Painonpudotusryhmä

Tulin nyt vain iloitsemaan siitä, että kun olen viikon ajan punninnut itseni joka aamu tuolla multifunctional - puntarilla, niin kehon rasvaprosentti on suurimmillaan ollut 31,3 ja nyt se on 30,9. Ja koska rasvahan ei kovinkaan helpolla lähde, niin muutosta on varmasti tapahtunut :tears:
Mutta tästä on kiittäminen jälkikasvua, joka on innostunut meidän 2,1 kilometrin kävelylenkistä (hän kulkee pyörällä). Joka päivä on PAKKO mennä, ei auta laittaa vastaan.

Vappu alkoi sipsuilla ja punkulla, joten ensi viikolla takaisin ruotuun. Kyllä mulla on lämpimille ruuille vähän proteiinipitoisempaa tavaraa varattuna. Tein aivan törkeän hyviä jauhelihalla täytettyjä paprikoita (so 80's) että taidan tehdä niitä uudestaan pikimmiten.

@Miyn hyvä! Mihin tuommosen puntarin tiedot perustuu, en oo ikinä kuultukaan tuommosesta.

Mulla ei ole paino laskenut ollenkaan 🫠 herkkuja mennyt edelleen, vaikkakin mielestäni inasen vähemmän. Ehkä se on tämä univaje yksi syy. Päivittäin kävelen vaunujen kans 5-10km yleensä lähempänä 10, ja joskus ylikin. Siihen päälle sitten vielä harrastukset ja muu arkiliikunta.
Nyt reissussa, täällä en jaksa edes kieltäytyä tarjottavista. Kotona taas pitää yrittää.

Täällä menty aika vähillä hiilareilla nyt reilu viikko. Olo alkaa kyllä olemaan parempi. Söin ennen lasta tosi vähähiilarisesti. En varsinaisesti vältellyt, mutta söin esim pastaa tai riisiä vain päivinä, joina ehdin harrastaa liikuntaa. Leipää söin keskimäärin palan päivässä. Ehkä minun keholleni ei sovi kovin hiilaripainotteinen ruokavalio. Ainoa mikä kauhistuttaa on, että ensi viikolla pitäisi ottaa vähän viiniä. 😅 Pitänee vähän syödä jo edellisenä päivänä jotain pastaa alle. Puntarilla en ole muistanut käydä, mutta jotain tapahtuu, jos on tapahtuakseen.

@problemsolved On nimeltään diagnostiikkavaaka / älyvaaka / kehonkoostumusvaaka.
Noita on nykyään monenmoisia ja hintaisia, mutta esim. 25e vaa'asta ei mun mielestä nyt niin hirveän paljoa ole (kun lisänä on ilmainen appi, johon tiedot latautuvat bluetoothilla).

Ja meidän vaaka on siis Sanitas ja iänkaiken vanha. No on se parempi kuin mökillä oleva kivikautinen vaaka missä on se pyörivä kiekko, enkä enää näillä silmillä erota mihin viivanväliin se kiekko pysähtyy. Hyvä kun erotan luvut 70 ja 80 :tears:

Noniin. Luolamiesgeenit täällä taas! -3,5kg 1,5viikkoon... Kalorit suunnilleen siellä 1500-1800, mutta hiilarit tulevat lähinnä marjoista ja kasviksista. Miulla on herkästi nesteenkeräilyyn taipuvainen kroppa, mutta kolme kiloa alle kahteen viikkoon on minusta sairasta. Etenkin, kun en töiden vuoksi ehtinyt edes kolmeen päivään lenkille ja olo oli kaikin puolin turvonnut valvomisesta ym kivasta. 😅

Tällä viikolla tulee pari päivää taukoa ketoilusta, mutta katson miltä kolmen viikon kohdalla näyttää. Jos alkaa paino putoamaan hyvin, niin voisin kokeilla vähän jopa lisätä energiansaantia vaikka rasvasta, kun tavoitteena on kuitenkin hyvä olo pidemmällä aikavälillä, eikä mikään pikadieetti.

Vaikka miulla ei ole diabetesta todettu, eikä mitään esiversiotakaan, niin radi oli silloin 3-4v sitten ja geeneissä on erittäin vahva diabetestaipumus. Ehkä tuo nopeiden hiilareiden osasto vaan ei sovi miulle, vaikka energiansaanti pysyisikin hallinnassa.

