Äidin jaksaminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Keni
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä on nyt viikon verran menty nukkumaan ilman huutoja tms kun olen siinä ysin aikaa laittanut vauvan meidän sänkyyn vällyjen väliin ja imettänyt makuultaan. Siihen se poika sitten on nukhatanut, kun menen itse nukkumaan nostan pojan vaan omaan sänkyynsä.

Esikoista meillä nukutettiin yöunille sylissä, noin puolen vuoden iässä opetin omaan sänkyyn. Mutta iskä halusi nukuttaa tyttöä vielä sylissä, hän halusi illalla lähikontaktin tytön kanssa. Sanoin silloin, että se on sitte hänen tehtävänsä opettaa uudellee omaa sänkyynsä. 1,5 vuotiaaks tyttö sai nukkahtaa iskän syliin, sitten ostettiin isojen tyttöjen sänky ja tyttö ja iskä alkoi lukemaan iltasatuja niin että tyttö nukahti oman sänkyynsä. Eli mun mielestä ei vielä ole mikään kiire nukahtaa itekseen sinne sänkyynsä, jos ei nukahda. Kyllä se vauva/lapsi kerkiää sinne sänkyynsä nukahtaa viel monta vuotta :) Ja meillä ei isällä (eikä minullakaan silloin puolen vuoden iässä) ollut mitän vaikeuksia nukuttaa lopulta omaan sänkyynsä, kun sen aika oli. Ja mikäs sen ihanempaa on äitinä tai isänä kuin saada oma lapsi nukahtamaan omaan syliinsä (iskän sanoin "sillä hetkellä hän tuntee olevansa isä kun omalla lapsella on niin turvallinen olo että on valmis nukahtamaan hänen syliinsä ja se tunne on vaan niin ihana pitää nukkuvaa lastansa sylissä", tällä hän myös perusteli minulle sen miksi halusi esikoisen nukahtavan syliinsä). Joten älkää hätäilkö jos se noin 3kk ikäinen vauva ei nukahda itekseen omaan sänkyynsä <3

Tiutsi sun mies on sanonu kyl tosi ihanasti :)

Ja mä oon kuullut puhuttavan unikoulusta, joka aloitetaan yli 6 kk iässä ja siinä opetetaan lasta itsekseen nukahtamaan sänkyyn. Ei siis vielä tarvitsekaan näin pienen yksin osata nukahtaa, kun nämä niin vahvasti vielä kaipaavat vanhemman läheisyyttä ja turvaa. Jotkut vauvat kai käsittääkseni ovat myös vaan iltavirkkuja tai iltaunisia eikä sille välttämättä mahda mitään.

Meidän vauva käy nukkumaan 10-11 välillä. 10 viimeistään mennään sänkyyn ja laitetaan yövalo päälle. Siellä pötkötellään ja rauhoitutaan. Sit kun tulee syötön aika käärin pojan omaan peittoon, syötän sen vieressäni makuultaan ja jos ei vielä syöntiin nukahda niin nukahtaa vieressä pian. Peiton kanssa nostan pojan sitten omaan sänkyyn.

meillä on alusta asti neiti nukkunut omassa sängyssä ja nukahtanut itsekseen,usein kannetaan viimeisen syönnin jälkeen ihan sippi tyttö sänkyyn ja sinne hän on rauhoittunut. nyt on jo pidemmän aikaa nukkunut yöt ilman heräämistä,20.30-7. päikkäreitä meillä ei juurikaan nukuta,ihmeen sitkeesti se vaan jaksaa touhuta,miä oon aina luullu et vaavit nukkuu paljon ja just muulloin kun yöaikaan! :):)

Ajattelin että siinä vaiheessa viimeistään kun tää pikkunen alkaa kovasti kääntyilemään ja vipeltämään niin alan nukuttamaan omaan sänkyyn. Silloin varmaan on selkeempi toi unirytmikin ja nukkuu kunnon yöunet :) Olisi kyllä hyvä jos täälläkin mies oppisi nukuttamaan pojan, toistaiseksi ei ole onnistunut kovin hyvin...

