Raskaaksi 2026

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mamiksx5
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Päivitys tilanteeseen: Tein aamulla uuden raskaustestin, tällä kertaa herkän (viimeksi oli tavallinen). Testi oli positiivinen. Vuoto jatkuu nyt yhdeksättä päivää.

Soitin terveyskeskukseen, ja hoitaja konsultoi lääkäriä. Eivät pitäneet kohdunulkoista raskautta todennäköisenä, koska mulla ei ole kovaa kipua. Sen sijaan he uskoivat, että kyseessä olisi varhainen keskenmeno ja ohjeistivat vielä seuraamaan, väheneekö vuoto itsestään. Jos ei vähene tänään tai huomenna, voin tulla sinne akuutille ajalle perjantaina, jos soitan sinne heti 8.00.

Edit: Just katsoin Maisasta, että sinne on kirjattu tuosta puhelusta väärin faktoja. 😅 Soitan takaisin ja yritän korjata... Jos ovat ymmärtäneet tilanteeni väärin, ehkä neuvotkin olivat vääriä.

Muokattu viimeksi:
Aattelin vastata, vaikka mulla ei ookkaan vielä ”kunnon kokemusta”… itse oon käynyt vain kerran ja sillä kerralla löin omat faktat pöytään sen verta agressiivisesti kait että sain reseptin miltein pelkillä puheilla 😅 joten mun kokemus ei varmastikaan oo se normi. Toisaalta halusinkin pelkkää progesteroniin vaikuttavaa lääkettä niin ne on aika turvallista antaa.

Itse menisin sen perusteella kierrosta minkä epäilisin olevan ongelma ja haluaako ultraa. Aika hyvä lotto olisi osua just ovulaation jälkeen, koska silloin ultrassa oman järjen mukaan näkyisi limakalvon paksuus, onko syntynyt keltarauhasta ja jos on muita ongelmia 🤔 korjatkaa he joilla on oikeasti kokemusta aiheesta.

Toki kannattaa listata sitä ennen kaikkia muuta tietoa pari kiertoa taaksepäin. Mä ite olin kirjoittanut papereihini kolme edellistä kiertoa kestot, kuukautisten runsauden, milloin oli lh huippu ja oman parhaan arvauksen lämpöjen perusteella oliko irronnut munasolua. Noista tiedoista voi päätellä jo tosi runsaasti naisen kehon toiminnassa.

Toki sit miehen kannattaa myös käydä tarkistamassa itsensä. Mulla ei oo siitä puolesta yhtikäs mitään hajua kun meillä syyllinen lapsen saannin vaikeuteen ollut ilmiselvästi mun liian lyhyt kierto.
Kiitos vastauksesta! :Smiling Face With Smiling Eyes: Joo, kyllä se taitaa toi ovulaation jälkeinen aika olla se kannattavin. Jos ihan mun kiertoa tarkkailee, niin ei ole oikein sellasta selkeätä ongelmaa, mitä lähtisi ratkomaan. Ovistestien ja omien tuntemusta perusteella ovulaatio tulee ja kuukautiset on aika normaalit, luteaali noin 13pvä jne. Mutta toivottavasti jotain apua sieltä saisi. Siittiöiden tilanteesta ei ole muuta tietoa kuin että seitsemän vuotta sitten vielä riitti sen verran, että saatiin kuopus aikaiseksi. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Että varmasti olisi hyvä sekin tarkistuttaa.

@Syyskukka Pahoittelut, jos nyt tosiaan on varhaisesta keskenmenosta kyse. :Broken Heart: Toivottavasti vuoto pian helpottaa!

En tiedä, mikä mulla on, mutta ei vain tunnu, että kaikki olisi ihan normaalisti. 🫠

Maisaan oli tosiaan kirjattu, että olisin tehnyt jouluna positiivisen raskaustestin ja myöhemmin negatiivisen raskaustestin. Se ei pidä paikkaansa - sanoin hoitajalle, että tein jouluna positiivisen ovulaatiotestin, kaksi päivää sitten negatiivisen testin ja tänään positiivisen herkän.

Soitin takaisin terveyskeskukseen, ja eri henkilö vastasi. Hoitaja oli aluksi vihainen siitä, että soitin kiireelliselle linjalle jostain Maisaan kirjatuista virheellisistä tiedoista. Kimpaannuin siinä itsekin, että miten voin luottaa saamiini ohjeisiin, kun mun tilanne on selvästi ymmärretty väärin, ja selitin uudestaan tilanteen ja sen, mitä pelkään. Hoitaja muuttui kyllä ystävällisemmäksi puhelun lopussa ja sanoi, että oli kyseessä varhainen keskenmeno tai kohdunulkoinen raskaus tai ihan oikea raskaus, mitään ei ole tällä hetkellä tehtävissä ja että mun pitää vain seurata tilannetta. Hoitaja puhui jotain kiinnittymisvuodostakin, mutta ei kai se voi kestää 9 päivää? Hoitaja kehotti ottamaan rauhallisesti ja tekemään uuden raskaustestin viikon kuluttua.

Edit: Laitoin aamulla ottamani kuvan testistä tuonne Plussa vai ei -ketjuun.

