Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Voihan se olla, että useampi on toivonut joulua kuin uuttavuotta vapaaksi. Eli jos on ollut jouluna liian vähän tekijöitä ja uutena vuotena ylimääräisiä (kun muutkin ovat luvanneet tulla, jos saavat sen joulun vapaaksi).Siis kyllä vuorotyötä tekevänä ymmärrän että pyhiä joutuu tekemään ja se on selvää. Se että listan tekijä tekeekin ratkaisun että ei anna joulua eikä uuttavuotta kumpaakaan vapaaksi ei ole reilua. Omalla kohdalla on siis tilanne, että olen toivonut jouluna tietyt päivät vapaaksi ja vaihtoehtoisesti luvannut olla uudenvuoden töissä. Listan tekijä nyt jostain syystä molemmat laittanut töitä ja se ärsyttää, koska osa on sitten saanut joulun sekä uudenvuoden vapaaksi. Eli reiluus on se mikä tästä nyt puuttuu. Huomenna selviää ratkeaako tilanne. Jos ei ratkea niin sitten varmaan vaan tyydyttävä kohtaloon ja mies lähtee toiselle paikkakunnalle sovitusti joulun viettoon minun jäädessä yksin kotiin..
Itse asiassa siihen PCOS saa kyllä apua (joutuu joo ramppaamaan lääkärissä tai hakemaan yksityiseltä lähetteen) ja painonhallintaan myös. Sitten sen jälkeen voi hakeutua sinne lapsettomuushoitoihin.Tuohon painorajaan vielä. @Sinertävää puhui hyvin siitä, että on tyhmää, että tähän painoasiaan ei saa apua julkiselta. Että esim. PCOS voi aiheuttaa sitä ylipainoa ja lapsettomuutta ja sit siihen ei saa apua, koska on ylipainoa. Sehän on typerää. Muutenkin ärsyttää, kun endo, pcos ym. on niin huonolla hoidolla (naistentauteja kun ovat... ). Ei niistä oikeen tiedetä, diagnoosin saamisessa menee vuosikausia, eikä niitä edes kunnolla hoideta. Onneksi ne on nyt nousseet vähän enemmän tapetille, että tietoisuus niistä nousee. Toivottavasti sitä kautta sitten myös useammat saa aikaisemmin diagnoosin ja apua.
Kyl mun mielestä kaikkien pitäisi päästä painosta riippumatta sen verran hoitoihin kiinni, että saa apua painonpudotukseen (täällä joillakin siihen lääkitys apuna esim.) tai jos esim. PCOS aiheuttaa hormonihäiriöitä, niin saisi siihen tukilääkitystä tms. helppoja hoitomuotoja, jotka ei vie kauheesti resursseja ja voi olla iso apu yrittämiseen painosta huolimatta. Typerää, että mitään apua ei saa ennen kuin on se tietty painoindeksi. Ja sekin kun on tosiaan vähän arvelluttava mittari. Ja toivoisin kyl, että sitä kokonaisuutta arvioitais kunkin kohdalla, että mikä on paras tapa edetä.
Noihin järeämpiin hoitoihin, kuten IVF tai lahjasoluhoidot ymmärrän, että on sit joku painoraja. Onhan se sen potilaankin etu, jos julkinen tarjoaa vain x-määrän niitä IVF rundeja, että niitä ei tuhlaa sillon kun siihen on epäedulliset olosuhteet. En kyl tiiä, miten tuo painoindeksin tarkistus menisi mahdollisimman inhimillisesti. Kuulosti omaan korvaankin aika karulta toi ensikäynnillä punnitseminen, vaikka itsestä punnitseminen ei tunnu pahalta. Mut eipä kai muutakaan vaihtoehtoa oikein ole? Toivottavasti ainakin hoitohenkilökunta osaa olla sen suhteen hienotunteinen.
(Sivuhuomiona muuten vinkkinä kaikille, joita ahdistaa punnitseminen. Raskausaikanahan kans painoa seurataan neuvolassa. Siihen on sit monia keinoja, joilla sen voi tehdä helpommaksi itselle. Osa mittaa itse kotona, osa pyytää, että terkka mittaa, mutta ei kerro mikä tulos oli tms. Vaihtoehtoja on, kantsii terkan kanssa sopia itselle sopiva tapa. Ja mikäänhän ei sinänsä ole pakollista neuvolassa, että voi siitä kieltäytyä kokonaankin.)
