@MiniMe88 tosi tosi paljon voimia sinne! Olen pahoillani
Tuo keskustelu siitä, pitäisikö perhe perustaa aiemmin, on mielestäni todella kiinnostava ja hankala. Itse olen törmännyt ihan livenä paljonkin sellaiseen puheeseen, että "liian nuorena" (esim. 23-vuotiaana) lapsen saava pilaa elämänsä. Minusta se on loukkaavaa puhetta.
Myös omat vanhempani ovat aina sanoneet minulle, että älä hanki lapsia alle 30-vuotiaana. Tämä on varmasti vaikuttanut minuun. He ovat myös kommentoineet ystävieni raskausuutisia niin, että mikseivät he odottaneet pidempään. Vanhempani saivat lapsia melko nuorena, ja luulen, että se on useastakin syystä jälkikäteen harmittanut. Ei siis me lapset sinänsä, vaan ajoitus ja siihen liittyvät asiat. Ilmiö on kuitenkin vanhempiani laajempi - monet tuttavani ovat tosiaan sanoneet tuollaisia ikäviä kommentteja lapsen nuorempana saaneista.
Omalla kohdalla parisuhteen laatu ei ole koskaan ollut este perheen perustamiselle. Sen sijaan sekä minä että puoliso opiskeltiin melko pitkään. Opiskelijana ja heti valmistumisen jälkeen elämä tuntui taloudellisesti niin epävarmalta, ettei vauvan tarkoituksellinen tekeminen tuntunut mitenkään realistiselta. Olin todella huolissani esim. siitä, tuleeko kukaan palkkaamaan minua, vaikka oman alani työllisyys onkin ihan hyvä. Oltiin kyllä puolison kanssa puhuttu, että pitäisimme kyllä vauvan, jos tulisin vahingossa raskaaksi. Tuohon aikaan minulla ei kuitenkaan ollut vauvakuumetta.
Minulla heräsi vauvakuume ollessani 29. Puoliso ei tuntenut samoin. Tähän vaikuttaa se, että hän pääsi opiskelemaan minua myöhemmin ja oli vasta valmistumassa, kun minä haaveilin vauvasta. Puolisoni on kunnianhimoinen, ja hän halusi ensin saada vakituisen työpaikan sekä panostaa työhönsä ja uraansa. Puoliso koki, ettei voinut panostaa samanaikaisesti sekä työhön että isyyteen niin intensiivisesti kuin haluaa.
Tosin puoliso on sittemmin sanonut, että jos olisi tiennyt, ettei raskaus välttämättä ala nopeasti, olisimme voineet aloittaa aiemmin.

Puoliso sanoi uskoneensa, että voimme tulla raskaaksi milloin vain haluamme. Rehellisesti sanottuna minäkin luulin niin. Ajattelin, että hedelmällisyysongelmat ovat kuin jokin vakava sairaus, vaikkapa syöpä - toki se osuu joidenkin kohdalle, mutta ei varmastikaan meille!
Megapitkä viesti, mutta loppuun vielä: Toivon siis asenteiden muutosta niin, että olisi ok perheellistyä aiemmin, mutta myös ymmärrystä sille, ettei nuorena vanhemmaksi tuleminen ole kaikille realistista tässä modernissa maailmassa.