Painonpudotusryhmä

Moi! Parkkeeraan taas tänne pitkästä aikaa. Sain Saxendan 7vk sitten. 6vk sit paino oli lakenu 2,2kg, huomenna katson painon, mutta pelottaa, koska menkat alkaa pian ja paino nousee aina. Viimeks oli 110,5kg. Toki meen vielä urheileen tänää, nii voi olla, että paino on +jotakin… :( mä käytän tätä (jos toimii!) elokuun alkuun… nyt vasta 2vk täys annos.
Sit joko yks IVF tai lahjasolujonoon.

@Pilkki24
Kokeileppa pitää tankkauspäivä 3000kcal. Kuulostaa siltä, että syöt liian vähän. Tää vois buustata. Tää kalorimäärä oli kerran mulla yhdes valmennukses, siks heitin sen. Olin silloin 70-80kg. Kilpparilääke käytössä nyt, sillon ei…

Mä en ihan suorilta käsin osta väitettä "ole miinuskaloreilla niin laihdut". Ei se nyt ihan niin suoraviivaisesti mene. Vaikuttaa hormonitoiminta, kuukautiskierto, kilpirauhanen, yleinen vointi jne. Toisaalta oikein syömällä voi saada ruuansulatuksen toimimaan optimaalisella tavalla. Mä olen ihastunut nyt paistettuun paprikasuikaleeseen, joka on maustettu reilusti valkosipulijauheella. Paljon olen katsellut tiktok -videoita ruokavalioista ja resepteistä. Tämän päivän ruoka oli Yaziosta (Kookos-kanacurry mutta paistoin sekaan lisäksi kaksi paprikaa). En oikein pääse selvyyteen tuosta Yazion tavasta laskea tarvittavia kaloreita. Siis jos haluan pitäytyä siinä 1700 kcal:ssa, niin heti jos tekee pienen lenkin tai muuten on vain aktiivinen (linkitin aktiivisuusrannekkeen tuohon sovellukseen) niin se laskee, "sallii", mun syödä 200-300 kcal enemmän.

@Pilkki24 Paljonko sitten syöt päivän aikana kaloreita? Kuullostaa tosi vähältä ja proteiinia ei ole käytännössä ollenkaan.

Tuossa puolisen vuotta sitten ihmettelin ehkä sekunnin ajan kännykän bluetooth -listalla sanaa "Sanitas X70" (tai jotain tuonnepäin). Meillähän on kaikenlaisia lämpötyynyjä, tens -laite jne. No eilen aamulla tajusin. Meidän henkilövaa'assa lukee Sanitas Health Coach Bluetooth. No minähän sitten latasin Sanitaksen oman ohjelman ja meidän henkilövaaka mittaa vähän muutakin kuin pelkkää painoa. Tämä on erityisen kätevä, kun se on koko ajan yhteydessä bluetoothilla mun puhelimeen ja joka kerta kun astun vaa'alle, ja seison siinä 10 sekuntia, se mittaa painon lisäksi rasvan, nesteen, lihakset ja kertoo BMI:n. Ja tallentaa ne itsekseen sinne sovellukseen. (ja tässä oli sellainen valinta, että jos joku muu, vaikka 35 kg painava koululainen, astuu vaa'alle, se ei linkitä sitä tietoa mun puhelimeen, koska painoraja on tällä hetkellä asetettu 70-80 kg, eli ei huomioi muita kuin tuon).

Mulla on ollut monta vuotta Huawein halpa aktiivisuusranneke. Huawei Health -sovelluksessa on kaikkien unen, painon, liikunnan ym. lisäksi näköjään myös ruokavalioseuranta, jonne voi näpytellä syödyt ruuat ja se laskee kalorit jne. Enpä ole tuotakaan aiemmin huomannut. Mutta käytän nyt Yaziota (kun menin sen innoissani ostamaan).

@Miyn olihan siinä kananmunaa ja tofua 😅. Tänään protskuna kanaa ja illalla varmaan taas munia.

Mutta siis ongelma on se, että olen nyt lihonut ihan järkyttävän paljon. Tiedän itse, että se johtuu siitä kilpparista, mutta koska mittarina pelkkä tsh (vaikka t4v ei lääkityksellä nouse), niin se on aivan sama mitä teen niin se paino nousee. Lääkityksellä se pysyi sentään jotenkin kurissa. Olen vuosia sitten ollut tässä samassa tilanteessa ja en vain halua syödä, kun se paino nousee niin järkyttävän nopeasti. Eli hormonaalinen ongelmahan se on.

