BBT - basal body temperature

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mannikka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Arvaan, että keskiviikkoaamuun asti lämmöt vähän elää, ehkä nousee antaakseen valheellista toivoa — ja sit viimeistään ke- tai to-aamuna romahtaa, ja menkat alkaa taas kerran.

Oon aivan fed up tähän samaan kierteeseen. Pitäis olla ajattelematta koko asiaa, kuten useimpina päivinä olenkin, mutta kun menkkojen alku lähestyy, alkaa asia pyöriä mielessä.

Jotain mussa murtui, kun 9 kk kannattelin toivoa ja rutiinia raskaaksitulosta yksin. Sitä säröä ei varmaan korjaa enää koskaan mikään.

Liitteet

• IMG_0139.jpeg
    IMG_0139.jpeg
    334.9 KB · Katsottu: 21
Muokattu viimeksi:
Onpas täällä synkkiä viestejä. 😔 Toivoisin kovin plussia teille kaikille!

@Kali Eikös sulla aiemminkin ole plussa tullut vähän myöhemminkin? Älä ihan vielä luovu toivosta. ❤️‍🩹🌈

@Maana Mannila Tulin tosi surulliseksi, kun tunnet noin. ❤️‍🩹 Toiselle voi olla vaikea antaa anteeksi sitä, että jätti sinut yksin tämän asian kanssa. Mies on kuitenkin myöntänyt virheensä ja on nyt sun rinnalla kantamassa taakkaa, muistathan sen. Ja me ollaan täällä taustajoukkoina. ❤️ Samassa suossa rämmitään ja pysähdytään nostamaan toisemme suonsilmästä. Sulla on rankkaa työrintamallakin, mikä voi vaikuttaa olotilaan. Voisitko keventää taakkaa jostain päästä just nyt?

Täällä on tylsä alkukierron käppyrä. Menkat loppuu tänään, mitä nyt vikoja tiputteiluita saattaa enää tulla. Oon ollut ihan loppu töistä ja harkitsen hakevani sairaslomaa, jos tulee yhtään lisää paskaa siltä suunnalta. Ei ole normaalia olla näin stressissä töistä.

Onneksi oon saanut olla pidemmän viikonlopun yksin kotona niin oon saanut kasailla ajatuksia ja hengähtää. Eilen kävi ystävä kylässä ja puhuttiin lapsen yrittämisestä. Näytin hänelle mun FF käppyröitä ja hän näytti mulle hänen natural cyclesiä. 😆 Saunottiin ja puhuttiin, että molemmilla kuumottaa että mitä jos ei enää onnistukaan, kun ollaan molemmat 35 (mä syksyllä 36). Luvattiin ilmoittaa toiselle jos tärppi käy. Tuli hyvä mieli! ❤️

Mun strategia tähän kiertoon on olla testaamatta ovista ja paneskella joka toinen päivä siihen asti, että FF merkkaa oviksen. Ensi viikonloppuna pitäis olla O-päivä!

IMG_7863.png

@Zebra Monesko kp sulla yleensä on ovis? Mehän sitten vissiin piinaillaan suht samoihin aikoihin. 😊

@Kumpare No juu oon mutta kaikki niistä myöhäisistä plussista on ollut kemiallisia, niin sen vuoksi toivo on aikalailla mennyt myös. Eka raskaus ja eka keskenmeno toki sain plussan kun kuukautiset myöhässä, mutta en aiemmim siinä testannutkaan. 🥴 Joten ainoa vertailukohde on joulukuun keskenmenon testit jolloin sain todella selkeän plussan päivällä tehtynä vielä dpo9.

@Kumpare No juu oon mutta kaikki niistä myöhäisistä plussista on ollut kemiallisia, niin sen vuoksi toivo on aikalailla mennyt myös. Eka raskaus ja eka keskenmeno toki sain plussan kun kuukautiset myöhässä, mutta en aiemmim siinä testannutkaan. 🥴 Joten ainoa vertailukohde on joulukuun keskenmenon testit jolloin sain todella selkeän plussan päivällä tehtynä vielä dpo9.

Dpo9 on kuitenkin yleisin kiinnittymispäivä ihan tutkimustenkin mukaan. Dpo6-7 kiinnittyminen on tosi aikaista. 😊 Keskenmenoriski kasvaa vasta jos kiinnittyminen tapahtuu dpo11 jälkeen.

