Ultra- ja neuvola

Mua myös jännittää se, missä oon kun synnytys käynnistyy... lauantaina on tarkoitus lähteä joulunviettoon ja palata vasta ensivuoden puolella. Tosin en sen kauemmaksi kuin Lahteen vanhempieni luokse, sieltä ajaa tunnissa kättärille -ja onhan päijät-hämeessäkin synnytysosasto :) Toivoisin kuitenkin olevani kotona/lähellä kättäroä sit h-hetkellä. Jotenkin ajatuis tunnin automatkasta supistusten kera ei kauheesti houkuta...

Perjantaina onneksi kättärilääkäri+ultra+painoarvio ennen Lahteen lähtöä, josko se vähän rauhottaisi omaa mieltä.

Meillä on tuo 100 km sairaalaan todellisuutta voi hyvinki olla, että toinen amppari menossa jo sairaalaa kohti ja toinen hakemassa potlasta 100 km päästä naapurikunnasta, joka sairaalaan nähden väärällä suunnalla. Odotusta voi tulla. Tietystikään, ellei ole mitään hätää eli ei supistukset vielä kovin voimakkaat ja tiheät niin eikait se oo, ku ootella

Mulle sanottiin myös, että ootella ambulanssia (eikä missään nimessä saa edes kävellä lanssiin), jos vedet menee kotona (paineella), ku sitä on niin paljon, eikä lapsi sen vuoksi kiinnittynyt, vaikka pää alhaalla onkin. Ilmeisesti just, jos onki siellä mitenpäin sattuu.

Mua vähän jänskättää, kun mies on hirveessä työputkessa nyt, että mitä jos en saakaan sitä kiinni kun synnytys käynnistyy, mulla toki asuu vanhemmat n.kahden kilsan päässä eikä synnärillekään mikään hirveä matka oo, mutta en halua lähteä mihinkään ilman miestä. Toivotaan että tää pikkuherra ei ennen joulua tule nyt, niin ei tarvi pelätä, sen jälkeen isimiehenkin työtaakka kevenee huomattavasti :)

Hmm... Meillä esikoinen tiedettiin olevan perätilassa ja synnytys alkoi vesien menolla eikä synnäriltä sanottu mitään lanssista saatikka siitä että ei saisi kävellä eli omalla autolla mentiin synnyttämään. Ja ihan kävellen liikuin sairaalassakin. Kun saatiin supistukset käyntiin liikkuminen kiellettiin ja sitten ei saanutkaan kuin maata kyljellään sängyssä.

Santra, Meillä taas alkaa miehellä työkiireet loppiaisen jälkeen. Ja la on 8.1. :D Saa nähä malttaako se töitäsä tehä. Sano kyllä että yöreissuille ei lähe. Mut saa nähä miten mieli muuttuu jos kotona ei saa nukutuks :D

Murma oisko ollu niin että olettivat ainakin sun kohdunsuun olevan edelleen kiinni, niinhän yleensä on varsinki ensi synnyttäjällä, ellei kauheasti ole supistellut ennen vesiä..

Joo varmaan olettivat. Oli vain hassua kun olin jo ajatellut meneväni ambulanssilla neuvolan aikaisempien ohjeiden mukaan, mutta sitten saikin rauhassa olla hetken kotona ja mennä omalla kyydillä.

Neuvolalääkäri takana.. Eipä ole tyttö (?) vähään aikaan syntymässä ja hyvä niin :) Kohdunsuun tilanne, pehmeä, kiinni ja 2,5 cm.. Pientä vauvaa lupaili, vähän päälle kolmekiloista. Itse painanut kuukautta ennenaikaisena (sektio ja lääkäreiden laskuvirhe raskausviikoissa) 2900g ja 49 cm ollut pituutta niin samaa sarjaa varmaankin sitten :)

Miten se laskuvirhe on pystytty toteamaan? Onko siis vasta syntymän jälkeen todettu?

Itse olen ollut samaa luokkaa n. 2,5 viikkoa ennen laskettua aikaa, eli kuitenkin täysiaikaisena. Tavallaan toivoisin, että siro poika itsellekin tulisi vaikkei alhainen syntymäpaino olekaan toivottu.

Mä olin eilen neuvolan lääkärillä ekaa kertaa.. Kaikki oli hyvin ja vauva on pää alaspäin.. Mut sit se teki viä sisätutkimuksen ja totes ettei ole nyt kauheen tyytyväinen.. Vauva olis kuulemma kasvot edellä?.. Lääkäri varas mulle maanantaiks uuden ajan.. No mut mä ihmettelen sit maanantaihin asti et mitä mahto tarkottaa ku ei selittäny sen enempää.. :/

Se kasvotarjonta vaan meinaa, että ei välttis laskeudu helposti ja synnytyksessä ponnistusvaihe saattaa pitkittyä, jos lapsi siis tulossa kasvot edellä...

Miten se laskuvirhe on pystytty toteamaan? Onko siis vasta syntymän jälkeen todettu?

