BBT - basal body temperature

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mannikka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@Pakkanen en oo ite kuullut aamulämpöjen mittailusta korvakuumemittarilla, mut toimivuuden näkee varmaan vaan käytännössä. Ite käytin ennen Ouraa ihan perus halpaa kahden desimaalin kuumemittaria ja mittasin kielen alta joka aamu samaan aikaan ennen sängystä nousemista. Sillä sain tosi tasaista ja nättiä käyrää. Ouran hankkimisen jälkeen sit oon vaan käyttänyt Ouraa. Käyrä on vähän pomppivampi, mut riittää hyvin siihen, mitä varten bbt:tä kannattaa seurata. Eli nouseeko lämmöt vähän korkeammalle tasolle oviksen jälkeen. Mitään yksittäisiä dippejä/nousuja ei mielestäni lämpöjä seuratessa oo kovin järkevää seurata tai tulkita, vaan nimenomaan vaan sitä kaksiosaista lämpökuviota, kuten @Moosee sanoi 😌

Hei kaikille! Oon täältä muutaman viimeisen sivun lukenut. Kaikkia en jaksanut lähteä koluamaan, mut nyt vois alkaa lukemaan aktiivisemmin tulevia viestejä🤭 Esikoisen aikaan mittailin myös lämpöjä ja plussa käppyrä on tallessa. On siis jotain positiivista mihin verrata. En kyllä tiedä onko se yhtään hyvä asia😂 Eilen ov testi näytti plussaa ja huomiselle odotan lämpöjen nousevan🤞🏼 Meillä menossa yk 11 ja hirmuisesti jännittää saadaanko sitä tärppiä enää uudestaan🥺
1774764774628.jpeg

Tänään on dpo 7, kuinka normaaleja tälläiset loivat dropit on luteaalivaiheessa? Vai kuuluuko niinkuin vain asiaan?🤗
View attachment 154574
Kuuluu asiaan, että välillä droppailee. Kunhan nousee sit takaisin ylös päivän-parin päästä niin ei haittaa. 😊🌟

Täällä on kp9 ja lämmöt lähti alaspäin. Eggikset myös bongattu! Ovistestit negaa, mutta odottelen plussaa kp10, 11 tai viimeistään kp12.

IMG_7612.png

Täällä lämmöt romahti kun vuoto alkoi oikein kunnolla. Eli kp1 jälleen kerran... Katsotaan jaksanko enään mitään yrityksen eteen tehdä, kun emme tosiaan kuin 2 tai 3 kertaa enään yritä. Tuntuu kyllä niin lopulliselta... Mutta mies noin sanoi ja tuskin hänen päätään saan käännettyä joten en varmaan aio ottaa enään koko asiaa puheeksi.

@Kali Nyt teillä on tilanne tosi kipeä ja akuutti, mutta kun pöly laskeutuu ja olette saaneet molemmat miettiä asioita niin kannattaa vielä puhua asiat kunnolla läpi. ❤️

Täällä lämmöt tipahti kunnolla ja ovistestit alkoi tummentua. Eiköhän se tänään mene positiiviseksi. Tavoitteena saada täyssuora tallettelujen suhteen -2, -1, 0 ja -1 😆

IMG_7613.png
IMG_7614.jpeg

@Oikkuu Se punainen timantti meinaa ”potentiaalista nousua” eli että FF havainnut mahdollosen ovulaation jälkeisen nousun ennen oviksen vahvistamista 🤩

Täällä lämmöt pysyi alhaalla ja ovistestit näyttää vahvempaa plussaa. Lopetan ovistestailun tähän. Jatkoin tälle päivälle kun eilisen häälyi posin ja melkein posin rajalla ja halusin nähdä meneekö kunnolla posiksi. Katotaan nyt heittääkö FF oviksen tälle päivälle vai huomiselle eli lähteekö lämmöt nousuun huomenna vai ylihuomenna.

Pitäis varmaan jaksaa vielä tänään talletella niin olisi varmasti kaikki hyvät päivät hyödynnetty.

IMG_7620.jpeg

Mulla paljon matalammat lämmöt kuin edellisen kierron alussa, joka voi johtua että kun olen nyt 100% että edellinen päättyi kemialliseen. 🥴 Voisi ainakin lämpöjen perusteella sen sanoa kun viimeksi kp4 vasta lämmöt vähän tippuivat. Nyt kp1 heti kun vuoto alkoi heti siis jo aika runsaana tippuivat 36,63:een...

Tällä kertaa jätän vaan suosiolla limojen tulkinnan pois kokonaan. 😂 Tilasin nyt niitä clearbluen hedelmällisyysmonitoriin testejä ja toivon siis todella toivon että saan huipun nyt kiinni. 2 kiertoa meni niillä testatessa ettei huippua en saanut kiinni ja viimeksi en edes testannut niillä, mutta en edes varmasti saanut normi liuska ovulaatiotesteillä positiivista tulosta. 🙄 Tämä viides kierto sen keskenmenon jälkeen ja jos nyt ei tärppää pari kertaa enään todennäköisesti yritetään. Ja toki oli se kemiallinen, mutta jos sitä ei lasketa pisin väli tulee alkaneiden raskauksien välillä jos siis nyt ei onnistuta... Pitäisi varmaan manifestoida ja valehdella itselleen että joo tämä on meidän kierto. Ei vaan tunnu luonnolliselta tuommoinen itselle... Ainakaan enään.

