BBT - basal body temperature

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mannikka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@Suskikitten toivotaan parasta mahdollista onnea myös teille tälle kiertoa. Samoin toivotaan, ettet oo tulossa kipeäksi tai jos olet, niin tauti olis lievä ja menis nopeasti ohi. Onko sulla kuinka pitkä tuo terolut-kuuri?
Mulla on resepti puoleksi vuodeksi ja nyt syön ovulaation jälkeen n. 10 päivää terolutia, jotta luteaali ei jäisi liian lyhyeksi.

Nopee päivitys. Kävin vessassa ja isoksi yllätykseksi kananmunan kokoinen alue verta paperiin. Pyyhin uusiksi ihan vaan että alkoiko menkat jo, samanlainen alue. Aiemmin tiputtelussa ollut mukana myös limaa, nyt oli ihan puhdas tumma veri. Kiinnostavaa nähdä mitä seuraavaksi tapahtuu 🫣😥

Ja tiputtelu ei koskaan ole ollut näin suurta. Saas nähdä…

Meni väärään ketjuun vahingossa ja kopsasin ja tuliki lihavoituna tänne 🤭🤭

Oho @Mamiksx5 mitähän siellä on meneillään 🫣 eikös sulla ollut luteaalitukikin käytössä nyt? Mielenkiintoista kyllä nähdä, että mihin tilanne etenee - toivottavasti ei vielä kierron loppu 🤞🏼

@Maana Mannila toivotaan positiivista päätöstä tälle kierrolle, ei enää montaa päivää kun lopputulos on selvillä! 🌈
Mulla ei oo mitään dataa ylhäällä itsellä miten vv on käyttäytynyt niissä kierroissa missä oon raskautunut. Joka on sinällään vähän harmi, koska nyt kiinnostaisi kauheasti havainnoida asiaa 😅 Toisaalta, molemmat alkaneet raskaudet on nimenomaan alkaneet kierroissa joissa en oo yhtään jaksanut analysoida mitään dataa - ehkä pitäisi koittaa taas sitä "kikkaa" 🙈

Toivotaan @Suskikitten , että sielä olisi nyt lupaava dippi meneillään! 🤞🏼Millaisella annoksella sulla on terolutit?

Täällä siirryttiin tänään ennustetusti uuteen kiertoon 😊 Aamulla oli kunnon lämpödroppi ja ei mennyt kuin pari tuntia ja vuoto alkoi. Tää oli nyt tosiaan eka terolut-kierto, perjantaina illalla otin viimeisen annoksen joten kaksi päivää oli välissä kunnes vuoto alkoi. Helpottavaa, kun vähän jännitin ettei sekoita kiertoa kauheesti, tai ainakaan pitkitä. Ihanan optimaalinen tuollainen 27 päivää. Nyt jännitän sitten, onko lääkityksestä ollut vielä apua vuodon määrään ja pituuteen.
Ajattelin jatkaa lämpöjen mittausta nyt vielä ainakin nämä pari kiertoa mihin Terolutit käytössä. Kuvittelin, että olisi vaivalloisempaa mutta ihan helpoksi rutiiniksi se on tässä muodostunut ja toisaalta tää on myös aika mielenkiintoista seurattavaa!

Tässä vielä käppyrää, ei epäilystä lopun lämpöromahduksesta 😆

1000040894.jpg

@Nellinen mäkin aloin oikeastaan vasta tässä kierrossa seurata kohdunkauan limaa säännöllisesti pari kolme kertaa päivässä. Aiemmin oon tehnyt satunnaisia "pistokokeita", mutten ole muistanut edes päivittäin tarkkailla. Joulukuussa seurailin oviksen aikaan, mutta itelle on ainakin aika hyvin toiminut porttiteoria tässä, että kaikenlainen oman kropan merkkien tarkkailu on sitä kiinnostavampaa, mitä enemmän siitä oppii. Kohdulliset ihmisethän on varmaan miljoonia vuosia (sic) seuranneet oman kropan oireita ja sen mukaan osaneet ajoittaa tallettelut tarkoituksenmukaisesti. Toki ennen ehkäisypillerin tuloa markkinoille 1960-luvulla suurin osa kohdullisista ihmisistä oli lisääntymisikänsä ajan joko raskaana, lapsivuoteessa tai imetti. Vasta ehkäisypilleri antoi kohdullisille itselleen määräysvaltaa lapsilukuun ja sitä kautta paransi elämänlaatua ja monelle varmasti myös lisäsi (terveitä) elinvuosia.

Onko sulla Terolut sillain, että syöt aina tietyn aikaa ovulaation jälkeen? Meillä siis vasta yk 6 puolison kanssa, joten ihan vanhanaikaisilla metodeilla mennään. Kuulostaa ainakin hyvältä, että kierto on nyt 27 päivää, toivottavasti lääkekuuri ei kovasti runsastuta vuotoja ja pidennä sen kestoa.