Oho, nukkuupa Jonnulin muksu pitkät unet, kiva juttu :) Olenkin huomannut että jos täällä nukutaan pitkät päikyt niin on sitten yöunistä pois.

Meilläkii tuntuu et päivisin unet senku lyhenee. Hurjan paljon Tyyne jo valvooki ja jaksaa ihmetellä.

Kyllä sen näkee tuon iskän naamasta jos sen syliin lapsi nukahtaa. Esikoinen tuskin enää koskaa sylissä nukahtaa, mutta nyt Pojan kohdalla naama menee tietynlaiseen virneeseen jos syliin nukahtaa. Silloin onkin tapani sanoa "niin sitä nyt siinä ollaa taas niin polleena" (samat oli sanat esikoisenkin kohdalla) :D Harmillisesti harvoin yöunille iskän syliin nukahtaa, kun iskä on isosiskolle lukemassa unisatua kun minä imetän ja nukuttelen vauvan..

Kiva, että kommenttini oli miellyttävä. Meinasi itselle tulla itku, kun luin että toisille saanut melkein kyyneleet silmiin. Näin ne äitien sydämet on herkkä paikka <3
Muistan kyllä kuinka esikoisen kohdalla kaikkea mietti ja stressasi ja pohti. Olihan kaikki ihan uutta ja ihmeellistä eikä oikein tiennyt miten pitäisi toimia. Nyt toisen kohdalla on jo rennoin mielin ja ei kaikki oo ihan niin justiinsa. Kannattaaki tehdä juuri niinkuin itsestä parhaalta tuntuu ja kuunnella oman lapsen tunteita. Ennenkaikkea mihinkään ei ole kiire, lapsella ei ole kiire kasvaa isommaksi. Avointa mieltä ja nauttikaa hetkestä. Hellikää ja silitelkää. Mä olen sitä mieltä, että lapsi ei voi koskaan olla liikaa sylissä.

Ja muistetaanhan rakkaat äipät, että jokainen lapsi on yksilö, eikä heitä pidä verrata keskenään. Toisille nukahtaminen omaan sänkyyn on helppoa, toiset nukahtavat sylin kautta. Toisten lapsilla toimivat keinot eivät toimi välttämättä muiden kohdalla. Vinkit vinkkeinä. Niin tai näin, niin kyllä se oma rytmi ja tapa löytyy ennemmin tai myöhemmin. Tsemppiä ja valoisia ajatuksia! :)

Te kenellä vauvat nukkuu yöllä piiiiiiitkiä pätkiä: mitä teidän vauvat syö? Ja miten tiheästi päivällä?
Meillä syödään päivisinkin 2-3h välein, mutta yöllä jopa 1,5-2h välein :/ niistä pitkistä unista haaveillessa. Väsyttää

Voi Salmiakki. Jaksamista. Mun poika syö kans kyl parin-kolmen tunnin välein päivisin. Minkä ikäinen sun vauva on jo? Syökö hän vaan rintamaitoa? Anteeks, kun en muista jos oot kertonu jossain.. en aina muista omaa nimeenikään.. :D Mun poika syö vaan rintamaitoa ja iltasyötöllä syötän mahdollisimman paljon.. et jos vaikka nukahtaa tissille jo pian, niin vaihdan toiselle tissille, että herää ja syö lisää..

3kk täytti viikon sisään. Meilläkin oli täysimetyksellä, mutta aloitin pari viikkoa sitten korvikkeen osittain, koska toi syöttäminen alkoi käymään jo niin työstä, enkä saanut levätä yhdessä vaiheessa ollenkaan! Syötän illalla nyt korviketta, koska tuntuu että oma maito pitää nälkää vielä huonommin. Syö illalla esim 180ml mutta silti herää ekan pätkän jo 3h päästä, ja sitten tunnin tai maks kahden välein. Ja todella ahnaasti alkaa aina syömään , joten tälle äipälle tullut sellainen tunne että pieni on tosi nälkänen suursyömäri.. Ja sellainen kutina ja toivonpilkahdus että jospa alkais helpottamaan kun otetaan niitä kiinteitäkin..

