Liikunta ja ravinto

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla on hirveä kuntosalikaipuu päällä. Oon pystynyt harrastamaan liikuntaa lähes koko raskauden ajan, mutta nyt on mennyt viikko törkeässä flunssassa enkä tietenkään ole liikkunut sohvalta mihinkään (enkä juuri jaksanut syödä mitään). Oon fyysisesti aivan romuna: selkään sattuu, ryhti on huono, lonkat huutaa öisin hoosiannaa. Kunto tuntuu romahtaneen viikossa täysin.

Pelkään, että jos loppuraskaudessa on mitään tällaista liikuntataukoa, mä joudun synnyttämään aivan rapakuntoisena. Se on ehkä mun pahin pelko: että voimat loppuisi jo alkumetreillä.

ImageUploadedByVau Foorumi1387126561.351091.jpg

Ja tässä se, mitä himoitsin eniten ekat kuukaudet: parsa + katkaravut, näyttää hirveältä eikä tuota voi ruoaksi edes kutsua! :'D

Parsakaalia meni ennen monta päätä viikossa mutta nyt ei ole uponnut enää. Sen sijaan tomaattia ja paprikaa voisin syödä vaikka kuinka paljon. Ja real-leipää, mmmmmmps. Kala, kananmunat ja raejuusto maistuu. Liha taasen ei houkuttele mutta kyllä alas menee. Onneksi himot on tosiaan aika terveellisiä.

Makeaa mun ei edes tee mieli mutta syön sitä ihan liikaa silti. Kun olin oikeastaan koko vuoden tähän asti ilman höttöhiilaria ja taas sen olen sallinut itselleni niin näköjään toi tasapainon löytäminen on ihan mahdotonta.

sarava Mulla vähän sama kuin sulla. Aikoinaan painavimmillani painoin 98kg. Läski alkoi ärsyttää tosissaan ja sain painoa sen 20kiloa alas. Esikkoa odottaessani olin lievästi ylipainoinen ja sillon neuvolassa vauhkottiin painon nousemisesta joka käynnillä. Nyt toista odottaessani paino normaali ja korvien välissä joku hokee koko ajan että "älä syö sitä" oli kyse melkein mistä vain. Kammoan että paino nousee liikaa ja jää. Esikoinen söi kyllä raskauden tuomat kilot ja vähän ekstraakin mutta jotenkin en täysin luota että sama olisi tällä kertaa. Sitten taas kun haluaa imettää niin paino saisi kyllä noustakin niin olisi mistä imettää.
Mutta onneksi välillä osaa ottaa rennostikin ja syödä ihan mitä tekee mieli :) Josko tämä tästä viikkojen kertyessä :)

Mut on tasan kerran punnittu ekassa neuvolassa vaatteet ja kaikki päällä, sit on iteksee ne lisännyt joka kerta about 2kg mulle painoa. Saakelin lurjukset :-D !!!

En ole vaa'an ystävä, kotona sellasta ei edes ole. Ei siksi että se hajoaisi, kun sille astuu. Oon aina ollu sitä mieltä, että paino on vaan numeroita ja pääasia on se miltä tuntuu ja näyttää:)

Itsellä veikkaan, että painoa ei oo tullu hirveitä maha vähän välillä turvoksissa ja tissit painaa varmaa enemmän ku pää :-D urheilu ka syöminen on pysynyt ennallaan 8)

Juu, ei tietenkään pidä itseään verrata toisiin ja toisten painonnousua omaansa. Tai yleensäkään missään asiassa ei kannata vertailla. On kuitenkin olemassa näitä lähtöpainoltaan 125kg odottajia, jotka raskautuessaan alkaa syömään ihan mitä vaan koska raskaana ollessa "saa" ja "pitää" niin tehdä. Ja sitten määrät on oikeesti kahden edestä ja painoa tulee sitten vielä reilusti jo olemassa olevan ylipainon päälle :sad001 Näihin ne neuvolat voisi taas panostaa... Ylipaino nyt on riski jo sinänsä, mutta lisäks oon kuullu, että sairaaloissa alkaa olla ongelma kun potilaat ei mahdu enää leikkauspöydille... :eek: No joo taas mennään vähän aiheen vieressä.

