Äidin jaksaminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Keni
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
nappo meillä siis suvussa paljon viivästynyttä puhetta (itsekkään en puhunut vielä 3-vuotiaanaka). Minun sedillä/tädeillä, sekä minun serkuillani ja nyt sitten lasteni pikkuserkuilla. Eli tämä siis oli ihan odotettavissa, ja sen takia siihen pututaan jo nyt ajoissa jottei sitten eskari/kouluvuosina tule isoja ongelmia. Sen takia esikoinen käy päiväkodissa tietyn verran viikossa, kun on katsottu että se tukee hänen puheen kehitystä ja paljon on siis menty jo parissa kuukaudessa eteenpäin :)

Täällä äippää taitaa pieni dementtian alku vaivata...Eilen otin jääkaapista pitkään lojuneen avatun Nan äidinmaitokorvike tölkin pois, jotta heitän sen roskiin..TOSIN jätin sen tiskipöydälle jostain syystä..Noh tovin päästä otinkin sit tytölle maitoa ja myöhemmin rupesin miettimään et syötinkö minä nyt sen pitkään jääkaapis lojuneen maidon lopun tytölle....:/Kun en muistanut yhtään et mitä tein ja mistä purkista..Enkä oo nyt sit netistä löytäny et onks siitä vauvalle haittaa tai tuleeko miten kuralle maha JOS mie sen nyt syötin vauvalle....Mut en ole kyllä huomannu tytöllä mitään et ois kuralle menny...Rassaa hieman mieltä tämä :(((((

Keijuli munkin yks painajainen on noi tölkit, kun meitä hääri täällä kaksi ja mies joskus availee uuden kun ei muka näe että jääkaapissa on jo avattu tölkki... Sit ei yhtäkkiä tiedäkään, että milloin jääkaapin uumenista putkahtanut tölkki onkaan avattu. Joskus pakotin miehenkin kirjoittamaan tölkkiin avaamisajankohdan, nyt onneksi on nuo isommat putelit käytössä niin pysyy paremmin laskuissa :) Mä pähkäilin, että seurauksena vanhasta maidosta voisi olla ruokamyrkytys. Aika hyvin säilyvää tuon maidon täytyy kuitenkin olla ja jos tölkki oli pääosin jääkaapissa ollut niin pöpöt tuskin hirveän nopeasti siinä lisääntyvät. Säilyyhän tavallinen maitokin avattuna, tosin aikuinen kestääkin pöpöjä paremmin. Ehdoin tahdoin en lähtisi vanhaa maitoa antamaan, mutta eiköhän tölkit joskus mene muillakin sekaisin. Oonkin ihmetelly että eikö muilla ole ongelmia noitten tölkkien kanssa, kun itellä ainakin on muisti heikentyny tässä viime aikoina. Maistoitko muuten maitoa ennenkuin annoit? Mun suuhun nan on ainaki maistunu oudolta jo jonkin aikaa, ni en kyllä ite yhtään pysty sen perusteella sanoon että onko maito ok vai ei...

avattu purkki säilyy sen vuorokauden jääkaapissa,ainakin purkin kyljessä lukee niin.meillä ei kerkee menee maidot "vanhaks" kun sitä menee niin paljon.

Ja siis vuorokautta kauemmin ei saisi tosiaan olla avattuna, mut mun pelkona onkin ollut että jääkaappiin jää jemmaan purkki josta sit epähuomiossa annetaan... Ja meillä meni pitkään purkki tai vähän päälle vuorokaudessa, nii piti olla muutenkin tarkkana että ei loju liian kauaa jääkaapissa. Olin kyl kellontarkka tuosta vuorokaudesta, kun on tosiaan sanottu enimmäisajaksi, mut vahinkoja voi sattua. Voithan kysäistä tuota neuvolastakin ja meette tietty päivystykseen jos tulee jotain! Oon tosin huomannu että tästä aivosumusta huolimatta tulee alitajuisesti toimittua aika usein oikein, vaikka välillä joutuu muistiaan kaivelemaankin :) Jos mulla oli vähänkään epäilystä maidon iästä, niin vedin itse kahvimaitona (varmaan vähän lihottavaa kylläkin...) ja meillä tosiaan auttoi (ainakin mun mieltä) tuo avaamisajankohdan kirjoittaminen tölkkiin.