Paljon voimia suruusi jos kaipaat vertaistukea, niin tuolla menetyksen kokeneiden puolella on keskustelua keskenmenoista.Tänään surullisia uutisia varhaisultrassa (8+1), alkio ei ole kehittynyt viikoilleen normaalisti eikä sykettä löydy. Laitettiin neuvolasta nyt kiirellisenä sairaalaan jossa hcg mittaus ja ultra, täälläkään ei löydetty normaalia alkiota. Nyt odottelen hoitajan ohjeita kun lähdetään tyhjennykseen. eli meille ei tulekkaan heinävauvaa ja neuvolan äitiyskortilla ei tehdä enää mitään... tsemppiä muille raskaana oleville!
Voimia @SaaruskiTänään surullisia uutisia varhaisultrassa (8+1), alkio ei ole kehittynyt viikoilleen normaalisti eikä sykettä löydy. Laitettiin neuvolasta nyt kiirellisenä sairaalaan jossa hcg mittaus ja ultra, täälläkään ei löydetty normaalia alkiota. Nyt odottelen hoitajan ohjeita kun lähdetään tyhjennykseen. eli meille ei tulekkaan heinävauvaa ja neuvolan äitiyskortilla ei tehdä enää mitään... tsemppiä muille raskaana oleville!
No nyt on kyllä kusinen lista. Itse vinguin uudenvuoden vapaaksi kun tosiaan olen joulun töissä. Ja olin pikkujoulutkin töissä. Ja itsenäisyyspäivän. Ja virkistyspäivän. Ja tyhy-päivät. Ei sillä, nyt on minun vuorokin olla töissä jouluna mutta itkettää kovin kun oma perhe asuu toisessa kaupungissa.Siis kyllä vuorotyötä tekevänä ymmärrän että pyhiä joutuu tekemään ja se on selvää. Se että listan tekijä tekeekin ratkaisun että ei anna joulua eikä uuttavuotta kumpaakaan vapaaksi ei ole reilua. Omalla kohdalla on siis tilanne, että olen toivonut jouluna tietyt päivät vapaaksi ja vaihtoehtoisesti luvannut olla uudenvuoden töissä. Listan tekijä nyt jostain syystä molemmat laittanut töitä ja se ärsyttää, koska osa on sitten saanut joulun sekä uudenvuoden vapaaksi. Eli reiluus on se mikä tästä nyt puuttuu. Huomenna selviää ratkeaako tilanne. Jos ei ratkea niin sitten varmaan vaan tyydyttävä kohtaloon ja mies lähtee toiselle paikkakunnalle sovitusti joulun viettoon minun jäädessä yksin kotiin..
Siis mulla kävi myös tänään mielessä et pitäisköhän tehä vielä ovistesti kun juilinu samalla lailla toisella puolella kuin ovulaation aikaan! Mutta ovisplussa tuli viime viikolla ja tänään menossa dpo 8. Ehkä on jotain kiinnittymistä?Ajattelin että ensi kiertoon olen miettimättä koko raskautumista, mutta ihan mahdotonta. Heti nostaa toivo päätään, kun alamahalla ihmeen raskas olo ja juilii. Menkkoihin on vielä reilu viikko, mutta aloin miettiä pitäskö kumminkin vielä tehdä ovistestiä.
Helpommalla pääsis kun ei pää edes huomioisi tämmöisiä tuntemuksia, jotka todennäköisesti on vaan joka kierron juttu. Mutta pitääpä sitä kai jotain jännitystä saada elämäänsä, vaikka hintana taitaa olla kovempi pettymys.
Toivottavasti kiinnittymisestä kyse!Siis mulla kävi myös tänään mielessä et pitäisköhän tehä vielä ovistesti kun juilinu samalla lailla toisella puolella kuin ovulaation aikaan! Mutta ovisplussa tuli viime viikolla ja tänään menossa dpo 8. Ehkä on jotain kiinnittymistä?