Hassuinta tässä on, että riisiä, pastaa ja perunaa tuli lisättyä ruokavalioon, kun haluamme syöttää lapselle ihan tavallista kotiruokaa ja osittain myös kustannussyistä, kun ne ovat halpoja raaka-aineita. Ehkä pidemmällä aikavälillä se oma hyvinvointi on kuitenkin tärkeämpi kuin raha. 🤔

Huippua että se alkoi puremaan. Kuten varmaan tiedät, niin alussa lähtee nopeasti se 5kg. Koita jaksaa jatkaa senkin jälkeen 💪kalorimäärät kuulostaa jo paremmalle 😊 mulla on joku vatsapöpö. Joten hyvä tsäänssi ottaa pätkäpaasto 😆😆😆

@Pilkki24 onnea alkurytinästä! Hieno startti, ja kyllähän se lisää motivaatiota kun edes jotain tapahtuu 😄

Varmaan ekaan kertaa kuukauteen täälläkin uusi alin 😆 80,9 🥳 ensin oli se viikko kun elin vahvasti plussalla, sit viikko kun elin normikaloreilla, ja nyt oon viikon vetänyt tosi kireetä linjaa. On siis ollut ihan ruokahalukin hukassa, joten tulkitsisin mun kehon nyt ihan tykkäävän että vedetään ton plussaviikon jäljiltä kireetä linjaa. Kyllä se nälkä sieltä herännee taas 😁 Kaksi viikkoa häihin! 😍 enää en voi saada kropalle aikaan mitään mikä pilaisi mekon istuvuuden 🤣 tosin mun puku kyllä antaa pari senttiä anteeksi joka suuntaan 😊

Ostin eilen uuden puntarin, kun vanha näyttää aina vähän mitä sattuu. No totesin sitten, että olihan se vanhakin näyttänyt aikalailla oikein 😀 Onneksi, koska ajattelin jo, että tietenkin oikea paino on enemmän mitä kuvittelen sen olevan. Ei heittänyt kuin sata grammaa tulos vaakojen välillä 🤗 Elikkä nyt on 81,2kg. Vielä on noin pari kiloa raskauskiloja jäljellä. Otin taas toukokuulle yhden kilon pudotustavoitteen. Tarpeeksi pieni tavoite, niin on mahdollisuus päästä sen ylikin annetussa ajassa 😅 Liikuntaa on jonkun verran arjessa, tänään tarkoitus tehdä puutarhahommia mm. lapiolla, niin johan kilot karisee 💪🏻

Dodiin. Aamupaino 84,9. Eka vitosen alitus. 🥳 Kyllä se nyt vaan tuo hiilareiden vähentäminen oli se ratkaisu. Lääkäri oli vähän skeptinen, mutta laittoi lähetteet, että saadaan katsottua, ettei laita veriarvoja ketuilleen.
Viime viikolla oli vähän herkutteluakin, joten miulle riittää tuo, että paino on laskusuunnassa, eikä niistä herkutteluista jäänyt pysyvästi painoa, kuten aiemmin. Ihan tavallinen hampparilla käynti kun saattoi nostaa puntarin lukemaa pysyvästi... Suottaapi helpottaa stressiäkin, jos tämä nyt ei tuo sitten uusia ongelmia mukanaan.

Mutta outo pääkopan ilmiö, kun nyt ensimmäistä kertaa neljään vuoteen kroppa ei yritä varastoida kaikkea syömistä... Miusta tuntuu, etten ole valmis luopumaan miun muodoista. 🤣 Haluaisin kyllä hoikemman kropan, koska sillä tavalla on helpompi elää, mutta olen myös jotenkin tykästynyt sellaiseen naiselliseen pehmeyteen, joka on tullut noiden kilojen mukana. 🙈

Mä en alkuviikosta aio nyt puntaroida, sillä eilinen oli täysimittainen cheat day 😂 tiiän että turvotus on väkisin melkomoinen. Kellonkin otin viime yönä pois kädestä, kun en tänä aamuna jaksanut vastaanottaa sen punaisella herjausta huonosta palautumisesta (hiilarit, erityisesti iltaherkuttelu, kun vaikuttaa mun sykkeisiin aivan hemmetisti. Pumppu takoo monta tuntia täysillä ja hiki virtaa 🥵 varmaan joku sivuvaikutus tästä että taustalla on iso painonpudotus, niin tuollaisen on saanut sitten riesakseen. Eilen tunnustelin nukkumaankäydessä sitä sykettä, että on samanlainen jumpsutus kuin ennenvanhaan bileillan päätteeksi - siis sokerihumala aikuisedition! 🤣)