@Kumpare en missään nimessä syytä tai syyllistä tai ole katkera miehelleni — kaikkea muuta. Sille en kuitenkaan voi mitään, että jokin mun sisällä jo mureni niin lopullisesti, että ei sitä varmaan elävänä syntyvä lapsikaan täysin korjaa. Saumakohdat jäävät näkyviin, vaikka miten hyvin paikkaisi.

Tuntuu, että menetän joka ikisen asian, mitä omasta lapsesta toivoin. Ilo ja toivo yrittämisestä ja piinapäivien odottamisesta on tipotiessään, ja yrittämistä varjostaa suru, pettymys, kipu ja häpeä. Niitä ei voi mitkään sanat ottaa pois eikä mikään määrä empatiaa niitä lievennä valitettavasti.

@Maana Mannila Ymmärrän hyvin tuon että yrityksestä toivo ja ilo tipotiessään... 😔 Samanlaista täällä, vähän eri syistä, mutta ymmärrän hyvin tuon tunteen vaikka ei se varmaan auta tieto että muilla samanlaisia toivon menettämisen tunteita. Tiedän että ei ainakaan mua se tieto siitä auttanut tai auta edelleenkään. Paskaahan tämä yritys tuntuu olevan kun jatkuvia pettymyksiä, olkoon sitten jatkuvat negat tai keskenmenot. Samanlailla ne molemmat tuntuu pahalta. 💔

@Kumpare Niin juu totta, olin vaan varovaisen toiveikas että kiinnittyminen olisi taas tapahtunut aikaisin kun muutama lupaava merkki oli silloin dpo5 jo, vaikka se nyt jälkikäteen ajateltuna tuskin mitään kun ei siinä vaiheessa edes mahdollista kai kiinnittyminen? Lämmöt vaan tippuivat dpo6 ja nousivat dpo7 ja oli ruskeaa verta dpo7 aamulla pyyhkiessä ennen lugesteronien laittoa. Niin aloin toivomaan ehkä vähän jos se olisi ollut kiinnittymiseen viittaavia juttuja. Vaikka toki eilenkin monta tuntia alavatsaa jomotti ja tuntui varsinkin illalla kun makasin sängyssä että kuin joku olisi neulan tunkenut syvälle vatsaan. 🤣

Mulla on jotenkin hyvät vibat tästä kierrosta! On ainakin erilainen kuin aiemmat, joissa käyrät ovat olleet hyvin linjassa keskenään.

To-su olin yksin kotona, nukuin pitkään (eli 8-9 väliin 😆) ja join illalla alkoa muutaman annoksen niin todennäköisesti siksi on lämmöt käyneet vähän korkeammalla. Saatan discordata nuo lämmöt jos ei tule ennen ovista mitään kummallisia nousuja.

Mut alhaalla mennään! Nyt ei olisi edes niin väliksi jos ei tärppäisi, kun juhannuksena meen äijäporukalla Nummeen ja siellä olisi toooosi hankalaa olla nollalinjalla, mutta sekin on ok. En mä mitään välikiertoa rupea pitämään tässä vaiheessa. Positiivista on kuitenkin se, että se Nummi ei satu ärsyttävästi dpo6-8 päiville niin tietää satavarmasti tilanteen.

IMG_7865.png

Mulla on jotenkin hyvät vibat tästä kierrosta! On ainakin erilainen kuin aiemmat, joissa käyrät ovat olleet hyvin linjassa keskenään.

To-su olin yksin kotona, nukuin pitkään (eli 8-9 väliin 😆) ja join illalla alkoa muutaman annoksen niin todennäköisesti siksi on lämmöt käyneet vähän korkeammalla. Saatan discordata nuo lämmöt jos ei tule ennen ovista mitään kummallisia nousuja.

Mut alhaalla mennään! Nyt ei olisi edes niin väliksi jos ei tärppäisi, kun juhannuksena meen äijäporukalla Nummeen ja siellä olisi toooosi hankalaa olla nollalinjalla, mutta sekin on ok. En mä mitään välikiertoa rupea pitämään tässä vaiheessa. Positiivista on kuitenkin se, että se Nummi ei satu ärsyttävästi dpo6-8 päiville niin tietää satavarmasti tilanteen.

