Äitiyspakkaus

Caarina ja fuji, oho! Oiskohan ollu et sitä oltiin sillon joskus joku myymässä ihan ylihintaan, en muista tarkalleen miten se juttu meni. Mut kait sitä sitte voi myydä jos muutkin niin tekee ja se on ok :)

No mun mielestä siinä vaan on asennekasvatuksen osalta aikamoinen ero, että määritteleekö vanhempi, että nyt laitetaan nämä vaatteet koska ulkona on sää x, vai että nyt laitetaan nämä vaatteet koska olet tyttö/poika.

En malta pitää suuta kiinni. Tietenki puistoon laitetaan puistovaatteet sään mukaset yms yms. MUTTA jos mä kaupassa oon ostamassa vaatteita ni ehkä mä mielummin valitsen tytölle sen prinsessa collaripaidan mitä traktotipaidan koska hän on tyttö. Enkä ota sitä traktoripaitaa ihan vaan sillä et kasvatan lapseni sukupuolineutraaliksi pirkkoeemeliksi. Järki käteen. Ei se sitä tarkota et jos mä puen tytön sillai et näyttää myös tytöltä ni joka paikassa on se prinsessamekko koska hän on tyttö.

No tottakai niillä värivalinnoilla tuetaan tyttöä olemaan tyttö ja poikaa poika, mutta niin minusta pitää pienen lapsen kohdalla ollakkin. En kuitenkaan mene teinille pukeutumisneuvoja antamaan jos suinkin pysyy homma säädyllisenä. Uskon että vanhempi kyllä tunnistaa jos lapsi vaikuttaa onnettomalta vaatteiden vuoksi, ja toki silloin pitää lasta kuunnella. Mutta edelleen vastasyntyneelle käy mielestäni kaikki värit, ja isommallekin hyvän maun mukaan. Esikoisepojaltamme löytyy yöpaitana mintunvihreä/vaaleanpunainen hellokitty t-paita jonka isänsä oli ostanut kirpparilta :rolleyes: en pode tästä suurta kriisiä, minusta se on aika söpö. Suurin osa vaatteista kuitenkin "poikien". Minua harmittaisi myös etenkin vähän isomman lapsen puolesta jos häntä puhuteltaisiin erehdyksessä vaatteiden takia eri sukupuolena. Ei semmoinen ole kivaa lapsellekkaan.

Mä en näe mitään syytä, miks jotkut värit olis tyttöjen värejä ja jotkut poikien värejä. Mä haluan ensisijaisesti tukea lastani olemaan oma itsensä, enkä näe että miksi lapsen sukupuolta pitäisi jotenkin erityisesti korostaa, kun biologisesti tytö ja pojat eivät ennen teini-ikää juuri muuten eroa toisistaan, kuin että toisella on pippeli ja toisella pimppi. En missään nimessä halua, että lapseni alkaa ajattella että hänen pitää olla tietynlainen tai toimia tietyllä tavalla tai että se edes olis jotenkin suotavampaa, vain siksi, että ne vehkeet jalkovälissä on eri kuin jollain toisella. Ja mua ei kyllä harmita, jos joku vahingossa luulee mun lapsen edustavan toista sukupuolta. Se on sen toisen moka, jos ei ymmärrä, että ei esim. pukeutuminen tai hiustyyli meidän sukupuolta määritä. Todennäköisesti toteaisin vain, että " se, kyllä se on tyttö/poika" ja piste. Ja siinä vaiheessa kun lapsi alkaa itse osata kommentoida, niin toivon, että lapsen itsetunto on sillä tasolla, että hän reippaasti saattaa itsekin todeta, että "eikun mä oon tyttö/poika" ja that's it.

