Mitä mukaan synnärille?

Mä en tajuu kun mullei oo ollu supistuksia vielä ollenkaan. Kuitenkin vauvalla kaikki hyvin, liikkuu säännöllisesti, on ollut jo pitkään oikeinpäin eli rt ja kättärillä viikko sitten lääkäri sanoi, että saa syntyä koska vaan, he ei enään estele, tyttö kuulemma ihan valmis maailmaan.. Toisaalta, jos supistukset tuntuu siltä, miltä kuvittelen (pahalta menkkakivulta) niin en kyllä kaipaakaan. Ei haittaa vaikka supistelis vaan sen hetken, että ehtii ajoissa synnärille :)
 
Mulla Kolibri oli esikoisesta ensimmäinen supistus 8h ennen likan syntymää. Että autuaan tietämätön olin itsekin silloin. :)
 
Meillä oli synnytys Taysissa 9.12 ja kännykät piti sulkea synnytyssalissa. Eli ei kannata ladata siihen musiikkia vaan mielummin perinteinen cd-levy.
Ja mun tietolomake, joka sähköisesti täytettiin jo loppukesästä, ei löytynyt ollenkaan sairaalan tiedoista. Siis se jossa hätäkastenimet, toiveita yms. Joten on mielestäni hyvin tärkeetä muistaa neuvolakortti ja mahdollinen synnytystoivelista paperisena mukaan.
Mulla oli A4 toivelista ja hyvä kun oli!
Ja pillimehuja matkaan!
Ennen synnytystä mulla ei ollu maha laskeutunut eikä vauva kiinnittynyt eikä kipeitä supisteluja.
 
Mulla ei ole mitään synnytystoivelistoja, ei ollu esikoiseltakaan ja turhaan ois olluki, mutta jokainen tietysti tavallaan. Ite en oo muutenkaan mikään listantekijä. Olin toki hieman miettiny, mitä ois ollu kiva kokeilla (esim. amme), mutta kovin oli mun tapauksessa vaihtoehdot vähissä. :) Tästä tais ollaki keskustelua aiemmin.

Joo kannattaahan se perinteinen neuvolakortti olla mukana, jos sellainen on ja meillä ei tosiaan muuta olekaan virallisesti. Esitietolomakkeen tiedot (kuten hätäkastenimet, jotka tarvittaessa kysytään yleensä uudelleen) löytyy ainoastaan sähköisenä.

Kolibri, mullaki meni esikoisen kanssa lähes kuten Minlexillä. Yks yö oli sellanen, jolloin piti supistusten väliä laskea, mutta muuten ei harkkareita kummempia. Oikeat supparit muistuttivat enemmän mulla kouristuksia ja supistusten väli oli heti tosi tiheä. Hyvä ku ehti edellinen loppua, ku toinen alko. Ja heräsin siis noin 12 h ennen ku lapsi sitten syntyi ja suoraan kipeisiin suppareihin eli ei tarttenu arpoa, onko synnytys käynnistymässä vaiko ei. :)
 
Muokattu viimeksi:
Mulla on molemmista supistellut paljon.

Mutta sillä erolla että esikolta ne oli harkkareita selkeästi, eli ei kipeitä millään tapaa. Viikkoa ennen synnytystä alkoi olemaan öitä jolloin ne harkkarit muuttui säännöllisiks yön tunteina mutta ei edelleenkään kipeiksi, tuli 10-5min välein. Eikä ne kypsyttäneet paikkoja. Sitten muutamaa päivää ennen synnytystä supisteli kun eväänsä vähän liikautti, edelleen kuitenkin kivuttomasti. Vesien menoa edeltävänä iltana oli ensimmäiset ns. kipeämmät supistukset, eli vähän menkkamaista jomotusta tms. mutta ei nekään mitään oikeesti kipeitä ollut. Vesien menosta muutaman tunnin jälkeen alkoi menkkamaiset supistukset jotka oli sit oikeasti kipeitä vasta kun olin auki sen 2cm, kipulääkitystä sain 4cm. Mulla oli synnytys kestäny jo tyyliin 15h ennen kun olin 3cm auki ja 20-26h 4cm, loput sit puolessa tunnissa. Huh, toivottavasti nyt aukean nopeammin ja pienemmällä kivulla.

Nyt on ollu sen viikon verran suht kipeitä ja kivuttomia, säännöllisesti ja ei säännöllisesti, yöllä ja päivällä :) kuitenkin tosiaan öisin ja satunnaisesti päivisin niitä ns. kipeitä mitä esikolta ei ollut, kipu samaa luokkaa kun esikolta jossain 1cm kohdalla. Saa nähdä mikä nyt on sit lopputulos.
 