Menee vaan hermo, kun aivan sama mitä teet, niin paino vaan nousee. Pitäisi varmaan saikuttaa vielä enemmän töistä, niin jotakuta alkaisi kiinnostamaan.

Kilppariongelmat on oma lukunsa, enkä niistä tiedä. Mutta mikä on @Pilkki24 sun makrojakauma ja kalorimäärä? Äkkiseltään tosiaan kuulostaa, että siinä vois olla fiksattavaa.
On.
Paino ei ole liikkunut, ja herkkujakin on mennyt. Mutta vähemmän. Jatketaan harjoituksia

Kilppariongelmat on oma lukunsa, enkä niistä tiedä. Mutta mikä on @Pilkki24 sun makrojakauma ja kalorimäärä? Äkkiseltään tosiaan kuulostaa, että siinä vois olla fiksattavaa.
On.
Paino ei ole liikkunut, ja herkkujakin on mennyt. Mutta vähemmän. Jatketaan harjoituksia
Riippuu vähän päivästä 1100-1400kcal keskimäärin, makroja ja kaloreita säädän yleensäkin perstuntumalla vähän aktiivisuuden mukaan. Miulla siis epäsäännöllisen työn vuoksi vähän epäsäännöllinen elämä, niin usein jää syömättä, kun ei vaan ehdi. Syön enimmäkseen kasviksia ja lihaa. Jouduin jättämään raskaan salitreenin, niin fiksasin kaloreita vähän alaspäin, kun paino rupesi nousemaan vielä aiempaa nopeammin.🙄

Tiedän, että syön yksinkertaisesti ihan liian vähän, mutta en halua tilanteeseen missä ylipainoa 30kg sijasta 50.... Tämäkin alkaa olla jo ihan hemmetin tuskaista.

Pidän Claudella kirjaa syömisistä ja olen koittanut sillä optimoida kirjaamalla myös painon suuntaa ja liikuntaa. Ainakin se tulkitsee, että jotain on vialla, kun en laihdu, vaan lihon.
Ja mieskin ihmettelee miten tämä on mahdollista ja hänellä on kuitenkin koulutustaustas liikunnasta ja ravitsemuksesta.

Käytännössä se enempi syöminen ei normaalisti aktivoi aineenvaihduntaa tai mene käyttöön, vaan suoraan varastoon. Siksi myös on kylmä koko ajan, enkä hikoile edes treenatessa. Vaan kun veriarvot on kuulemma "oikein hyvät", voinnista viis. Hiuksia lähtee ja naama on turvoksissa ja mitä kaikkea kivaa.

Kai tämä oli vaan tyhjänpäiväistä ruikutusta, kun turhauttaa, ettei löydy keinoja, eikä ole itsellä tällä hetkellä varaa maksaa siitä, että joku oikeadti tutkisi. 🙈

Vaikea tuohon on kyllä mitään sanoa 🤐itse laittaisin kaloreita reilusti ylös. En tiedä minkä kokoinen olet, mutta 1900-2200kcal. Aluksi tulee varmasti painoa, mutta jos uskaltaa luottaa prosessiin, niin sen pitäisi sitten alkaa tippua. Noilla kaloreilla ei varmasti riitä hiuksille ja iholle mitään. Ymmärrän pelon lihomisesta, mutta nyt saatat tehdä pitkällä aikavälillä itelle hallaa. Makroarvot varmaan miehesi osaa neuvoa oikeiksi, mutta myös mikrotavinteet on tärkeitä, eli se mistä ruoka-aineista makrot tulee. Tämmönen tykkää vastaus, kun nukutan vauvaa 😂

Vaikea tuohon on kyllä mitään sanoa 🤐itse laittaisin kaloreita reilusti ylös. En tiedä minkä kokoinen olet, mutta 1900-2200kcal. Aluksi tulee varmasti painoa, mutta jos uskaltaa luottaa prosessiin, niin sen pitäisi sitten alkaa tippua. Noilla kaloreilla ei varmasti riitä hiuksille ja iholle mitään. Ymmärrän pelon lihomisesta, mutta nyt saatat tehdä pitkällä aikavälillä itelle hallaa. Makroarvot varmaan miehesi osaa neuvoa oikeiksi, mutta myös mikrotavinteet on tärkeitä, eli se mistä ruoka-aineista makrot tulee. Tämmönen tykkää vastaus, kun nukutan vauvaa 😂
Ei ole tässä talossa tiedosta puutetta ja olen lääkäreille taulukoita näyttänyt. Sen kilpparin kanssa se luotto prosessiin toi viimeksi silloin 10 vuotta sitten +10kg ravintoterapeutin neuvoilla ja päälle toteamukset, että olen sitten varmaan syönyt kuitenkin enemmän. 🤦🏼‍♀️ Miulla riittää, että t4v on taulukon alapäässä, mutta normaali, niin alkaa heti paino nousemaan. 💁🏼‍♀️ Ei ole nyt varaa lihoa yhtään senkään takia, ettei ole varaa ostaa uusia vaatteita.

