@Maana Mannila saisko miehen suostumaan esim siihen että sä olet päällä ja teet kaikki työt? 
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Pakko tähän kommentoida et meillä lapset on tehty näin@Maana Mannila saisko miehen suostumaan esim siihen että sä olet päällä ja teet kaikki työt?![]()
Heippa! Täällä on menossa kp 2 ja on jotenki hirmu erikoisesti alkanu tämä kierto ja halusin tulla tännekki tätä ihmettelemäänmulla on normaalisti 4-5pv kestävät menkat, joiden ensimmäinen päivä on jo semmonen, että vuoto runsastuu tosi voimakkaasti ja iltaa kohden alkaa selkää ja masua särkemään kans. Yleensä kp2 vuodan ku seula ja olen aivan tuskissani kivuista. No nyt eilen ja vielä tänäänkin tullut aivan ruskeaa vuotoa tosi niukasti, ja nyt yli 4h aikana tamppooniin tullut juuri yhtään mitään (normaalisti olisi pitänyt vaihtaa jo ainakin kerran tuossa ajassa). Selkäkipua ei näy, masukipu on oikeastaan myös olematonta. Ei ole koskaan ennen käyny tämmöstä, vaan aina ollu tosi runsaat
![]()
Pakollinen kysymys: ootko tehny raskaustestiä? Vaikka oon kyllä lukenu että mikäli tulee side/tamponi täyteen on kyseessä menkat. Ota tosta sitten selvääHeippa! Täällä on menossa kp 2 ja on jotenki hirmu erikoisesti alkanu tämä kierto ja halusin tulla tännekki tätä ihmettelemäänmulla on normaalisti 4-5pv kestävät menkat, joiden ensimmäinen päivä on jo semmonen, että vuoto runsastuu tosi voimakkaasti ja iltaa kohden alkaa selkää ja masua särkemään kans. Yleensä kp2 vuodan ku seula ja olen aivan tuskissani kivuista. No nyt eilen ja vielä tänäänkin tullut aivan ruskeaa vuotoa tosi niukasti, ja nyt yli 4h aikana tamppooniin tullut juuri yhtään mitään (normaalisti olisi pitänyt vaihtaa jo ainakin kerran tuossa ajassa). Selkäkipua ei näy, masukipu on oikeastaan myös olematonta. Ei ole koskaan ennen käyny tämmöstä, vaan aina ollu tosi runsaat
![]()
Joo mulle on aina jotenki ollu selvää se että haluan mun ensimmäisen lapsen 20-25 vuotiaana ja mahdolliset sisarukset myös alle 30v. Mutta totuus löi päin näköä ihan kunnon avarilla tai täs tapaukses tuli jo nyrkkiä.No nyt päästiin kotiin ja kipaisin saman tien vessaan tarkastaakseni päivän seafood-tilanteen, ja nyt näyttääkin yhtäkkiä siltä, että ovulaatio onkin tänään tai jopa vasta tulossa. Seafood oli viel aamulla vähän vaaleaa / siinä oli "sattumia", minkä tulkitsin sit kuivumiseksi. Mutta automatkalla tosiaan pientä jomottelua alavatsalla oikealla, ja lima on muuttunut kirkkaaksi ja venyväksi. Nyt mietin, että millä mä motivoin miehen puuhiin mahdollisesti tänään ja huomenna. Voihan se olla, että ei innostu, mutta aiion ainakin yrittää, koska nyt olis mahis joulukuiseen.Ehkä teen CB:n lilan viel nyt täs ip, kun nyt pääsen vessaan eka.
Piiinaaavaaaaaa
@Zebra joo ihan ymmärrettävää, että oletit, että oon miehelleni kertonu toiveestani joulukuiselle, koska yleensä ihmiset ehkä keskustelee tällaisista jutuista. Mutta mun mies tosiaan on niin arkijärkevä, ettei ajattele asioita niin kuin esim. mä. Ja nyt en varsinkaan enää tohdi kertoa, ettei hän koe, että painostan. Koti-inseminaatiostakin tiedän, että jos ehdotan, niin kokee, että vavvaprojekti ei ole sitten yhteinen vaan hän on siinä ikään kuin väline tavoitteen saavuttamiseksi. Ukkosein on käytännöllinen, mutta joissain asioissa sit kuitenkin aika herkkis. Ja sit sanotaan, että naiset on vaikeita... xD
Ja varmasti Felicitaksella ja yleensä ykstyisillä lääkärit ja hoitajat on asiantuntevia ja ystävällisiä ja osaavat kohdata potilaat. Uskon, että teille löytyy hyvä ja empaattinen lääkäri. <3
@Mäntymetsä voi eiii onpa ikävä kuulla, miten teille on käynyt. <3 Lämmin osanotto surun keskelle. <3 <3 Varmaan tosiaan hyvä idea ottaa vähän happea ennen seuraavia yrityskiertoja. Omaan tahtiin jokainen käsittelee vaikeudet, joita eteen tulee.
