BBT - basal body temperature

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mannikka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@Kali oliko sulla kuvaa tännpäivön hailurasta. Ehkä se digissä ei vielä näy kun niin hailakka oli. Sanottiinko että vasta plussasta aloittaa luget? Mä luulin et ois ollu heti tukemaan luteaalia kun ovis varmasti ohitettu.

@Nellinen mullakin lugesteronista huolimatta lämmöt käy välillä tosi alhaalla ihan coverissa kiinni. Otan iltaisin yhden tabletin dpo3 alkaen. Ja dpo13 jos nega niin sinä iltana en enää ota sit. En tiedä käyttäytyykö nää hieman eritavalla terolutteihin verrattuna .

@Maana Mannila pääsee Toivittavasti piinailemaan. Toivotaan että päivät kuluu nopsaa.

@Syssymyssy jos se uusi kierto sielt alkaa niin tsemppiä uuteen kiertoon 👍

@Mamiii miltä lämmöt näyttää siellä?

Soittelin just ovumialle ja samalla pyysin katsoo mun vanhat ultraukset mitä niissä sanottiin kun varasin siis nyt itselle ultran ja miehelle simppatestin ni nähdään mikä tilanne. Elikkäs 3/23 ultrattiin ekan kerran ja silloin merkintä oli 13 rakkulaa yhteensä. 9/23 oikealle oli huono näkyvyys ja vasemmalla näkyi 8.

Toivotaan että voisi sen ajan perua, arviolta kp5 se uus ultra mut sen näkee sit miten tää kierto päättyy.

Tän päivän käppyrä View attachment 152511

Kyllä sen ajan varmaan voi perua, viimeistään vuorokautta ennen, veikkaan. Huh huh, onpas sulla ollut monta rakkulaa -23 😵 Minä kiertopäivänä nyt ajattelit mennä ultraan?

Niin noista rakkuloista.. Mulla hyvällä lykyllä se 10 yhteensä ja oon 36.

Noh, ei lämmöt ainakaan vielä lähteneet laskuun.. Taitaa ainakin vielä keltarauhanen tehdä tehtäväänsä hyvin.. Tosin aika paksuissa peitteissä nukuin 😅

Dpo13 tänään arviolta.. Arviohan se aina on. Proge oli tosiaan 42,6 Dpo9, että vissiin hyvä on.

Kyllä sen ajan varmaan voi perua, viimeistään vuorokautta ennen, veikkaan. Huh huh, onpas sulla ollut monta rakkulaa -23 😵 Minä kiertopäivänä nyt ajattelit mennä ultraan?

Niin noista rakkuloista.. Mulla hyvällä lykyllä se 10 yhteensä ja oon 36.

Noh, ei lämmöt ainakaan vielä lähteneet laskuun.. Taitaa ainakin vielä keltarauhanen tehdä tehtäväänsä hyvin.. Tosin aika paksuissa peitteissä nukuin 😅

Dpo13 tänään arviolta.. Arviohan se aina on. Proge oli tosiaan 42,6 Dpo9, että vissiin hyvä on.
Joo sain käsityksen siis että sillon kun se 13 niin ne oli yhteensä, oli vähön oudosti kirjattu. Eli sekö hyvä? Olin silloin 39 vuotias. Ja sit toisella kerralla näkyi vain vasen puoli. Nyt sitten saa nähdä mitä näkyy vai näkyykö mitään. Kp 5 on arvio. Vähän riippuu miten luget tällä kertaa, pidentääkö parilla päivällä vai ei.

Ja hyvin taitaa puksuttaa sun keltarauhanen. Milloinkas poikkiksen kans näätte jos pääsettekin tekee testiä? 🙏

Olin oikeassa!!! Vuoto alkamassa! 😂 Okei ei sinänsä juhlan asia mutta vähän lohtua tuo että olin oikeassa! Outoa vaan että 1 alkoi vaikka lämmöt ei pudonneet tänään eiliseen verrattuna ja 2 alkoi vuoto jo dpo12 ja kp26. Eli eikö se tarkoita että 25 päivän kierto vaan??? 🤯 Outoutta lisää että lähinnä alkoi huvittamaan veren näkeminen tällä kertaa. Olin varma että saatan kun verta näkyy alkaa jopa itkemään...

