Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Martuti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ei kuulemma katsota.. En tiedä mitä se lääkäri siellä sitten tekee.. Tai en tiedä onko se varsinaisesti meillä tuolla nimellä, mutta tarkoitan siis viimeistä lääkärinkäyntiä viikolla 36. (mielestäni terkkari puhui siitä nimellä synnytystapa-arvio) Kai se lääkäri tekee sisätutkimuksen ja katsoo mitenpäin lapsi on? Sittenhän se selviää 3 viikon päästä(jo!).

täällä synnytystapaarvio/keskustelu tehdään sektion läpikäyneille tai niille joilla on jotain muuta aihetta selvittää synntystapa. ja se tehdään siis synnärillä. ja lisäksi on neuvolalääkärissä loppuraskauden tarkistus.
mulla synnytystapakeskustelu on 12.6 eli viikolla 37.... mulla se loppuraskauden tarkistus on neuvolalääkärissä just edellisellä viikolla ja sielläkin lääkäri tekee kokoarvion ja tsekkaa ipanan voinnin ja mites päin siellä köllötellään.

Joo siis neuvolalääkäri on eri kuin sitten se varsinainen synnytystapa-arvio. Synnytystapa-arvio tehdään yleensä äitiyspolilla. Mulla jää se neuvolalääkäri kuulemma vallan välistä, koska äitiyspolilla tehtävässä synnytystapa ja paino-arviossa tehdään ultrauksen lisäksi sisätutkimus, jossa katsotaan missä kunnossa kohdunsuu on, ja minkä kokoinen lantio jne.

Joo toi neuvolan lääkärin tekemä synnytystapaarvio on eri asia kun äitipolilla tehtävä kokoarvio, johon on yleensä syy miksi se tehdään eli edellisen synnytyksen päättyminen sektioon, radi tai äidin jokin muu sairaus.

Mutta siis pääsääntöisestihän neuvolassa lääkäri tekee sen arvion ja siinä ei siis yleensäkkään tehä vauvalle tota paino-arvioo ollenkaan, vaan katotaan vain et vauva on oikeenpäin ja onko paikat lähteny pehmiimään ja käsikopelolla lapsen kokoa....

Oulun alueella synnytystapa-arviointi tehdään äitipolilla eikä siis kuulu kaikille, vain riskiraskauksille tai jos edellisessä synnytyksessä ollu häikkää. Jos raskaudessa ei ole ilmennyt ongelmia, ni sit mennään tilanteen mukaan eli oletuksena alatiesynnytys. Jos ei käynnisty itekseen, ni sit äitipolikäynti 10-12 pv lasketun jälkeen. Raskaushan lasketaan yliaikaiseksi vasta 42 viikon jälkeen. Minä menen edellisen "epäonnistuneen" synnytyksen takia. Viimeinen lääkärikäynti täällä kempeleessä noin viikolla 30. Tehtiin sisätutkimus, ei kokoarviota. En tiiä sit onko ensisynnyttäjillä myöhempi käynti..

Edellisessä raskaudessa neukkatädit sitte loppuraskaudessa kyllä tunnustelemalla arvio kokoa, mutta se vaatii mielestäni hieman kokemusta.

Sent from my GT-P5100 using Vau Foorumi mobile app

meillähän esikoista oottaessa ei ollut ultraa neuvolassa lääkärillä ollenkaan joten silloin teki vaan tosiaan käsikopelolla sen kokoarvion.
nyt kun täällä on ultra lääkäri tekee kokoarvion silloin loppuraskauden lääkärikäynnillä..

joo siis tarkoitin juuri äippäpolia :p synnytystapakeskutelupaikaksi. täällä vaan ne on yhtä ja samaa yksikköö synnäri ja äippäpoli ni menee sekaisin.:grin

[
Oulun alueella synnytystapa-arviointi tehdään äitipolilla eikä siis kuulu kaikille, vain riskiraskauksille tai jos edellisessä synnytyksessä ollu häikkää. Jos raskaudessa ei ole ilmennyt ongelmia, ni sit mennään tilanteen mukaan eli oletuksena alatiesynnytys. Jos ei käynnisty itekseen, ni sit äitipolikäynti 10-12 pv lasketun jälkeen. Raskaushan lasketaan yliaikaiseksi vasta 42 viikon jälkeen. Minä menen edellisen "epäonnistuneen" synnytyksen takia. Viimeinen lääkärikäynti täällä kempeleessä noin viikolla 30. Tehtiin sisätutkimus, ei kokoarviota. En tiiä sit onko ensisynnyttäjillä myöhempi käynti..

Edellisessä raskaudessa neukkatädit sitte loppuraskaudessa kyllä tunnustelemalla arvio kokoa, mutta se vaatii mielestäni hieman kokemusta.