Tulinpahan vain kertomaan, että piti töissä hakea kokoa pienemmät työhousut! Työpaitaakin voisi ehkä kesällä koittaa vaihtaa kokoa pienempään... 😊😊

Nyt mä aloin miettimään kaikkia niitä kesävaatteita, jotka olen laittanut pois "kun ei enää mahdu päälle". Itse asiassa viime viikolla ostin yhdet tavoitehousut (eli kesähousut jotka ei ihan satasella istu, vähän kinnaa, mutta parin kilon jälkeen olisivat perfect).

Mutta tää vaatekoon pieneminen on nyt mulle se ensimmäinen ja selkein merkki siitä mitä tapahtuu...

Mä en alkuviikosta aio nyt puntaroida, sillä eilinen oli täysimittainen cheat day 😂 tiiän että turvotus on väkisin melkomoinen. Kellonkin otin viime yönä pois kädestä, kun en tänä aamuna jaksanut vastaanottaa sen punaisella herjausta huonosta palautumisesta (hiilarit, erityisesti iltaherkuttelu, kun vaikuttaa mun sykkeisiin aivan hemmetisti. Pumppu takoo monta tuntia täysillä ja hiki virtaa 🥵 varmaan joku sivuvaikutus tästä että taustalla on iso painonpudotus, niin tuollaisen on saanut sitten riesakseen. Eilen tunnustelin nukkumaankäydessä sitä sykettä, että on samanlainen jumpsutus kuin ennenvanhaan bileillan päätteeksi - siis sokerihumala aikuisedition! 🤣)
Ulkopuolelta tulen kommentoimaan. Mulla on tuota ihan samaa! Illalla pitää todellakin miettiä, mitä syön, jos pitää päästä ajoissa nukkumaan. Kaakaomukillinen saattaa nostaa sykkeen niin, että unta joutuu odotella. Tunti sitten söin kaksi palaa fazerin suklaata, yhden pienen karkin ja pienen mokkapalan (oli ehkä 2cmx5cm) ja nyt pumppu jyskyttää ja posket helottaa. 🤦‍♀️

Mä oikeasti kuvittelin, kun en nyt viikkoon käynyt puntarilla, että kyllä jotakin on tullut takaisin. Ja mitä vielä. Aamulla puntari näytti 72,7 kg.
Löysin käyttämästäni kuukautiskalenterisovelluksesta joitain vanhoja painomerkintöjä joita olen sinne toisinaan merkannut. Ja olen alkanut käyttämään tuota sovellusta joskus 2006 kieppeillä, mutta en jaksanut selata enää sinne asti.

Elokuu -14: 62
Kesä -16: 63-65 (olin siis punninnut useita kertoja viikossa 3kk ajan) (What?? en kyllä itse muista) :Grinning Face With Smiling Eyes:
Toukokuu -18: 63,4 (muksu oli tällöin pari kk vanha)
Toukokuu -24: 76,5
Heinäkuu -24: 74,5
Lokakuu -24: 77,3
Ja lisätään nyt sitten se pääsiäinen -26 ja suklaapalan verran vaille 80 kg.

Mä olen nyt syönyt joka ilta iltapalaksi 200g rahkaa ja sinne banaaniviipaleita. Siis juon kyllä seiskan uutisten aikaan iltakahvin ja ehkä palan leipää, mutta sitten juuri ennen nukkumaanmenoa 21-22 aikoihin tuon rahkan. Viime yönä nukuin yli 11h. Oli vähän rankka viikko takana, mutta olen huomannut että se unen laatu on ihan jotain muuta tuon rahkailtapalan ansiosta.
Kyllä se niin vain on, että se ravinto on 80% ja liikunta 20%.
Tässä on nyt sen "älypuntarin" tiedot, jotka tulee kännykkään sovellukseen. Harmi etten ole saanut sitä 79,8 kiloa mihinkään ikuistettua . :rolling::rolling::rolling:
Paitsi omaan mieleen kaameana järkytyksenä.
(mä en usko tätä juttua ennenkuin vaaka näyttää 69 kg, se olis jo harvinaista se kutosella alkava luku).