@Nellinen tää on nyt kolmas kierto progetuen kanssa. Eka kierto ei tiputellut, toisessa kierrossa tiputtelua vähän ja nyt en tiedä mitä tapahtuu. En oo kohdunkaulaa tarkistellut mut nyt päätin kokeilla niin en löytänyt😅 Missä lie sekin matkoillaan🤣
No siellä kohti uutta kiertoa siis , onneks oli sopivan mittainen kierto . Mua mietityttää alkaako kiertosekoilut mulla, ikää ihan just ylihuomenna 42 🫣 kääk.

Pitäisi tuota kohdunsuuta nyt seurailla vähän tarkemmin että tietöis miten se eri kierron vaiheissa käyttäytyy…

@Nellinen tää on nyt kolmas kierto progetuen kanssa. Eka kierto ei tiputellut, toisessa kierrossa tiputtelua vähän ja nyt en tiedä mitä tapahtuu. En oo kohdunkaulaa tarkistellut mut nyt päätin kokeilla niin en löytänyt😅 Missä lie sekin matkoillaan🤣
No siellä kohti uutta kiertoa siis , onneks oli sopivan mittainen kierto . Mua mietityttää alkaako kiertosekoilut mulla, ikää ihan just ylihuomenna 42 🫣 kääk.

Pitäisi tuota kohdunsuuta nyt seurailla vähän tarkemmin että tietöis miten se eri kierron vaiheissa käyttäytyy…
Siis niinkin tieteellisesti edistyksellisessä yhteiskunnassa kuin antiikin Kreikassa uskottiin – for real – että kohtu on naisen sisällä oleva täysin muusta ruumiista irrallinen asia, joka saattoi lähteä vaeltelemaan naisen sisällä ympäriinsä. Just saying... 🤥

@Nellinen syön yhden 10mg tabletin päivässä ja kävin sun kysymyksen innoittamana lukemassa erilaiset hoito-ohjevariaatiot mitä tuolle lääkkeelle on. Alkoi kuulostaa niitä lukiessa tosi pieneltä mun annostus niin saa nähdä tuleeko tästä mitään… 😓 noh ainakin lumelääkevaikutus jos ei muuta.

Toivotaan, että olisi nyt sitä kiinnittymisvuotoa. Ei lämpöjen kai oikein pitäisi nousta, jos menkat aluillaan. Ellet oikeasti olisi kipeäksi tulossa? Mutta miksi menkat alkaisi Dpo9 progetuen läpi? Ja kohdunsuu olisi alhaalla sit jo kaiketi.

Vai onko yksi vaihtoehto, että ovulaation ajankohta heittää ja proget aloitettu liian aikaisin.. Sun kohdalla en kyllä oikein tähänkään usko 🤔

Toivotaan, että olisi nyt sitä kiinnittymisvuotoa. Ei lämpöjen kai oikein pitäisi nousta, jos menkat aluillaan. Ellet oikeasti olisi kipeäksi tulossa? Mutta miksi menkat alkaisi Dpo9 progetuen läpi? Ja kohdunsuu olisi alhaalla sit jo kaiketi.

Vai onko yksi vaihtoehto, että ovulaation ajankohta heittää ja proget aloitettu liian aikaisin.. Sun kohdalla en kyllä oikein tähänkään usko 🤔
Niimpä, kaikki merkit eli eggikset ja kivut viittasi kyllä että ovis oli sillon kun ff merkannut. Korkeintaan päivän heitto. No seuraillaan tilannetta.

@Maana Mannila Joo mulla on terolutit 10pvää dpo3 eteenpäin 😊
Ne on tosiaan määrätty vuotohäiriö diagnoosilla, kun viime kesästä alkaen (km jälkeen ja lopetin kesällä myös esikoisen imetyksen) vuotopäivät ovat lisääntyneet. Josko tasaisivat vuotoa ja menkkojen jälkeinen tiputtelu loppuisi. Mulla on ollut onneksi aina säännöllinen kierto, sitä vähän pelkäsin ettei nyt lääkityksellä sekoaisi 🙈 Meilläkään ei mitään raskautumisen edistämiseen määrättyjä hoitoja ole käynnissä, joskin terolutit voi toki epäsuorasti siihenkin vaikuttaa.

@Mamiksx5 On kyllä jännä tilanne kaikkineen! Tulevat päivät varmasti selkeyttää mihin suuntaan kierto menee 🫣

@Suskikitten Mulla ei ole näistä annoksista mitään käsitystä, että mikä on pieni annos ja mikä suuri 😅 Mulle määrättiin 2x10mg sen 10 vrk ajan. Pitäisikin mielenkiinnosta perehtyä asiaan. Mullakaan ei mitään progetasoja ole mitattu missään kohtaa, hoidetaan oiretta nykyhetken ja taustojen mukaan.