Tyttöä oottaessa himoitsin omppuja ja porkkanoita, poikaa odottaessa teki mieli pitsaa, hampurilaisia ja kaikkea rasvasta roskaruokaa (yökötys). Mullekin maistuu nyt noi pakastemarjat, mutta niiden täytyy tulla suoraan pakastimesta. Eli siis ihan jäisinä, muuten en syö :p

Paino on pudonnut pahoinvoinnin vuoksi. Neuvolassa oli terkka vähän huolissaan, mut itse en. Tiedän et kiloja alkaa tulla loppuraskaudessa liikaakin. Mulle on jäänyt ed. raskaudesta 6kg ja niiden pois saaminen todella vaikeaa. Syön terveellisesti, mut liikuntaan pitäis saada lisää aikaa. Oliskin tosi kiva jos nyt raskauskiloja tulisi mahdollisimman vähän. Laitokselle jää kyllä hyvin kiloja, kun synnyttää alakautta, mulla jäi 10 kg. :)

Mullon paino noussut kotivaa'an mukaan kuutisen kiloa. Suurin osa on vissiin tullu tisseihin kun omat farkut mahtuis (muutoin kuin mahan osalta) vielä jalkaan. Yritän syödä mahdollisimman terveellisesti, eikä makeaa tee edes mieli. Välillä toki sortuu.... mitään himoja ei kyllä ole. Alussa oli porkkana (raakana) ja tuorekurkku.

Muutamalle päivälle: kaalilaatikko valmistumassa! Vielä pitää hakea puolukkahilloa, nam! <3ImageUploadedByVau Foorumi1387179289.213543.jpg

Vielä kun tekee vähän isomman kokoisen satsin, saa pakkaseen vähän :)
Pitänee muuten kk ennen synnytystä pakata vähän muonaa pakkaseen useamminkin, enää en ole yhden lapsen yh, vaan mulla on sitten välillä lapsia hoidettavana kolme ja mies ;D
Ihan kivan kokoisia satseja joutuu aina tekemään.....
Ja onneksi toi ruoanlaitto on yleensä suht mieluisaa ja vaikkei olisikaan aina niin kun kuvittelen jonkun Saarioisten pitsan suuhuni, niin kyllä alkaa padat porisemaan!

Muokattu viimeksi:
Painonnoususta vielä: kävin nyt tokassa neuvolassa. Paino on noussut melkein 8 kiloa normaalista ja sain kehuja, että nousee oikeaan tahtiin. Tuntuu hassulta, jos jollekin on kommentoitu, että kolme kiloa on paljon!

Mun tekee mieli syödä suht kevyttä ja terveellistä ruokaa, mutta aika suuria annoksia. Onneksi mies on jaksanut passata.

Miul oli 1. ja 2. neuvokäyntien välil paino noussu 500g/vko ja siitä tuntu olevan jo iso halo vaikka normaalipainoinen oon ollu ennen raskautta. Vaikka vau-kirjases lukee, et 300-800g/vko on normaalia painon nousua raskaudessa.

Kyllä saa pöperöä ihan kiitettävästi laitella tämmöselle viishenkiselle perheellekin. Täytyy varmaan hankkia isompia kattiloita ja vuokia sitä mukaan ku lapset kasvaa :grin Mä yritän tehä sapuskaa silleen, että sitä riittäis seuraavalle aamupäivälleki ni ei tarvii koko ajan keittiössä leiriään pitää. Helpommalla varmaan pääsis jollain eineksillä tai puolivalmisteilla, mutta niitä en halua syöttää lapsilleni enkä syödä ite.

Joo, armeijalle kai sitä pitäs kokkailla. Yks ilta meidän 7v veti 5 lautasellista jauhelihakeittoa :eek: Olin suunnitellu, että syömme sitä keittoa myös seuraavana päivänä.No eipä syöty.
Sama meilläkin noiden ruokien suhteen. Yritämme iltaisin syödä kaikki yhdessä, mutta aina se ei onnistu kun iskä on töissä. Itse pyrin tekemään ruuan, tosin joskus vähän oion noilla kastikejauheilla, kun en jaksa alkaa vääntämään ruskeaa kastiketta alusta pitäen.

Mulla oli neuvoloiden välillä paino tippunu 200g. En mitenkään erityisesti ollu tiputtanu, mutta jotenkin tulee syötyä pienempiä annoksia eikä nyt ole nuo herkutkaan hirveästi maistunu. Tosin tuota vararavintoa on omasta takaa, joten ei haittaa vaikka paino ei nousekaan.