Sent from my GT-P5100 using Vau Foorumi mobile app

tossa yliaikaisjutussakin on niin monta käytäntöö. mä sain ajan ensin laskettunapäivänä neuvolaan ja sitten jo seuraavalla viikolla ajan heti yliaikaiskäynnille äippäpolille ja kävin siellä kahdesti vai jopa kolmesti sen vajaan kahden viikon aikana. o_O ja kaikki oli nimellä yliaikaiskontrolli.....

Kävin tänään kontrolliultrassa, ja saatiin pieniä sydämentykytyksiä miehen kanssa kun lääkäri jonka vastaanotolla oltiin tutki napavirtauksia ja totesi että hän kyllä huomaa näissä virtauksissa blokkeja.Tutki sitten tarkasti sen että vauvan aivot kuitenkin sai hyvin happea. Sanoi sitten että on parempi että erikoislääkäri tutkii vielä ne virtaukset ja sitten siirryttiin oottamaan erikoislääkärin aikaa. Onneksi ei erikoislääkäri huomannut toisilla laiitteilla mitään omituisuuksia virtauksissa. Vähän kyllä säikäytti.

No onneksi anhe ei ollut sitten kuitenkaan mitään huolta :)

Tänään oli siis tarkistus että onko vauvan kasvussa tapahtunut nopeaa kasvua. Ihana mieslääkäri sai todella hyvää kuvaa ja totesi että kyllä tämä ihan keskikäyrällä menee ei syytä huoleen, mutta huijaaminen ruuassa pitää nyt laittaa kuriin... Niin välillä on vähän maistunut ei niin sallittu ruoka diabeetikolle :smiley-angelic006.
Painoarvio oli siis 1636g ja viikkoja on kasassa 31+1, tyttö tosiaan sanoi sen edelleen olevan :). Liikkuu hyvin ja edelleen keikkuu pää alaspäin.

Mulla on synntytystapa-arvio ja kokoarvio Jorvissa lääkärillä viikon päästä, eli 36+0 ja varmaankin radin takia sinne joudun tai siis pääsen :grin Viime viikollahan neuvolatäti laittoi vielä uuden lähetteen samaan paikkaan tuosta tarjonnasta, ja Jorvista jo soitettiin, että katotaan se sitten samalla kerralla niin ei tarvi useampia poliklinikkamaksuja maksaa. Vipa neuvolalääkäri jää siis pois, koska tuolla Jorvissa kuitenkin katsotaan kaikki mahdollinen. :)

Mulla kanssa synnytystapa-arvio 36+1 eli ensi viikon perjantaina, ja viimeksi kokoarviossa käydessäni oli puhetta siitä että perätilasta sektio olisi meidän sairaalassa rv 37, mutta radin takia ei kuulemma haluta tehdä sektiota ennen rv 38 koska se vaikuttaa jotenkin vauvan keuhkojen kypsyyteen.. o_O

Kävin tänään kontrolliultrassa, ja saatiin pieniä sydämentykytyksiä miehen kanssa kun lääkäri jonka vastaanotolla oltiin tutki napavirtauksia ja totesi että hän kyllä huomaa näissä virtauksissa blokkeja.Tutki sitten tarkasti sen että vauvan aivot kuitenkin sai hyvin happea. Sanoi sitten että on parempi että erikoislääkäri tutkii vielä ne virtaukset ja sitten siirryttiin oottamaan erikoislääkärin aikaa. Onneksi ei erikoislääkäri huomannut toisilla laiitteilla mitään omituisuuksia virtauksissa. Vähän kyllä säikäytti.

Joo noi on ihottavia hetkiä :sad001 Meillä kanssa saatiin vähän sydämentykytyksiä rakenneultrassa, kun kätilö ei kunnolla saanut katsottua sydäntä - passitti lääkärin ultraan (onneksi sai ajan parin tunnin odotuksen päähän) ja sitten sydämen kehityksestä piti käydä parissa kontrolliultrassa. Onneksi kolmannella kerralla lääkäri totesi, että ihan normaalisti kehittynyt ja virtaukset menee kuten pitääkin - ei ihan presis semmoinen, kuin pitäisi olla, mutta riittävän hyvä kuitenkin (tai jotenkin niin), että on ihan normaali :) Ilmeisesti jos jotain ongelmaa sydämessä olis todettu, niin olis sit tullut käynnistetty synnytys Helsingissä, jossa on sydänspesialistit - ja siksi myös ilmeisesti osa syy, miksi niin tarkkaan tutkivat asiaa. Ja hyvä vaan siis kun tutkivat.

Lunastar, hurja on ollut teilläkin tuo tilanne, onneksi tilannetta sitten seurailtiin. Minunkin mielestä on hyvä että ovat pitäneet minua ja vauvaa visusti silmällä tällä kertaa, kyllä se ainakin omaa päätä rauhoittaa kummasti. Ja kun meidän kohdalla tytön kuolemalle ei syytä löydetty, niin pidän kaksinverroin helpottavana että nyt sitten puututaan kaikkein pienimpäänkin hälytyksen aiheeseen.