Muokattu viimeksi:
Mä itse tajusin mikä ongelma ovulaatiotesteissä kun vielä näyttää korkeaa tulosta se laite. Katsoin sitä testiä ja eihän siinä edes näy vahvaa toista viivaa. Ja muistelen lukeneeni kun korkea tulos tulee niin se ei matalaksi voi laskea enään siinä. Joten ovulaatio todennäköisesti normaali aikoihin. Nyt siis kp10 ja oletan että jos normi testeillä olisin testannut että näyttäisi haaleaa viivaa vielä myös. Oletan että huomenna myös korkea tulos tuolla laitteella... 😵‍💫 Eihän tässä mikään kiire toki ole, mutta pitänee miettiä tallettelut uusiksi. 😂 Kun viime lauantaina muuten vaan niin pitää varmaan muuten vaan vielä kerran jotta siittiöt ovat mahdollisimman tuoreita... 🤣

@Syyskukka tällä hetkellä ei varmastikaan voi muuta kuin seurata tilannetta. Suosittelen tekemään raskaustestejä ja seuraamaan, mihin suuntaan viiva kehittyy.

Kuopusta odottaessa minulla alkoi vuoto 4 päivää ennen oletettuja kuukautisia. Olisin olettanut kierron olleen vain lyhyempi ellei olisi ollut niin vahva tunne siitä, että olen raskaana.
Sain ensimmäisen haamun Pregcheckiin dpo17 ja siitä viiva vähitellen vahvistui.
Vuoto jatkui jokusen päivän ja toisinaan tuli pientä tiputtelua.
Vielä seuraavien kuukautisten aikana tuli vuotoa ja olinkin varma keskenmenosta.
Raskaus sujui kuitenkin hyvin loppuun saakka ja terve lapsi saatiin.

Suosittelen hankkimaan noita lähikaupasta saatavia Pregcheckin liuskoja. Halpoja ja mielestäni hyviä.

Pidän peukkuja, että plussa vahvistuisi ja kaikki sujuisi hyvin. Tsemppiä 💕

@Syyskukka itse vain arvuuttelen täällä, koska en oo terveydenhuollon ammattilainen, mutta veri voi tulla muualtakin kuin kohdusta. Itsellä ekassa raskaudessa limakalvot ärtyi hyvin varhain ekassa raskaudessa ja siitä tuli verta. Sit kans oon kuullut että joillakin on niin äkäiset kiinnittymisvuodot että menneet kuukautisista. Myös joillakin koko raskauden alkupuoliskon tulee verta ajoittain juurikin limakalvojen reagoidessa hormoneihin. Ja itse oon ainakin kahdesti luullut juuri auennutta peräpukamaa kuukautisiksi…

Itse tekisin joka toinen päivä raskaustestin tilanteen seuraamiseksi ja menisin päivystykseen jos olo muuttuu aneemiseksi. ”Pelkkä” seuraaminen on kyllä aivan hirveetä aina kun sitä joutuu tekee… ja testejä ei oo mikään pakko tehdä jos se tuntuu lisäävän ahdistusta.

Syyskukka ootkin saanut täällä hyviä vinkkejä, joten toivotan vaan tsemppiä ja että aika kuluu nopeasti kun tk ohjeisti kerta viikon päästä tekemään testin. Minulla on myös terveessä raskaudessa ollut yksittäistä verenvuotoa, samoin kun lähipiirin varhainen keskenmeno olikin muuta runsasta verenvuotoa ja raskaus sujui terveenä täysiaikaiseksi. ❤️‍🩹 Ihan vaan siksi kerron, että kaikki voi sujua hyvin! Mutta itsehän ei myöskään malttaisi odottaa viikkoa, vaan tekisin testin joka toinen päivä ja seuraisin mihin suuntaan viivat siitä kehittyy.

On muuten superärsyttävää kun tiedot kirjataan väärin, ja että välillä joutuu ihan tosissaan vääntää että asiat korjataan ja kuunnellaan mitä oikeasti on tapahtunut. 😅

Kiitos kaikille vinkeistä ja myötäelämisestä! ❤️ Oon ihan ihmeissäni tilanteesta - kaipa mikä vain voi olla mahdollista. Ei auta muu kuin seurata, mitä vuodolle tapahtuu ja mitä testit näyttävät...
Toivottavasti ei mitään vakavaa kumminkaan ole ja kuten jo sanottiin niin voihan ovulaatio myöhemminkin olla ollut vaikka plussan saisi ovulaatiotestiin. 🤔 Toivottavasti selviää pian mikä tilanne oikeasti! 💜

Tuntuu pahalta teidän kaikkien puolesta jotka on joutunu kokemaan menetyksiä ja pettymyksiä, toivon niin paljon että tämä vuosi tuo mukanaan pelkkää hyvää kaikille❤️

Tänään alkoi itellä kp1, mieli vähän maassa mutta lohduttaa se että vihdoin alkaa kierto palautua normaaliksi. En kerennyt edes testiä tekemään tässä kierrossa, menkat ois pitäny alkaa vasta viikonloppuna joten tulivat kyllä hyvin ajoissa tällä kertaa. Ajattelin kyllä taas ottaa ovulaatiotestit käyttöön, vaikka sanotaan että niiden kyttääminen stressaa enemmän, niin itestä kyllä tuntu että stressasin paljon enemmän kun ei niitä nyt viime kierrossa ollu käytössä😅

Takaisin