Joo sain käsityksen siis että sillon kun se 13 niin ne oli yhteensä, oli vähön oudosti kirjattu. Eli sekö hyvä? Olin silloin 39 vuotias. Ja sit toisella kerralla näkyi vain vasen puoli. Nyt sitten saa nähdä mitä näkyy vai näkyykö mitään. Kp 5 on arvio. Vähän riippuu miten luget tällä kertaa, pidentääkö parilla päivällä vai ei.

Ja hyvin taitaa puksuttaa sun keltarauhanen. Milloinkas poikkiksen kans näätte jos pääsettekin tekee testiä? 🙏

No onhan se tosi hyvä 39-vuotiaalle. Varmaan vielä nytkin sulla hyvä. Mulla on huono ikäisekseni.. Tai himpun matala määrä.. En ymmärrä miten mulla niin huono, tuntuu että kaikilla on parempi.

Vielä elättelen toiveita, että hän saapuisi huomenna, mutta on ehken vähän kiikun kaakun. Toki sit testataan, jos hän saapuu. Jos ei, niin sit varmaan vaan odotan kuukautisia yksinäni tai sit jos kuukautiset myöhässä niin alkuviikosta ois viimeistään testin paikka yhdessä.

Taidan lämpöjen mittaamisen jättää hetkeksi pois kun ei sinänsä alkukierto mitään kerro loppukierron kannalta. Varsinkin nyt parempi näin kun kyseenalaistin valvoessani tässä kaiken että haluanko edes yhtäkään lasta koska en ole edes varma nyt pidänkö lapsista. 🤷‍♀️ Varmaan jos jatkan lämpöjen mittaamista myöhemmin sotkee käyrän mutta... Vuoto ei alkanut eilen kunnolla vielä vasta oli yltynyt todella veriseksi kun tunti sitten heräsin jo ja kävin vessassa.

Täällä dpo Ouran mukaan 3, mutta omien tulkintojeni mukaan 4. Lämmöt koholla nyt toista päivää putkeen, joten luteaalivaihe on todettu alkaneeksi. Oireiden perusteella päättelen, että ovis on ollut ma—ti-yönä tai ti-aamulla tosi aikaisin. Talletuksia tehtiin viime viikolla arkena sekä la ja täl viikol ma, joten niiden ajoitus pitäis olla ihan ok. Kiertopäivä 18. Missä vaiheessa kiertoa lämmöt pitäis nousta ja jäädä koholle, jos nyt sattuisi niin hyvin, että meillä olisi tässä kierrossa tärpännyt? Tiedän, siis ettei vielä pitäis näkyä mitään, ja kiinnittyminenkin ensi viikon aikana tapahtuu, jos tapahtuu.

Liitteet

• IMG_9835.jpeg
    IMG_9835.jpeg
    74.7 KB · Katsottu: 14
2.4 ug/l, mikä on ilmeisesti ihan ok. Toi arvo otettiin 2 kuukautta kierukan poiston jälkeen, joten toi mitattu voi olla todellista aavistuksen matalampi, muttei välttämättä. Ja ikää mulla on 31.

Niin, hyvältä vaikuttaa, on normaali. Reserviä on oikein hyvin vielä jäljellä.

@Maana Mannila lämmöt nousee oviksen jälkeen ja virallisesti taitaa olla niin, että jos ne pysyvät 18 päivän ajan follikkelivaihetta korkeammalla niin lämpöjen perusteella voisi arvella olevansa raskaana. Lämmöt ei sinänsä ole mikään kovin varma indikaattori raskauden alkamisesta. Itselläkin lämmöt dippaili plussaamisen jälkeen vähän miten sattuu, ja lopputulos nukkuu tuossa vieressä päiväunia.

