Äitiyspakkaus

Pää Nonii ja nyt hormonihuurut syrjään ja pilke silmäkulmaan kiitos naiset ;)

Mä nään sukupuolineutraalin kasvatuksen sellaisena että lapselle ei puhuta tytöistä ja pojista eikä hänelle kerrota kumpi on. Hänen nimensä on tyyliin Ilves tahi palohälytin ja puetaan tyyliin 70luvun ruskeisiin retrovaatteisiin. Hän on päiväkodissa muiden samanlaisten kanssa joiden nimet ovat susi, aasi ja kissa ja kaikki leikkivät iloisina lelulla jotka eivät lisään nimessä ole nukke tai auto vaan tyyliin puupalikka...

Mä mielelläni antaisin lapselleni nimen pirkko-Liisa tai jukka-Pekka ja pyrin siihen että lapsi on tunnistettavissa ja annan edes jonkunlaisen mahdollisuuden päästä normielämän syrjään kiinni :).

Mun tyttö harrastaa taekwondoa ja haluaisi aloittaa jousiammunnan jota minäkin harrastan. Ja rc autot kiinnostaa kuin veljeään. Ja nämä mielletään poikien jutuiksi. Hän tykkää leipoa mutta en tuputa keittiöhommia siinä missä pojallekkaan. Poika virkkaa pitkiä pötköjä villalangasta. Ei oo pakko mennä armeijaan jos ei halua. Hän myös harrastaa taekwondoa ja rc autoilua. Ruuanlaitto kiinnostaa kovin.

Mun osaltani tä asia on nyt loppuun käsitelty, mulla ei oo välii miten puette lapsenne, minä puen pinkkiin tai vaaleansiniseen ;)

Muokattu viimeksi:
Mä en taas näe, että mitä väliä sukupuolella olisi juuri muissa kuin pariutumishommissa. Jos sukupuolten väliset erot ovat kerran biologiasta johtuvia, niin lapset löytävät ne kyllä itsekin, vaikka miten sukupuolineutraalisti pyrkisi kasvattamaan. Jos taas eivät ole, lasten pakottaminen niihin tuntuu minusta ainakin väärältä. En ole itse tykännyt monestakaan tyttöjutusta ja vihaan esimerkiksi kotitöitä, joten en kyllä halua lastakaan pakottaa tiettyyn malliin sukupuolen perusteella. Meidän lapsemme saa minun puolestani pukeutua kuten haluaa ja harrastaa juuri sitä, mikä sattuu kiinnostamaan.

Itellä ehkä niin tää vaate asia että en halua heti mitään röyhelö juttua tytölle koska koen että epäkäytännöllisiä. Värillä ei niin väliä noin muuten. Mut sit jos lapsi ite haluaa pinkin röyhelöunelman niin sit se vaan on kait hankittava moinen härpäke :D lähinnä tosiaan vaatteiden valinnassa painaa enemmän se käytännöllisyys kuin kuosi/väri

Tämä pakkaus on minun silmään ehkä enemmän poiken väreissä, mutta loppujen lopuksi käy kyllä yhtä lailla molemmillekin.

Meillä tytöt on kiinnostuneita myös poikien jutuista ja toisinpäin.

Kyllä mää sanon et on olemassa neutraaleja vaatteita mutta sekä tyttöjen että poikien vaatteita. Jos joku pukee pojalle pinkin röyhelöpaidan tai tytölle sinisen traktoripaidan ni siitäkö pukee mut ite en kuuna päivänä! Vaikka kuin eletään vuotta 2016 niin edelleen, tyttö on tyttö ja poika on poika. Ei tarvi väkisillä koittaa sekottaa lasten päätä, sitte ollaan ihmeissään ko luokalla on matti mutta näyttää ihan tytöltä. Liika neutralointi on liikaa!!! Tietenki tyttärelläni on sinisiäki vaatteita mut tietyssä mielessä, jos sopii tytölle.

Ääripäiden välille mahtuu aika paljon ja minusta on rikkaus, jos lapsella ja aikuisellakin on käytettävissään se koko skaala, nimenomaan sen oman persoonan mukaan. On asioita, jotka mielletään äärityttömäisiksi, kuten vaaleanpunainen röyhelömekko tai traktorikuvioitu tummansininen paita, joiden kummankin kantajaan usein sitten liitetään muitakin strereotypisiä olettamuksia. Ennen teini-ikää lapsissa ei biologisesti ole juuri muuta eroa sukupuolen mukaan kuin että toisella on pimppi ja toisella pippeli. Muut asiat johtuvat lapsen luonteesta tai siitä miten tai millaisessa ympäristössä hänet on kasvatettu. Koska minusta luontaisia eroja ei juutikaan ole vaan erot johtuvat lasten eri persoonista, en halua myöskään alkaa lokeroimaan lastani sen mukaan että koska olet tyttö, niin sinut puetaan vaaleanpunaiseen ja saat leikkikaluiksi lähinnä nukkeja ja pehmoleluja, sinua kehutaan kun olet kiltisti ja hiljaa ja autat äitiä kotitöissä tai jos olet poika, niin sinut puetaan siniseen, saat leluiksesi autoja ja action-hahmoja ja sinua kehutaan kun olet reipas ja rohkea jne.