Minulla on meidän poikavauvalle tuolla odottamassa yksi pinkki 56 kokoinen body, paljon punaista, sinistä, vihreää ja keltaista. Ennen kaikkea haluan pukea vauvan iloisiin väreihin ja hassuihin vaatteisiin. Vaatteita ostelen tyttöjen ja poikien osastolta, ainut mitä en pojalle osta, on pitsiröyhelöt ja mekot. Jos poika haluaa itse päällensä mekkoa tai prinsessakuoseja niin pistäkööt, sehän on vain hauskaa! Minun elämässä nämä keskustelut on käyty jo niin monta kertaa, etten jaksa korvaani lotkauttaa vaikka olis ihmiset mitä mieltä sukupuolineutraalista pukeutumisesta, en minä lämpene kenenkään käännyttämisestä :D
Ostin veljen tytölle vaaleansinisen autobodyn aikanaan ja tuntui olevan kovassa käytössä, veljeni kun on autoharrastaja.
Sen verran minussa on kapinahenkeä, että anopin luona käydessä aion kettuillakseni pukea poikaamme"tyttöjen" väreihin, kun hän on niin tarkka ollut värivalikoimien kanssa.

Saahan sen äitiyspakkauksen myydä jos sitä ei tarvitse mutta miksei silloin ottaisi vaan sitä 140€ ? Voihan siitä sen muutaman kympin voitolle myynnin jälkeen jäädä. Eihän äitiyspakkaus saajalleen ilmainen ole. Äitiyspakkauksen tarkoitus on olla avustus sille perheelle jolle se myönnetään. Lisäksi pakkausta ei voi esim KELA myydä koska se ei ole kaupallinen tuote. On toki surullista että tämä on vaan suomalainen juttu, varsinkin suomalaisille jotka asuvat ulkomailla koska onhan pakkaus huikea juttu. Mutta maksavatko ulkomailla asuvat työtä tekevät suomalaiset yleensä verorahat suomeen? Toisaalta silti surullista että porukka myy niitä eteenpäin, koska mitä sitten jos kaikki tätä tekevät? Toteaako valtio että ei kannata enää jakaa kun "ei tule käyttöön"? Kaukaa haettua mutta tähänhän ollaan menossa, leikkauksia leikkauksien perään :) ja siitä kärsii eniten ne joilla ei oikeasti sitten ole varaa edes kunnolla siihen leipään.

En myöskään ole sitä mieltä että välttämättä pitäisi ilmaiseksikaan antaa pois esim käyttämättömiä äp-vaatteita koska "ilmaiseksi" ne on saatukin. Järki käteen silti hinnoittelussa esim kirpputoreilla :)

En kuitenkaan missään nimessä katso pahalla uuden pakkauksen myyntiä. Jokainen saa katsoa omalla parhaalla tavallaan tilanteen :)

No mutta tässä näkyykin miten eri vanhemmat pitää eri arvoja ja asioita tärkeänä :) tässähän ei oo oikeeta eikä väärää tapaa, ja varmasti kasvatamme ihan tervepäisiä lapsia, olivatpa puettu miten tahansa :)

Eihän se välttämättä ole sukupuolen korostamista, jos pukee pojan aina siniseen tai tytön punaiseen. Ehkä tietyt värit ja tyylit vain miellyttää yhtä vanhempaa enemmän kuin toista. Meillä ainakin on leikeissä paljon eri vaatetta ja asustetta, joilla lapset saa vapaasti toteuttaa omia hörhelö tai zorro haaveitaan. Itse kun lasten vaatteet teen, saavat lapset myös paljon vaikuttaa millaista käyttö vaatetta ylleen saavat. Enkä ole kyllä joutunut mitään "ei kyllä näin voida tehdä" reaktiota kokemaan, vaan ihan passeleita valintoja ovat tehneet. Yhtäkään pinkkiä paitaa ei kuitenkaan poika ole halunnut, mutta kukkia ja värikirjoa löytyy. Samoin tytöiltä kaikki värit maan ja taivaan väliltä ja traktorin sun muiden "poika"kuosien kuvioita. Silti ihan tytöiksi ja pojiksi ovat nähtävissä. Kyllä maailmaan värejä mahtuu.:happy:

Törmäsin muuten kaverin luona vauvavaatteita shoppaillessa omituiseen tilanteeseen. Katsoin hänen lapsen vanhoja valkoisia housuja ja sain kuulla että ne on sitten tyttöjen puolelta ostettu. Valkoiset kolitsihousut... Mitä väliä mistä osasta kauppaa ne on otettu? :D

Ite ostin mintun vihreät pöksyt ja 50cm valkoisen takin kumpikin tyttöjen puolelta mutta kyllä ne todellakin tulee käyttöön :D joskaan miellyttää silmää niin puen kylläkään lapsen päälle oli sitten ostettu mistä puolelta :)

Mä haluan pukea kyllä tytön tytönvaatteisiin jos veikkaus paikkansa pitää. Ihan vaan sen takia kun haluan ostella niitä röyhelöitä ja hameita kun en pojille ole voinut ostella. Sitten isompana saa päättää miten haluaa pukeutua. Vaikka vetäis ekallaluokalla kaljun ja jotkut armeja tyyliset vaatteet päällä. Kuhan nyt säädyllisesti pukeutuu eikä kuin huorat.

Ymmärrän myös hyvin miksi pakkauksia myydään ulkomailla oleville suomalaisille. Itse etsin pakkausta parivuotta sitten serkulleni joka asui silloin australiassa miehensä työn vuoksi. Hän haluaisi palata Suomeen, mutta hänen miehellään ei ole mahdollisuutta tehdä täältä käsin töitä kun on erikoinen ala ja tutkimus välineitä ei täältä meidän maastamme löydy. Euroopassa on 5 maata missä on sellaiset välineet millä pystyy tekemään töitänsä.

Joo toi syy on mun mielestä hyvä syy myydä eteenpäin pakkaus! Mulla kaveri asuu ruotsissa ja harmitteli kun ei saanut pakkausta..

Multa just kysyttiin, että voinko myydä pakkauksen jos en sitä halua. Ihan se 140€+postimaksut. Kyseessä on juurikin ulkomailla asuva suomalainen, jota harmittaa ettei saa pakkausta. Ja näin teen jos päädytään siihen etten halua pakkausta :)

Meidän pojalla on paljon värikkäitä vaatteita ja eräässä kerhossa toinen äiti häntä luuli tytöksi. Sanoi vielä lapselleen monta kertaa "varo tyttöä". En korjannut, koska eihän sillä ole mitään väliä mitä toinen luulee. Mitenkään tyttömäinen ei kyllä meidän poika ole, mutta mielestäno keltainen ja punainen sopii kaikille. Pinkkiä tai vaaleanpunaista en osaa pukea, vaikka värit monille miehille sopivatkin. Annoin eteenpäin vaaleanpunaisen fleecehaalarin, jonka olin ostanut käytettynä, kun olen näin rajoittunut :D

No en minäkään vaaleanpunaisesta tykkää, mutta kun sain yhden vaatekappaleen vauvalle lahjaks kesällä, ni pakko se on käyttää ku on niin hauska.

Virmu, koska sä laitoit hakemuksen menemään siitä? Mulle ei ole tullut edes mitään päätöstä vielä.

Laitoin hakemuksen 2. tai 3.8. En muista kumpi oli. Ihmettelin myös kun päätöstä ei kuulunut, mutta se tuli eilen postissa ja tänään tuli viesti, että pakkaus noudettavissa. Eli aika tarkkaan se luvattu 2 viikkoa meni.

Kelan sivuilla luki jo muutaman päivän kuluttua päätös äitiysavustuksen kohdalla, mutta linkki ei johtanut mihinkään, joten ihmettelin että mitäköhän on päätetty kun noutoviestiä ei kuulunut..

Mulla ei lue vielä kelan sivuillakaan mitään. Ja laitoin hakemuksen 5 päivä. Mut varmaan kuun lopussa voi alkaa odotteleen päätöstä.

Hei meidän esikoisen ryhmässä reilu vuosi sitten huomattiin että pakkauksen toimituksessa on tosi suuria alueellisia eroja, toiset sai viikossa, pahimmillaan joutu odottaan melkeen kaks kuukautta että ei kannata hätäillä sen kans :)

Takaisin