Muokattu viimeksi:
Tämä äiti kaipaisi nyt päiväunia tai kaksia. Vauva nukkuu oikein hyvin, mutta minä itse nousin tänäkin aamuna klo 07 ylös. Vauvan herätin 0945. Eilen nukuin päiväunet, mutta tänään en, olen aika huono niitä nukkumaan. Väsyneenä ei oikein saa mitään järkevää aikaan. -Huoh !

pikkukoo..en tullut maistelleeksi ite sitä maitoa kun en jostain syystä pysty.. ja jääkaapissa koko ajan se vajaa tölkki ollut et aukaisu hetken vaan huoneen lämmössä..Olen kyllä seurannu tyttöä tiiviisti sen jälkeen et onko mitä oireilua tai jotain JOS nyt siis syötin sen maidon..Kakkii ihan normisti eikä äksyä että kivistäis mahasta eli normi meno likalla on ollut....Mut nyt ei ainaskaan loju vajaita korviketölkkejä jääkaapissa ettei tartte saada rytmihäiriöitä ite kun ei näköjään nää harmaan aivosolut enää toimi :)

Tuli nukuttua hyvin viime yönä, mut mut... otin äsken suklaan, käärin paperin pois, nakkasin suklaan roskiin ja melkein työnsin paperin suuhuni..... oeeeh.... O.o

mä ku kävelin tänää sinne kauppaa lenkkareissa ni matkalla mieti et jos lähen illalla lenkille ni pitää muistaa ottaa talvirenkaat mukaa...nii,siis talvikengät mut samaa aikaa mietin sitä et miehen autoo vaihetaa tänää talvirenkaat.meni sit ajatukset sekasi.
ja en tod lähe lenkille vaunujen kera tonne hankee.

Mies valittaa mulle kun en muista enää mitään. Enkä siis kyllä muistakaan! Mulle on ihan turha koittaa selittää jotain tärkeetä, mikä mun pitäisi muistaa. Ei jää päähän.
Niin monet keskustelut on alkanu sillä, että oon kysynyt jotain, mies katsoo oudosti ja totee, että "justhan eilen puhuttiin asiasta" minä toteen että "jaa, en muista" ja lopuksi mies totee, että "sulle on turha enää kertoo mitään ku et kuitenkaan muista sitä huomenna".
Ja meillä on siis uuden talon projekti meneillään ja pintojen valkkaus käynnissä niin on tää hienoo kun puolet menee itseltäki ohitse mitä puhun ja suunnitteen :)

mulla kans muisti menny unholaa.ja siinä sivussa meni sit kuulokii,mies laittanu jo kahesti mulle viestiä ja sit joutunu soittaa perää ku en oo kuullu et oon saanu viestii :laughing002.no kolmannella kerralla se varmaa soittaa jo suoraa.

Mä en taaskaa oo mitenkään ehtiny näit lukee enkä pahemmin kirjotteleekaa parii päivää. Täytyy sanoa et tää viikko on ollu yhtä he****tiä ton esikon kanssa. Pph:ki on ollu niin helisemässä. Toissapäivänen oli kaikki pahin ku likka oli puistossa töniny sumeilematta pienempiään ja siis muidenkin hoitajien lapsia. Muut hoitajat oliki sit käskeny meiän pph:n lapsineen pois puistosta meiän likan käytöksen takia! Sen lisäks esikko ei antanu kenenkään nukkua päikkäriaikana vaan piti sellasta kirkumiskonserttia että... Se ei oo ite nukkunu hoidossa pitkää aikaa päikkäreit ku luulee olevasa niin iso ettei tarvi. Hoitaja on sit antanu sille vaik mitä virikkeitä sinne ettei olis tylsää silloin ku pitää olla hiljaa, ja on saanu lisäks sitä huomiota. Kotona oon antanu entist enempi sitä äiti-tytäs aikaa ja tässä sit kiitos. Kaikkeen huudetaan EI ja nyt onki sit opeteltu sitä JOO-sanan käyttöä.

Mä oon koht niin rikki ton likan kans et en tiiä mitä tekis, ja mies ihan yhtälailla. Jos tää loppuvuos viel jatkuu tällasenä ni sit kyl otan yhteyttä päivähoidon kasvatuspsykologii. Ja jos siitä ei oo apua ni täytyy varmaa hankkia sellanen tukiperhe meille. Ku ei tätä enää kauan jaksa. Tos ehti pari viikkoo mennä jo paremmin ni sit kaikki p*ska kaadetaa kerral niskaa :violent001

Täällä oliki näitä unijuttuja. Meillä alussa jätkä nukahti aina tissille, mut sit ku yritti siirtää, ni tuli huuto. Isänsä syliin sit yleensä rauhottu. Vieressä ei uskallettu hirveesti antaa nukkua, ku oli pehmonen patja. Parin kuukauden iästä on nukahtanu omaan sänkyyn. Meillä toimii siis niin, et on viimenen syöttö jotain 22 maissa, siitä sit omaan sänkyyn. Tutti suuhun, uniriepu ja unilade naamalle. Oma käsi pinnojen välistä, jos vauva tahtoo pitää kii, välillä ei vaadi muuta, kun et on siinä vaan vieressä.

