Ultra- ja neuvola

Torakka
Ootko käyny siinä synnytysvalmennuksessa mikä on lauantaisin keskussairaalalla? Siellä sanottiin et täällä otetaan se streptotesti sitten ku tulee synnyttään. Se oli ihan kiva ja kattava valmennus. Ja porukka kyllä ihan kyselikin paljon asioita siellä :)
Mutta samaa mieltä oon kyllä että vähän on itekseen jätetty. Ja ei sitä ite osaa kaikkea kysyä tai edes netistä kahtoa.
Siitä tää foorumi on ollu hyvä paikka! :)

Vasta-aineet varmaan liittyvät siihen rhesustekijään, eikö? Siis jos on vaikka A- ja lapsi vaikka A+, niin äiti saattaa muodostaa vasta-aineita ja se aiheuttaa toimenpiteitä. Ei multa mitään verikokeita varmaan olla ottamassa, kun pitää aina varata aika labraan eikä mitään olla puhuttu.
Mahtaisko olla niin, että jossain se Str. agalactiae tehdään pikatestillä ja toisissa paikoissa (kuten meillä) viljellään, missä kuluu useampi päivä? En tiedä, mut oletan että näin on. Välillä tuntuu, että vaikka täällä on paljon informaatiota, se myös voi sekoittaa kun asiat voi tehdä monella tapaa "oikein", ja mieluummin itse juttelen neuvolassa voinnista ym. kuin siitä, että muualla tehdään näin mutta täällä nyt tällä tavalla, koska...
Eli uskon että hommat on hoidossa, vaikka unohduksis nyt on omalle kohdallenikin osunut. Ei kuitenkaan mitään vakavaa...

Joo, ne vasta-aineet otataan (ainakin mulle sanottiin) 3krt raskauden aikana. Nehän otetaan vaan jos äiti on rh-, Eikä kuulemma ole ihan viikon päälle ainakaan täällä ottaa niitä, kun mullakin nuo pyhät sekottaa näytteen ottoa

Mulla rv 36 lääkärissä otettiin se streptonäyte, viime raskaudessa Turussa asuessa se otettiin synnyttämään mennessä, eli käytännöt vaihtelee. Mut eipä tuossa lääkärissä sitten muuta tapahtunutkaan. Ei tehty muuta sisätutkimusta edes, eli mulle on täys mysteeri, et millä mallilla mennään.
Neuvolassa kannattaa kyllä kysellä kaikki asiat, mitä mieleen tulee, ne tuskin osaavat aavistaa, mitä kaikkea tulevat äidit funtsii.. Joskus voi olla hyvä kirjoittaa ihan paperille ylös. Varsinkin sillon kun vauva on jo syntynyt. Sillon tuntuu, et kaikki oma järki ja aivotoiminta valuu tisseistä maitona ulos..

En ole vielä valmennuksessa käynyt kun tällä viikolla tuli se 35 viikkoa täyteen. Tänään ei ehditä kun on sovittua menoa, mutta mietittiin että järjestetäänköhän se ens viikon loppuna. Pyhät kun osuu viikolle.
Ehkä se vaan on nykypäivänä kun tieto on saatavilla netissä, niin sitä sitten ei osaa itse suodatta mikä koskee itseään. Raskauksia kun on yhtä monta erilaista kun on odottajaakin, niin kaikille ei päde samat asiat. Tästä palsasta on ollut kyllä ihan hirveästi hyötyä ja lohtua, että en ole ainoa joka painii näiden asioiden kanssa.
Välillä vaan tuntuu että tulee niin ristiriitaista tietoa erisuunnista, niin ei tiedä aina kenen ohjeita sitä noudattaa. Päivystävä lääkäri laittoi silloin pari viikkoa sitten liikunta kiellon kun paikat auenneet ja lyhentyneet, mutta neuvolassa ei reagoida asiaan vaikka edessä voi olla ennenaikainen synnytys... Tällainen toiminta pistää miettimään että onko minulle annettu kaikki tarvittavat ohjeet omaan tilanteeseeni.

Meillä ainakin veren vasta-aine testi tulee siksi, että sain lisäverta (jota neuvolassa kutsuttiin verensiirroksi) leikkauksen jälkeen HB:n mentyä niin alas, ettei pelkkä lisärauta auttanut.. Ja sitten oli tosiaan tuo veriryhmä, mutta meillä siis "verensiirron" vuoksi :) Toisesta näytteestä neuvolalääkäri sanoi viime kerralla.. En muista mikä oli.. Olisiko juuri tuo streptokokki? Kun otetaan gynekologisella näytteellä rv 38, että jos on sellainen bakteeri olemassa niin vauvalle annetaan lääke tätä vastaan heti synnyttyään, koska joutuu kosketuksiin tähän syntyessään? Nähtävästi kaikille tehtävä? Meille molemmat näytteet ilmoitettiin niin, että oletettiin meidän tietävän jo asioista "Sitten oli se näyte otettava ja sitten sellainen silloin myöhemmin" HÄH?? Mitä?! Milloin?! :eek:

Torakka
Valmennukset järjestetään aina lauantaisin, ellei itse lauantai ole pyhäpäivä :) Eli mielestäni siis ensiviikollakin pitäis olla.. Mää taisin käyä siellä jo rv34 :D Ei ois keretty näin joulukuussa enää käyä :)

Mulle sanottiin neuvolasa, että kannattaa jo hyvissä ajoin mennä Ksks:n tutustumiskäynnille, virallinen ohje taitaa olla tuo 35, mutta terkkari sano että rv 32jälkeen sinne niin jaksaa paremmin ja on aikaa miettiä ja sit neuvolassa kyselläkin jos jotain tulee mieleen

Onko muille neuvolassa puhuttu kivunlievityksistä ja kerrottu vaihtoehtoja? Vai pitääkö nekin itse selvittää? Itse kysyin viime lääkärikäynnillä, että miten mahtaa tuo selän tukirautatanko vaikuttaa kun se tulee melko alas, että voiko vaikkapa epiduraalin laittaa.. Tämän kirjoitinkin aiemmin jo.. Mutta tämän jälkeen lääkäri totesi, että onhan niitä sitten muitakin kivunlievityksiä jollei luomuna halua synnyttää! Ja nauroivat hoitajan tms. kanssa niinkuin olisi hyvänkin vitsin murjaissut o_O Ja viimeinen lause aiheesta oli, että kyllä ne siellä sitten tietävät laitoksella.. Minäkin haluaisin tietää ennenkuin sinne laitokselle menee :eek:

Kannattaa Mariel varmistaa Tyksistä. Itse ainakin olen lohduttautunut ajatuksella, että saan epiduraalin jos tarvin, niin olisi kyllä hyvä jos asiaa voisi selvittää etukäteen ja mielellään oikeasti keskustella asiasta ennen kuin synnytys on ajankohtainen.
Tässä kohtaa varmaan itse ottaisin yhteyttä omaan neuvolaan ja ilmoittaisin että on kamala synnytyspelko, selän ja kivunlievityksen vuoksi, pyytäisin lähetettä. Pääsisit oikeasti juttelemaan etukäteen ja asiaa pohdittaisiin, kuulostaa aika ikävältä että asia on sivuutettu nauramalla, kun epiduraali - jos sen ehtii saamaan - on kuitenkin yleensä tehokas, vaikkei kaikille niin hyvin toimikaan.

Meillä ei ainakaan neuvolassa ole noista kivunlievityksistä puhuttu mitään. Viimeks en niistä ehtiny ottaa mitään selvää ja onneks oli ihana kätilö joka vaan laitto aina jotain tilanteen mukaan. Nyt oon ite googlettanu vähän et mitä kaikkia niitä vaihtoehtoja onkaan.

Minulle valmennuksesta puhuttiin vasta viime neuvola käynnillä, eli 33+6 ja sanottiin että käy joku viikko siellä.

Eipä noista kivunlievityksistä tai mistään muustakaan ole kerrottu. Viimeksi vaan kysyi että olenko jo miettinyt miten menen synnärille (oma auto?) ja millaisia ajatuksia synnytyksestä tällä hetkellä. No eipä siinä osannut hirveästi kertoa niin äkkiseltään ja vaihtoehdoista ei sitten ehditty puhuakkaan. Pitää ottaa heti puheeksi maanantaina kun on neuvola ja teen ihan muistilapun että muistan kysellä kaikki askarruttavat asiat.

Mariel - ja muut TYKSin synnytysvalmennuksia saamattomat - tää HUS:n vauvamatkalla sivusto oli jo joskus linkitettynä, mutta tässä uudelleen. Otin linkin suoraan tuohon kivunlievitysosioon, jos ette vaikka ole vielä siihen googlettamalla törmänneet. Eipä sitä kivunlievityksestä ainakaan mulle juuri tuon enempää sairaalan tutustumiskäynnillä tai valmennuksessa puhuttu kuin mitä tuossa on kirjoiteltu. Siinä alla on vielä linkki terveyskirjastoon, jossa on anestesialääkäriltä sitten jonkin verran tarkempaa tietoa.

http://www.hus.fi/sairaanhoito/sair...tkalla/synnytys/kun-sattuu/Sivut/default.aspx

Edit: sen verran muuta tietoa annettiin ilokaasusta, että sitä pitää osata ottaa oikeaan aikaan, eli juuri ennen kuin supistus on tulossa, ja sitä pitää hengittää todella syvään, muutoin se ei välttämättä vie kipua oikealla hetkellä pois.

Muokattu viimeksi:
Meillä käytiin kivunlievitys asiat juurtajaksain läpi neuvolan järkkäämässä perhevalmennuksessa ja sit vielä uudestaan kätilöopistolla tutustumiskäynnillä. Käytännöt vissiin tosiaan vaihtelee, mutta luulisi että joka kaupungista saisi infoa jos sitä varsinkin erikseen pyytää.