View attachment 156172
Mikä tä sun versio on ku on niin erinäköinen?

No täällä lämmöt laski selkeästi enemmän, joten eiköhän tämä kierto ollut tässä voi sen sanoa jo nyt. 🙄 Oon siitä 100% varma...

Liitteet

• Screenshot_20260518_082240_com_tamtris_fertilityfriend_MainActivity_edit_904935161909374.jpg
    Screenshot_20260518_082240_com_tamtris_fertilityfriend_MainActivity_edit_904935161909374.jpg
    91.1 KB · Katsottu: 25
Hei! Tarvitsisin kokeneiden apua. Ff näyttää ovulaation jo kp 12 tienoille. En päässyt testaamaan ovulaatiota reissun vuoksi kp 11-12 enkä myöskään yhtään odottanut sitä silloin, sillä kiertoni ovat yleensä pitkiä 33-60 päivää. Kp10 ja 13 olivat negoja kun testasin ovulaatiotikuilla, mutta vetistä vv esiintyi kuitenkin. Eniten hämää kun Ouran omasta sovelluksesta sama data tarkasteltuna ei näytä selkeää ovulaation jälkeistä nousua, joka kahtena viime kierrossa on näkynyt kun Oura ollut käytössä.

Olen vähän elätellyt toivetta, että ovulaatio oli silti ff ennustaman mukaan ja raskaus olisi alkanut eri tuntemuksien vuoksi. Nyt kuitenkin meni pakka sekaisin, sillä kahtena viime päivänä VV on ollut kuitenkin niin venyvää ja tein vielä ovulaatiotestin eilen ja tänään. Eilen oli lähes plussa ovistesti ja tänään selkeä ovis plussa. En ole koskaan saanut aiemmin ovulaatioplussaa kun olen sitä vuoden aikana tikutellut päästäkseni kartalle epäsäännöllisesti kierrosta, vaikka yritys onkin vasta nyt alkanut. Olen nyt hämmentynyt onko ovulaatio sittenkin vasta nyt vai jo aiemmin kp 12-13 aikaan ja näkyykö mahdollinen alkava raskaus ovulaatiotestissä. Raskautta ajattelin testata keskiviikkona varhaisella testillä, mutta kiva kuulla mielipiteitänne 😊

Liitteet

• IMG_6287.png
    IMG_6287.png
    189.1 KB · Katsottu: 30
  • IMG_6288.jpeg
    IMG_6288.jpeg
    157.5 KB · Katsottu: 32
@Kumpare Mun ovis on yleensä kp 10-14 välillä. Tarkemmin ajateltuna aloitan testailun jo huomenna. Mulla tosiaan letrot nyt toista kiertoa oli käytössä, en tiiä vaikuttaako ne oviksen ajankohtaan. Pari päivää jo tuntemuksia alavatsalla, et eiköhän siellä taas toivottavasti pari follikkelia oo kypsymässä. Päästään tosiaan samoihin aikoihin jännäilemään 😊

Ihanaa et pääsitte kaverin kanssa kuumeilemaan yhdessä! Tän matkan jakaminen toisten kanssa tuo vähän keveyttä tähän, oli se sitten irlissä tai täällä palstalla. ❤️ Ja jos nyt ei hyvistä viboista huolimatta tärppää, niin sit voit mahdollisesti vähän irrotella festareilla. Kiva, että on jotain mukavaa mitä odottaa!

@Maana Mannila 🫂 Ei niitä säröjä saa näkymättömiksi, eikä tarvitsekaan. Musta japanilainen kintsugi on jotenkin tosi kaunis ajatus. Se, että rikki mennyt korjataan kullalla niin, että saumat jää näkyviin. Itse jotakin ajattelen, et se mahdollinen syliin asti saatu lapsi voisi itselle olla sellainen kintsugi-kokemus.

@Seralyn Nyt en tosta käyrästä kyllä saanut mitään tosi selvää lämmönnousua esille (nousihan se, mut laski sit taas), et en osaa siihen sanoa mitään tulkinta-apua. Mut varmaan tekisin itse tossa tilanteessa just noin et hyödyntäisin nyt tän oviksen ja sit testaisin raskaustestillä vähän myöhemmin. Minkä merkkisillä ovistesteillä oot testaillut?