Jos oot kiinnostunut saamaan "tarkempaa" lämpökäppyrää kuin nuo Ouran palkit, niin Ouran saa yhdistettyä tuon fertility friend-sovelluksen kanssa jota moni tässä ketjussa käyttää 😊

@Maana Mannila lämmöt nousee oviksen jälkeen ja virallisesti taitaa olla niin, että jos ne pysyvät 18 päivän ajan follikkelivaihetta korkeammalla niin lämpöjen perusteella voisi arvella olevansa raskaana. Lämmöt ei sinänsä ole mikään kovin varma indikaattori raskauden alkamisesta. Itselläkin lämmöt dippaili plussaamisen jälkeen vähän miten sattuu, ja lopputulos nukkuu tuossa vieressä päiväunia.

Jos oot kiinnostunut saamaan "tarkempaa" lämpökäppyrää kuin nuo Ouran palkit, niin Ouran saa yhdistettyä tuon fertility friend-sovelluksen kanssa jota moni tässä ketjussa käyttää 😊
Hei jee, kiitos kattavasta vastauksesta! Mäkin itse asiassa innostuin googlettelemaan tarkemmin ja löysin tosiaan saman tiedon, mitä säkin tässä kerrot ja että varsinaisesti hedelmöittyminen ja kiinnittyminen eivät nosta lämpöjä vaan progesteroni pitää lämmöt koholla. Jos alkion onnistuu kiinnittyä, niin progesteroni pitää lämpöä koholla raskauden ajan.

Hyvä tietää, että Ouran saa yhdistettyä tuohon Fertility Friend -sovellukseen. Pohdin asiaa, jos ei nyt tästä kierrosta tärppää. Vähän arveluttaa sen oman terveysdatan lataaminen ylimääräisiin sovelluksiin, vaikka onhan ne jo Ourassa ladattuna. Heh...

Huomaan, että mulla on vähän ristiriitaisen fiiliksen sen kanssa, toivonko tärppiä tälle kierrolle vai en. Olisi tietysti toive, että raskaus alkaisi mahdollisimman pian (nyt yk 6), mutta toisaalta must olis ihanaa, jos vauvan laskettu aika olisi marras- tai vasta joulukuussa. Olen itse loppuvuodesta syntynyt, ja se on aina ollut tosi iso osa mun identiteettiä ja mulle ns. tärkeä juttu. Olisi ihanaa, jos mun lapsi syntyisi kans loppuvuonna. Vaikka eihän sillä mitään väliä ole, koska syntyy, kunhan syntyy. Eikä laskettu aika tietysti kerro mitään tarkkaa siitä, milloin lapsi tosiasiallisesti syntyy, koska eipä vauvat paljoa kalenterja kattele vaan tulevat, kun heille sopii.

Toisaalta taas yritys ja varsinkin ovulaation odottaminen ja etsiminen on mulle stressaavaa ja kuormittavaa ja turhauttavaakin aikaa, joten mitä aiemmin raskaus alkaa, sitä vähemmän hedelmällisiä päiviä tarvii kytätä.

Kattellaan...

Tsempit kaikille flunssan kourissa painiville ! Täällä kans sairastupa ja vaikka itsellä vaan pikkuflynssa niin se pienen kans valvominen ja istualleen nukkuminen saa kyllä olon että olis itsekin kipeenä. Toki varmana en voi sanoa onko joku pöpö tulossa tähän samaan syssyyn ku alkoi kutittava yskä joka nyt muuttunu vähän limaiseksi.
Sain nukuttua parin tunnin päikkärit pienen kans ja nyt on hetki vaan olla ennenku herää.

Täällä dpo8 ja nyt alkoi se juupas eipäs taistelu itseni kans . Haluisin venyttää testin kans mutta toisaalta oon hienosti päässy tähän asti ni Eiks huomenna vois jo vähän kokeilla.
Pieniä tuntemuksia ollu oikealla nivusessa ja tänään myös vasemmalla ja hieman kramppailua, lievää tosin.

IMG_9639.jpeg

Korkea lämpö johtunee huonosta yöstä. Toki toivon että vähän olis kans jotain muuta.