Kunhan tympii tää tilanne. 🙈

Tosi kurja. Varmasti ei "tavalliset" jutut tepsi. Toivottavasti vaan ei tule hallaa muulle hormonitoiminnalle alikalorit. Mulla ei ole kilpparivaivoja, joten mun vinkki voi olla, että toimii vain terveiden kanssa.
Voisko tossa tilanteessa keto toimia? Sais ainaki tarpeeksi rasvaa. Naiselle se on kuitenkin todella tärkeää.

Tosi kurja. Varmasti ei "tavalliset" jutut tepsi. Toivottavasti vaan ei tule hallaa muulle hormonitoiminnalle alikalorit. Mulla ei ole kilpparivaivoja, joten mun vinkki voi olla, että toimii vain terveiden kanssa.
Voisko tossa tilanteessa keto toimia? Sais ainaki tarpeeksi rasvaa. Naiselle se on kuitenkin todella tärkeää.
Meinasin tässä hiljaksiin juuri siirtyä, jos yhtään auttaisi. Täysin keto ei miun vatsalle sovi, mutta jos koittaisin pikkuhiljaa siirtyä vähähiilariseen.

Ongelma on nyt myös vähän puntin lopettamisen myötä hävinneet nälkäsignaalit. Siihen vielä työt, koulu ja kodinhoito, niin ihmekös välillä unohtuu syöminen. 😅 Miulla ei oikein koskaan maha kurni tai mitään. Ihmettelen vaan 24h paaston jälkeen miksi olen vähän kärttyinen. 😆 Tykkään kyllä hyvästä ruoasta, mutta en pysty syömään isoja annoksia, eikä miulla oikein tule nälän tunnetta. Liittyy tuohon vatsaongelmaan, kun tyypillinen ibs, ettei vatsalaukku oikein veny. Jos syön jotain väärää/liikaa, niin oksennus tulee herkästi.🙄

En tiedä voiko sitten hermoston ylivirittyneisyys boostata tuota painonnousua ja kilppariongelmaa. Stressihormonit varmaan aika tapissa ja nukun edelleen vähän miten sattuu.

No joo, sulla on semmonen Combo siellä, että keskity omaan hyvinvointiin ❤️ riittävästi ruokaa ja lepoa. Tai ainakin yritystä 😅 mutta nyt meet kyllä niin rankasti miinuskaloreilla, että ole varovainen ❤️

No joo, sulla on semmonen Combo siellä, että keskity omaan hyvinvointiin ❤️ riittävästi ruokaa ja lepoa. Tai ainakin yritystä 😅 mutta nyt meet kyllä niin rankasti miinuskaloreilla, että ole varovainen ❤️
Lohduttaudun sillä, että ihmisiä selviää hengissä heikommissakin olosuhteissa. 😆

Alkaa vaan olla paukut hukassa tämän painon kertymisen kanssa, kun kukaan ei oikeasti tutki missä vika oikeasti on. Lääkäristä saa ohjeet: älä stressaa... Parin viikon päästä pitkä lääkäriaika taas niin ajattelin avautua ihan huolella ja todeta, etten sitten syö, jos kerran ketään ei kiinnosta tutkia. Mennään sitten sairaalan ja pehmustetun huoneen kautta. Per***e.

Älkääkä ottako liian tosissanne. Turhauttaa vaan, kun en tosiaan tiedä miten enää toimia.

Olen kyllä lyhyt, että nuo kalorit eivät sinällään ihan niin matalat, mutta liikun kohtuu paljon, niin käytännössä nuo kattavat lepoaineenvaihdunnan ilman tätä keskivertoa korkeampaa lihasmassaa.