Eilen olin neuvolassa, viikkoja 34+1.
Kaikki arvot oli ihan ok ja seuraava käynti varattiin kahden viikon päähän. Lääkärikäynti olisi vielä viikolla 38+. Täällä pääsee vain kahdesti kuussa enkä mä päässyt sille joka ois ollut vk 36. Ens kerralla muuten otetaan streptokokki näyte. Valkuainen oli taas yhdellä plussalla ja hb vähän laskenut mutta ei tosiaan aiheuttanut jatkotoimia. Raivotarjonnassa oli ja se tarkistettiin vielä ultralla. Samassa asennossa on ollut jo kk joten hyvältä näyttäisi. Paino oli noussut vain reilu 300g/vko, mikä oli positiivinen ylläri kerrankin.

Synnytyksen käynnistyessä käski pitämään kiirettä synttäreille ja vesien mennessä pitää lähteä välittömästi sairaalaan koska eka oli suht nopea synnytys. Kesti siis 7h ja alkoi säännöllisillä alle 10 min välein tulevilla supistuksilla. En mä uskonut moneen tuntiin että synnytys olis käynnistynyt joten 3 h ehdittiin olla kaikkiaan sairaalassa. Kalvot puhkaistiin ja tunnin kuluessa siitä tyttö oli syntynyt. Meiltä kestää vähintään tunti sairaalaan meno joten ei kauheasti sovi arvuutella vaan lähdettävä nopeasti matkaan..

Sent from my GT-S7560 using Vau Foorumi mobile app

Tänään oltiin siellä synnytystapa- ja painoarviossa äippäpolilla (radi-diagnoosin takia käynti).

Tänään siis rv 35+1.
Painoarvio tälle hetkelle 2800g, tyttö edelleen näyttäisi tulevan :)
Eli hiukan keskikäyrän yläpuolella, mutta käyrällä kumminkin. Jos syntyy laskettuna aikana, niin sinne painoarvio n. 3800g. (sama kuin itsellä ollut syntyessäni).

Mutta, sanottiin, että voi hyvin syntyä jo ennen laskettua aikaa...
Tyyppi siellä on jo raivotarjonnassa ollut jonkin aikaa, sen jo tiesinkin. Mutta nyt on pää aivan painautuneena lähtökuoppiin.
Sisätutkimuksessa todettiin, että kohdunsuu on sormelle auki ja puolipehmeä, kohdunkaulaa jäljellä enää 1,5cm (alkuraskauden lääkärikäynnillä oli 3,5cm) :eek:

Lantiossa kuulemma hyvin tilaa, eli alatiesynnytys pitäisi näiltä osin olla siis mahdollinen, kun tarjontakin on hyvä ja vauvan koko ei mikään mahdoton pitäisi olla.

En mene enää uuteen seurantaan, ja kaikki näytti olevan hyvällä mallilla, eli jos nyt päättää olla tuloillaan niin saa tulla :Heartred

Pitäisi varmaan se sairaalakassi pakata loppuun... :grin

Ei saatu sieltä ultrasta enää mitään kuvia mukaan, mutta ennen ultraa hengailin käyrillä jonkin aikaa, niin saatiin sitten vauvan sydänäänikäyrästä tuloste muistoksi :)

Muokattu viimeksi:
^ Hyviä uutisia siis ja hyvän kokonen vauvakin :) Mulla on ollu jo jostain rv 22 asti sormelle auki ja paikat puolipehmeet, 2cm kohdunkaulaa jäljellä (nyt viime kerralla oli tosin jo pehmeet) eikä oo sen kummemmin arvioitu et vois tulla aiemmin, varmaan ku toka tulossa :) esikoisesta olin rv 36 lähtien 2 senttiä auki ja kohdunkaulaa ei jäljellä senttiäkään, 40+6 synty vaikka sanottiin et syntyy varmasti aiemmin, eli ei tarkota kyllä välttämättä yhtään mitään noi lääkärin arviot :) Mut pakkaa nyt ihmeessä kassi valmiiksi kohta se on menoa, onpa jännää! :)

^ Joo eihän se välttämättä mitään tarkoita, yhtä hyvin voi mennä myös sen 2 viikkoa yli :grin

Sitä oltaisi nyt sitten sairaslomalla äitiyslomaan asti! Selän takia siis, ihanaa ettei tartte enää mennä töihin!! Nyt saa keskittyä kodin valmiiksi laittamiseen ja henkiseen valmistautumiseen :)
Uskomatonta, että tämäkin päivä tuli!

Täällä ainakin tiedetään mikä päivä vaavi tulee viimeistään ulos, eli 23.6 kun vauva on viikolla 36+6. Jännittää kyllä leikkaus.

Takaisin