Liitteet

• 66.png
    66.png
    38.3 KB · Katsottu: 16
dpo 6 ja tästä nyt ei voi vielä mitään päätellä miten kierto loppuu :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: . Luteaali on ollut n. 10päivän kieppeillä, joten jännä nähdä jos tämä kierto on nega että miten letrot voi vaikuttaa luteaalin pituuteen, että piteneekö.

En malta olla lukematta redditistä kaikenlaisia kokemuksia ja googlekin on laulanut vaikka kuinka. Yritän kuitenkin malttaa lauantaille asti ensimmäisen testin.

Liitteet

• IMG_5005.png
    IMG_5005.png
    300.7 KB · Katsottu: 19
209787.png

Kp4, yleensä aamulämmöt tässä vaiheessa kiertoa 35 luokkaa mut kappas, heräsin tänä aamuna lähes hikisenä 😂 oon ihmetellyt, että miksi mun kehonlämpö on niin supermatala aina

Jatkan kans omanapailua tähän. Ovistesti olikin yllättäen näin(kin) tumma. Kp 13 ja n. 2,5h pidätys. Voi olla et tulee plussa vielä tänään myöhemmin, vai mitä ootte mieltä? Premom antoi luvuksi 0,75. Odotin siis posia ehkä huomiselle. Jäi kyl seksit vähän vähille, kun mies oli viisaudenhammasleikkauksessa 😬. Kp 10 vaan nyt tässä ns lähiaikoina.

Edit. Noissa one stepeissä testiviiva on vissiin usein tollainen ohut, ja viime kierrossa esim ovislämmöt oli yhteneväiset sellaisen ohuen mut tumman viivan kanssa.
Kyllä se vaan taisi ovulaatio olla tuolloin kp13-14 paikkeilla. Nyt lämpökäyrät todensi ovulaation (voiko näin sanoa 😅). Huomaan et oon kyllä edelleen hyvinkin tietämätön naisen kehon toiminnasta ja mikä tarkoittaa mitäkin. Ovisplussa tarkoittaa dpo-1, eikö? Eli ovis olis luultavasti sit kp14? Mulla ei kyllä ole kovin korkeat toiveet tähän kiertoon, jotenkin seksiä oli aika vähän. Mähän oon jo 40v joten mahdollisuudet per kierto taitaa olla jotain 5%. Just nauroin miehelle et ikä on melkein yhtä hyvä ehkäisymenetelmä kuin kortsu.. sinänsä vähän masentavaa kyllä.

Liitteet

• IMG_1275.png
    IMG_1275.png
    129.3 KB · Katsottu: 17
Dpo 10 tänään, testattu nega. Musta tuntuu siltä, että seuraavassa kierrossa en mittaa lämpöä ollenkaan kuin vaan sen verran, että vahvistan ovulaation tapahtuneeksi, koska nää pienet laskut jo itessään tekee mut hulluksi ja tuntuu, että syö mut elävältä ja heti oon sitä mieltä, ettei tärppiä voi tulla, jos lämmöt laskee edes päiväksi.. Kauhee stressi näin pienestä asiasta🙃
IMG_5462.jpeg

Dpo 10 tänään, testattu nega. Musta tuntuu siltä, että seuraavassa kierrossa en mittaa lämpöä ollenkaan kuin vaan sen verran, että vahvistan ovulaation tapahtuneeksi, koska nää pienet laskut jo itessään tekee mut hulluksi ja tuntuu, että syö mut elävältä ja heti oon sitä mieltä, ettei tärppiä voi tulla, jos lämmöt laskee edes päiväksi.. Kauhee stressi näin pienestä asiasta🙃
Joo samaistun tähän tosi vahvasti. Itse kirjaan lämmöt tekstimuodossa exceliin niin niitä ei voi niin herkästi vertailla että onko pudonnut vai ei. Mun lämmöt nousee niin hienovaraisesti ovulaatiosta että vähän pakko mitata pidempään jotta näkee kierron lopussa että oliko ovulaatiota vai ei.

Mulla myös pienet tuhruvuodot aiheuttaa kans aivan valtavan stressin niin tässä kierrossa kokeilen mustia kuukautisalushousuja ja pyyhkiessä tiputan paperin pönttöön katsomatta. En turhaan stressaisi sit ennen kuin kuukautiset alkaa kunnolla. Kyllä sen oikean vuodon huomaa sit kun on kp1.

Joo samaistun tähän tosi vahvasti. Itse kirjaan lämmöt tekstimuodossa exceliin niin niitä ei voi niin herkästi vertailla että onko pudonnut vai ei. Mun lämmöt nousee niin hienovaraisesti ovulaatiosta että vähän pakko mitata pidempään jotta näkee kierron lopussa että oliko ovulaatiota vai ei.