Joo, no se voi olla, että voisit jo vähän alkaa antamaan. Se aloitusaika on häilyvä, ja monen lapsen kohdalla tilanne katsotaan. Mieheni velipoika aloitti potun jo 2,5kk iässä, koska maidosta ei tullut tarpeeksi kylläiseksi. Ja ihan tosi pienellä määrällähän se kannataa aloittaa, ettei tuu ainakaan kovia vatsavaivoja, jos niit ny on tullakseen. Joko juttelit neuvolassa, et oiskohan se kokeiltava?
Kyllä säkin pian pääset nukkumaan pidempiä aikoja. :)

Salmiakki Meillä Poika 3kk ja päivisin syö noin 2-3h välein ja toisinaan saattaa nukkua 3h yhtäjaksoiset unet parvekkeella. Mutta öisin Poika tahtoo ruokaa senkin edestä. Ensimmäinen pätkä on pitempi, Poika nukahtaa siinä 21-21.30 ja seuraavan kerran haluaa yleensä ruokaa siinä 01.30 eli 4-4,5h unipätkä. Tämä ei kuitenkaa paljon lohduta, koska itse käy nukkuu vasta siinä 23 tienoilla niin ei oma unipätkä kovin pitkä ole. Tuon jälkeen Poika haluaa sapuskaa (tällä hetkellä) noin 2-2,5h välein, muutama viikko sitten 1,5h välein. Joinakin öinä aamuyöstä saattaa tulla 3h unijakso. Nämä siis hyvin vaihtelevat, mutta ei tässä yli 3kk oo kyllä tullut nukkuttua yhtäkää kokonaista yötä :D Mutta onneksi se syöminen kestää noin 10min ja jatkaa sitten unia. Itse olen ajatellut, että se nyt vain on tämän vauva tapa ja haluaminen. Tällä nyt mennään ja toivottavasti välit kasvaa, kun ikää tulee lisää. Itse haluan täysimettää sinne 6kk asti, jos vaan poika kasvaa sillä hyvin. Ja ainakaan tällä hetkellä ei näytä tarvitsevansa muuta ruokaa.

Salmiakki: meillä oli neuvolassa puhetta vauvan unesta. Meillä syötiin yöllä kanssa tosi tiheästi, mutta kertoivat, että vauvan uni etenee yleensä 45 min pätkissä. Jotkut heräävät välissä ja toiset posottavat pätkät yhteen. Neuvottiin myös, että kannattaa kokeilla jos vauva vielä nukkuisi tuttia antamalla kun se yöllä heräilee. Kokeilin yksi yö. Tyttö heräsi, laitoin tutin suuhun ja kävin ennen syöttöä vessassa niin tytsi olikin nukahtanut uudestaan ja posotti ilta kymmenestä aamu kuuteen sillä yhdellä tutin annolla :). Sen jälkeen on unipätkät pidentyneet.

Noniin.. kokeiltii valojen vähentämistä, tv:n hiljentämistä ja puhuttiin hiljaa illalla niin kas kummaa minimies nukahti mun syliin klo 23 :cool05ja nukku puol 8 asti... itsehän nautin siitä että toinen nukku... kunnes 3kk kestänyt seinänaapurin remontti loppu ja asukas muutti siihen niin nyt ku naapuri lähtee töihin hänen koiransa rupee haukkuu ja ulvoon.. tätä kesti vaivaset 2 tuntia! aamu 7-9 murrr :smiley-angry019

Minua ketuttaa kyllä kans nyt niin paljon. Oli sovittu, että huomenna oltais menty viettämään viikonloppua mummolaan. Olis ite saanut levättyä, kun muut hoitaa vauvaa ja muutenkin saanut vaihtelua arkeen, mutta ei. Mies joutuikin sitten ylitöihin koko viikonlopuksi :smiley-angry019.

No,hyvä jos töitä on.mun miehen työpaikalla on yt-neuvottelut ku ei oo töitä.paitsi parinsadan kilsan päässä ja sinne en miestä laske..emmä nii hyvin tytönkaa kahestaa pärjää.

Takaisin