@Kyfi3922260 tervetuloa mukaan keskusteluun. Täältä saat varmasti vertaistukea ja kanssakulkijoita vaikeisiin hetkiin sekä tietysti jakamaan ilosi, kun sinne asti päästään. <3 Kuulostaa siltä, että nuoresta iästäsi huolimatta olet jo kokenut paljon ja lapsitoivekin sekä yrityskin on ollut päällä jo pidemmän aikaa. Sanoit, että olette lapsettomuustutkimuksissa jonossa, mutta sieltä ei oo teille vielä palattu. Milloin pääsitte jonoon? Olisiko sinne mahdollista ottaa yhteyttä ja yrittää saada tietoa omasta tilanteesta, milloin voisi päästä eteenpäin? Vaikka olet vielä nuori, niin esim. klamydia voi aiheuttaa munanjohtimien arpeutumista, mikä puolestaan voi aiheuttaa lapsettomuutta. En tiedä, miten nopeasti klamydia etenee siihen pisteeseen, että alkaa tehdä peruuttamatonta tuhoa, mutta luulisi, että tuo pelkästään teidän tilanteessa puoltaisi kiireellisyyttä päästä tutkimuksiin. Myös kohtutulehduksen vaikutukset olisi hyvä selvittää.
Kannattaa aloittaa ovulaation testaaminen, esim.Pregcheckin ovulaatiotesteillä, jotta näet, tapahtuuko ovulaatio ja milloin on hedelmällisimmät päivät (noin viisi päivää ennen ovulaatiota, ovulaatiopäivä ja ovulaatiosta seuraava päivä). Ovulaatiotesti näyttää lutenisoivan hormonin (lh) nousun virtsasta ja sen perusteella voidaan arvioida, että munasolu todennäköisesti irtoaa 24–72 tunnin sisällä tuosta piikistä. Viivojen tummuutta verrataan niin, että kun testiviiva on yhtä tumma tai tummempi kuin kontrolliviiva, on lh-piikki käsillä. Clearbluen pinkki digitesti mittaa myös lh-huippua ja kertoo hymynaamalla, milloin piikki tulee. Saman merkin lila testi mittaa sekä lh:ta että estrogeenia, mutta tosiaan omasta kokemuksestani en voi sitä kolmen kierron perusteella suostella. Se on tietysti vain mun oma kokemus, toisille se toimii hyvin.
Toivottavasti saisitte pian tietoa tilanteestanne ja jos jotain löytyy, niin toivottavasti on sellaista, mitä voidaan hoitaa. <3
Lisäys jälkeenpäin: Ai niin ja piti viel sanoa, että mä kans tilasin omat terveystietoni ja -kirjaukseni lapsuudesta ja nuoruudesta ja mulle on kans määrätty nuorena yhdistelmäehkäisypillereitä, vaikka on tiedetty, että mulla on aurallinen migreeni. Vasta yli 20-vuotiaana sain tietää, että niitä ei sais käyttää, jos on aurallinen migreeni. Ja siis mun papereis luki huomiona, että aurallinen migreeni. Silti oli tosiaan yhdistelmäpillerit ja ehkäisyrengaskin jossain vaiheessa. Nykyisen puolison kansssa käytin eka minipillereitä ja sit oli hormonikierukka, mutta vaihdoin sen kuparikierukkaan vuonna 2017, kun mulla on helpot menkat ja niukat vuodot.
Ja tähän se, että mulla on juurikin tommonen jumittava fiilis. Oon siis tällä hetkellä kotona työtön työnhakija ja ammatiltani rakennusmaalari ja järjestyksenvalvoja, joissa molemmissa täytyy miettiä, et jos nyt raskautuisin en kerkeis kauaa tekeen töitä ja tuntuis jotenki tyhmältä vain mennä pariksi kuukaudeksi töihin ja sit jäädä pois, ku alkaa vatta kasvaa. Niin jotenki koko ajan on semmonen ”olispa töitä” mut sit myös et ”no mut entäs sit jos raskaudunki ja joudun melkeen heti jäämään pois”.Osanotot ja tsemppiä menetyksen kokeneilleja tervetuloa mukaan Kyfille!