1000042223.png

Tänään ovistestien mukaan dpo8 ja lämpöjen mukaan 7. Vkl lämmöt otettu oikein makeiden ja pitkien unien jälkeen, oltiin miehen kans kahdestaan kotona. Lapsi oli hoidossa koko vkl. Estrogeenidippi? näkyy tossa dpo 4/5. Mitään testaushaluja ei ole. Ei pienintäkään, vaikka häviävän pieni mahdollisuus plussaan onkin, kun viimeinen talletus oli pari päivää ennen ovisplussaa. Outoa pahoinvointia ja vatsan sekoilua ollut nyt muutaman päivän, mutta luulen että joku tauti tai sit ihan vaan omat hormonit 🤣 kaikin puolin tosi zen, ei itketä ei naurata. Vähän vaan ahdistaa millaiset supermenkat on tulossa. En tiedä vaikuttaako superovis menkkoihin miten. Saa kertoa kokemuksia, jos niitä on. :)

Mittasin lämmöt sittenkin eilen vähän viiveella, mutta oli 36,38 joka mulle normi lämpöjä alhaisemmat. 🤯 Tippu siis vasta lämmöt mulla kun vuoto jo erittäin runsasta.. Eli en voi mä niiden perusteella alkaa ennustelee kuukautisia. 🤣 Kun tippuu vasta sinä.päivånä kun vuoto todella runsasta!! Tänään oli sitten 36,78?? Ei siis ole sekään ihan normi lukema. Kirjoitin nyt nuo enkä käyrää laita kun 2 lukemaa siinä vasta.. Joka tapauksessa mä taidan olla myös flunssassa! 😪 Kun ei millään jaksa tietokoneellakaan olla, pää kipeä, vatsa kipeä, nenä vuotaa, aivastuttaa ja yskittää...

//Lisään sittenkin edellisen kieron käyrän johon kierto loppui. Järkyttävä pudotus... 😆 Ja ei mitään merkkejä aiemmin kunnes vuoto oli jo runsastunut. Luulisi että ainakin normin mukaan olisi pitänyt edes edellisenä päivänä pudota??

Liitteet

• Screenshot_20260201_161821_com_tamtris_fertilityfriend_MainActivity_edit_207234471756309.jpg
    Screenshot_20260201_161821_com_tamtris_fertilityfriend_MainActivity_edit_207234471756309.jpg
    89.9 KB · Katsottu: 19
Muokattu viimeksi:
Sivusta huutelen @Kali , että mulla lämpökäyrä meni luteaaliviivan alle tyypillisesti vasta vuodon alkamisen jälkeen. Tarkoissa ajoituksissa paljon yksilöllistä vaihtelua... Eli en voinut käyttää lämpöjä indikaattorina siitä mitä olisi tapahtumassa - toki jos edelleen nousee dpo10-12 se ei ole yleensä mikään huono merkki.

@Kali Mullakin on joskus pudonnut lämmöt vasta menkkojen alettua. Toki silloin on yleensä käynyt jossain kohtaa käyrä jo alempana ja noussut uudelleen. Mitä tässä nyt on oppinut omista kierroista, niin käyrästä taidan nähdä vain sen, onko vahva luteaali, mutta ei se vielä raskautta takaa. Vasta kun menkat myöhässä ja lämmöt edelleen korkealla, voi alkaa uskomaan. Sitten toki, jos on se kierto että lämmöt tippuu jo ennemmin, kuten tässä kierrossa oli, niin sitten sen tietää.

@Nukkelapsi Toivottavasti olisi tulevan plussan oireita. 🙏 Mulla oli aika vahva ovulaatio ja luteaali, on myös enemmän menkkakipuja nyt kp1. Ehkä sillä joku yhteys voi olla.. Mut eipä näistä tiedä.🤷‍♀️😅

Tylsä omanapa päivitys, mutta eka kerta kun havaittavissa mahdollista estrogeenidippi/kiinnittymisdippi alkua:

Täällä joko menossa estrogeenidippi tai sit oon parantumassa jostain hädin tuskin oireilleesta mini flunssasta, ei voi tietää kun mulla väsymys aiheuttaa kans lievää nuhaisuutta ja kurkkukipua öisin. Vasta kp22/24 menossa sekä terolutit niin kuukautiset ei vielä pitäisi pystyä alkamaan.

