Äitiyspakkaus

Musta_lammas

Näppärä viestien naputtelija
Tammikuunmammat 2016
Huhtimammat 2018
Tänne ketjuun vois koota keskustelua äitiyspakkauksesta! :) Meinaatteko hankkia? Mitä mieltä olette nykyisestä 2015 pakkauksesta? Linkissä kuvat nykyisestä http://www.kela.fi/aitiyspakkaus

Itse ajattelin tuon pakkauksen esikoiselle ottaa, kun sitä ois niin kiva jo päästä hipelöimään :) Vähän on omasta mielestä yleisilmeeltään poikamainen, mutta eiköhän ne tytöllekin mene hyvin. Mietin jääköhän nuo talvivaatteet/haalarit vähän turhaksi, kun nyt ekana talvena ovat ihan liian isoja, mutta mahtuvatko sitten seuraavana tai oisko jo tarvetta ns. paremmille ominaisuuksille? (esim. vedenkestävä)
 
Vähän ristiriitaisissa ajatuksissa pakkauksesta. Esikoiselle otettiin. Ja periaatteessa nyt ei tarvittais. Olin miettinyt, että jos tää kakkonen on poika (esikoinen tyttö) niin sit vois ottaa, niin sais sitten vähän niitä pojallekin sopivia vaatteita lisää. Mut sit jos on tyttö - oishan se kiva, et kummallakin ois omat pakkaukset. En mä tiedä. Ihan hulluutta toisaalta haalia lisää tavaraa :D vielä täs pari viikkoo saa miettii otetaanko (saan 1.9 sen raskaustodistuksen kelaa varten) ja torstaina on ru, niin selvii toivon mukaan kumpi on tulossa :)
 
Mä kyllä otan, esikoinen kun on kyseessä ja meille ei ole kertynyt yhtään mitään. Käyttöä varmasti tulee! Mutta samaa aloin miettiin siitä haalarista. Vai voiko sitä liian isoa haalaria käyttää jo nyt, onko se vauvalle epämukavaa? Ehkä tyhmä kysymys mutta kolmenkympin iästä huolimatta olen ihan ummikko vauvojen kanssa, kummankaan meistä sisaruksilla ei vielä ole lapsia ja kavereillekin niitä on alkanut vasta ilmaantua :)

Täytyy sanoa ettei moni noista bodyista ja muista ole ihan omaan makuunkaan, mutta ei haittaa :)

Te joilla on jo lapsia, osaatteko sanoa kuinka paljon noita vastasyntyneen/puolivuotiaan bodyja tarvitsee ostaa noiden parin äitiyspakkauksessa tulevien lisäksi? Mulla on jotenkin sellainen fiilis että niitä saadaan kuitenkin lahjaksi ja menevät nopeasti pieneksi, niin niitä ei ihan älytöntä määrää kannata itse käydä ostelemassa. Ihan vaan ne jotka on niin söpöjä ja oman maun mukaisia että pakko saada :) Oonko ihan hakoteillä? Vai onko kuitenkin helpompaa että niitä on paljon (pyykkirumban takia), vaikka ei sitten erityisen kovalle käytölle ehdikään?
 
Vuanne, ihan samat pohdinnat mullakin. Mullakin esikoinen tulossa ja meinaan ottaa äitiyspakkauksen. Ajattelen, ettei se iso haalari ole epämukava, vaikkakin vauva sinne ihan uppoaisikin. On ainakin lämmin, kun laittaa välivaatteita alle.. Voin kans olla ihan hakoteillä, itse kans kolmeakymppiä kohta enkä edes ammattini puolesta ole vastasyntyneitä saanut hoidella!
Mä pohdin kanssa et mitä muuta kannattaa hankkia, pitäiskö joku sopivan kokoinen fleecehaalari tms ostaa vielä lisäksi? Vai pärjääkö äitiyspakkauksen vaatteilla tammi-helmikuun pakkasilla?
 
Iso toppapuku menee esim vaunuissa ihan ok. Mut hankala on sit turvakaukalossa ja muutoinkin vauvan käsittelyssä kun vauva "hukkuu" sinne. Itse osti esikoiselle kirpparilta 4 eurolla 56cm toppapuvun ja sillä mentiin ekat kuukaudet.