painokehitys.jpg

Oon edelleen hämmentynyt tuosta älypuntarista 😂 se varmaan antaa jotkut laskennalliset keskiarvot? Eihän se voi tietää ihmisen oikeita arvoja vain painon perusteella 🤔 vai mitä en ymmärrä taas 😂

Mua kyrsii ku oravaa jolla on käpy muttei hampaita. En saa itseäni ojennukseen. Paino ei liiku. Koko ajan herkuttelen. Joka päivä päätän syöväni ruokavalion mukaisesti. Eli semmoset 2100kcal, millä mulla pitäis lähteä yli puol kiloa viikossa. Mutta vedän varmaan päivittäin sen 3000kcal... karkkipussi, pulla tai 2 tai jotain muuta paistopisteeltä. Teen kotona aika pitkälti kaikki kotityöt ja 9kk vauvan hoidon, (miehellä on vähän liikaa töitä) niin en kerkeä tehdä ruokia koko ajan ajoissa tai muista miettiä milloin ja mitä piti syödä. Vauvan päikkäreiden aikana käyn vaunukävelyillä, jotta saan varmasti liikuntaa ja koira lenkit. Joten ei silloinkaan ole mahdollisuutta tehdä ruokia... alan varmaan tekeen nyt sellasen jättisatsin ruokaa ja punnitsen valmiiksi pakasterasioihin aina viiden päivän ruuat. Sitten syödään samaa ruokaa aamusta iltaan, mutta en keksi muuta. Ja rahkat just vaikka iltapalalle

@problemsolved mie taas toivoisin ongelman olevan omissa huonoissa tavoissa. Ne nesteet lähti ja nyt taas ei mitään ole tapahtunut. Toki paino seilaa kilon-pari muutenkin, että näkynee parin viikon päästä varmaan vasta oikeasti. 🤔

Mie olen ihan jäätävässä kiireessä koko ajan. Ratkon tuota syömisongelmaa tosi omituisilla syömisratkaisuilla. Yksi hyvä vinkki on keittää aamulla munia jääkaappiin koko päiväksi. Niiden kylkeen sitten jotain kimchiä tmv salaattia. 💁🏼‍♀️ Lapselle on myös aina pakkasessa tavallisia ruoka-annoksia, kuten makaronilaatikkoa tms. Voi sieltä sulatella, jos tietää, ettei meinaa olla aikaa laittaa ruokaa. Toimii myös aikuisille, eli teet paljon ruokaa ja pakastat osan. Me ei ainakaan jakseta syödä samaa ruokaa montaa päivää, niin senkin takia tulee tätä tehtyä.

Minun eksä söi jatkuvasti arjet samaa ruokaa ja koska olen laiska kokki söin minäkin 😅 eihän se kivaa ole enää kolmantena päivänä, mutta nyt on ehkä pakko. Ite en uskalla syödä liikaa kanamunia, koska meillä on suvussa kolesteroli ongelmia ja itselläkään ne ei ole priimaa. Joten maks 2munaa päivässä ja ei joka päivä. Tiedän, että näyttö on ristiriitaista, mutta mielummin vältän riskin. Olen yrittänyt kyllä pitää niitä jääkaapissa, kun säilyy kuitenkin muutaman päivän, että ois es jotain. Mutta sekin on unohtunut.

Muistan omista ketoiluista tuon, että aluksi lähti 5kg nopeaan. Sitten hidastu. Jaksoin toisaalta ketoilla vain 2kk ja siinä lähti 7kg, joista ne 5 tuli takas 😅

Oon edelleen hämmentynyt tuosta älypuntarista 😂 se varmaan antaa jotkut laskennalliset keskiarvot? Eihän se voi tietää ihmisen oikeita arvoja vain painon perusteella 🤔 vai mitä en ymmärrä taas 😂
Joku AI -yhteenveto:

Kehonkoostumusvaaka toimii lähettämällä jalkapohjien (ja usein käsien) kautta kehon läpi heikon, vaarattoman sähkövirran, joka mittaa kudosten sähkövastusta eli impedanssia. Menetelmä perustuu siihen, että rasvaton kudos (lihas, vesi) johtaa sähköä hyvin, kun taas rasvakudos johtaa sitä huonosti.