Jos nyt tulis äkkilähtö, niin kassi odottelee eteisessä reissukassin vieressä. Tosin synnärikassissa on sit sisällä yllärinä pari viinipulloa! Heitin ne autosta sinne missä on tilaa, kun keräilin pakkaselle arat tavarat tuotavaksi sisään ja olin just saanu töistä viinit joululahjaksi. Saa nähdä muistaako niitä ottaa kassista pois, vai "löytyykö" ne sit sairaalassa... Tekis varmaan loistovaikutuksen kätilöön, kun nostaa ekana ulos parit "rentoutus"pullot. Sinänsä itsellä hyvä fiilis kun kassi on jo valmiina.
 
Meillä oli synnytys Taysissa 9.12 ja kännykät piti sulkea synnytyssalissa.

Siis mitä? Eikö riitä, että laittaa lentokenttämoodiin? Tosin nettiin ei taida päästä silloin. Olin ajatellut, että kännykkä olis näppärin laite valokuvaamiseen ym.

Mies olis varmaan hieno näky mun iPadilla ottamassa kuvia.
 
Mullaki oli siis vatsan kovottelua molemmilta, mutta tosiaanki kipeitä ei esikoiselta ollu ku se yks yö paria viikkoa ennen syntymää ja sitte ku alko tositoimet. Yöllä odottelin kotona kolmise tuntia ennen synnärille lähtöä. Olin sinne mennessä 4 cm auki. Nyt ollu napakoita ja inhottavia ja tuntunu selänki puolella, mutta totta mulla on korkea kipukynnys, kun en oo niitä ees laskemaan ruvennu. Mielessä jo kylläki käyny, että nytkö se lähtö tuli.
 
Muokkaan. Me käytettiin kännyköitä synnärillä. Mies selas nettiä pitkät tovit, ku nukuin hetken ja päivittettiin koko ajan tilannetta kaikille ja otettiin tosiaan niitä valokuvia. :D Ei kukaan meille mitään huomauttanu, mutta niin tuolla ohjeissa näkyy lukevan, ettei matkapuhelinta sais synnytysosastolla käyttää.
 
Muokattu viimeksi:
Hei joo! Taisi riittää lentoasetus. Eli ei verkkoyhteyttä minkäänlaista. Silloin kamera toimii!
 
Olisikohan tuossa joku juttu, että jos kännykkä soi koko ajan/häiritsee, niin helpompi käskeä laittamaan pois, mutta jos käyttö ei häiritse "toimintaa", niin voi pitää päällä. Nykyäänhän sairaalalaitteiaton ei pitäisi reagoida puhelimeen.
Mutta kyllä itseänikin korpeaisi, jos puhelin piippaisi koko ajan joko soitoista, viesteistä tai jostain keskustelu-appsista.
 
ksks:n synnytysvalmennuksessa sanoivat, että osa laitteista reagooi puhelimeen, että välttämättä eivät näytä sydänääniä oikein ym.
 
Khks:n tutustumiskäynnillä kätilö kertoi matkapuhelinten häiritsevän vastasyntyneiden teho- ja tarkkailuosaston laitteita. Osasto on luonnollisesti synnytysosaston vieressä...
 
Juu, teho-osastolla ei saa kännykköjä käyttää aikuistenkaan puolella. Luulen, että on varotoimenpide enemmänkin, koska laitteet pahimmassa tapauksessa pitää yllä elintoimintoja, jolloin niiden toiminta on kriittistä toisin kuin monella muulla osastolla.
 
Googlasin keskustelua asiasta, ja sanoissaan paikoissa aika lailla vaihtelua käytännöissä. Keskustelu oli keväältä 2013, mutta tosiaan samoissakin paikoissa oli vaihtelua.
Mä varmaan alan itkemään, jos kieltävät kännykän. Toisaalta mulla on tää iPad. Kameroineen ja netteineen.
 
Varmistin mieheltä. Sano, ettei nähny kieltoa missään (nettisivuilla kyllä lukee, ettei kännykkää saa käyttää synnytyssalissa), eikä kätilö missään vaiheessa tosiaan kieltänykään. Varmaan riippuu tosiaan kätilöstä ja vähän siitäki, kuinka se häiritsee ja tapahtuuko ympärillä mitä...
 
Tuolla sanoivat, että pyytävät sammuttamaan jos näyttää aiheuttavan häikää laitteille (varmaan sillonkin, jos muuhun ei keskity kun puhelimen näpertämiseen :p)
 
Oliko joku noheva ja ahkera keränny kaikki täällä mainitut asiat yhdeks listaks? Olis ihana jos joku jaksais jakaa yhteenvetonsa :Heartred
 
Siis mulla on puhelimessa lista mitä omaan sairaalakassiini aion pakata, ja oon täydentäny sitä aina jos täällä on joku maininnu jotain mitä ite koen tarpeelliseks. Mut se on tosiaan mun lista, eikä sillä oo kaikki tässä ketjussa mainitut asiat. Voin sen kyllä postailla mutta se on varmasti jonkun mielestä vajavainen ja toisen mielestä siinä on liikaa kaikkee...
 
Takaisin
Top