Noista pienistä bodeista: ihan lapsikohtaista kuinka pitkään mitkäkin vaatteet mahtuu. Mulla esikoinen oli syntyessään jo niin pitkä, ettei yksikään 50cm vaate mahtunut ja 56cm meni about kuukauden. En siis tällekään vauvalle hanki yhtään 50cm vaatetta. Ja bodeja yms housuja on hyvä olla riittävästi ettei tartte koko ajan olla pyykkäämässä. Päivässä voi mennä useat vaatteet kun tulee pukluja ja kakkavahinkoja :) mut ei niitä tolkutonta määrää tartte. Niitä kyllä kertyy vaikka ei ite ostaiskaan kun saa lahjaksi ja kavereilta käytettyjä yms.
 
Mä kans haluun pakkauksen :) Must ne värit ja kuosit on niin ihanat ihan sama kumpi sieltä tulee :Heartred Sen haalarinha saa pussiksi, joten uskon et voi hyvin käyttää vastasyntyneellä ainakin vaunuissa. Ite tarvii varmaa hankkia vielä sen ja olemassa olevan "pussihaalarin" lisäks sellanen jota voi käyttää kantorepussa sitte, eli ei ihan niin paksua ku noi on. Tosin vanuhaalariki vois siihen sopia, en tiedä.

Mä en pukis vauvaa fleeceen vaan villaan, villa lämmittää paremmin eikä hiosta toisin ku fleecellä on tapana tehä. Ja vaunuillessa saa toppahaalarin ja esim. lämpöpussin avulla jo tosi lämpimäks vauvan :) Riippuu tietty kuin kovat pakkaset tulee. Ite kyl veikkaan et tulee varsin leuto talvi keskilämpötiloiltaan.
 
Tuli mielee et mä pääsen jo tuleval viikol täyttää äp-hakemusta :) Tosin siinä tapauksessa jos huomisesta ru:sta tulee hyviä uutisia. Neuvola myöhemmin viikolla, en just ny muista et mikä päivä, mut kyl sieltä onneks muistutuski tulee kaks päivää ennen varattua aikaa :D
 
Eilen kävin kaverin luona hypistelee tota 2015 pakkausta. Pojalle oikein kiva, tytölle en ottaisi. Ja se talvihaalari on ISO! Vaikka siinä kokolapussa lukee 68-74 niin silmämääräisesti vastaa kyllä paljon isompaa kokoa. Ei voi kuvitellakkaan laittavansa tammivauvaa sinne, minä ainakaan. Positiivistä tosin se että todnäk se menee seuraavana talvena helposti päälle.

Muutenkin pakkauksen vaatteet oli tosi isoja ja tuntui että eivät vastaa kokolapun kokoa.
 
Esikoinen synty heinäkuussa, ostettii sille pienempi vk-haalari jolla pärjäs aika pitkälle.. Muutoin sitte ekan talven oli äpn toppapuku. Monet niistä vaatteista oli muistaakseni reilun kokosia kokomerkinnöistä huolimatta. Meijän tyttö puklaili tosi paljon, joten ostettii melko lailla lisäksi iteki vaatetta.
Nyt ei oteta äitiyspakkausta. Pikkunen toppahaalari varmasti ostettava, kun esikoisen takia paljon ollaa ulkona alusta saakka.
 
tuosta toppahaalarista mun mielestä saa toppapussukan joten ehkä monikäyttöisempi silloin on, otan pakkauksen kun oon ottanu edellisillekin lapsille, musta taas vaatteet on muutamaa lukuun ottomatta unisex värjeä eli tulee varmaan käytettyä melkeimpä kaikkia oli sit tulokas tyttö tai poika =)
 
Juu saa siitä sen haalarista sen pussukan! Se on kyllä kätevä. Mutta silti ihan todella iso.

Oli pakkauksessa myös unisex värejä, mutta itsellä ainakin sellaiset parhaat palat pakkauksesta jäis käyttämättä tytöllä. Mutta makuasioitapa nämä.
 
Kyllä tuo äitiyspakkausta otetaan ehdottomasti. Kuitenkin siinä saa ne perusvaatteet ja tarvikkeet. Meillä ei ole valmiiksi mitään ja pienellehän voi ostaa tosiaan täydennystä kirpputorilta, mutta luulen, että sukulaiset kantavat kaapit täyteen vaatteita esikoisen (ja vielä esikoinen koko mun ikäpolvessa meidän suvussa).

Se on sit sääli jos on just noita 50-56 koon vaatteita jää täysin käyttämättä kun kasvavat ulos niistä. Luulen, että sitä saa sit maksaa itsensä kipeäksi lastenvaatteiden kanssa kun tarve on leikki-ikäisen esim. laadukkaille talvihaalareille jne.
 
