BBT - basal body temperature

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mannikka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä nyt ff vahvisti oviksen. Mulla ennen ovis on ollut jo plussa päivänä tai viimeistään seuraavana. Yllätyin että ovis oiskin nyt ollut vasta näin myöhään plussasta. Ois pitänyt olla talletteluita enemmän. Noh toivottavasti näistä nyt ois johonkin…Ensimmäistä kertaa ff laittaa myös tuon punaisen viivan näin korkealle 36.70 yläouolella. Ennen se on laittanut sen 36.40-36.60 paikkeille. Onko sillä jotain suurempaa merkitystä? Muissa kierroissa se on ollut (silloin 3 vuotta sitten siis) 36.40 paikkeilla paitsi siinä ainoassa plussa kierrossa 36.60 yläpuolella🤔
1775110115263.jpeg

Täällä nyt ff vahvisti oviksen. Mulla ennen ovis on ollut jo plussa päivänä tai viimeistään seuraavana. Yllätyin että ovis oiskin nyt ollut vasta näin myöhään plussasta. Ois pitänyt olla talletteluita enemmän. Noh toivottavasti näistä nyt ois johonkin…Ensimmäistä kertaa ff laittaa myös tuon punaisen viivan näin korkealle 36.70 yläouolella. Ennen se on laittanut sen 36.40-36.60 paikkeille. Onko sillä jotain suurempaa merkitystä? Muissa kierroissa se on ollut (silloin 3 vuotta sitten siis) 36.40 paikkeilla paitsi siinä ainoassa plussa kierrossa 36.60 yläpuolella🤔
View attachment 154711
Voin täältä huudella, että mullakin ovis on tullut useamman kerran vasta toisena päivänä (n. 48 h) testihuipun jälkeen. Niin kävi myös raskautumiseen johtaneessa kierrossa 😊

Ja ton punasen keskiviivan sijainti määräytyy sun lämpöjen keskiarvon mukaan, eli alkukierron lämpöjen taso kohottaa tuotakin. Mulla muistaakseni vaikutti vuodenaikojenkin vaihtelut tuohon tasoon, kun kämppä lämpeni kevään mittaan 😄

menkat lusittuna ja pitöis taas aloitella talletteluja. Yövuorolämmöt discardasin suoraan kun niin paljon korkeemmat, ei turhaa sotke taas. Ovistestit on vielä kaupassa, josko huomenna hakis apteekista paketin.

IMG_0779.jpeg

@Kyfi_12 miten pitkä luteaali sulla yleensä on? Vielä voi posiksi muuttuakin , pidetään toivo yllä vielä 🤗

@Moosee aika kipuaminen ylös, mahtaako tulla dippi kohtapuoliin, vaikka kiinnittymisestä 🌈🤞🤞🤞

@Oikkuu ainakin on siihen ovista lähimpään talletteluun tuoretta tavaraa kun kerkesitte ennen sitäkin 🤞🤞 mun silmään näyttää riittävältä kyllä. Tsemppiä piinailuun.

Josko meitsi sit oviksen vahvistettua taas palailee mutta tällä taustalla tsemppailen 👍👍

Mulla on ollut jotenkin hassut pari kiertoa.

Tammikuun lopussa poistettiin ehkäisykapseli, sen jälkeen ollut kolme kiertoa. Ekassa näistä lämmöt nousi oviksen jälkeen. Viime kierrossa ei noussut, vaikka ovis aika varmasti tapahtui (oireet + testit). Nyt tein positiivisen ovistestin ke-iltana ja vieläkään ei oo lämmöt nousseet… Apple Watch ranteessa mittaa.