Mulla myös pienet tuhruvuodot aiheuttaa kans aivan valtavan stressin niin tässä kierrossa kokeilen mustia kuukautisalushousuja ja pyyhkiessä tiputan paperin pönttöön katsomatta. En turhaan stressaisi sit ennen kuin kuukautiset alkaa kunnolla. Kyllä sen oikean vuodon huomaa sit kun on kp1.
Tuo voisikin olla hyvä idea, koska nää käyrät on nii huonoi helposti stressaaval ihmisel🥲

Ja hei, sä oot aatellu niin hienosti ton! Huomattavasti helpompaa olla, kun ei stressaa joka asiaa mihin ei voi itse vaikuttaa :( Tsemppiä! 🥰

Mulla oli eilen kohtutulehduksen jälkitarkastus ja kaikki näytti nyt hyvältä 🥳🥳 Pelkäsin niin paljon, ettei tulehdus olisi vastannut ab kuuriin, kun ei oo tarkkaa tietoa kauanko oli ehtinyt muhimaan ennen hoidon aloitusta. Mutta nyt limakalvo oli siisti, vastasi kierron päiviä vahvuudeltaan ja oikealla puolen munasarjassakin oli follikkeleita kypsymässä. Vielä ei nähty selvää johtofollia (kp9), mutta ovis tuleekin nyt todennäköisesti viivästymään kun tämä kierto oli primoluteilla startattu ja vielä normaalia kiertosykliä aiemmin.
Paneuduttiin lääkärin kanssa myös tähän vauvahaaveeseen, ja hän olikin tehnyt meille suunnitelmaa raskauden alun tukemiseen nyt kun yrityskertoja on kuitenkin jo kertynyt (vaikkei voida olla varmoja montako niistä meni tulehduksen vuoksi harakoille). Tässä kierrossa luteaalissa on tutusti terolut ja ensi kierrosta sitten lähdetään vähän boostaamaan ovista letrozoleilla, luteaaliin terolut ja jos plussa niin sitten jatketaan lugesteronilla 😊 Pari kiertoa näin ja jos ei plussaa näy, niin suunnitellaan jatkoja lääkkeiden vasteen perusteella. Mulla on niin kevyt olo nyt kun ei tarvitse tarpoa tätä enää yksin ja tukena on asiantuntija, joka kuuntelee ja ei yhtään vähättele mun tunteita ja ajatuksia ❤️ Ensimmäinen lääkäri ikinä, joka oikeesti tarttui siihen että esikoista yritettiin 12kk, meillä on yksi km ja senkin jälkeen jo useampi kuukausi ilman raskautta, plus mulla on jonkin asteista endometrioosia (endometriooma munasarjassa). Niin paljon oon vaan kuullut sitä "älä stressaa, kaikki vaikuttaa oikein hyvältä" 🙄

Sitä lääkäri vielä mietti, että voisi olla hyvä vielä odottaa tämä kierto ja antaa kohdun puhdistua seuraavien menkkojen myötä vielä kerran. Mutta totesi myös, että jos me nyt halutaan jo yrittää niin ei sekään väärin ole. Tässä sitä sitten pohditaan, että kuinka toimitaan 😅 Malttiahan näissä asioissa ei löydy kyllä murustakaan..

Tässä vielä käyrää, huomaa että vähän normaalista poikkeava alkukierto kun lämmöt tippui vasta kp7 normaalille follitasolle. Mulla yleensä putoaa tuonne alas kp1, mutta liekö se primolut kuuri alla sotkenut ja pitänyt lämpöjä vielä koholla. Tiedä sitten 🤷🏽‍♀️

1000048152.jpg

Mullekin tuli tänä aamuna punainen timantti! Vähän jännittää laittaako FF oviksen eiliselle vai toissapäivälle, kun sain 1,2 vahvan ovistestin toissapäivänä ja 1,0 vahvan sitä edeltävänä. Kivut kyllä viittaisi siihen että ovis oli toissapäivänä ja lämmötkin lähti siitä nousuun, mutta jyrkemmin sitten tänään. Eilen tuli illalla joku pahoinvointiaalto, mut se varmaan johtui progesteronin noususta. 😆

Tässä kierrossa kyllä sinnittelen testaamisen kanssa oikeasti pitkään, koska jos testaan negan jo dpo9 niin ne dpo10-15 on ihan paskoja päiviä kun aina jännittää hirveesti olisko tänään posi kuitenkin ja aika matelee. Dpo18 olis kyllä unelma testipäivä, koska silloin menkat olisi jo myöhässä ja olisi lauantai niin ei tarvitsisi työjuttuihin keskittyä, mutta tuskin niin pitkään maltan odottaa.

Ourassa lämmöt tipahti taas. Siis oon aika varma, että mulla on huono ääreisverenkierto, koska mulla heittelee nuo ouralämmöt rajusti verrattuna bbt:hen ellen keskity siihen, että nukun kädet peiton alla, mutta se häiritsee sitten nukahtamista.

IMG_7625.jpeg

Takaisin