Kolme vuotta sitten keskisuomen keskussairaalan sairaalavisiitillä esiteltiin erilaiset kivunlievitykset mitä siellä oli silloin käytössä. Musta se oli hyvä tapa. Sen jälkeen juteltiin neuvolassa asiasta.

Tänään aamulla oli neuvola! Enää YKSI normi neuvolakerta jäljellä ennen LA:aa! Pelottavaa!! Siis se kuin lähellä ihan virallinenkin H-hetki on!!

Kaikki arvot, mitat ja jne oli loistavat! Sanoinkin, et on vissiin niin hyvät oltavat, ettei vauvalla ole mikään kiire tänne ulkopuoliseen maailmaan :grin

Paino on noussu vaan sen 10 kg ( 37+3) ja terkka oli tosi tyytyväinen! Sanoi, et oon varmaan muuten hoikistunut! ( oma terkka oli lomalla). Mies on kyllä monesti sanonu, että mm.pylly on nyt pienempi kuin esim.ennen kuin aloin esikoista odottamaan! Paras joululahja,hih! Jokohan taas synnytyksen jälkeen m-koon vaateet olis jopa vähän löysät..?? Noh, ei ehkä pidä liikoja toivoo!! :rolleyes:

Nyt vaan odotellaan! Vähän kaikkee, joulua, vauvaa, illan lumimyräkkää ( onneks säästyn kolaamiselta tän masun kanssa...) vieraita kylään...

Ksks:ssä kävin lauantaina valmennuksessa, siellä oli hyvin tietoa kivunlievityksistä ja sai kysellä mitä vaan. Neuvolassa sanottiinkin, että sen jälkeen on hyvää aikaa vielä neuvolassa kysellä jos jää jotain epäselvää sen käynnin jälkeen

Muokattu viimeksi:
Neuvolalääkäri + th tänään.
Ei otettu streptoa, koska negatiivinen on voimassa vain 2 viikkoa.
Ei kuunneltu dopplerilla. Painoarvio karkeasti 2.3 kg.

Kun oltiin lähdetty pois, katsoin kortista sf-mitan, jota ei oltu kirjattu käyrälle. Mittaajana toki lääkäri eikä sama hoitaja, mutta kun sijoittaa arvon sinne käyrälle, niin aika ikävästi on laskusuuntainen. Viikko 23+1 oli 21 cm, 27+2 24 cm, 31+4 28 cm ja 36+0 30 cm. Eka arvo keski- ja yläkäyrän keskellä, kaksi seuraavaa tiukasti keskikäyrällä ja viimeisin lähempänä ala- kuin keskikäyrää.

Onneksi seuraava neuvola on jo 2 viikon päästä. Pääsen kuulemaan sydänäänet ja näkee sen sf-mitan.

Itelläkin oli neuvola ja kaikki oli hyvällä mallilla. Sain kans kehuja painosta jota on kertynyt vain 12kg rv 35+6, olin hoikka ennen raskautta. Hyvin sain vastauksia askarruttaviin asioihin ja nyt paremmilla mielin kohti loppu huipennusta.
Arvioi vauvan pieneksi ja mutta pitkäksi, on siis isänsä poika:grin Mieheni on melkein 190 pitkä ja painaa sen vajaa 90kg.
Pyhien jälkeen taas kaymään, jos en poksahda tässä välissä.:)

Olipahan hämmentävä soitto tänään neuvolaan..

Kävin hemoglobiinin mittauksessa noin kuukausi takaperin ja jouduin aloittamaan rautakuurin ja ainakin terveydenhoitajan sijainen näki viimekäynnilläkin, että tästä kuukauden päästä olisi uusi mittaus ja kyselivät kovin, että olenhan myös varannut sen.. Viime käynnillä lääkäri vielä muistutti, että kyselen tulosta sitten tänään (perjantaina oli uusi verikoe), enkä odota seuraavaan neuvolakäyntiin saakka..

No, tänään soitin neuvolaan, oma terveydenhoitaja palannut nähtävästi töihin, koska puhelimeen vastasi.. Sanoi arvon, kun sanoin soittoni syyksi, että piti kysellä.. Sitten hän alkoi höpöttämään, että "Niin puoliväli raskautta menossa.." Ajattelin mielessäni, että hyvä luoja ei!!!!! (itse odottelee vauvaa jo syntyväksi malttamattomana).. Sanoin vain hölmistyneenä että eeeeii... 35+ ..jotain.. Hoitaja sitten kyseli, että olenko ottanut nyt jotain lisärautaa.. Sanoin, että olen ja sen vuoksi piti nyt soittaa ja kysyä.. (?) "No.. Jatka raudan syömistä, jollei se sua haittaa"

WHAAAT ?? :grin

Takaisin