Muistakaas herkkusuut hamstrata suklaata. Ens vuonna suklaan hinta voi nousta :grin

Joo enpä taia hamstrata suklaata yhtään. Ostettiin 8 laatikkoo pandan konvehteja ja mies ei sitte pystykkään niitä syömään, kun maha menee kuralla.. Noh kukas muu ne on sit syöny. 5 laatikkoo tuhottu, yks annettiin pois ja yks oottaa aattoa. Oon niiiiiiiiiiiiiiin täyn suklaata, mut en voi olla syömättäkää ku tiiän et meil on :P

Roskaruokaa! Raneja ja el macoja ja pirtelöö!Joka kerta ku kävelee mäkkärin ohi niin tuoksuttelen aina tovin ja yritän päästä ohi. En normaalisti syö mitn mäkkisafkaa tai pizzoja tms roskaruokaa ku satunnaisesti muutaman kuukauden välein jos tulee tilanne vastaan, mut nyt maistuis koko ajan. Onneks oon pysynyt suht vahvana ja sortunut hamppariin vaan muutaman kerran koko raskauden aikana...

Mut muuten on ihan jees ku ruoka taas maistuu...Aika armollisesti annan itselleni luvan syödä mitä mieli tekee(normisti aika tervellinen ruokavalio ja vknlppna vaan makeeta tms herkkuja), ku nää mieltymykset menee ihan eestaas. Mikä tänään on herkkua, oksettaa huomenna yms. Ei jaksa tuntee morkkista jos syön kaks jädee yhtenä päivänä ku seuraavat päivät saatan vetää vaan kurkkua ja tomaattia :)

Sanoin neuvolassakin ihan rehellisesti ton ja ei se mitenkään tuominnut, sano vaan tietty et kantsii pyrkii niihin ravintosuosituksiin... Paino viel 1kg miinuksella raskauden alusta mut eiköhän seki ala nousee, ainakin mitä tätä mahan kasvuu seuraa :p

Mie söin alkuraskaudessa hesen sen mega hampparin.. Ni voi luoja! Eipä oo sen jälkee tehny miel. Paitsi sit noi hesen kanatortillat, uuhlalaa...namskis! Yhen semmosenkin oon nauttinut ja viime viikonloppuna otettiin ainekset selville ja duunattiimpa ite kanatortillat. Ite kun tehtiin niin mieskin sai omat gluteenittomat versiot mitä ei hesest saa :)

Miul oli 1. ja 2. neuvokäyntien välil paino noussu 500g/vko ja siitä tuntu olevan jo iso halo vaikka normaalipainoinen oon ollu ennen raskautta. Vaikka vau-kirjases lukee, et 300-800g/vko on normaalia painon nousua raskaudessa.

No, en tiiä miten toi vau-kirja on sen laskenu mut ei voi pitää paikkaansa ainakaan et koko raskauden aikana saa tulla tasaseen vaikka 800g/vko, joha siitä tulis ihan hirvee määrä yli 30vkon aikana.
Tai onhan niitä jotka lihoaa sen 30kg raskauden aikana...
Mutta kuin terveellistä se on niin se onki toinen juttu.

Mulla on noussu 2kg paino ja nyt se on viel laskenutkin viikon aikana, koht takas lähtöpainossa :O
Eikai se mitään vielä tässä vaiheessa haittaa... Mahakin on pieni vielä.

Riippuu ruumiin rakenteesta ja lähtöpainosta kuin terveellistä :)

Neuvolan kirjat eivät selitä nestettä, joka kertyy ihmiseen :D Pitäsikö vetää joku detox-kuuri, jotta olisi kuin naapurin Milla, "joka lihoi vain 5 kg koko raskaudessaan", en halua. Minä tiedän ja tunnen kehoni, nestettä ei saa pois jos se alkaa tulla, enkä ottaisi riskiä "syön nyt vaan tomaatteja viikon vaikka olen raskaana" :D

Itse tiedän että olen syönyt terveellisemmin kuin ikinä, kuin hyvin vaan pystyy, pojastani tuli 25 kg ja painoi 4 185 kun syntyi, hän on terve kuin pukki ja ei sairastellut kuin ekan kerran vasta 1,5 veenä!

Tiedän äitejä jotka röökaavat salaa koko raskauden ja lihovat vähän sen ansiosta sekä muutaman äidin, joka ei vaan lihonnut vaikka mitä teki..
Kuitenkin olen huomannut että moni kaverin pieni vauva tai "röökivauva" on jo kahden viikon iässä ekaa kertaa korvatulehduskierteen alussa :(
Onko sillä yhteyttä, en tiedä mutta tiedän että minä ja poika voitiin hyvin vaikka tuli yli 20 kg, en tee nytkään mitään muutosta, koska hyvin tulee syötyä ja terveellisesti - kiloja vain tulee koska se on nestettä...
Miten muuten synnärille voi jäädä yli 11 kg synnytyksen jälkeen? Kertokaapa se kuka laihtuu yli 11 kg yhdessä yössä ;) Olen varmaan sitten ihme!

Takaisin