@Suskikitten Mulla ei ole näistä annoksista mitään käsitystä, että mikä on pieni annos ja mikä suuri 😅 Mulle määrättiin 2x10mg sen 10 vrk ajan. Pitäisikin mielenkiinnosta perehtyä asiaan. Mullakaan ei mitään progetasoja ole mitattu missään kohtaa, hoidetaan oiretta nykyhetken ja taustojen mukaan.
Ite luin aika kattavaa ohjeistusta täältä: https://pharmacafennica.fi/spc/2000872

Tilannepäivitys🤣 Lämpö nousussa joten kipeeksi täs sit tultiin 🤒 höh. No nyt ei lämmöt ole accurate joten eipä siinä muuta ku kattellaa mitä aamun testi sanoo 🤞

No harmi, aina ikävä sairastua. Muistan vuosi sitten kun luteaalin aikana sairastuin kovaan kuumetautiin ja sit kierto typistyi vain 22-päiväiseksi kun vuoto alkoi. Tai sitten en edes ovuloinut. Monen päivän kova kuume selkeästi laukaisi vuodon. Se on lyhyin kierto mitä on koskaan ollut.

Toivottavasti sulla kuitenkin kyse kiinnittymisestä 🥰 Pitääkö ottaa enemmän progea?

No harmi, aina ikävä sairastua. Muistan vuosi sitten kun luteaalin aikana sairastuin kovaan kuumetautiin ja sit kierto typistyi vain 22-päiväiseksi kun vuoto alkoi. Tai sitten en edes ovuloinut. Monen päivän kova kuume selkeästi laukaisi vuodon. Se on lyhyin kierto mitä on koskaan ollut.

Toivottavasti sulla kuitenkin kyse kiinnittymisestä 🥰 Pitääkö ottaa enemmän progea?
En yhtään tiedä pitääkö, meinasin kysyy sit ovumialla siihen neuvoo kun onnkyitenkin tiputellut siitä huolimatta. Mut nyt en tiedä sit jos kierto loppuu ennen aikojaan et tavallaan on liian isot kp t ultraan, vai sä kun olit kp10 niin näkyikö afc tilannetta silloin?

Juu no lähipäivät kertoo mitä kierrolle käy.

En yhtään tiedä pitääkö, meinasin kysyy sit ovumialla siihen neuvoo kun onnkyitenkin tiputellut siitä huolimatta. Mut nyt en tiedä sit jos kierto loppuu ennen aikojaan et tavallaan on liian isot kp t ultraan, vai sä kun olit kp10 niin näkyikö afc tilannetta silloin?

Juu no lähipäivät kertoo mitä kierrolle käy.

Joo kyllä siellä myös kp10 näkyi käytännössä sama tilanne, no ehken 5+4, mulla aiemmat veikkaukset olleet 4+4 tai 5+5, mutta kai kaikista luotettavin ois ihan kierron alkupäivinä ultrata. Kp2-4 kai optimaalisin?

Kun mulla oli jo iso folli silloin kp10, 16x22mm, niin se voi vaikeuttaa näkemistä, jos vie tilaa muilta folleilta siinä vieressä. Mutta tuskin se heitto suuri on.

Joo kyllä siellä myös kp10 näkyi käytännössä sama tilanne, no ehken 5+4, mulla aiemmat veikkaukset olleet 4+4 tai 5+5, mutta kai kaikista luotettavin ois ihan kierron alkupäivinä ultrata. Kp2-4 kai optimaalisin?

Kun mulla oli jo iso folli silloin kp10, 16x22mm, niin se voi vaikeuttaa näkemistä, jos vie tilaa muilta folleilta siinä vieressä. Mutta tuskin se heitto suuri on.
No hyvä juttu, se ajan muuttaminen on hankalaa työn ja kaiken suhteen joten mennään toistaiseksi nyt näillä .

Onks sulla dpo16 jo?? 🤞🤞🥹🥹

No hyvä juttu, se ajan muuttaminen on hankalaa työn ja kaiken suhteen joten mennään toistaiseksi nyt näillä .

Onks sulla dpo16 jo?? 🤞🤞🥹🥹

Hupsis, taitaa se olla jo dpo16. Kai yhden päivän heitto oviksessa mahdollinen 🤭🤭

Sori että en oo vielä testannut. Ei voinut viikonloppunakaan.

Muokattu viimeksi:
Mä laitoin just kuvaa tonne testiketjuun. Edelleen tää kamala pahoinvointi jatkunut. Alkoi siis myös siinä perjantain korvilla. Ajattelin vaan et verikoetulos jännittää. Viime pe otettu progesteroni oli ilman luteaalitukea 89,1. Nyt kuivuttuaan mun silmät näkee kyllä ihan selkeän toisen viivan. Vai olenko mä tosiaan tulossa hulluksi kaikkien outojen unienkin valossa??

1000042255.jpg

Takaisin