Tässä kuvat viime kierrosta, aikajärjestyksessä eli vikana nykyinen kierto:

IMG_8238.png

IMG_8236.png

IMG_8237.png

Yritys ei meillä ole vielä alkanut, että sen suhteen ei tarvi nyt stressata, mutta toki mietityttää mitä tarkoittaa sitten kun yritys alkaa jos ei ala nousemaan oviksen jälkeen. Toki huomenna aamulla on voinut nousta, mutta mistäs sen tietää 😮‍💨

@Olive kierron tasaantumisessa voi mennä kait joku puoli vuotta, niin siinä mielessä ei hätää vielä. Sit kannattaa miettiä että nukutko vaihtelevasti käsi eri asennoissa ja/tai onko sulla taipumusta jumisiin niskoihin (tuntuuko niskan lihakset tosi kovilta jos testaat kädellä kun niska ei edes aina kipuile kun on niin jumissa). Jos käsi on missä sattuu yöllä tai jos veri ei kierrä kunnolla käsivarsiin niskan ohi niin se kello voi hämmentyä lämmön mittaamisessa.

Eli lyhyesti en ottaisi paineita vielä. Ja jos hermostuttaa niin voit kokeilla toista keinoa lämmön seurantaan siinä rinnalla niin voit sulkea pois vaihtoehdon että kello näyttää omiaan.

@Olive kierron tasaantumisessa voi mennä kait joku puoli vuotta, niin siinä mielessä ei hätää vielä. Sit kannattaa miettiä että nukutko vaihtelevasti käsi eri asennoissa ja/tai onko sulla taipumusta jumisiin niskoihin (tuntuuko niskan lihakset tosi kovilta jos testaat kädellä kun niska ei edes aina kipuile kun on niin jumissa). Jos käsi on missä sattuu yöllä tai jos veri ei kierrä kunnolla käsivarsiin niskan ohi niin se kello voi hämmentyä lämmön mittaamisessa.

Eli lyhyesti en ottaisi paineita vielä. Ja jos hermostuttaa niin voit kokeilla toista keinoa lämmön seurantaan siinä rinnalla niin voit sulkea pois vaihtoehdon että kello näyttää omiaan.

Täytyy kokeilla mitata myös mittarilla kielen alta. Tänään aamulla oli noussut puoli astetta eli tuon vaakaviivan yläpuolelle. Niskat on kyllä hierontaa vailla myös 😅

Mullahan ekan lapsen kanssa raskauduin heti ekasta kierrosta kapselin poiston jälkeen.

@Mamiksx5 no tänään se tuli, en vaan tiedä et onko vähän liian aikaista kun vasta dpo6 🤔. Muuten kyllä kaikenlaisia (vale)raskausoireita ilmassa. Nukuin esim. aamulla 10 saakka, vaikka yleensä herään viimeistään klo 7:30. Ja pms oireet loistaa toistaiseksi poissaolollaan.
Täällä nyt dpo7 ja laskua vähän eiliseen. Mä en jotenkin itse usko yhtään plussaan. Luteaalivaihe mulla on aika tarkkaan 13 päivää, joten kuukautisia tuskin on odotettavissa, mutta näyttää olevan sahauskuvio syntymässä tässäkin kierrossa.

Liitteet

• IMG_1303.png
    IMG_1303.png
    149.8 KB · Katsottu: 1
@Olive Mä suosittelen myös, että kokeile mitata suusta tai pimpistä lämmöt jossain kierrossa, jos nyt mittailet jollain laitteella! Mulla ainakin ouran lämmöt huitelee missä sattuu riippuen siitä nukunko kädet peiton alla vai päällä. 🥴

Oranssi on oura ja sininen pimppilämpö! Tänään pomppas taas pimppilämpö ylös ja oura sitkuttaa tuolla coverlinen tuntumassa. Mulla ei ole yhtään mitään oireita. Katellaan. Ei ole kyllä mitään testaustarvettakaan just nyt.

IMG_7632.png

@Kumpare nämä sun mittaillut on kyllä infomatiivisia! Mut isossa kuvassa kuviot näyttää kyllä saman suuntaisilta! Vai mitä sanoisit?

Lisäys: ootteko muuten tarkkailleet muita merkkejä kuin lämpöjä? Esim. Leposyke? Monet ouran käyttäjät kai ovat saaneet ilmoituksen ”minor signs” jos tärppi on käynyt. Mulla siis leposyke alhaalla ja muutenkin uni palauttavaa jne, ja tulkitsen tämän et tärppäämätön kierto menossa taas.