Kyllä meillä varmasti, jos tyttö tulee, niin joskus sitä mekkoon puetaan, mutta jos tulee poika, niin sille kelpaa kyllä vaaleanpunaiset bodyt siinä missä siniset.

se on myös tosiasia että näissä ketjumyymälävaatteissa on selkeästi luokiteltu tyttöjen ja poikien vaatteet. Nyt vielä printtivaatteet esim. Disney hahmot ym ovat suosiossa. Osa esikon käyttövaatteista tulee ostettua näistä ketjumyymälöistä mutta suurimman osan ostan esim me&I merkiltä, yhdeltä paikalliselta myymälältä (suomalaista suomessa tuotettua lastenvaatetta) ja lisäksi tilaan netin kautta laadukkailta brändeiltä vaatteita. Mun mielestä näiltä löytyy täydellisesti valikoimat jotka käy tytöille tai pojille todella hyvin. Lisäksi vaatteet kestää kulutusta paremmin kun ostaa laadukkaampaa tavaraa, varsinkin vaatekoot jotka käytössä pidemmän aikaa :)

pakkauksen ottaisin ehdottomasti jos vaan tarve olisi mutta meillä vaatevarastot pullollaan esikoisen vanhoja vaatteita. Mahtavaa että suomessa on tälläinen etu lapsiperheille, jota ei toivottavasti oteta pois ❤ meillä tuli esikoisella joskus kaikki käyttöön. Tällä kertaa otetaan rahana ja sillä ostetaan lastensänkyyn luultavasti vuodevaatteet ja lakanoita lisää :)

Onko jollain tietoa viime vuosien pakkausten toppahaalarin koosta? Oon viimeksi ottanut pakkauksen vuonna -11 ja silloin vielä haalari oli tosi reilu ja meni noin 1 vuotiaalle. Nyt kattelin kirpparilla jonkun vuoden haalaria ja näytti paljon pienemmältä. Viime vuosina haalarit on kuitenkin olleet myös laitettavissa pussiksi lahkeista ja tää kirpparilla hypistelty ei ollut vielä se. Eli onko ne nyt vielä pienenpiä? Noihin koko lappuihin ei äp:n osalta ole paljon luottamista.

Katoin kelan sivuilta ja toi toppahaalari on kait kokoa 68-74 tms..

Joo sen tiedän, niissä on aina sama koko merkintä ollut. Mutta mitoitus niissä vaihtelee kuitenkin aika suuresti.

Joo sen tiedän, niissä on aina sama koko merkintä ollut. Mutta mitoitus niissä vaihtelee kuitenkin aika suuresti.

Aa joo no itellä ei oo tietoa kyllä noista :D täältä foorumilta saatujen neuvojen mukaan oletan että se on tosiaan väljä siltikin ja pitää miettiä että ostaa pienemmän aluksi..

Mulla on esikoiselta, joka on syntynyt tammikuussa 2015, tallessa äitiyspakkauksen 2014 kaikki tavarat. Meillä oli käytössä tuo toppahaalari viime talvena, eli poika oli sillon vähän alle ja vähän yli 1-vuotias. Vastaa mun mielestä suunnilleen kokoa 70cm. Eka talvi mentiin toppapussilla vaunuissa ja autokaukalossa.

Oiskohan kauheen moraalitonta myydä pakkaus rapakon taakse? Luin vähä netistä juttuja ja sais enemmän kun sen Kelan 140€.. :o

Jokuhan oli joskus ehkä vuosi sitte myymässä äitiyspakkausta jonnenki ulkomaille ja siitä nousi hirvee haloo iltasanomiin yms. En ehkä suosittele :eek:

Niitähän myydään ihan liiketoimintana nykyään.. Tai siis äitiyspakkauksen tapaisia pakkauksia joku kokoaa ja myy nimenomaan ulkomaille koska siellä ei sellasta saa. En nyt muista että mikä yritys jne mutta oli tosiaan tietoa tosta että joku kehittänyt tuosta liikeidean ja myy ulkomaille. About samanlainen sisältö mitä me saadaan kelan paketista..

Jokuhan oli joskus ehkä vuosi sitte myymässä äitiyspakkausta jonnenki ulkomaille ja siitä nousi hirvee haloo iltasanomiin yms. En ehkä suosittele :eek:
Facea kun selasin niin oli ryhmiäkin missä näitä sai myydä... Hmm...

Huomasin kanssa tuon! Hämmennyin mut toisaalta mikäs siinä :)

Meille tulee luultavasti tyttö mutta otan kyllä ehdottomasti pakkaus. Aion kasvattaa tyttöni tytöksi ja olen jo hypistellyt röyhelöitä kaupassa, mutta pakkauksen pikkuiset vaateet mahtuu päälle niin pienen hetken ettei häiritse värit ollenkaan. Minusta kaikki pastellivärit sopii alle puolivuotiaalle yhtä hyvin. Minusta lapsen pukeminen ei ole mihinkään muottiin pakottamista, ennemmin vaikuttaa jos leikkejä tai harrastuksia ohjaillaan.tuosta tehdään minusta nykyään liian vakavaa aikuisten asiaa, minusta aikuisen pitää määritellä pienelle lapselle mitä syödään, miten puetaan, koska nukutaan ym. Omasta lapsuudestani muistan vain kuinka en halunnut pitää kaikkia vaatteita kun olivat mielestäni rumia (ah rakas ysäri, kiitos vaan printticollegepaidoista ja keltaisista farkuista....) en siksi että ne olisi olleet liian tyttömäisiä/poikamaisia.

Takaisin