Bioelektrinen impedanssianalyysi (BIA) käytännössä:

• Vastusmittaus: Vaaka mittaa sähkövirran kohtaaman vastuksen.
  • Analyysi: Laite arvioi kehon rasva-, vesi- ja lihasmäärän vastuksen ja käyttäjän antamien taustatietojen (pituus, paino, ikä, sukupuoli) perusteella.
  • Ammattilaitteet vs. kotivaa'at:Ammattilaitteet (kuten InBody) mittaavat koko kehon sormista alkaen, kun taas tavalliset kotivaa'at mittaavat usein vain alavartalon ja arvioivat ylävartalon
Huomioitavaa:

• Tarkkuus: Kotikäyttöön tarkoitetut vaa'at voivat näyttää epätarkkoja lukemia ammattilaitteisiin verrattuna, ja heittoa voi olla 14–23 %.
  • Seuranta: Laite on parhaimmillaan edistymisen seurannassa pitkällä aikavälillä, ei välttämättä absoluuttisen rasvaprosentin mittaamisessa.
  • Rajoitteet: Ei suositella henkilöille, joilla on sydämentahdistin.

Luotettavimman tuloksen saamiseksi mittaus kannattaa tehdä säännöllisesti samaan aikaan (esim. aamulla tyhjällä vatsalla).

Mun mielestä siihen sovellukseen syötettiin jotain tietoja (ikä, sukupuoli, pituus). Siihen en ota kantaa, että kuinka todellisia nuo muut lukemat ovat, mutta kun ne kerran muuttuvat, niin ehkä sitten jotain kropassakin muuttuu (eli vrt. eka punnitus vs. viimeisin punnitus). Eikä mua nyt silleen kiinnosta mikään muu kuin kilot. Tuo sovellus on vaan kiva kun ne tiedot tulee siihen heti kun seisoo vaa'alla. Mä en edes näe niitä lukemia, mitä siellä näytöllä vilahtelee :D

Okei, eli se toimii samalla idealla ku inbody. Luulin että siihen pitää olla just käsilleki se juttu, mutta tuo selvensi 😁 nyt mun aivot voi laittaa tän asian sivuun. Vois ite hankkia tuonmosen kans

Oon kattellu tiktokista kaikkia fitness -ruokaohjeita. Ja oon nyt useampana viikkona tehnyt perinteisiä täytettyjä paprikoita koska ne on vaan niin hyviä.
Osta Lidlistä kolmen paprikan pussi. Osta 400g jauhelihaa (mieluusti 10% naudan paistijauhelihaa jos pystyy, sikanautakin käy), osta myös punasipulia, hemapaa ja tummaa soijarouhetta. Milbonan raejuusto on tosi hyvää myös.
Puolita paprikat, pese ja pistä uuniin 200 asteeseen. Sillä väliin paista jauheliha (kaada neste/rasva pois) ja punasipuli, lisää tumma soijarouhe 1 dl sellaisenaan, hernemaissipaprikaa ja 1 tölkki tomaattimurskaa. Hauduta muutama minuutti. Mausta esim. suola, pippuri, valkosipulijauhe, savupaprika ja chilihiutale. Täytä paprikat tällä, lisää juustoraastetta (vähän!) ja laita takaisin uuniin.

Tadaa, sulla on kolmen päivän ruoka jääkaapissa. Yksi per ateria. Lisää viereen salaattia ym. ja Milbonan raejuustoa, kastikkeeksi käy joku nollaprosenttinen kreikkalainen jugurtti.

Toinen mitä oon tehny on täytetyt tortillat. Kanaa, sipulia, paprikaa, creme fraichea. Joko tortillana tai quesadilla -tyyppisenä. Ja yks nopee on myös hamppari joka on tehty tortillan väliin. Jauheliha siis painellaan sellaisenaan puoleen tortillaan ja paistetaan. Sit kun koko lätty käännetään, se paistuu sen tortillan läpi myös toiselta puolelta ja väliin voi jo laittaa juustoa sulamaan. En tiedä millaista jauhelihaa muualla maailmassa on kun tuntuu että suomalainen jauheliha päästää vettä ja rasvaa desin verran siihen pannulle ja se tortillalätty voi vähän vettyä, jos ei saa sitä nestettä pois.

Takaisin