Mäkin vielä arvon... toisaalta se olis perus varma helppo aloituspakkaus eikä kaikkea tarttis miettiä ite... mut toisaalta noi on kaikki aika poikamaisia joten en haluis niitä pikku prinsessalle... valinnan vaikeus :) onneks ei veilä tarvii päättää kun seuraava neuvolakin on vasta 16.9!
 
Ainiin voin mie kai mielipiteeni silti ilmassa :P Minustaki näyttää pakkaus vähän poikamaiselta. Pöllöistä kyllä tykkään! Ja kätevä ko ton haalarin saa nykyää myös pussiksi. Tossa on paljo potkareita, mistä en hirveesti ite välitä. Koko potkarit tais jäähä käyttämättä, noita jalkaterällisiä puolipotkareita kyllä piettii, mut tuntu et ne tippuu helposti ja jalat ei aina pysyny paikoillaan. Yökkärit meillä oli pienenä kyllä aina haalarit jossa jalkaterätki. Mutta kaikenkaikkiaan äitiyspakkaus on kyllä huippujuttu!
 
Meillä muuten on pidetty aina puolipotkarit bodyn alla niin hyvin pysyy paikallaan. Ei toki kaunista mut useimmiten siinä päällä on kuitenkin vielä ollut housut/mekko niin ei haittaa.

Meillä arvotaan pakkauksen suhteen. Vaatteita on jo paljon, mutta toisaalta noita pakkauksesta löytyviä neutraalimpia ei enää juurikaan. Sit taas pakkauksen haalari jäisi käyttämättä ja lakanoillekaan ei ole tarvetta kun päivittäin sängyssä oksennelleen nuorimmaisen ansiosta tuli haalittua kaikki pinnasängyn petivaatteet koko lähipiiriltä ja kavereilta :wink Meillä on myös lapset nukkunut pienenä äp-laatikossa (kätevä silloin kun muu perhe oleskelee toisessa kerroksessa kuin pinnasänky kun voi sit kantaa laatikossa nukkuvana pinnasänkyyn toistenkin mennessä nukkumaan)..

Tuota nyt on onneksi aikaa harkita muutaman kuukauden verran vielä.
 
Pöllöt on kyllä ihania, mut ei tarvii ottaa pakkausta. Esikoisen jäljiltä kaikki tallessa. Oliko tuo makuupussi kuosi vaihtunut viime näkemästä? Muistelin, että oli hieno, tuosta en tykkää...
 
Musta nuo vaatteet oli ihania! Kuvassa ainakin. Ja eteenkin tytölle sopivia! Itse kun en voi sietää vauvan vaaleanpunaista. Ehdottomasti otan pakkauksen kun on ensimmäinen lapsi tulossa. Pitää kyllä jonkin verran hankkia vaatteita lisäksi, sukulaiset toivottavasti maltillisesti hankkivat niitä.
 
Kuin myös Mariel2016 ja Sandrax86 :happy:.
En myöskään ajattele, että vaatteet ois vaan tytöille tai pojille värien puolesta. Mutta äitiyspakkauksen kaikki kuosit ei oo niin mieleen. Siis pidän ihan yksivärisistä tai kokokuosista. Erilliset kuvat paidoissa ja bodeissa jakaa kyllä mielipiteitä. Otan kyllä silti sen.
 
Sinnna, mulla ihan sama juttu! Kokokuvioidut ja yksiväriset on mun mieleen, ne kuvalliset taas ei niinkään. Mutta otan silti!

Muutenkaan en niin halua sukupuolittaa vaatteita ainakaan värien puolesta, en tykkää vaaleanpunaisesta enkä -sinisestä. Eikä ultrakaan aina ihan sataprosentisen tarkka ole! Mutta kyllähän sitten tytölle varmaan tulisi jossain vaiheessa ostettua mekkoja ja pojalle jotain poikamaisempaakin. Nuo äitiyspakkauksen vaatteet menee musta hyvin kummallekin :)

Ja ostin jo yhden bodyn, joka on ehkä tulkittavissa tytölle tarkoitetuksi, vaikken tiedäkään vielä sukupuolta. Vaavi käyttää sitten sitä, oli se kumpi vain! :) en usko että sen ikäinen vielä ymmärtää siitä traumatisoitua :)
 
Takaisin
Top