina pienen summan kuussa siirtänyt rahaa tytön tilille, niin sitä ei ilmeisesti lasketa noina tuloina? Vai lasketaanko? Kun ei tarttis tuota lappunippua täytellä jos ei niitä tuloiksi lasketa.. Hitsi ku oon ihan kuutamolla näistä kelan hommista aina. :-D
 
Ei lasketa Tuffe. Kodin ulkopuolelta tulevat säännölliset tulot lasketaan... :)
 
Takaisin
Top