Ihana viikko takana, joka päivä kuten voi tuosta "b" merkinnästä viikon ajan huomata ollut täysin paska mieliala. 🤣 Tulin tänne nyt ihmettelemään, vaikka mun käyrässä nyt ei mitään ihmeteltävää olekkaan kun vasta kp7. Mutta clearbluen monitori teki sen taas, tuli jo tänään korkea tulos vittu... Saapa nähdä näyttääkö sitä vaan kunnes sitten lopetan testailut sillä taas. 🙄 Ja lisäyksenä mä en halua olla tämmöinen ihminen josta kaikki vaan paskaa ja koko ajan paska mieliala.. Mutta semmonen musta nyt tämän alkuvuoden aikana tuntuu vaan olevan koko ajan enemmän ja enemmän tullut vaan. Vituttaa sekin. 😭

Liitteet

• 41.png
    41.png
    42.7 KB · Katsottu: 13
@Moosee Kyllä tuo oura näyttää mulla luteaalin korkeamman lämmön ja follikkelivaiheessa jurnuttaa matalammalla, mutta heilahtelut on paaaljon isompia eikä tuo osaa ovista ajoittaa mulla yhtään. Nytkin oli arvioinut oviksen tulevaan alkuviikkoon eli viikon myöhäisemmäksi mitä oli. Lisäksi ei näytä oviksen jälkeen selkeää nousua, joten jos en merkkaisi positiivista ovistestiä niin ouran mielestä ovis olisi paljon myöhemmin mitä se oikeasti on.

Mullahan on ovis aikaisin (kp11) ja luteaalivaihe 15 päivää niin se on ouralle jotenkin hankala yhtälö kun haluais sijoittaa oviksen aina jonnekin kp15-17 tienoille. 😅

Okei @Kumpare! Mulla taas Oura näyttää oviksen yllättävän oikein. Mulle kyl tulee aina selkeä kaksivaiheinen kuvio ourallakin, ja oviksen jälkeen selkeä nousu. Mut tähän vaikuttaa varmaan monet asiat, esim ääreisverenkiertoon liittyen.

@Kali kysyn tyhmän kysymyksen mutta mikä on clearbluen monitori? Toivotaan, että siellä mielialakin nousisi taas 🫂

Okei @Kumpare! Mulla taas Oura näyttää oviksen yllättävän oikein. Mulle kyl tulee aina selkeä kaksivaiheinen kuvio ourallakin, ja oviksen jälkeen selkeä nousu. Mut tähän vaikuttaa varmaan monet asiat, esim ääreisverenkiertoon liittyen.

@Kali kysyn tyhmän kysymyksen mutta mikä on clearbluen monitori? Toivotaan, että siellä mielialakin nousisi taas 🫂
Joo siis ei ole tyhmä kysymys, en jaksa kirjoittaa koko sen nimeä niin lyhennän sen, mutta sen koko nimihän on clearbluen hedelmällisyysmonitori tai jotain vastaavaa... 😅 Sillä siis testataan ovulaatiota ja raskauttakin voi testata tiettyyn aikaan kierrosta. Helpompi luulin ainakin kun normaalit ovulaatiotestit kun tarvitsee vain kerran päivässä muistaa. Mutta mulla tuo laite ei ole näyttänyt huippua kahtena kertana kun sillä testannut, viime kierrossa jätin sillä testailut väliin. Ekalla kerralla näytti lokakuussa huipun ja siitä tulinkin raskaaksi hetkellisesti... Toki ei varmaan sen laitteen vika kun en edellisessä kierrossa saanut liuskatesteilläkään positiivista tulosta ovulaatiosta tai itse asiassa koko vuonna ovulaatiotestit ei ole näyttäneen positiivista. 🙄 Niin ja en jaksa uskoa että koko vuosi mennyt ovuloimatta??? Ehkä jotenkin nopeita huippuja tai voiko olla "heikko" ovulaatio?? 🤣 Se voisi selittää miksi ei ole onnistunut raskaaksi tuleminen...

210523.png

Jos oon yhtä ahkera mittaamaan lopun kierron (ja jos lämmöt jatkaa sekoilemistaan) niin oviksen tapahtuminen (tai tapahtumatta jääminen) päätellään oireista ja testeistä 😁

Takaisin