Nyt vähän jännittää kun yleensä jos oon nähnyt lämmön tippuvan tuohon malliin niin siitä on alkanut samana päivänä kuukautiset ja se lämpö ei koskaan nouse 😅

Hmm mullahan ne lämmöt pomppas oikein kunnolla. Tunnustelin oloa vaikka Oonkin yöllä yskinyt niin ei silti tunnu kuumeiselta tai lämpöilevältä. Mittasin kahdesti ja samaa näytti. Testi nega aamulla .

@Suskikitten mulla oli edelliskierrossa tiputtelua lugesta huolimatta mutta menkat alkoi sit dpo15 kun dpo12 illalla otin vikan .
IMG_9656.jpeg

@Kali mullakin yleensä lämmöt romahtaa vasta, kun vuoto on kunnolla alkanut. Eli kp 1 aamulla saattaa vielä olla koholla tai suht koholla ja sitten kp 2 vasta tippuu. Kiertokohtaista vaihtelua esiintyy jonkin verran. Samaten joskus on pari kolmekin päivää tiputtelua ennen kuin vuoto kunnolla alkaa, mikä on raivostuttavaa, kun se tuntuu niin turhalta. Joskus taas ei tipan tippaa ja sit kerralla hanat auki. Tutkimattomat ovat kuukautiskierron tiet.

@Mamiksx5 no oho, sullahan hyppäs käyrä! Jos tulkitsin kaaviota oikein, niin sulla nyt dpo 9. Voi olla, ettei näy vielä sen takia testissä positiivisena. Toivotaan parasta! <3 Ja toivotaan tietysti kans, ettet oo sairastumassa.

@Suskikitten toivotaan parasta mahdollista onnea myös teille tälle kiertoa. Samoin toivotaan, ettet oo tulossa kipeäksi tai jos olet, niin tauti olis lievä ja menis nopeasti ohi. Onko sulla kuinka pitkä tuo terolut-kuuri?

Omanapa tähän väliin: Tuntuu, että oon kertonut täällä nyt kaiken, mitä on tästä kierrosta kerrottavaa. Plussaa odotellaan, tänään kp 20, dpo 6. Valkovuoto on eilen ja tänään ollut voidemaista ja aika runsasta, tänä aamuna uutena että vaikuttaa juoksevammalta tai vähän märemmältä kuin eilen. Mutta en ole varma, kuivasinko kädet jotenkin huolimattomasti ennen kuin kokeilin vai onko vuodossa oikeasti tapahtunut jotain muutoksia. Kohdunkaula tuntuu kovalta ja napakalta sekä pitkältä (?) ja ohuelta (?). En tiedä, voiko näistä mitään tässä vaiheessa kiertoa edes päätellä. Viime kiertoon verrattuna lämpökäyrä näyttää asettuneen vähän korkeammalle tasolle, mutta eipä siitäkään vielä pitäisi mitään näkyä. Liitän kuvan kuitenkin tähän viestiin. Tämän viikon aikana pitäis jotain oireita jo tulla, jos on tullakseen, mutta katsotaan nyt. Yritän pitää pään kylmänä ja keskittyä normaaliin elämään.

Ouran uusin arvaus on, että vuoto alkaisi 8.–12.2., todennäköisimmin 10.2. Sikäli, kun vanhat merkit pitävät paikkansa, uusi kierto käynnistyy 10. tai 11.2., jos käynnistyy.
IMG_9838.jpg

@Mamiksx5 Oho onpa lämmöt korkealla ihan yht äkkiä! Toivottavasti olisi lupaava merkki! 🤞

@Maana Mannila En tota käyrää osaa tulkita, mutta toivottavasti sekin viittaa hyvään lopputulokseen! 🙈

Mulla ei mitään raportoitavaa ainakaan mitään mielenkiintoista, lämmöt jossain 36,7 tuntumassa vähän yli.. Mies eilen lateli mun negatiivisten syiden miksi parempi lopettaa yritys päälle miksi jatkaa ja mitä positiivista siinä on kun (hänen sana tuo "kun" itse meinasin korjata että "jos") saadaan lapsia. 😞 Ei siis ollut painostavaa muuta kuin pitkä hiljaisuus ennen kuin alkoi puhumaan. Hyviä pointteja hänellä kyllä oli ja eihän tätä voi loogisuuden kannalta miettiä. 😮‍💨

Takaisin