Juu, siinä oli tarina joka meni jotenkin niin, että ensin oli sektio tehty tarkoituksella jostain syystä muutamaa viikkoa ennen.. Tai ainahan ne tehdään ennen varsinaista laskettua aikaa.. Ja jälkeen oli joku lääkäri / kätilö tms todennut, että alunperinkin olisi pitänyt lisätä viikko tai pari laskettuun aikaan lisää kun kk-kierto oli epätasainen.. En oikein muista itse tapahtumaa :wink Mutta jotenkin se niin meni, että sektio aikaisti sekä sitten alunperin väärä laskettu aika.. Ja yhteensä tuli se kuukauden verran suunnilleen.. Aikaisuus johti vain siihen, että oli syntymän jälkeen tullut keltaisuutta..

Vähän kyllä pistää harmittamaan oman äidin kommentti ja opastukset kun sanoin että pientä tyttöä lupaili.. Niin pitää kuulemma nyt loppuaikana syödä useammin, että kasvaa :confused: Tulee vähän fiilis, että se pieni olisi jotenkin huonompi, vaikka miehen kanssa molemmat hyvillä mielin lähdimme neuvolasta kun pientä ja siroa vauvaa lupailtiin.. Kunhan terve on, niin saa puolestani olla pieni ihan jo synnytyksenkin kannalta.. Emmekä me kumpikaan suuria miehen kanssa ole, niin ei kai se lapsikaan silloin voi olla..

Muokattu viimeksi:
Kysyin neuvolasta tuota ambulanssiasiaa (mulla on juurikin perätilatapaus), mutta ainakaan Turussa sellaiseen ei ohjeisteta. Kuulemma lanssit ovat niin kiireisiä koko ajan, etteivät välttämättä ota edes kyytiin jos ei ole hätä kyseessä. Äitiyspolillakin sanoivat vaan että jos vedet menee niin siinä vois sitten ruveta tekemään lähtöä sairaalaan, tuosta makuuasennosta luin itse netistä.

Vihdoinkin, mun parhaan kaverin tyttö oli aikanaan kasvotarjonnassa ja koska tää todettiin vasta kesken synnytyksen kun tyttö ei lähteny tuleen, päädyttiin pitkän käynnistelyn jälkeen sektioon (jollainen tällä kaverilla oli tosin jo esikoisensa kanssa takana). Eli ainakin mun mielestä on hyvä että toi tarjonta on todettu jo nyt niin vauvan asennon aiheuttamat riskit saadaan varmastikin minimiin!

Neuvolalääkäri takana. Nyt siis 34vk tasan. Kaikki hyvin. Kohdunkaulaa jäljellä 2cm ja sanoi että ottaa yhteyttä jos vielä kovin supistelee. Kypsymistä oli ja ei kuulemma vielä ole hyvä syntyä. Mites Mariel sulla kun sanottiin ettei ole vähään aikaan tulossa ja kohdunkaulaa 2,5cm? Miks mulla sitte oltiin huolissaan? Paljonko sulla oli niitä viikkoja?

34+5 tänään.. Kohdunkaulaa koittaessa sanoi, että on vielä pitkälti, mutta merkkasi tuon 2,5 cm.. Ehkäpä tekee se, ettei mulla ole juuri ollenkaan supistuksia enää, tai oikein ollenkaan ollut mitään suurempia.. Sanoin että harvoin nyt lievää menkkajomotusta ja lääkäri kysyi vain, että ei mitään sellaisia kunnollisia sitten ollenkaan? Eikä oikein muitakaan vaivoja nyt tähän hätään löydy kuin jalkojen särky.. Ajatteli kai, ettei mitään kypsymistä tapahdu kun ei supistakaan.. ?

Muokattu viimeksi:
Mitattiinko molemmilta sormimitta vai uä-mitta? Sistutkimuksessa se sormimitta on yleensä sen 3 cm jo alussa, 2,5 cm ei nyt kovin vähältä tunnu kun osalla on mun mielestä vastaavia ollut jo aikaisessa vaiheessa. Jos toi 2 tai 2,5 cm on ultralla mitattu, niin on jo aika vähän.
Varmaan sillä on paljon väliä että supisteleeko vai ei. Koen itse, että aika hyvillä viikoilla jo ollaan kun mennään yli 34, mutta ehkä haluaisin synnyttää viikolla 38.
Haloo, kuuleeko vauva? Viikko 38 olis hyvä!

Mä taas toivon et pysyy viikolle 39+0. Sillon on 1.1. Ja sen jälkeen saa syntyä millon vaan! Ja tästä ollaan vauvan kanssa monet jorinat pidetty :D

:grin Juu, mutta sä oletkin jo pidemmällä. Just tänään juttelin äidille, että kunhan ensi vuonna syntyy. Oon kuulemma itse itkenyt väsymystä ekalla luokalla, mutta en halunnut siirtyä seuraavalle luokalle kun kaikki kaverit oli samalla luokalla. Ja kaikki kaverit 11 kk vanhempia kuin minä, kaverit syntyneet tammikuussa ja itse joulukuussa.
Oppimisessa ei ongelmia, mutta ilmeisesti en vaan ollut riittävän kypsä koulumaiseen työskentelyyn. Ekan vuoden olin hoidossa ja hoitotäti oli hyvin pedantti läksyissä. Muistan vääntäneeni kaunokirjaimia pöydän ääressä käsi kipeänä.

Takaisin