Meillä nukutaan kyl hyvin, abou 22-07 väli ilman syöttöä. Tosin ite kyl vaistomaisesti herää vielä vanhoihin syöttöaikohin. Jostain syystä herra kyl haistaa, jos ei ite jää nukkumaan. Eli se ei toimi, et nukuttais ja sitte menis kattoo vaik telkkaria (yhen kerran onnistunu) :D Mut tuleepahan sit iteki nukuttua.

Aamulla sit herätään syömään ja jatketaan unia. Päikkärit on selkeesti lyhentyny, mut niitäki onneks vielä on. Syöttöjä meil on semmoset 7-9 kertaa päivässä. Joku tuolla puhui, et maitoa ei tulis, jos ei oo yösyöttöjä, mit ei oo meillä vaikuttanu. Meni vähän ohi aiheen, sorry :)

Mä laitan tän nyt tänne, ku tähän ketjuu oon kirjottanu tos meiän esikon uhmasta. Tänään oli aivan ihana päivä :) Esikko oli ollu hoidossa tosi kiltti ja kotona kanssa. Paljon syliteltii ja halittii <3 Ja kehuttii esikkoa siitä miten hienosti tää päivä meni, ja kuinka mukavaa meillä oli. Kävi meil vieraitaki, ni sai esikko vähä riehuuki kavereittesa kans, mut se ei yleensä oo todellakaa merkannu sitä kilttiä käytöstä. Mä niin toivon näitä päiviä lisää; ei tietty joka päivä tarvi tällast olla mut edes pari kertaa viikossa :love7

Kirjotin äskön kauhean pitkän selostuksen mun ahdistuksesta mutta sovellus päätti heittää mut veke täältä. No kirjottelen myöhemmin uudestaan. Tässä tiivistettynä: MÄ EN JAKSA!!!!!

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Voi ei Keni käy purkamassa tänne tuntojasi kun ehdit. Toivottavasti voit pyytää apua joltain.

No niin uus yritys. Mulla on paukut loppumassa. En enää tiiä oonko vaan niin väsyny vai oonko masentunu. Tätä on kuitenki jatkunu jo pitkään, viikkoja vai kuukausia?!? ja romahdan jos näin jatkuu. En tiiä pahentaako nuo minipilleritki asiaa (alotin 2viikkoa sitte)

Ensinnäki. Mä en nuku. En saa unta enää ekan syötön 02-03 jälkeen. Tai torkahdan 15-30min ennen ku poika herää toiselle syötölle04-05. Sit ei enää ainakaan nukuta. Ja nyt on vauvakin ruvennu herään kunnolla hereille toisella syönnillä tai tekee kakat. Eli noustaan jo ylös ennen kuutta. Tai sit nukahtaa mutta pitkän nukutuksen jälkeen. Mut mä en nuku. Ei auta vaikka mies syöttäis/ nousis pojan kans.

No tämän seurauksena mulla on kovaa ahdistusta rinnassa, sydämen tiheälyöntisyyttä ja en kestä yhtään että vauva itkee. Oon itkeny koko päivän. Myös melkein päivittäin joudun napsiin lääkkeitä ku on pää kipee.,

No tarkotuksena oli ottaa tää puheeksi lääkärineuvolassa tänään mutta menin ihan lukkoon ku siellä oli kaks opiskelijaa lääkärin ja hoitajan liaäksi ja toinen oli vielä pojan kummin ystävä. Ei muuta ku hymy naamalle ja sanoa että kaikki hyvin. Mahtavaa. Miehelle sain tänään kerrottua tekstarilla tilanteesta. Mahtavaa seki. Helpompi kasata kaikki sisälle.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Voi ei.. soita itsellesi uusi aika heti huomenna. Ottavat varmasti nopeasti vastaan. Voimia Keni! <3

Keni soita sinne neuvolaan ja varaa uus aika, kerro tilanteesta. Jos on vaikea sanoa ääneen, niin kirjota ajatukset ja tunteet jo etukäteen paperille, ja anna se neuvolan tädille <3 Ja kysy onko teiän neuvolas mahollisuutta saada aikaa mt-hoitajalle. Jo pelkästää neuvolas asian esille otto voi vähän auttaa. Ja toi sun unet on saatava pian kuntoon. Mä niin toivon sulle voimia, tiedän itekin sen mihin pelkkä unettomuuskin voi jo johtaa.

Takaisin