@Zebra Kiitos tulkinta-avusta! Aiemmin testasin RFSUn ovulaatiotesteillä (niillä pelkkää negatiivista), ja hetki sitten vaihdoin pregcheck ovulaatiotesteihin, jolla myös tein aiemmin negatiivisia ja nyt selkeä ovisplussa. Tosiaan laittani FF ja Oura käyrät samasta kierrosta, ovat mielestäni ristiriitaiset keskenään?

Täytyy varmasti tehdä noin että hyödynnän tämän oviksen joka tapauksessa, ja testailen raskautta myöhemmin on se ovis sitten ollut aiemmin tai nyt 😊

Mun piti koittaa mittaa tässä kierrossa lämmöt suusta, mutta en saanut ajoissa hankittua uutta mittaria. Olen siis mitannut yhä pimppilämpöjä, mutta toisella mittarilla olen nyt myöhemmin pari kertaa mitannut samaan aikaan suusta. Lämmöt suusta on olleet 0,2-0,4 astetta matalampia kuin pimppilämmöt. Tiedä sitten kumpi on parempi. Pitäisi varmaan koittaa yksi kokonainen kierto mittaa molemmista ja tehdä vertailu. En kyllä tiedä jaksaako. 😊 Tiedoksi kuitenkin tällainen huomio, jos jotain kiinnostaa. 🙃

Mulla lurahti tänään eggiksiä pikkareihin. 👀 Samalla tuli joku pieni hyytymä, oliskohan ollut viimeiset menkkajämät. Tuli heti olo, että täytyy käydä ovistestejä ostamassa, mutta en mä kyllä siihen savottaan tässä kierrossa lähde.

Veikkaisin, että menkkajämiä @Kumpare ... tai olisi aika aikainen ovis muuten. 😬

Mun ei pitänyt ostaa ovistikkuja tähän kiertoon, mutta koska huomasin, että mulla oli pari pc-tikkua jäljellä, niin ostin niitä lisää kauppareissulla, kun hyllyn ohi kuljin. 🤪 Mul olis nyt kp 8. Meinasin, et alkaisin tikuttaa kp 10, mutta saattaa olla että varmuudeks sittenkin jo huomenna, kun mul on yhä geleekin käytössä. Must on kans hyvä kerää jotain dataa kierrosta, jos täs lähitulevaisuudessa otankin lääkäriin yhteyttä.

En tiedä kiinnostaako täällä ketään nää plussa käyrät, mutta laitan nyt tän tähän. Ajattelin nyt lopettaa lämpöjen mittailun kokonaan, koska se tuskin enää hyödyttää mitään?🙈😂 Viiva on vahvistunut ja viikkodigi näytti jo tossa perjantaina 2-3☺️
1779114359664.jpeg

1779114368578.jpeg

@Oikkuu niin kaunis käyrä, että ihan itkettää! ❤️ Olen sydämeni pohjasta onnellinen jokaisesta plussasta, joita näissä keskusteluissa ihmiset saa. ❤️

@Kumpare joo mä harkitsen kans vakavissaan jättäväni ovistestaukset nyt vähäksi aikaa. Elämä on ihan tarpeeks vaikeaa juuri nyt muutenkin.

@Zebra 😭😭😭 Joo tuo on kyllä tosi kaunis ajatus ja tapa — kun jokin särkyy ja se korjataan, on lopputuloksena jotain uutta ja kaunista.

Mä olen täl hetkel aika pimeässä paikassa. En tiedä, kenelle puhuisin näistä tunteista. En halua huolestuttaa miestä, kun eihän tässä oikeasti mitään hätää ole. Tuntuu, että kaikki toiveeni ja tavoitteeni kaatuisivat yksi kerrallaan ja kaikki samaan aikaan. Kirjoittelen enemmän tonne Raskaaksi 2026 -ketjuun.

Mun ei olisi varmaan kannattanut mitata lämpöjä aamulla enään. 😫 Testi ainakin on vähän selkeämpi kuin eilinen hailura, mutta sen teinkin päivällä ja tämän aamulla.

3626.jpg

Liitteet

• Screenshot_20260519_090452_com_tamtris_fertilityfriend_MainActivity_edit_944661187700783.jpg
    Screenshot_20260519_090452_com_tamtris_fertilityfriend_MainActivity_edit_944661187700783.jpg
    94.8 KB · Katsottu: 24
Takaisin