Joku kirjoitti täällä aiemmin, että tuntuu kuin elämä olisi jumissa yrittämisen takia eikä mitään tulevaisuudensuunnitelmia voi tehdä, kun miettii, onkohan sitä tulossa raskaaksi. Kuuntelin tänään Leonard Cohenia, ja biisi Waiting for a miracle puhutteli jotenkin ihan uudella tavalla just tähän liittyen. Kappale toki kertonee jostain ihan muusta kuin vauvan toivomisesta (ehkä täydellisen rakkauden haaveesta?), mutta samastuin niin vahvasti tähän kohtaan:
"Nothing left to do
When you've got to go on waiting
Waiting for the miracle to come"
No siis... Tyypillisesti kiinnittymisvuoto olisi just kuvailemaasi vv+verta, mutta keskustelupalstoilla on äitejä jotka kertoo että heidän kokemuksensa kiinnittymisvuodosta oli hyvinkin kuukautismaiset. Eli kannattaa testata jos kuukautiset jää tuntumaan erikoiselta ja nega testi ei aiheuttaisi liikaa ahdistusta. Toki hCG nousu vie 2-4 päivää jonkun lähteen mukaan eli tuon perusteella voi laskea kannattaako varmistaa raskaustestillä milloin.
No näin vähän itekki lueskelin ja siksi myös täällä vähän kyselin ku joka paikassa lukee vähän eriä ja joillaki valemenkat jatkunu pitkään raskaudesta huolimattaNo siis... Tyypillisesti kiinnittymisvuoto olisi just kuvailemaasi vv+verta, mutta keskustelupalstoilla on äitejä jotka kertoo että heidän kokemuksensa kiinnittymisvuodosta oli hyvinkin kuukautismaiset. Eli kannattaa testata jos kuukautiset jää tuntumaan erikoiselta ja nega testi ei aiheuttaisi liikaa ahdistusta. Toki hCG nousu vie 2-4 päivää jonkun lähteen mukaan eli tuon perusteella voi laskea kannattaako varmistaa raskaustestillä milloin.
Hyvin samoja keloja yhdynnöistä myös mulla. Meillä on miehen kans nyt hyvä puheyhteys löytynyt ja ollaan samalla kaistalla tän homman kanssa. Lääkityksestä johtuen miehellä nyt tosi huono kondis, joten en viitsinyt sit alkaa painostaa kun kyse ei ole siitä ettei haluais vaan siitä, että joka paikkaan sattuu, olo on heikko ja henki ei kulje. Ratsastaminen ei oo munkaan lempiasento, joten en nyt sitäkään ehdottanut.Hm, itse en tiiä millä kannalla olisin jos meillä olisi enemmän henkisestä puolesta johtuvia esteitä miehellä... Meillä ne esteet on enemmän fyysisiä kroonisen kivun takia, mutta yleensä saadaan kuitenkin oikeassa aikaikkunassa tallettelut tehtyä. Ehkä yhden kerran käynyt silleen että mies ei pääse maaliin koska sattuu liikaa.
Ymmärrän kumpaakin osapuolta hyvin. Kaikilla on oikeus kieltäytyä ja sit sekin on tosi ymmärrettävää että turhauttaa jos toinen ei suostu yhteistyöhön.
Meillä tosi toimiva kompromissi on ollut että mies tekee käsitöitä omassa rauhassaan kuukuppiin ja mä teen sillä koti-inseminaation. Ja sit meillä mies ottaa tosi vakavasti kans tän lapsen yrittämisen niin ei oo ollut siltä osalta mitään vastustusta. Mä pitkälle sanon päivät ennalta milloin pitää tapahtua ja hän on hommassa mukana. Sit kumpi tahansa meistä ehdottaa tarpeen mukaan kuukupin käyttöä ja se ei oo sen ihmeellisempää... Toisaalta ehkä se että meillä on joka kierrossa minimissään yks kuukuppi talletus ja joskus kaikki talletukset kupeilla, niin ei päästä niin sanotusti turhautuu liiasta läheisyydestä. Itse en ala omien mieltymysteni vuoksi ratsastaa kellään, plus veikkaan että mieheni ei myöskään suostuisi tähän kun oon kohtuu kömpelö niin varmaan aiheuttaisin kiusallisen päivystys reissun tai jotain...
Kunhan eihän se mieskään saa seisokkia vain sormen napautuksesta ja laukea siihen paikkaanja rehellisesti en mäkään jaksa aina olla mieheni lähellä fyysisesti.
Tosi ikävää ettei mies ole ajokunnossa. Toisaalta siittiötkään eivät varmaan kovin hyvässä jamassa ole kun ovat monta päivää hautuneet kuumeisissa palleissa. Vielä lisäksi jos on ollut nestehukkaa, niin viskositeetti on korkea ja se sitten huonontaa uintia.
lisäksi kaikilla on oikeus kieltäytyä seksistä
Omaa napaa: huomenna EHKÄ alkion tuoresiirto, ellei mitään omituista tapahdu.Ensimmäistä kertaa olen oikeasti "kisassa" mukana. Punktio tosiaan oli maanantaina, niin mulla ei omaa keltarauhasta ole niin pitää mennä joillain ällötys emätinpuikoilla. Etukäteen en voi paljoa testailla, kun triggeri (hcg:n kaltainen hormoni, jolla kypsytetään munasolut) näkyy melko pitkään testeissä. Virallinen testipäivä on aprillipäivänä (!!).