Katsoin omalta osaltani ns. ylläpitokaloritavoitteen näillä spekseillä ja se on näin korkea. @Pilkki24 sun kalorimäärä kyllä kuulostaa aika hurjalta, vaikka olisikin lyhyt jne. Toivottavasti saisit apua terveydenhuollosta että mistä nyt johtuu jos isommilla kaloreilla paino ei lähde laskuun.
1776938652601.png

Katsoin omalta osaltani ns. ylläpitokaloritavoitteen näillä spekseillä ja se on näin korkea. @Pilkki24 sun kalorimäärä kyllä kuulostaa aika hurjalta, vaikka olisikin lyhyt jne. Toivottavasti saisit apua terveydenhuollosta että mistä nyt johtuu jos isommilla kaloreilla paino ei lähde laskuun.
View attachment 155423
Laskureiden/kehonkoostumusmittareiden mukaan ilman liikuntaa ja normaalipainossa se on ollut jotain 1300-1500kcal se arvio yleensä.

Nyt PITÄISI olla aktiivisuus mukaan luettuna jossain 2300-2500kcal tietämillä, mutta ei toivoakaan, että voisin syödä niin paljoa. Se kilppari nyt vaan on yksi perkele. Sama oli silloin viimeksi. Aloin vaan yht äkkiä lihomaan ja väsymään ym kivaa, vaikka "mikään" muu ei ollut muuttunut kuin ne kilppariarvot, kun rautavarastot olivat ihan nollissa. Onnistuin joskus ottamaan yhdestä viikonlopusta 5!!!!!kg (eikä se edes hävinnyt), kun herkuttelin vähän normaalia enemmän ja minun tapauksessani sekään ei ole paljoa.

Tuolloin siis sain työterveyden kautta ravintovalmennuksen ja lopputulos oli tosiaan +10kg ja toteamus, että syön kuitenkin salaa liikaa. Ei kovin motivoivaa. Paino lähti aikanaan lopulta laskemaan vasta, kun kilpirauhasarvot palautuivat normaaleiksi. 🤷🏼‍♀️

@Pilkki24 siellähän on selkeesti sama homma kun meillä - jostain vuotaa hanaveteen jotain energiapitoista 😆 Tai sit meillä on kasvien aineenvaihdunta, ja yhteytetään energiaa itellemme auringonvalosta 😆. Asialla vitsailu sikseen, ite siis omalla kohdalla arvailisin jotain stressihormooneita syyksi ettei tipu niin kuin matematiikan perusteella kuuluisi, mutta ne stressit on kai aika vaikeita millään edes mitata (ja vielä vaikeampi tehdä niille mitään, kaikki kikkakonstit mitä tässä elämäntilanteessa voi on jo käytössä 🙄😩). Plus pitkä vajeella olo varmaan itellä totuttanut kroppaa energiatehokkaammaksi (hoitamaan välttämättömät hommansa vähemmillä kaloreilla), mikä johtaa herkempään painonnousuun jos käy energiansaanti yli. Perseestä ja ärsyttävää. Vaikkei itellä oo ees kilpparia kombossa. Ketoa haaveilen minäkin taas, ehkä kesällä kun silloin se on kivointa toteuttaa tuoreiden kasvisten ja grillilihojen ansiosta.

Pitkä energiavajeella olo aiheuttaa sen, että kroppa pitää kynsin ja hampain kiinni saadusta energiasta. Periaatteessa siis reippaat miinuskalorit laihduttaa, mutta paras lopputulos ymmärtääkseni tulee kaloreilla, joilla on tarkoitus elää loppuelämä (siis olettaen että haluaa pitää itsensä myös normaalipainoisena, eli normikalorit, liikunnasta ja iästä riippuen, mitä ne sitten on). Silloin tosin laihdutus on todella hidasta, ja aluks helposti nousee jopa pari-kolme kuukautta, kunnes kääntyy laskuun, jos mikään ei muutu. Tai nousee vain jos on ensin elänyt miinuksella. Jos on ylikaloreilla niin lähtee hitaaseen laskuun.

Mutta onhan tämä yhtä taiteilua, kun hormonit vielä tekee ihan oman Twistin kaikkeen. Kilpparihommista en ymmärrä mitään, enkä tiedä miten ne vaikuttaa mihinkin. Itsellä nyt menossa proggis, että otan kuvan kaikesta, mitä suuhun laitan viikon ajan. Myös vesilasit, eli ihan kaikki. Sitten katson ja perkaan mikä on oma intake ja teen toivottavasti parempia päätöksiä sen jälkeen 😂

Takaisin